Finansudvalget 2013-14
SB 2 2
Offentligt
1329738_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Ministeren for sundhed og forebyggelse
Dato: 21. januar 2014
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sags nr.: 1300235
Dok. nr.: 1346752
Statsrevisorerne
Prins Jørgens Gård 2
Christiansborg
DK-1240 København K
Redegørelse til Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 2/2013 om sygehus-
byggerier II
Statsrevisorerne har den 9. oktober 2013 afgivet bemærkninger til Rigsrevisio-
nens beretning nr. 2/2013 om sygehusbyggerier II. Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse redegør i det følgende for de foranstaltninger og overvejelser,
som henholdsvis Statsrevisorernes bemærkninger (punkt 1) og Rigsrevisio-
nens beretning (punkt 2-5) giver anledning til.
Ministeriets redegørelse vedrørende delelementerne i Statsrevisorernes
bemærkninger og Rigsrevisionens beretning
Statsrevisorernes bemærkninger:
Statsrevisorerne finder det bekymrende, at Ministeriet for Sundhed og Fo-
rebyggelse og regionerne ikke har sikret tilstrækkelig styring af, hvor, hvor-
dan og i hvilket omfang der skal ske effektiviseringer.
Utilstrækkelig styring indebærer risiko for, at regionerne erstatter kravet om
effektiviseringer med generelle besparelser på driften af sygehusene. Det-
te vil kunne forringe behandlingskvaliteten og bygningernes funktionalitet
og vil være i strid med betingelserne for at få tilskuddet.
Statsrevisorerne finder det i den forbindelse væsentligt:
at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og regionerne har fokus
på målene om effektivisering i forbindelse med sygehusbyggerierne
at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har fokus på, hvordan til-
sagnsbetingelsen om effektivisering af driften af de nye sygehuse bli-
ver indfriet.
1) Statsrevisorernes kritik af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses
utilstrækkelige styring med realisering af effektiviseringskravene
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse finder det afgørende, at effektivise-
ringskravet på de nye sygehuse realiseres i henhold til tilsagnsbetingelserne.
Det er Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses vurdering, at der med den
opdaterede regnskabsinstruks og administrationsgrundlag af maj 2013 er tilve-
jebragt et godt fundament, der skaber gennemsigtighed om regionernes arbej-
Statsrevisorerne beretning SB2/2013 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. januar 2014
1329738_0002.png
Side 2
de med effektiviseringskravene i kvalitetsfondsprojekterne. Dette fundament
skal nu stå sin prøve og ministeriet vil i tilsynet med regionernes afrapportering
på effektiviseringsarbejdet have særlig fokus på, om der opnås betryggelse
for, at regionerne arbejder med og styrer efter at gennemføre reelle effektivise-
ringer i overensstemmelse med tilsagnsbetingelserne.
Ministeriet vil evaluere, om opfølgningskonceptet af maj 2013 virker efter hen-
sigten og tilvejebringer den fornødne gennemsigtighed om effektiviseringsar-
bejdet, når der foreligger et passende erfaringsgrundlag på regionernes afrap-
porteringer, hvilket forventeligt er ultimo 2014.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har indtil videre modtaget afrapporte-
ring på effektiviseringskravet fra fire projekter (Viborg og DNU, Aalborg og
Kolding). Regionerne har oplyst, hvornår de forventer at fremsende før-
ste/næste afrapportering på effektiviseringskravet i henhold til bestemmelser-
ne i regnskabsinstruksen. På den baggrund forventer ministeriet at have mod-
1
taget afrapportering fra 11 af de 15 projekter med et effektiviseringskrav inden
udgangen af 2014, hvoriblandt alle fem regioner vil være repræsenteret.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har noteret sig, at Rigsrevisionen ved
flere lejligheder blandt andet i beretning nr. 2/2013 om sygehusbyggerier II
samt brev fra rigsrevisoren af 3. juli 2013 til departementschefen for Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse har vurderet, at ministeriets opdaterede admini-
strationsgrundlag og regnskabsinstruks for kvalitetsfondsmidlerne til sygehus-
byggerierne af maj 2013 danner et godt grundlag for tilsynet. Herunder at det
på positiv vis konkretiserer, hvordan ministeriet vil følge op på, at effektivise-
ringskravet bliver realiseret.
2) Rigsrevisionens kritik af at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
ikke tilstrækkeligt tidligt udarbejdede et koncept for opgørelse af effekti-
viseringer
Rigsrevisionen bemærker i sin beretning, at Ministeriet for Sundhed og Fore-
byggelse på et tidligere tidspunkt end i maj 2013 burde have udarbejdet et
koncept, som konkretiserer, hvordan ministeriet vil følge op, og som tydeliggør
rammerne for at opgøre effektiviseringerne. I den forbindelse anfører Rigsrevi-
sionen, at ved tidligt at fastlægge et koncept ville det blive klart for regionerne,
hvilke krav der stilles til at dokumentere effektiviseringerne, og samtidig ville
det blive synliggjort, at fokus på effektiviseringer er vigtigt.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse er enig med Rigsrevisionen i, at det
havde været formålstjenstligt, hvis konceptet for ministeriets tilsyn med og
rammerne for opgørelse af effektiviseringerne var blevet konkretiseret tidligere
end maj 2013. Det er dog ministeriets opfattelse, at grundlaget for opfølgning
på effektiviseringsgevinster er udarbejdet og konkretiseret i takt med fastlæg-
gelsen af den politiske ramme for opfølgning og efterfølgende udmøntet i ad-
ministrative forskrifter. De overordnede rammer for investeringer i en ny syge-
husstruktur har været genstand for politiske drøftelser og er fastlagt i økono-
miaftalerne mellem regeringen og Danske Regioner for årene 2008, 2010,
2012 og 2013.
1
Ny akutmodtagelse i Slagelse fik ikke tildelt et effektiviseringskrav ved tilsagnet
Statsrevisorerne beretning SB2/2013 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. januar 2014
Side 3
3) Rigsrevisionens opfordring til at indføre krav om, at regionerne skal
fastlægge et baselinebudget for hvert enkelt indsatsområde
Det fremgår af beretningen, at Rigsrevisionens mener, konceptet for opfølg-
ning på effektiviseringsgevinster kunne blive styrket ved et krav om, at regio-
nerne skal fastlægge et baselinebudget for hvert enkelt indsatsområde.
Ministeriet har som overordnet hensyn lagt til grund, at opfølgning på effektivi-
seringskravene har som formål at skabe gennemsigtighed om regionernes ar-
bejde og derigennem opnå betryggelse for, at regionerne kan realisere effekti-
viseringsgevinsterne i overensstemmelse med tilsagnsbetingelserne.
Ministeriet har vurderet, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at fastlægge et
baselinebudget for hvert enkelt indsatsområde. Dette valg bygger bl.a. på, at
ministeriet anerkender, at sygehusvæsenet løbende gennemgår forandringer i
budgetforudsætninger mht. patientgrundlag, behandlingsmetoder, prioriterin-
ger og organisationsmodeller på og mellem sygehuse. Disse forandringer i
budgetforudsætninger betyder, at fastlæggelsen af baseline for et bruttobudget
på et højere detaljeringsniveau i uhensigtsmæssig grad vil kunne sløre opfølg-
ningen på det fremadrettede arbejde med at sikre, at sygehusinvesteringerne
medfører strukturelle, tekniske og organisatoriske forandringer.
Ministeriet bemærker, at det internationalt set er ambitiøst med en tilgang,
hvor der opstilles effektiviseringskrav fra start. En første vurdering af uden-
landske erfaringer, udført af Boston Consulting Group, tydede på, at den dan-
ske tilgang med at stille krav om konkret afkast af kvalitetsfondsinvesteringen
gennem fastsættelsen af et konkret effektiviseringskrav fra start er væsentlig
og markant.
4) Rigsrevisionens opfordring til yderligere effektiviseringskrav til de
projekter, der anvender låneadgangen til energieffektiviseringer
Det fremgår af beretningsudkastet, at Rigsrevisionen anbefaler, at Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse og Økonomi- og Indenrigsministeriet tager stil-
ling til, om det er hensigtsmæssigt, at projekter, der anvender låneadgangen til
energieffektiviseringer, ikke får stillet yderligere krav til de effektiviseringsge-
vinster, som projekterne skal løfte.
./.
Ministeriet har noteret sig denne anbefaling og drøftet problemstillingen med
Økonomi- og Indenrigsministeriet. Udtalelse fra Økonomi- og Indenrigsministe-
riet er vedlagt (bilag 1).
Reglerne for låneadgang til energiinvesteringer i sygehusbyggerierne er fast-
sat i brev fra Økonomi- og Indenrigsministeriet af 29. juni 2012. Reglerne er
fastsat efter forhandlinger mellem Danske Regioner, Finansministeriet, Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet samt Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
og er yderligere defineret i et modelpapir.
Det følger af aftalen mellem ovenstående parter vedrørende betingelserne for
håndteringen af lånerammen for energiinvesteringer, at den effektivisering,
som regionerne opnår ved at etablere byggerierne efter ”bygningsklasse
Statsrevisorerne beretning SB2/2013 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. januar 2014
Side 4
”2020”, ikke lægges oven i det enkelte projekts generelle effektiviseringskrav,
der følger af de endelige tilsagn til kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier.
Indtil videre har Region Midtjylland ansøgt om låneadgang til energiinvesterin-
ger for alle deres kvalitetsfondsbyggerier (Viborg, DNV og DNU), mens Region
Syddanmark har ansøgt om låneadgang til energiinvesteringer for Kolding og
Aabenraa. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har vurderet, at ansøg-
ningerne fra Region Midtjylland og Region Syddanmark hver især har været til-
fredsstillende samlet set og på den baggrund indstillet til Økonomi- og Inden-
rigsministeriet, at de godkendes. Økonomi- og Indenrigsministeriet har med-
delt Region Midtjylland forhåndsgodkendelse på deres ansøgninger og Region
Syddanmark har fået meddelt endelig godkendelse af ansøgningerne til pro-
jekterne i Kolding og Aabenraa.
