Europaudvalget 2013-14
SB 26 7
Offentligt
1927204_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
revisionen af EU-midler
i Danmark i 2013
August 2018
Statsrevisorerne beretning SB26/2013 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. august 2018
1927204_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om revisionen af EU-midler i Danmark i 2013
(beretning nr. 26/2013)
10. august 2018
RN 501/18
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på en række sager, der udspringer af beretningen
om revisionen af EU-midler i Danmark i 2013. Vi har tidligere behandlet sagerne i notat til
Statsrevisorerne af 19. december 2014. Vi følger desuden op på en sag fra 2012, som vi
har lovet Statsrevisorerne at ville følge i en kommende beretning om revisionen af EU-mid-
ler i Danmark. Da Rigsrevisionen ikke siden 2014 har afgivet særskilte beretninger om re-
visionen af EU-midler i Danmark, følger vi sagen i dette notat.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
KONKLUSION
Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med effektorienteret styring af EU-
midlerne
Miljø- og Fødevareministeriet har med afsæt i skærpede krav fra Europa-Kommissio-
nen forbedret sit arbejde med effektorienteret styring.
Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at denne del af sagen
kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Europa-Kommissionens krav til effektstyring på Landdistriktsprogrammet er ble-
vet mere omfattende i den nye programperiode 2014-2020. Rigsrevisionen finder,
at Landbrugsstyrelsen efterlever de øgede krav til effektstyring for de 2 undersøgte
tilskudsordninger:
Erhvervsudviklingsordningen
og
Modernisering af slagtesvine-
stalde 2016.
Gennemgangen af de 2 ordninger viser også, at Landbrugsstyrelsen har forbed-
ret sit arbejde med effekter ved at supplere EU-mål med nationale mål, som har
særlig interesse i en dansk kontekst. De supplerende mål indgår som ét af flere
prioriteringskriterier i ansøgningsrunderne.
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB26/2013 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. august 2018
1927204_0003.png
2
Krydsoverensstemmelses-
kontrollen
omhandler grund-
læggende standarder for mil-
jø, klimaforandring, god land-
brugs- og miljømæssig stand
af jord, folkesundhed, dyre-
sundhed, plantesundhed og
dyrevelfærd.
Centralisering af krydsoverensstemmelseskontrollen
Miljø- og Fødevareministeriet har i 2015 centraliseret krydsoverensstemmelseskon-
trollen. Det betyder, at ministeriet har det fulde ansvar for kontrollen på dyrevelfærds-
og miljøområdet.
Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at denne del af sagen
kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Miljø- og Fødevareministeriets centralisering af krydsoverensstemmelseskontrol-
len sikrer en mere ensartet kontrolmodel for området.
Den nye kontrolmodel sikrer grundlæggende, at der er en ensartet sagsbehand-
ling på tværs af sager.
Udviklingen i fejlrater på arealordningerne for græs- og naturarealer
Landbrugsstyrelsen har ved at gennemføre en række tiltag fået fejlraten på
§ 24.23.03.30. Pleje af græs- og naturarealer (plejegræsordningen) til at falde i 2015
og i 2016 sammenlignet med tidligere år. Vi skal dog bemærke, at den angivne fejl-
rate for 2015 er undervurderet som følge af en it-fejl.
Rigsrevisionen vil derfor fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
udviklingen
i fejlrater på arealordningerne for græs- og naturarealer, indtil der er
et stabilt fald i fejlraten.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen har indtil 2014 afgivet særskilte beretninger om revisionen af EU-midler. I
dette notat følger vi op på en række sager, der udspringer af 2 tidligere beretninger om revi-
sionen af EU-midler i Danmark i henholdsvis 2012 og 2013.
3. Beretningen om revisionen af EU-midler i Danmark i 2012 handlede bl.a. om, hvordan
NaturErhvervstyrelsen (nu Landbrugsstyrelsen) arbejdede med effekter for tilskudsordnin-
ger under Landdistriktsprogrammet 2007-2013. Rigsrevisionen konkluderede, at styrelsen
ikke havde opstillet klare og konkrete mål og succeskriterier for effekter, særligt for
Erhvervs-
udviklingsordningen.
