Finansudvalget 2013-14
SB 28 16
Offentligt
1434397_0001.png
MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
8 . december 2014
2013-3182
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Redegørelse for foranstaltninger og overvejelser i anledning af be-
retning nr. 28/2013 om revisionen af statsregnskabet
Statsrevisorerne har fremsendt ovennævnte beretning og har bedt om en rede-
gørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen har givet an-
ledning til.
Jeg noterer med tilfredshed, at Rigsrevisionen har vurderet, at Transportmini-
steriets regnskab samlet set er rigtigt, og at der er etableret forretningsgange og
interne kontroller, som understøtter korrekte dispositioner.
Jeg tager de fremsatte bemærkninger i beretningen til efterretning.
Rigsrevisionen og Statsrevisorerne bemærker, at Banedanmarks implemente-
ring af tiltag til at styrke forvaltningen af køb af konsulentydelser har været
langstrakt.
Banedanmark har med virkning fra 1. november 2014 indført en ny konsulent-
politik, der indeholder nye regler og retningslinjer vedrørende blandt andet
dokumentation af overvejelserne inden kontraktindgåelse og køb samt overve-
jelser vedr. konkurrenceudsættelse. Herudover indeholder politikken også en
præcisering på overordnet niveau af den controlling/opfølgning, der skal ske i
organisationen.
Herudover har Banedanmark i 2014 ibrugtaget et nyt kontraktstyringsmodul,
der yderligere skal understøtte opfølgningen på kontrakterne i Banedanmark,
herunder konsulentydelser. Gamle og nye kontrakter, der vil være relevante i
2015 og frem, skal senest med udgangen af 2014 være lagt ind i systemet. Rap-
porteringen på kontrakter i systemet forventes ligeledes at være på plads inden
udgangen af 2014.
Herudover arbejdes der på et system, der understøtter, at konsulenterne skal
tidsregistrere i Banedanmarks systemer. Implementeringen er igangsat i okto-
ber, hvor der er udvalgt 3 leverandører, der fungerer som pilotprojekter. Så
snart disse pilotprojekter forløber tilfredsstillende, vil systemet blive udrullet til
resten af organisationen. Dette forventes pt. at ske primo 2015.
Statsrevisorerne beretning SB28/2013 - Bilag 16: Transportministerens redegørelse af 8. december 2014
1434397_0002.png
Rigsrevisionen bemærker desuden i forhold til Banedanmark, at der er risiko
for fejl i løn, pga. indtastningsfejl, systemfejl i tidsregistreringssystemet samt
manglende overholdelse af arbejdstidsreglerne.
Banedanmark har til stadighed fokus på, at medarbejdernes tidsregistrerings-
data, der sendes til lønsystemet, er korrekte. Konkret har Banedanmark iværk-
sat en række initiativer, som skal sikre, at fejl og uhensigtsmæssigheder opda-
ges og korrigeres i tide.
Initiativerne er:
Banedanmark har nedsat en Taskforce, der mindst fire gange om året
går i dybden på udvalgte indsatsområder. Taskforcen rapporterer på di-
rektionsniveau, og eventuelle korrigerende handlinger meddeles orga-
nisationen
Primo 2015 implementeres mobil tidsregistrering for medarbejderne i
Banedanmark Produktion. Det betyder, at medarbejderne skal registre-
re deres arbejdstid via tablets, hvilket vurderes at give langt større sik-
kerhed i forhold til korrekte data, idet der bl.a. indføres systemmæssige
kontroller inden lederens endelige kontrol og efterfølgende godkendel-
se
De systemfejl, der er nævnt i beretningen, blev rettet umiddelbart i for-
længelse af den gennemførte revision. Ultimo 2014 er der iværksat et
analysearbejde med henblik på en reopsætning af Banedanmarks tids-
registreringssystem. Det er målet med reopsætningen, at gøre tidsregi-
streringssystemet mere ”smidigt” i forhold til håndtering af de mange
komplekse overenskomster og aftaler, som Banedanmarks medarbejde-
re er omfattet af
Side 2/3
Banedanmark er enig i, at lov om arbejdsmiljø skal følges for alle ansatte. Ba-
nedanmark foretager, som opfølgning og kontrol, stikprøver af den registrerede
arbejdstid samt sikrer, at berørte ledere er opmærksomme på arbejdsmiljølo-
vens bestemmelser.
Rigsrevisionen fremhæver i forhold til Vejdirektoratet, at der er uklar hjemmel
i relation til håndteringen af samarbejdsaftaler om forskning.
Vejdirektoratet vil fremadrettet sikre et klarere og mere gennemsigtigt bevil-
lingsmæssigt grundlag for samarbejdsaftaler om forskning og justere anmærk-
ningsteksten på forslag til finanslov for 2016.
Vejdirektoratet og Rigsrevisionen er desuden i dialog om den nærmere fremad-
rettede håndtering af forskningsmidlerne, og der er aftalt møde i december
2014.
Statsrevisorerne beretning SB28/2013 - Bilag 16: Transportministerens redegørelse af 8. december 2014
1434397_0003.png
I forhold til Trafikstyrelsen bemærker Rigsrevisionen, at forvaltningen af et
årligt tilskud på 75 mio. kr. til trafikselskaberne vedr. kompensation for hævet
aldersgrænse, har været utilstrækkelig.
Trafikstyrelsen vil på denne baggrund foretage en genberegning af den forde-
lingsnøgle, som ligger til grund for udbetalingen af tilskuddet.
Side 3/3
En kopi af mit brev er sendt til rigsrevisor.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke