Finansudvalget 2013-14
SB 2 2
Offentligt
1329740_0001.png
Opfølgning på møde med Sundhedsministeriet d. 2. oktober 2013
På møde d. 2. oktober 2013 mellem Sundhedsministeriet og Projektafdelingen for Nyt
Aalborg Universitetshospital blev det aftalt, at regionen skal give en uddybning af tre
emner.
1. Regionens forslag til model for change request katalog
2. Regionens strategi for entrepriseform og vurdering af risiko forbundet hermed
3. Opgørelse af driftsudgifterne for de funktioner, som samles i nybyggeriet
Uddybningen fremgår i dette notat.
1. Region Nordjyllands forslag til model for change request katalog
For hvert kvalitetsfondsprojekt skal der udarbejdes et såkaldt change request katalog,
som beskriver de umiddelbare projekttilpasninger, der konkret gennemføres, hvis der
i løbet af projektet opstår budgetproblemer, så den fastlagte investeringsramme
overholdes.
Der er i budgettet for Nyt Aalborg Universitetshospital afsat en reserve på 168 mio.
kr. (pl 2009), som kan anvendes til projektudvidelser/ændringer. Beløbet er i ud-
gangspunktet fratrukket projektets samlede ramme og indgår således ikke i den sum,
som det samlede projekt er forudsat at skulle kunne realiseres indenfor.
Det forudsættes endvidere, at det kvalitetsniveau for materialer m.v., der fastsættes i
projektets designmanual, fastholdes i hele projektet, og at reservepuljen derfor ikke
anvendes til f.eks. dyrere materialer end oprindeligt besluttet.
Der er i projektet allerede fra konkurrenceprogrammet indbygget en stor grad af ro-
busthed i forhold til funktionaliteten på hospitalet. Det betyder bl.a,. at alle rumtyper
indrettes med standardiserede installationer og inventar, hvilket gør det enkelt at
bruge rummene på tværs af specialer og at konvertere rummene fra en funktion til en
anden (f.eks. fra sengestue til ambulatorium). På den baggrund vil eventuelle æn-
dringer i projektet være lette og billige at gennemføre.
I Region Nordjyllands kontrakt med totalrådgiver er der indbygget en omprojekte-
ringsklausul, som betyder, at hvis den budgetmæssige ramme for de enkelte bygge-
afsnit overskrides ved tilbudsindhentningen, er totalrådgiver forpligtet til uden særskilt
honorering at foretage de projektændringer, der er nødvendige for at bringe projektet
i overensstemmelse med den fastlagte budgetmæssige ramme.
Med denne tilgang vil det ikke være aktuelt at trække elementer ud af projektet ved
evt. projektændringer eller dyrere licitationsresultater end forventet. Skulle sådanne
situationer opstå, vil det være budgetreserven, som skal dække den eventuelle mer-
udgift. Dermed vil det heller ikke være meningsfyldt at udarbejde et change request
katalog i den form, som det er beskrevet i regnskabsinstruksen.
Projektafdelingen Nyt Aalborg
Universitetshospital
Kontorchef
Mette Mulvad Mortensen
Direkte: 40922440
[email protected]
Ref.: MM
Sagsnummer:
2012-159284
11. november 2013
Statsrevisorerne beretning SB2/2013 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. januar 2014
1329740_0002.png
Denne fortolkning understreges efter Region Nordjyllands mening af, at det vil være
fordyrende for projektet indledningsvis at inkludere projektering af forskellige elemen-
ter, der efterfølgende får status af ”projekttilpasninger” og måske bliver fjernet fra
projektet igen. Det vil pådrage projektet en unødvendig projekteringsudgift.
Såfremt der ikke bliver behov for at anvende hele change request puljen, vil den kun-
ne bringes i anvendelse til konkrete projektudbygninger, som kan tilføjes projektet,
såfremt det viser sig økonomisk muligt efterhånden som licitationsresultaterne fore-
ligger. Dette kan suppleres med eventuelt andre frigjorte midler som følge af gunsti-
gere licitationsresultater end budgetteret. Projektudbygninger kunne f.eks. være en
helikopterplatform på taget af det sydlige sengekryds, flere auditorier eller patientho-
tel.
