Finansudvalget 2013-14
SB 21 5
Offentligt
1919520_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
SKATs indsats på
transfer pricing-området
August 2018
Statsrevisorerne beretning SB21/2013 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 29. juni 2018
1919520_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om SKATs indsats på transfer pricing-området
(beretning nr. 21/2013)
29. juni 2018
RN 1104/18
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om SKATs indsats på transfer pricing-om-
rådet, som blev indledt med en beretning i 2013. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til
Statsrevisorerne af 26. november 2014 og 31. maj 2017.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen finder SKATs initiativer til kontrol af selskabernes oplysningspligt og
til sanktionering af selskaber, der ikke opfylder oplysningspligten, tilfredsstillende og
vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
SKAT har fulgt op på de 68 selskaber, der modtog en vejledningsindsats vedrø-
rende oplysningspligten og oplysningspligten om dokumentationspligt. Heraf på-
kaldte i alt 8 sig en nærmere undersøgelse, der har ført til, at 3 sager med formo-
det oplysningspligt om dokumentationspligt er i proces og kan forventes at blive
sendt til bødevurdering.
SKAT har ændret selvangivelsesblanketten, så risikoen for, at selskaberne sva-
rer forkert på spørgsmål om, hvorvidt de er undtaget fra bestemmelsen om op-
lysningspligt om dokumentationspligt, er mindsket. Desuden skal alle koncernfor-
bundne selskaber fremover give flere oplysninger om kontrollerede sanktioner,
uanset værdien heraf. Begge tiltag må forventes at styrke SKATs generelle vi-
densgrundlag om de koncernforbundne selskaber. Skatterådet vedtog i marts
2018 at iværksætte ændringerne af selvangivelsesblanketten.
SKAT har kortlagt, hvilke sanktionsmuligheder de har over for koncernforbundne
selskaber, og har anvendt dem i praksis.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB21/2013 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 29. juni 2018
1919520_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i april 2009 en beretning om SKATs indsats på transfer pricing-om-
rådet. Beretningen handlede om transfer pricing, som er den prisfastsættelse, der sker, når
2 interesseforbundne selskaber handler på tværs af landegrænser. Ifølge principperne i in-
ternational beskatning, som er udstukket af bl.a. OECD og FN, skal handlen ske i overens-
stemmelse med armslængdeprincippet, dvs. at interesseforbundne parter skal anvende pri-
ser og vilkår, der svarer til, hvad uafhængige parter ville fastsætte for tilsvarende transakti-
oner. Hvis et selskab med skattepligt i Danmark ikke overholder armslængdeprincippet, er
der risiko for, at skattegrundlaget uretmæssigt flytter ud af landet.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det positivt, at SKATs kontrolind-
sats på transfer pricing-området har været effektiv og målrettet selskaber med størst risiko
for fejl. Statsrevisorerne fandt det dog problematisk, at denne risikobaserede tilgang har haft
den konsekvens, at selskaber med mindre transfer pricing-transaktioner stort set har kunnet
undgå kontrol. Statsrevisorerne fandt det tilfredsstillende, at SKATs kontrolindsats fremover
vil omfatte alle selskaber med transfer pricing.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
1. SKATs opgørelse af selskaber med transfer pri-
cing, så SKAT får et bedre overblik over transfer pri-
cing-populationen.
2. SKATs anvendelse af effekt- og resultatmål i for-
bindelse med transfer pricing og opfølgning på ef-
fekten af kontrolprojekterne.
3. SKATs udsøgning af selskaber med kontrolle-
rede transaktioner, så alle selskaber med transfer
pricing har en risiko for at blive udtaget til kontrol.
4. SKATs kontrol af selskabernes oplysningspligt
og sanktionering af selskaber, der ikke opfylder op-
lysningspligten.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 26. november 2014.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 26. november 2014.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 31. maj 2017.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på det punkt, der ikke tidligere er
afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
3 pligter for koncernforbund-
ne selskaber
Der er 3 pligter relateret til kon-
trollerede transaktioner:
1)
Oplysningspligten:
Selska-
berne skal i selvangivelsen
give oplysninger om kontrol-
lerede transaktioner.