Dette gjorde det svært at følge op på projekterne og tilskudsordningerne.
4. Rigsrevisionen konstaterede i beretningen om revisionen af EU-midler i Danmark i 2013,
at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (nu Miljø- og Fødevareministeriet) ville ind-
føre en centralisering af krydsoverensstemmelseskontrollen (KO-kontrollen), så Landbrugs-
styrelsen fra 2015 ville få det fulde ansvar for kontrollen på dyrevelfærds- og miljøområdet.
Centraliseringen skyldtes bl.a., at Rigsrevisionen i 2011 konkluderede, at kommunernes KO-
kontrol ikke var tilstrækkelig.
En
underkendelse
er et krav
fra Kommissionen om tilbage-
betaling af EU-støtte. Hvis Kom-
missionen ved et kontrolbesøg
vurderer, at medlemslandet har
udbetalt EU-støtte i strid med
reglerne eller ikke har foretaget
tilstrækkelig kontrol, kan Kom-
missionen give en underken-
delser.
Endvidere konstaterede Rigsrevisionen, at der var stor sandsynlighed for, at der blev udbe-
talt tilskud til landmændene for græsarealer og afgræsning af naturarealer, som ikke var til-
skudsberettigede. På den baggrund konkluderede Rigsrevisionen, at Miljø- og Fødevare-
ministeriet havde iværksat en tilfredsstillende indsats i forhold til at imødekomme risikoen
for finansielle underkendelser fra Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen), men at
effekten af indsatsen ikke var kendt på daværende tidspunkt, ligesom risikoen for fremtidige
underkendelser ikke kunne elimineres helt.
Statsrevisorerne beretning SB26/2013 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. august 2018
1927204_0004.png
3
5. Rigsrevisionen har efterfølgende afgivet et notat til Statsrevisorerne i december 2014 om
beretningen om revisionen af EU-midler i Danmark i 2013. I notatet fandt Rigsrevisionen det
tilfredsstillende, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fra 2015 ville iværksætte en
række forenklinger på området, der ville gøre reglerne for græs- og naturarealer lettere for
landmanden at forstå og lettere for Landbrugsstyrelsen at kontrollere. Rigsrevisionen ville
fortsat følge udviklingen i fejl på arealordningerne for græs- og naturarealer.
6. På baggrund af beretningerne, notatet og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op
på følgende punkter:
Opfølgningspunkt
1. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med ef-
fektorienteret styring af EU-midlerne.
2. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
implementere en løsningsmodel, der styrker KO-
kontrollen set i lyset af gældende EU-krav.
3. Udviklingen i fejl på arealordningerne for græs-
og naturarealer og udviklingen i fejl på Landdistrikts-
programmets projektstøtteordninger.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Udviklingen i fejlrater på arealordningerne for græs-
og naturarealer behandles i dette notat.
Udviklingen i fejl på Landdistriktsprogrammets pro-
jektstøtteordninger er afsluttet i beretningen om re-
visionen af statsregnskabet for 2014, kapitel 6.
7. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tidligere
er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Miljø- og Fødevareministeriets initiativer
Landdistriktsprogrammet
2014-2020
har til formål at
fremme udvikling i landdistrik-
terne inden for konkurrence-
evne, beskæftigelse og miljø.
Programmet består hovedsa-
geligt af støtteordninger til for-
skellige projekter i landdistrik-
terne.
8. Vi gennemgår i det følgende Miljø- og Fødevareministeriets initiativer i forhold til de ude-
stående opfølgningspunkter. Gennemgangen er baseret på relevant lovtekst, Landdistrikts-
programmet 2014-2020, Landbrugsstyrelsens interne notater og indstillinger samt øvrige
relevante dokumenter og møder med fagpersoner.
Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med effektorienteret styring af EU-midlerne
9. Til beretningen om revisionen af EU-midler i Danmark i 2012 bemærkede Statsrevisorer-
ne, at de fandt det positivt, at der i Erhvervs- og Vækstministeriet og i Ministeriet for Føde-
varer, Landbrug og Fiskeri bliver arbejdet med at styre og følge op på, hvilken effekt EU-
projekter har. Effektorienteret styring er et område, der er øget fokus på. Statsrevisorerne
bemærkede dog også, at den effektorienterede styring fortsat bør forbedres.
