Europaudvalget 2013-14
SB 26 3
Offentligt
1426204_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
København, den 26. november 2014
Sagsnr.: 24868
Dok.nr.: 740431
Fødevareministerens redegørelse til Statsrevisorerne vedrørende Beretning
om revisionen af EU-midler i Danmark i 2013 (26/2013)
Statsrevisorerne har den 26. september 2014 bedt mig om at redegøre for de for-
anstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 26/2013 om revisionen af EU-
midler i Danmark i 2013 giver anledning til på Fødevareministeriets område.
Jeg har noteret mig, at beretningen ikke har givet Statsrevisorerne anledning til kri-
tik eller forbehold på Fødevareministeriets område.
Statsrevisorerne konstaterer, at regnskaberne for EU-indtægter og
–udgifter
i 2013
er udarbejdet i overensstemmelse med de statslige regnskabsregler og giver et ret-
visende billede af indtægter og udgifter, samt af den finansielle stilling ved årets ud-
løb. Statsrevisorerne konstaterer ligeledes, at forvaltningen af EU-midler i Danmark
generelt er tilfredsstillende.
Statsrevisorerne bemærker imidlertid, at Det Godkendende Organ, som er NaturEr-
hvervstyrelsens uafhængige revisor (Deloitte), har taget forbehold for rigtigheden af
regnskabet for Landdistriktsfondens projektstøtteordninger og betalinger for 2013.
Det Godkendende Organ konstaterede, at fejlprocenten var 2,1 pct., hvilket lige ak-
kurat er over de 2 pct., som EU-Kommissionen tillader.
Jeg finder det naturligvis ikke tilfredsstillende, at fejlprocenten er højere end EU-
Kommissionens tolerancetærskel, og at Deloitte har taget forbehold for regnskabet
for Landdistriktsfonden i 2013. Jeg kan dog oplyse, at NaturErhvervstyrelsen har
strammet væsentligt op i forhold til den administrative og fysiske kontrol af projekt-
støttesagerne, som er den væsentligste årsag til forbeholdet i regnskabet for 2013.
På baggrund af anbefalinger fra en tværgående risikoanalyse af den danske admini-
stration af EU-midler, har NaturErhvervstyrelsen siden efteråret 2013 indhentet alle
fakturaer og bilag fra projektstøttemodtagere til administrativ kontrol (fuld bilags-
kontrol). Det er en markant opstramning af den hidtidige praksis, hvor den admini-
strative kontrol primært baserede sig på såkaldte revisorerklæringer fra den enkelte
støttemodtagers revisor. Derudover bør det fremhæves, at styrelsen har forøget an-
tallet af administrative sagsbehandlere og kontrollører samt efteruddannet medar-
bejdere. Endelig er regelgrundlaget og procedurerne blevet præciseret bl.a. i forhold
til problematikken omkring mangelfuld skiltning, som var en væsentlig årsag til den
høje fejlprocent på projektstøtteområdet i 2012.
Det er NaturErhvervstyrelsens forventning, at effekten af disse tiltag vil afspejles i
regnskabet for 2014.
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
Statsrevisorerne beretning SB26/2013 - Bilag 3: Fødevareministerens redegørelse af 26. november 2014
1426204_0002.png
Som led i EU-beretningen for 2013 har Rigsrevisionen foretaget en undersøgelse af
Fødevareministeriets indsats for at reducere risikoen for underkendelser på de are-
albaserede ordninger.
Jeg vil gerne kvittere for Rigsrevisionens vurdering af, at Fødevareministeriet har
iværksat en tilfredsstillende indsats i forhold til at imødegå risikoen for underkendel-
ser på de arealbaserede ordninger, samt at Statsrevisorerne anerkender Fødevare-
ministeriets indsats i forhold til forhandling af underkendelsernes størrelse ved at gå
aktivt i dialog med Kommissionen. Fødevareministeriet vil følge Rigsrevisionens an-
befaling i beretningen og fortsat gå aktivt i dialog med Kommissionen i underken-
delsessager med henblik på at reducere underkendelsernes størrelse.
Statsrevisorerne konstaterer dog, at der fortsat er risiko for, at landmænd får udbe-
talt støtte for arealer, der ikke er støtteberettigede, og at der dermed er risiko for
finansielle underkendelser. Det er ifølge beretningen særligt kompleksiteten i reg-
lerne for græs- og naturarealer, der gør det svært for landmændene at overholde
dem, og gør kontrollen vanskelig at udføre.
Statsrevisorerne noterede sig på baggrund af deres besøg i NaturErhvervstyrelsen i
april 2014, at komplekse EU-regler kan være en udfordring i forhold til en enkel og
effektiv forvaltning.
Fødevareministeriet arbejder løbende på at forenkle regelgrundlaget og tilskudsord-
ningerne i det omfang, det er foreneligt med EU-reglerne. Jeg glæder mig over, at
der allerede fra 2015 sker forenklinger, der gør reglerne for græs- og naturarealer
lettere for landmanden at forstå og overholde og lettere for de danske myndigheder
at kontrollere.
Forenklingerne kommer bl.a. i forlængelse af EU’s landbrugsreform, hvor plante-
dækkereglerne, der har været vanskelige at forstå og kontrollere, bliver afløst af et
lettere kontrollérbart aktivitetskrav. Samtidig arbejder Fødevareministeriet på at
forenkle græsordningerne under landdistriktsprogrammet, mens hensynet til miljøet
fastholdes.
Ændringerne vil ikke fjerne underkendelsesrisikoen fuldstændigt, men jeg er over-
bevist om, at vi med de igangsatte tiltag målrettet har reduceret risikoen for under-
kendelser.
Fødevareministeriet arbejder aktuelt med implementeringen
af EU’s nye landbrugs-
reform. Ambitionen er, at reglerne skal være enkle og administrerbare og umiddel-
bart forståelige for landmændene og kontrollørerne, så risikoen for fejl, og dermed
underkendelser, reduceres så meget som muligt. Det er imidlertid vigtigt at være
opmærksom på, at landbrugsreformen også medfører en række nye, komplekse
grønne krav, som særligt i opstartsfasen vil være en udfordring for støttemodtagere
og forvaltning. Implementeringen af reformen kan derfor øge risikoen for fejl.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Kopi sendt til: Rigsrevisor, St. Kongensgade 45, 4. sal, 1264 København K
[email protected]
2