2)
Oplysningspligten om do-
kumentationspligt:
Selska-
berne skal oplyse, om de er
omfattet af dokumentations-
pligten.
3)
Dokumentation:
Selskaber-
ne skal udarbejde dokumen-
tation for fastsættelse af pri-
ser og vilkår for kontrolle-
rede transaktioner.
II.
SKATs initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende SKATs initiativer i forhold til det udestående opfølgnings-
punkt. Gennemgangen er baseret på brevveksling med SKAT.
SKATs kontrol af selskabernes oplysningspligt og sanktionering af selskaber, der
ikke opfylder oplysningspligten
7. Statsrevisorerne fandt det ikke tilfredsstillende, at SKATs kontrol med selskabernes op-
lysninger om transfer pricing på selvangivelsen har været utilstrækkelig. Desuden fandt
Statsrevisorerne det ikke tilfredsstillende, at SKAT har været tilbageholdende med at bruge
bødestraf til selskaberne for manglende overholdelse af oplysningspligten om dokumenta-
tionspligten. SKAT har således ikke fuldt ud draget nytte af de lovændringer, som Folketin-
get vedtog i 2005 og 2012 med sigte på at styrke SKATs indsats.
8. Skatteministeren oplyste i sin redegørelse, at ministeren tog Statsrevisorernes bemærk-
ninger til efterretning.
Statsrevisorerne beretning SB21/2013 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 29. juni 2018
1919520_0004.png
3
SKATs opfølgning på selskaber, der ikke har levet op til oplysningspligterne
9. Rigsrevisionen konstaterede i notatet af 31. maj 2017, at SKATs kontrol af selskabernes
oplysningspligt siden november 2016 primært har været baseret på en vejledningsindsats.
Vejledningsindsatsen har imidlertid ikke ført til en regulær efterprøvelse af selskabernes
angivelser af kontrollerede sanktioner. Vejledningsindsatsen har omfattet 111 selskaber, og
SKAT oplyste i forbindelse med det tidligere notat, at der var behov for at følge op på 65
selskaber. Det har SKAT i forbindelse med denne opfølgning korrigeret til 68 selskaber.
Formålet med opfølgningen var at vurdere, om selskaberne skulle sendes til bødevurde-
ring for manglende efterlevelse af oplysningspligten.
10. SKAT har nu undersøgt de 68 selskabers sager nærmere. Af de 68 sager drejede de
56 sig ifølge SKAT om oplysningspligt og de 12 om oplysningspligt om dokumentations-
pligt. SKAT har ved manuel gennemgang af de 68 sager fastslået, at der var 3 med formo-
det dokumentationspligt og 5 med formodet oplysningspligt. Siden september 2017 har
SKAT gennemgået de 8 sager i en uddybende intern kontrol.
11. Efter den nærmere gennemgang af de 5 selskaber, der var formodet oplysningsplig-
tige, har SKAT vurderet, at det for de 3 af dem ikke har været muligt for SKAT at fast-
lægge, om selskaberne rent faktisk havde kontrollerede transaktioner for over 5 mio. kr.
Dermed afstår SKAT fra videre opfølgning på disse 3 sager. De sidste 2 selskaber med
formodet oplysningspligt har siden 2017 selvangivet korrekt om interne transaktioner
større end 5 mio. kr. Dermed vurderer SKAT, at disse selskaber har rettet ind og afgivet
korrekte oplysninger i den seneste selvangivelse.
Samlet set foretager SKAT sig derfor ikke yderligere i forhold til de 5 selskaber med formo-
det oplysningspligt, fordi SKAT vurderer, at selskaberne enten befandt sig under den på
det tidspunkt gældende beløbsmæssige grænse for oplysningspligt eller sidenhen har afgi-
vet korrekte oplysninger på selvangivelsen.
12. I forhold til de 3 selskaber med formodet oplysningspligt om dokumentionspligt har
SKAT efter en nærmere gennemgang sendt forslag til afgørelse, inkl. samtykkeerklæring,
til de 3 selskaber. Efterfølgende har SKAT sendt afgørelser til selskaberne og har i samme
ombæring ændret markeringen i selskabernes selvangivelse, så det fremgår, at de har op-
lysningspligt om dokumentationspligt. Ændringerne er dermed foretaget på baggrund af
den kontrol, som SKAT har foretaget. Selskaberne har i brevene med afgørelserne fået at
vide, at forholdene vil blive sendt til bødevurdering. Det sker, når klagefristen er udløbet.
Selskaberne har 3 måneders klagefrist til Landsskatteretten.
Samlet set er de 3 selskabers sager om oplysningspligten om dokumentationspligt dermed i
proces og afgøres eventuelt i retten.
13. SKAT har oplyst, at de bl.a. på baggrund af Rigsrevisionens beretning har taget initiativ
til at ændre på selvangivelsesblanketten. Den 20. marts 2018 vedtog Skatterådet at iværk-
sætte ændringerne. Det betyder, at der er mindre risiko for, at selskaber svarer forkert på,
om de er omfattet af en undtagelse fra oplysningspligten om dokumentationspligt.
Hidtil har selskaberne skullet angive med et ja eller et nej, om de var undtaget fra oplys-
ningspligten om dokumentationspligt. Fremover skal selskaberne svare på spørgsmål. Sva-
rene afgør, om selskaberne er undtaget eller ej, fx om der samlet er mere end 250 ansatte i
koncernen. Hvis ja, er de dokumentationspligtige.
Oplysningspligten
er selska-
bernes pligt til at selvangive
oplysninger om art og omfang
af transaktioner med koncern-
forbundne selskaber. Dette
sker dels via selvangivelsen,
dels via udfyldelse af bilag til
selvangivelsen om kontrolle-
rede transaktioner, jf. skatte-
kontrollovens § 3B.
Statsrevisorerne beretning SB21/2013 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 29. juni 2018
1919520_0005.png
4
3B-skemaet
I 3B skemaet skal selskaberne
bl.a. oplyse om,
1) hvilke lande der handles
med (kun Danmark, øvrige EU-
/EØS-lande eller lande uden
for Danmark med/uden dobbelt-
beskatningsoverenskomst)
2) hvilke typer transaktioner de
har (fx køb og salg af varer, ind-
tægter eller udgifter til service-
ydelser, herunder management
fees)
3) omfanget af de kontrollerede
transaktioner, selskabet har.
14. Desuden er det fremover alle selskaber med kontrollerede transaktioner, der skal ud-
fylde et særligt skema med uddybende oplysninger om transaktionerne (det såkaldte 3B-
skema). Før gjaldt det kun selskaber med kontrollerede transaktioner for mere end 5 mio.
kr.
15. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at SKAT har gennemgået de 68 selskaber,
som manglede at blive fulgt op på, og at de i den forbindelse har identificeret i alt 8 selska-
ber med en formodet oplysningspligt eller oplysningspligt om dokumentationspligt. SKAT
har konkret vurderet, at der i 3 af disse 8 tilfælde potentielt skal sanktioneres. 3 selskaber
med en formodet oplysningspligt om dokumentationspligt har således modtaget SKATs af-
gørelse om, at forholdene vil blive sendt til bødevurdering.
16. Rigsrevisionen finder det også tilfredsstillende, at SKAT har taget initiativ til at ændre
selvangivelsesblanketten på måder, så SKAT får bedre muligheder for at opgøre det sam-
lede antal selskaber med koncerninterne transaktioner, og så selskaber med oplysnings-
pligt om dokumentationspligt med større sandsynlighed afgiver korrekte oplysninger i selv-
angivelsen. Skatterådet har i marts 2018 vedtaget at iværksætte ændringerne.
SKATs initiativer til sanktionering af selskaber
17. SKAT har oplyst, at de i august 2017 har kortlagt, hvilke sanktionsmuligheder de har
over for selskaber, der er omfattet af oplysningspligt og oplysningspligt om dokumentations-
pligt. Kortlægningsøvelsen har vist, at SKAT har forskellige sanktionsmuligheder, der af-
hænger af, om der er tale om den ene eller anden af de 2 oplysningspligter.
18. I forhold til de 2 typer oplysningspligt har SKAT kun særlige sanktionsmuligheder (dvs.
kan rejse straffesag og i sidste ende foranledige, at der udstedes en bøde) for selskaber,
som er omfattet af oplysningspligt om dokumentationspligt. I forhold til oplysningspligten,
kan SKAT kun give selskaberne daglige tillæg (og højst 5.000 kr.) for at fremtvinge den
manglende information på selvangivelsen.
De sanktionsmuligheder, SKAT har, finder fx anvendelse i de tilfælde, hvor et selskab med
oplysningspligt om dokumentationspligt fejlagtigt har oplyst at være et lille selskab, som
beror på antal ansatte samt størrelse af omsætning og balance.
19. Bødestørrelsen fastsættes efter nærmere regler ud fra omsætning og antal ansatte. Bø-
den kan højst udgøre 3,5 mio. kr. + 0,05 % af omsætningen (ved en omsætning over 1
mia. kr.).
20. Vedrørende sanktioner ved manglende eller mangelfuld transfer pricing-dokumentation
oplyste SKAT i forbindelse med notatet af 31. maj 2017, at de siden 2014 har oversendt
mulige bødesager til egen juridisk enhed for i alt 44 indkomstår, fordelt på 12 selskaber.
Bødestørrelsen er som udgangspunkt på 250.000 kr. pr. indkomstår, men kan nedsættes,
hvis selskabet har rettet op på den manglende eller utilstrækkelige dokumentation efterføl-
gende.
21. Ultimo april 2017 havde SKAT givet bøder for 4 indkomstår med en samlet bødesum
på 250.000 kr. 17 indkomstår var henlagt på grund af bevisets stilling eller forældelse, og
endelig var 23 indkomstår under behandling.
22. SKAT har i forbindelse med Rigsrevisionens nuværende opfølgning oplyst, at status ul-
timo april 2018 for de dengang 23 udestående indkomstår, fordelt på 5 selskaber, er, at 2
selskabers sager vedrørende i alt 9 indkomstår er sendt til anklagemyndigheden. Ét sel-
skabs sag vedrørende 5 indkomstår er sat i bero ved Skatteankestyrelsen. Endelig afven-
ter 2 selskabers sager vedrørende i alt 9 indkomstår prøvesag.
Statsrevisorerne beretning SB21/2013 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 29. juni 2018
1919520_0006.png
5
23. SKAT har desuden i forbindelse med den nuværende opfølgning oplyst, at der siden
ultimo april 2017 er oprettet sager vedrørende transfer pricing-dokumentation for 80 ind-
komstår, fordelt på 21 selskaber. Status herfor er, at 2 selskabers sager vedrørende i alt 9
indkomstår er afsluttet (i begge tilfælde med en henstilling på grund af strafferetlig foræl-
delse, før sagerne kom til straffesagsenheden). Ét selskabs sag vedrørende 3 indkomstår
er sat i bero. Endelig er 18 selskabers sager vedrørende i alt 68 indkomstår igangværende.
24. SKAT har dermed iværksat flere initiativer vedrørende sanktionering på området for
transfer pricing. Dels har SKAT pr. august 2017 kortlagt sanktionsmulighederne, dels har
de afprøvet sanktionsmulighederne. Afprøvningen er sket både i forbindelse med de tidli-
gere konstaterede 44 indkomstår fordelt på 12 selskaber (perioden 2014 - ultimo april 2017)
og siden da i forbindelse med yderligere 80 indkomstår, der er fordelt på 21 selskaber
(perioden siden april 2017).
25. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at SKAT har kortlagt sanktionsmulighederne
på området for transfer pricing for såvel de rent oplysningspligtige som for de oplysnings-
pligtige om dokumentationspligt, og at SKAT siden 2014 har etableret en sanktionspraksis.
26. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Lone Strøm