2. Region Nordjyllands strategi for entrepriseform og vurdering af risiko for-
bundet hermed
Region Nordjylland ønsker at udbyde projektet Nyt Aalborg Universitetshospital i
blandede entrepriser – både fag-, stor- og hovedentreprise. Det er som udgangs-
punkt ønsket at få så stor en priskonkurrence som muligt.
Opdelingen af entrepriserne følger projektets bygningsafsnit, men visse arbejder vil
dog blive udbudt på tværs af alle bygningsafsnit for at sikre samme materialeleveran-
cer, f.eks. sanitet, belysningsarmaturer, loftplader og lignende. Projektet opdeles i 5
bygningsafsnit, som tilsammen forventes at give ca. 90 entrepriser. De fleste entre-
priser vil ligge under 100 mio. kr., enkelte dog mellem 100 og 200 mio. kr. En undta-
gelse herfra er råhuset, der udbydes i én samlet entreprise i en størrelse på ca. 350-
400 mio. kr.
Regionen har videreført mange års byggetradition fra det tidligere Nordjyllands Amt
og har i de seneste 30-40 år haft meget gode erfaringer med mindre entrepriser, bl.a.
med de medicinske sengebygninger i Frederikshavn, Hjørring og Aalborg.
Det er Regionens erfaring og vurdering, at denne konstruktion ikke giver en større
samlet risiko for projektet end andre entrepriseformer. Ved mange entrepriser vil der
være en større sandsynlighed for, at der sker uforudsete hændelser i forbindelse med
en af entrepriserne. Omvendt vil konsekvensen af en sådan hændelse ikke være så
stor, da entreprisen ikke fylder så meget i det samlede projekt. Ved meget store en-
trepriser er sandsynligheden for uforudsete hændelser alt andet lige mindre, men
konsekvensen heraf er samtidig væsentligt større for projektet som helhed.
Region Nordjylland har i kontrakt med både totalrådgiver og byggeledelse forudsat,
at projektet gennemføres med et forholdsvis stort antal entrepriser. Byggeledelsen er
således på forhånd tilrettelagt i forholdt til det ekstra arbejde, som er forbundet her-
med.
Endelig skal Regionen gøre opmærksom på, at den valgte udbudsstrategi bestyrkes
af den forsikringsdækning og det præmieniveau, Regionen har opnået i forbindelse
med udbud af kombineret entreprise- og rådgiveransvarsforsikring. Inden tilbudsgiv-
ning oplyste Regionen de bydende forsikringsselskaber om, at projektet i høj grad
Side 2 af 4
Statsrevisorerne beretning SB2/2013 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. januar 2014
1329740_0003.png
forventes udbudt i fagentrepriser. Regionen Nordjyllands forsikringsrådgiver vurderer,
at de bydende forsikringsselskaber alle var trygge ved Regionens erfaringsgrundlag
med håndtering af fagentrepriser, og det har haft en positiv indflydelse på den præ-
mie, der er opnået set i forhold til projektets forsikringsbehov.
3. Opgørelse af driftsudgifterne for de funktioner, som samles i nybyggeriet
Rigsrevisionen har i sin beretning til Statsrevisorerne om sygehusbyggerier II stillet
spørgsmålstegn ved opgørelsen af effektiviseringskravet for Nyt Aalborg Universi-
tetshospital. Det må konstateres, at uklarheden omkring beregningen opstår af bud-
gettekniske årsager.
Effektiviseringskravet i forbindelse med det endelige tilsagn på 160 mio. kr. (2011 pl)
tager udgangspunkt i driftsregnskabet for 2010. Til og med 2010 var det nordjyske
sygehusvæsen organiseret med to selvstændige, tværgående sektorer (Ortopædki-
rurgien og Anæstesien), som hver havde egen ledelse og budget. Budgettet for Aal-
borg Universitetshospital 2010 var således ekskl. disse to funktioner. Fra og med
2011 blev sektorerne nedlagt som selvstændige enheder. Størsteparten af sektorer-
nes budgetter blev overført til Aalborg Universitetshospital. Det betyder, at hospitalets
samlede budget blev forøget betragteligt fra 2010 til 2011. Oplysningerne fremsendt
fra Region Nordjylland i forbindelse med den endelige ansøgning er baseret på 2012
budget.
Nedenfor er angivet en revideret beregning af driftsudgifterne ud fra det nuværende
budget på Aalborg Universitetshospital. Opgørelsen tager udgangspunkt i regnskab
2011, som er opgjort til 3.882 mio. kr.
Aalborg Universitetshospital er ansvarlig for flere forskellige driftsområder, som fysisk
er placeret på nogle af regionens øvrige sygehusmatrikler. Udgiften hertil indgår i
Aalborg Universitetshospitals budget. Det skal derfor justeres herfor, så kun den akti-
vitet, som vedrører matriklerne i Aalborg, er medregnet. Det drejer sig om en drifts-
udgift på i alt 383 mio. kr. Det korrigerede regnskab er således 3.499 mio. kr.
Kvalitetsfondsprojektet Nyt Aalborg Universitetshospital opføres som barmarksbygge-
ri i Aalborg Øst. De nyeste bygninger på Aalborg Universitetshospital, Syd skal dog
fortsat bruges en årrække, idet der blandt andet skal være ambulante funktioner i
Medicinerhuset og Onkologibygningen. Det vil derfor være nødvendigt at isolere den
del af driftsbudgettet, som alene vedrører kvalitetsfondsprojektet. For at nå dertil skal
driftsbudgettet således nedjusteres med den andel, som fortsat vil være placeret på
matriklen i Syd.
Der kan på nuværende tidspunkt ikke opstilles et endeligt driftsbudget for de funktio-
ner, som er planlagt i henholdsvis Syd og Øst. Derfor må der anvendes en bereg-
ningsnøgle til at fordele budgettet. Det forudsættes, at arealfordelingen mellem de to
lokaliteter anvendes som denne fordelingsnøgle.
Beregnet på baggrund af areal med udgangspunkt i den forventede fremtidige an-
vendelse af bygningerne i Syd (jf. ansøgning om endeligt tilsagn), udgør hospitalet
Side 3 af 4
Statsrevisorerne beretning SB2/2013 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. januar 2014
1329740_0004.png
henholdsvis 18% i Syd og 82% i Øst. Den andel af driftsregnskabet, som vedrører
matriklen i Øst, udgør således 2.869 mio. kr.
Med dette estimat for driftsudgifterne for de funktioner, som samles i nybyggeriet,
svarer et effektiviseringskrav på 6% til 172 mio. kr. (2011 pl).
Beregningerne er illustreret i nedenstående oversigt.
Aalborg universitetshospital - regnskab 2011 (mio. kr.)
3.881,6
Aalborg budget vedrørende aktivitet på andre sygehusmatrikler fratrækkes:
Ortopædkirurgi Farsø
-66,9
Ortopædkirurgi Hjørring
-68,7
Ortopædkirurgi Frederikshavn
-37,9
Ortopædkirurgi Thy/Mors
-28,5
Intern medicinsk afdeling, Dronninglund
-41,5
Anæstesi Dronninglund
-2,4
Udbetalt overarb. og kørepenge, Ortopædkirurgiske læger
-1,6
Kirurgi i Hobro*
-46,5
Andel af Anæstesi/Intensiv Himmerland*
-43,8
Dialysefunktion Hjørring*
-25,6
Hjemmedialyse*
-0,8
Radiologi og øvrige funktioner Dronninglund*
-11,4
Håndkirurgi Dronninglund*
-6,1
Ekstern ortopædkirurgi andel af centrets fællesudgifter
-1,2
Korrektioner i alt
-382,9
Korrigeret regnskab 2011
Andel placeret i Øst (82%)**
Effektiviseringskrav (6%)
* På baggrund af fordelingsregnskab
3.498,8
2.869,0
172,1
Side 4 af 4