10. Sagen for Erhvervs- og Vækstministeriet er afsluttet i notat til Statsrevisorerne af 21. fe-
bruar 2014 om revisionen af EU-midler i Danmark i 2012.
11. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri oplyste i januar 2014 i sin redegørelse til
Rigsrevisionen, at ministeriet aktivt ville anvende Rigsrevisionens kritik i det videre arbejde.
Ministeren gjorde også opmærksom på, at emnet ville indgå i et nært forestående service-
tjek af ministeriets støtteordninger.
12. Servicetjekket er nu udført og angiver forbedringspotentialer i arbejdet med effekter.
Særligt for
Erhvervsudviklingsordningen
adresserer servicetjekket Statsrevisorernes kritik
og anviser, at Landbrugsstyrelsen i højere grad skal fokusere på effekter, der kan måles.
Statsrevisorerne beretning SB26/2013 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. august 2018
1927204_0005.png
4
13. Kommissionen har med det nye Landdistriktsprogram 2014-2020 stillet mere omfatten-
de krav til effektarbejde i forbindelse med udmøntningen af tilskudsordningerne, end det var
tilfældet i den forgangne programperiode 2007-2013. Kravene går særligt på at opstille re-
alistiske effektmål, udvælge troværdige måleindikatorer og bruge effekter som styringsred-
skab i forhold til rapporteringen til Kommissionen.
14. Rigsrevisionen har gennemgået 2 tilskudsordninger for at undersøge, om de lever op til
EU’s krav. Vi har valgt at gennemgå
Erhvervsudviklingsordningen
og
Modernisering af slag-
tesvinestalde 2016,
da de er sammenlignelige med stikprøven fra 2012. Samtidig er tilskuds-
ordningerne de mest aktuelle, da Landbrugsstyrelsen ikke har gennemført nye ansøgnings-
runder på sammenlignelige tilskudsordninger under Landdistriktsprogrammet i 2017.
15. Rigsrevisionens gennemgang af de 2 tilskudsordninger viser, at Landbrugsstyrelsen ef-
terlever Kommissionens krav, idet styrelsen har opstillet effektmål i begyndelsen af program-
perioden. EU stiller også krav om kontinuerlig opfølgning i 2017 og 2019 samt endelig eva-
luering af Landdistriktsprogrammet 2014-2020 i 2024. Vi konstaterer, at den første opfølg-
ning, der indeholder opdaterede effektmålinger, er afleveret til Kommissionen i juni 2017.
16. Gennemgangen af de 2 udvalgte ordninger viser også, at Landbrugsstyrelsen har styrket
effektarbejdet ved at supplere EU’s krav med effekter, som har særlig interesse i en dansk
kontekst. Boks 1 viser eksempler på, hvordan Landbrugsstyrelsen har suppleret EU-krave-
ne med sin egen effektorienterede styring.
BOKS 1. EKSEMPLER PÅ LANDBRUGSSTYRELSENS EGET SUPPLEMENT TIL EU'S KRAV
INDEN FOR EFFEKTORIENTERET STYRING
For
Erhvervsudviklingsordningen
baserer Landbrugsstyrelsen effekten for økonomisk vækst og ud-
bredelsespotentiale på ansøgers egne forudsigelser. Styrelsen har iværksat en specificeret bereg-
ning for forventet økonomisk vækst, der giver sagsbehandleren et bedre grundlag til at vurdere den
forventede effekt.
For ordningen
Modernisering af slagtesvinestalde 2016
kan Landbrugsstyrelsen opgøre, hvilken miljø-
effekt nye teknologier til konventionelle slagtesvinestalde har, udtrykt ved den procentvise emissions-
reduktion ud over BAT-kravene (Best Available Technology) på anlæggene. Kravene er udarbejdet
af Miljøstyrelsen og anvendes af kommunerne til at miljøgodkende staldbyggerierne. Anlæggets emis-
sionsreduktion fremgår af miljøgodkendelsen og gør det muligt for Landbrugsstyrelsen at klarlægge
effekten af projektansøgerens anlæg.
17. Rigsrevisionen finder, at Landbrugsstyrelsen har forbedret sit arbejde med effektorien-
teret styring, og vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Centralisering af krydsoverensstemmelseskontrollen
18. Det fremgik af beretningen om revisionen af EU-midler i Danmark i 2013, at Miljø- og
Fødevareministeriet ville indføre en centralisering af KO-kontrollen, så Landbrugsstyrelsen
fra 2015 ville få det fulde ansvar for KO-kontrollen på dyrevelfærds- og miljøområdet. Her-
ved vil styrelsen blive den kontrollerende myndighed for alle KO-kravene
19. Gennemgangen viser, at Miljø- og Fødevareministeriet har gennemført en centralisering
af KO-kontrollen og dermed indført en ny kontrolmodel. Vi vurderer, at den nye kontrolmo-
del grundlæggende sikrer, at der er en ensartet sagsbehandling på tværs af sager.
20. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Miljø- og Fødevareministeriet gennem en ny
kontrolmodel grundlæggende sikrer, at der er en ensartet sagsbehandling på tværs af sa-
ger. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
KO-krav
er en række krav, som
er fastsat i både EU-forordnin-
ger og i nationale bestemmel-
ser, og som kontrolleres i KO-
kontrollen. Overtrædelserne af
de enkelte KO-krav bliver her-
efter bedømt ud fra alvor, om-
fang og varighed på en skala
fra 1 til 4.
Statsrevisorerne beretning SB26/2013 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. august 2018
1927204_0006.png
5
Udviklingen i fejlrater på arealordningerne for græs- og naturarealer
21. På baggrund af beretningen om revisionen af EU-midler i Danmark i 2013 noterede
Statsrevisorerne sig, at kompleksiteten i de danske regler for græs- og naturarealer øger risi-
koen for underkendelser, fordi de indgår i Kommissionens kontrol af, om støttebetingelserne
er opfyldt. Reglerne er så komplekse, at landmanden har svært ved at overholde dem, og
kontrollen er vanskelig at udføre. Dette bemærkede Statsrevisorerne også, da de besigtige-
de de danske myndigheders EU-kontrol i april 2014. I den forbindelse noterede Statsreviso-
rerne sig, at komplekse EU-regler vanskeliggør en enkel og effektiv forvaltning, og at der
både nationalt og i EU-regi bør ske forenklinger og være større fokus på effekten af EU-støt-
tede projekter.
22. Rigsrevisionen vurderede i beretningen, at Miljø- og Fødevareministeriet havde iværksat
en tilfredsstillende indsats i forhold til at imødekomme underkendelsesrisikoen på de areal-
baserede ordninger, men at effekten af indsatsen ikke var kendt på daværende tidspunkt,
ligesom risikoen for fremtidige underkendelser ikke kunne elimineres helt.
23. I notat til Statsrevisorerne af 19. december 2014 fandt Rigsrevisionen det tilfredsstillen-
de, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fra 2015 havde iværksat en række forenk-
linger på området, der ville gøre reglerne for græs- og naturarealer lettere for landmanden
at forstå og lettere for Landbrugsstyrelsen at kontrollere. Rigsrevisionen ville fortsat følge ud-
viklingen i fejl på arealordningerne for græs- og naturarealer.
24. I regnskabsåret 2015 reviderede Rigsrevisionen § 24.23.03.30. Pleje af græs- og natur-
arealer (plejegræsordningen), hvor vi konstaterede, at der fortsat var høje fejlrater i forhold
til væsentlighedsgrænsen på 2 %. Vi konstaterede samtidig, at Landbrugsstyrelsen havde
igangsat en række initiativer for at nedbringe fejlraten. Vi har i 2017 fulgt op på udviklingen
i fejlrater på plejegræsordningen.
