Finansudvalget 2013-14
SB 28 15
Offentligt
1434396_0001.png
Statsrevisorernes sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
10. december 2014
MINISTERREDEGØRELSE TIL BERETNING NR. 28/2013 OM STATSREGNSKABET FOR 2013
Hermed fremsender jeg min redegørelse til beretning 28/2013 om statsregnskabet for 2013.
Redegørelsen omhandler de overvejelser og foranstaltninger, som beretningen har givet
anledning til på Forsvarsministeriets område.
Jeg konstaterer med tilfredshed, at Rigsrevisionen samlet set vurderer, at Forsvarsministeri-
ets regnskab er rigtigt.
Supplerende oplysning om usikkerhed ved hensættelsen til PTSD (posttraumati-
ske belastningsreaktioner)
På baggrund af de ændrede regler vedrørende anerkendelse af PTSD og dermed forventede
øgede udgifter til erstatningsudbetalinger til tidligere udsendte soldater med sent diagnosti-
seret PTSD havde Forsvarskommandoen indregnet en ny type hensættelse i regnskabet for
2013. Den nye hensættelse betød en meromkostning i 2013 på knap 600 mio. kr. i forhold
til 2012, og at de samlede hensættelser steg fra 1,1 mia kr. til 1,6 mia kr.
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen finder, at Forsvarskommandoen har oplyst tilstrækkeligt
om usikkerheden i forbindelse med opgørelsen af hensættelsen til denne udgift, og at Rigs-
revisionen har afgivet en supplerende oplysning i beretningen, for at gøre opmærksom på
den betydelige usikkerhed, der er forbundet med hensættelsen.
Jeg er enig i, at usikkerheden er af stor betydning for forståelsen af regnskabet, ligesom
sagen kan få betydning for de kommende års udgifter.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
Statsrevisorerne beretning SB28/2013 - Bilag 15: Forsvarsministerens redegørelse af 10. december 2014
Begrænset gennemsigtighed i Forsvarskommandoens udgiftsbaserede bevillings-
regnskab.
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen finder, at gennemsigtigheden i bevillingsregnskabet redu-
ceres betydeligt, ved at Forsvarskommandoen aflægger regnskab efter to forskellige regn-
skabsprincipper – et bevillingsregnskab efter det udgiftsbaserede princip og et regnskab i
årsrapporten efter det omkostningsbaserede princip.
Baggrunden for at der aflægges regnskab efter to regnskabsprincipper er, at Forsvars-
ministeriets virksomheder er overgået til omkostningsbaserede regnskaber pr. januar
2005 i henhold til Akt 163 af 24. juni 2004, hvormed Finansudvalget har besluttet, at alle
statslige virksomheder skal aflægge årsrapport, der blandt andet indeholder et omkost-
ningsbaseret regnskab. Forsvaret og Hjemmeværnet, der endnu ikke er omfattet af be-
villingsreformen, aflægger sideløbende et udgiftsbaseret regnskab. Det skyldes, at bevil-
lingerne gives som udgiftsbevillinger, hvorfor en bevillingsafregning forudsætter, at der
tillige forelægges et udgiftsbaseret regnskab.
Jeg kan oplyse, at Forsvarsministeriet i samarbejde med Finansministeriet har iværksat en
foranalyse vedrørende Forsvarets eventuelle overgang til omkostningsbaserede bevillinger.
Analysen skal afdække de muligheder, udfordringer og risici, der er knyttet til overgangen til
omkostningsbaserede bevillinger, samt vurdere om der er områder, hvor Forsvaret med for-
del kan søge dispensation fra det omkostningsbaserede bevillingsprincip. Foranalysen ventes
klar primo 2015.
Forsvarskommandoens sanering af lagre skrider ikke planmæssigt frem.
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen på baggrund af en undersøgelse gennemført af For-
svarsministeriets Interne Revision om Forsvarskommandoens sanering af lagre i 2013, finder
det ”ikke-tilfredsstillende”, at saneringen ikke skrider planmæssigt frem.
Dette tager jeg til efterretning og kan oplyse, at der blandt andet i regi af aftale på for-
svarsområdet 2013-2017 er iværksat effektiviseringsinitiativer, der bidrager til, at Forsvarets
lagre vil blive sanerede. Det er korrekt, at Forsvarets Materieltjeneste ikke har gennemført
den oprindelige plan for lagersanering for 2013. Dog viser udviklingen, at antallet af reduce-
rede/sanerede materielgenstande stiger år for år. Der er opstillet nøgletal og målsætning for
området, der følges løbende. For 2014 er status, at udviklingen er tilfredsstillende i forhold
til målsætningen.
Statsrevisorerne beretning SB28/2013 - Bilag 15: Forsvarsministerens redegørelse af 10. december 2014
Departementet følger området, ligesom Rigsrevisionen i øjeblikket gennemfører en revision
vedrørende Forsvarets lagre. Jeg vil afvente resultaterne af denne revision før igangsættelse
af eventuelt yderligere initiativer målrettet lagersaneringsopgaven.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen