Europaudvalget 2013-14
SB 26 8
Offentligt
2432510_0001.png
August 2021
Rigsrevisionens notat om
beretning om
revisionen af EU-midler i
Danmark i 2013
Statsrevisorerne beretning SB26/2013 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. august 2021
2432510_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
1
Opfølgning i sagen om revisionen af EU-midler i Danmark
i 2013 (beretning nr. 26/2013)
9. august 2021
RN 501/21
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om udviklingen i fejlrater på arealord-
ningerne for græs- og naturarealer, som blev indledt med en beretning om revisionen
af EU-midler i Danmark i 2013. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Statsrevi-
sorerne af 19. december 2014 og 10. august 2018.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har gennemført en række tiltag, som har
fået fejlraten på § 24.23.03.30. Pleje af græs- og naturarealer (plejegræsordningen) til
at falde over en årrække.
Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Udviklingen i fejlraten på plejegræsordningen er faldet og har ligget stabilt på et
lavere niveau siden 2014.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i september 2013 en beretning om revisionen af EU-midler i
Danmark i 2013. Beretningen handlede om at kortlægge og vurdere Ministeriet for Fø-
devarer, Landbrug og Fiskeris arbejde med at minimere risikoen for underkendelser
fra Europa-Kommissionen på arealordningerne.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, konstaterede de bl.a., at selv om mi-
nisteriet havde forbedret kontrollen for arealordningerne, var der fortsat risiko for, at
landmænd fik udbetalt tilskud for arealer, der ikke var tilskudsberettigede, og dermed
risiko for finansielle underkendelser.
Underkendelse
En underkendelse er et krav
om tilbagebetaling af EU-støt-
te. Hvis Europa-Kommissionen
ved et kontrolbesøg vurderer,
at der er udbetalt EU-støtte i
strid med reglerne, eller at der
er foretaget utilstrækkelig kon-
trol, kan Europa-Kommissio-
nen rejse krav om tilbagebe-
taling.
Statsrevisorerne beretning SB26/2013 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. august 2021
2432510_0003.png
2
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med ef-
fektorienteret styring af EU-midlerne.
. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
implementere en løsningsmodel, der styrker KO-
kontrollen set i lyset af gældende EU-krav.
. Udviklingen i fejl på arealordningerne for græs- og
naturarealer og udviklingen i fejl på Landdistriktspro-
grammets projektstøtteordninger.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af . august
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af . august
.
.
Udviklingen i fejlrater på arealordninger-
ne for græs- og naturarealer behandles i
dette notat.
Udviklingen i fejl på Landdistriktspro-
grammets projektstøtteordninger er af-
sluttet i beretningen om revisionen af
statsregnskabet for
, kapitel .
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på det punkt, der ikke tidli-
gere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris initiati-
ver i forhold til det udestående opfølgningspunkt. Vi har siden afgivelse af notat til
Statsrevisorerne af 10. august 2018 løbende fulgt med i de opgørelser over fejlrater,
som Landbrugsstyrelsen har sendt til Europa-Kommissionen. Gennemgangen omfat-
ter desuden Landbrugsstyrelsens initiativer til at nedbringe fejlraten.
Udviklingen i fejlrater på arealordningerne for græs- og naturarealer
7. Statsrevisorerne noterede sig, at kompleksiteten i de danske regler for græs- og na-
turarealer øger risikoen for underkendelser, fordi de indgår i Europa-Kommissionens
kontrol af, om støttebetingelserne er opfyldt. Reglerne er så komplekse, at landmanden
har svært ved at overholde dem, og kontrollen er vanskelig at udføre. Dette bemærke-
de Statsrevisorerne også, da de besigtigede de danske myndigheders EU-kontrol i april
2014. I den forbindelse noterede Statsrevisorerne sig, at komplekse EU-regler vanske-
liggør en enkel og effektiv forvaltning, og at der både nationalt og i EU-regi bør ske for-
enklinger og være større fokus på effekten af EU-støttede projekter.
8. Det fremgik af beretningen, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri havde
iværksat en tilfredsstillende indsats i forhold til at imødekomme underkendelsesrisi-
koen på de arealbaserede ordninger, men at effekten af indsatsen ikke var kendt på
daværende tidspunkt, ligesom risikoen for fremtidige underkendelser ikke kunne eli-
mineres helt.
Statsrevisorerne beretning SB26/2013 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. august 2021
2432510_0004.png
3
9. I notat til Statsrevisorerne af 19. december 2014 fandt Rigsrevisionen det tilfreds-
stillende, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fra 2015 havde iværksat en
række forenklinger på området, der ville gøre reglerne for græs- og naturarealer let-
tere for landmanden at forstå og lettere for Landbrugsstyrelsen at kontrollere.
10. Det fremgik videre af notat til Statsrevisorerne af 10. august 2018, at Landbrugssty-
relsen havde iværksat 3 tiltag med henblik på at påvirke udviklingen i fejlrater, herun-
der forenkling af kravene i plejegræsordningen, kommunikationsindsats samt en æn-
dring af sanktionssystemet. Rigsrevisionen ville fortsat følge ministeriets arbejde med
at nedbringe fejlrater på arealordningen for græs- og naturarealer, indtil der var et sta-
bilt fald i fejlraten.
11. Vores gennemgang viser, at fejlraten på plejegræsordningen er faldet over en længe-
re årrække, og at fejlraten har ligget stabilt på et lavere niveau siden 2014, jf. tabel 1.
Landbrugsstyrelsen oplyser, at styrelsen i 2019 har indført en række yderligere tiltag,
der skal bidrage til lavere fejlrater. Styrelsen har bl.a. indført krav til indtegning af land-
mandens tilsagnsareal, så den indtegnede mark svarer til det areal, der søges om til-
skud til. Samtidig har styrelsen efter aftale med Europa-Kommissionen indført, at land-
mænd må have ikke-støtteberettigede områder på under 500 m
2
som maksimalt ud-
gør 10 % af landmandens tilsagnsareal, uden at det har konsekvenser for landmanden.
Endelig har styrelsen gennemført initiativer som en del af deres kommunikationsind-
sats målrettet de landmænd og landbrugskonsulenter, der beskæftiger sig med ple-
jegræsordningen. Fx har styrelsen udarbejdet hjemmesiden plejegræs.dk, hvor de hyp-
pigste fejl er beskrevet.
Tabel 1
Fejlrater på plejegræsordningen
,
%
,
%
,
%
,
%
,
%
,
%
,
%
,
%
,
%
Note: Tallene er baseret på den tilfældigt udvalgte del af kontrolstatistikken, der udgør 20-25 % af det minimums-
antal ansøgere, der er underlagt kontrol.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af materiale fra Landbrugsstyrelsen.
12. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri har gennemført en række initiativer, der skal bidrage til lavere fejlrater. Ud-
viklingen i fejlraten på plejegræsordningen er faldet og har ligget stabilt på et lavere
niveau siden 2014. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Lone Strøm