25. Vores gennemgang viser, at fejlraten på plejegræsordningen er faldet i 2015 og i 2016
sammenlignet med tidligere år, jf. tabel 1. Landbrugsstyrelsen har oplyst, at størrelsen af
fejlraten i 2016 primært skyldes, at stikprøvestørrelsen er relativt lille, hvorfor fejl hos land-
mænd med store arealer har relativt stor betydning. Derudover har styrelsen oplyst, at fejl-
raten for 2016 er blevet opjusteret som følge af en it-fejl i fagsystemet, hvor sanktionsbelø-
bet ved overtrædelse af reglerne ikke er blevet fratrukket udbetalingen. Den samme it-fejl
har også betydning for fejlraten i 2015. Landbrugsstyrelsen har dog endnu ikke genbereg-
net fejlraten for 2015, hvorfor den angivne fejlrate er undervurderet. Landbrugsstyrelsen har
oplyst, at styrelsen er ved at opkræve de pågældende sanktionsbeløb for 2015 og 2016.
Fejlrater
svarer til andelen af
fejl for de sager, der er udtaget
til fysisk kontrol.
Tabel 1. Fejlrater på plejegræsordningen
2011
16,80 %
1)
2012
9,20 %
2013
15,60 %
2014
16,90 %
2015
3,38 %
1)
2016
7,20 %
Miljø- og Fødevareministeriet har oplyst, at fejlraten for 2015 skal genberegnes. Tallet er undervurderet som følge af en it-
fejl.
Note: Tallene er baseret på den tilfældigt udvalgte del af kontrolstatistikken, der udgør 20-25 % af det minimumsantal ansø-
gere, der er underkastet kontrol på stedet.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af materiale fra Landbrugsstyrelsen.
Statsrevisorerne beretning SB26/2013 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. august 2018
1927204_0007.png
6
26. Landbrugsstyrelsen har iværksat 3 tiltag med henblik på at påvirke udviklingen i fejlrater.
For det første har styrelsen forenklet kravene i plejegræsordningen som led i godkendelsen
af Landdistriktsprogrammet 2014-2020. For det andet har styrelsen målrettet informationen
over for landmænd og landbrugskonsulenter, der beskæftiger sig med plejegræs. For det
tredje har styrelsen ændret sanktionssystemet, så overtrædelser sanktioneres proportionalt.
Ændringen har haft betydning for omfanget af arealer med fejl, så der fremover skal mere
til, før hele arealer bliver underkendt. Sanktionssystemet er derfor mildere i forhold til over-
trædelserne hos den enkelte landmand end tidligere.
27. Rigsrevisionen har ikke forholdt sig til, om Landbrugsstyrelsens sanktionssystem er til-
strækkeligt, da vi alene har set på udviklingen i fejlrater.
28. På trods af Landbrugsstyrelsens tiltag er fejlraten på plejegræsordningen fortsat over væ-
sentlighedsgrænsen på 2 %, hvilket medfører risiko for underkendelser. Vi har derfor under-
søgt, hvilke initiativer styrelsen planlægger at gennemføre for yderligere at nedbringe fejl-
raten på plejegræsordningen.
Landbrugsstyrelsen har oplyst, at den fulde effekt af den igangsatte kommunikationsindsats
endnu ikke er opnået, og styrelsen fortsætter derfor med flere initiativer. Indsatsen består på
nuværende tidspunkt dels af en 3-årig indsats med fokus på efteruddannelse af landmænd
og landbrugskonsulenter i form af informationsaftener og temadage, dels af en styrket bru-
gervenlig portal, der løbende forbedres med afsæt i brugeroplevelser.
Derudover arbejder Landbrugsstyrelsen i dialog med Kommissionen på at ændre tilskuds-
ordningens definition af det støtteberettigede areal i forbindelse med en kommende program-
ændring af Landdistriktsprogrammet for 2019. Hvis det lykkes, forventer styrelsen, at tiltaget
vil lette ansøgningsprocessen og den manuelle sagsbehandling samt reducere fejlraten yder-
ligere.
29. På baggrund af ovenstående vil Rigsrevisionen fortsat følge Miljø- og Fødevareministe-
riets arbejde med at nedbringe fejlrater på arealordningerne for græs- og naturarealer, ind-
til der er et stabilt fald i fejlraten.
Lone Strøm