Baseret på de første ansøgninger vurderes det, at effektiviseringsgevinsterne
ved energipuljen er marginale i forhold til de oprindelige effektiviseringskrav,
som de enkelte kvalitetsfondsprojekter er pålagt i regeringens endelige tilsagn.
Energilånepuljen udgør 2,3 pct. af den samlede investeringsramme, regioner-
ne skal betale lånene tilbage og baseret på de første ansøgninger har regio-
nerne en forholdsvis lang tilbagebetalingstid på energiinvesteringerne.
Eksempelvis forventer Region Midtjylland, at de energibesparende tiltag, der
iværksættes på DNU for at opnå klassificering som ”bygningsklasse 2020”, vil
medføre en årlig økonomisk driftsbesparelse på 1 mio. kr., hvilket giver en til-
bagebetalingstid på 38 år for investeringerne. Den forventede årlige driftsbe-
sparelse på 1 mio. kr. ved energieffektiviseringerne skal holdes op i mod, at
DNU ved tilsagnet fra ekspertpanelet blev pålagt et effektiviseringskrav på 445
mio. kr. (09-PL)
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse vurderer samlet, at det ikke vil være
hensigtsmæssigt at ændre reglerne for energilånepuljen, så projekter, der an-
vender låneadgangen til energieffektiviseringer, får stillet yderligere krav til de
effektiviseringsgevinster, som projekterne skal løfte. Dels fordi 5 projekter alle-
rede har søgt og flere øvrige projekter er i gang med at udarbejde ansøgninger
på det nuværende regelgrundlag. Dels fordi effektiviseringsgevinsterne ved
energipuljen er marginale i forhold til de oprindelige effektiviseringskrav, som
de enkelte kvalitetsfondsprojekter er pålagt i regeringens endelige tilsagn.
5) Rigsrevisionens vurdering af, at projektet i Aalborg skal tildeles et
større nominelt effektiviseringskrav
Rigsrevisionen påpeger i sin beretning, at projektet i Aalborg bør tildeles et
større nominelt effektiviseringskrav, da det samlede driftsbudget for de afde-
linger, der skal flytte ud i det nye byggeri i Aalborg, er steget fra baselineåret
(regnskab 2010) til nu.
I forhold til projekternes effektiviseringskrav er det en central pointe, at der i al-
le sager er sket en omregning af procentforslaget fra ekspertpanelet til et kon-
kret effektiviseringskrav i mio.kr. i forbindelse de endelige regeringstilsagn. Det
skal sikre et entydigt og klart mål og grundlag for regionens konkrete arbejde
med at realisere gevinsterne over de følgende år. Derfor ligger projekternes
Statsrevisorerne beretning SB2/2013 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. januar 2014
Side 5
nominelle effektiviseringskrav som udgangspunkt helt fast, og ændres ikke lø-
bende i takt med ændringer i det underliggende driftsgrundlag, da det ville væ-
re vanskeligt styrbart.
Der er imidlertid sket en fejl i beregningen af det nominelle effektiviseringskrav
for Aalborg, da beregningen af baselinebudgettet for Aalborg, har vist sig ikke
at være retvisende for de afdelinger og funktioner, der er tiltænkt en placering i
nybyggeriet. Fejlen beror på, at det nordjyske sundhedsvæsen frem til og med
2010 var organiseret med to selvstændige sektorer (ortopædkirurgi og anæ-
stesi) på tværs af sygehusene, som hver havde deres egen ledelse og budget.
Fra og med 2011 blev sektorerne nedlagt som selvstændige enheder og deres
budgettet blev overført til sygehusene, hvilket indebar, at budgettet for Aalborg
Sygehus steg betragteligt fra 2010 til 2011. Ved beregningen af baselinebud-
gettet for Aalborg, som skete med udgangspunkt i regnskab 2010, skulle Aal-
borgs forholdsmæssige andele af de to selvstændige sektorer have været
medregnet, men det var ikke tilfældet.
./.
Region Nordjylland har i den fremsendte redegørelse af 11. november 2013
opgjort det korrekte baselinebudget for projektet i Aalborg indeholdende alle
de afdelinger og funktioner, der fysisk placeres i nybyggeriet (bilag 2).
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har i brev af 20. december 2013 (bi-
lag 3) fremsendt et nyt effektiviseringskrav for projektet i Aalborg til Region
Nordjylland. Effektiviseringskravet stiger fra 160 mio. kr. til 172 mio. kr. (2011
pl), hvilket beror på det korrekte baselinebudget for projektet i Aalborg som op-
lyst af Region Nordjylland.
6) Statsrevisorernes og Rigsrevisionens kritik af regionernes utilstræk-
kelige styring med realisering af effektiviseringskravene
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har ovenfor redegjort for de tiltag,
som ministeriet har taget efter Rigsrevisionens beretning.
Herudover har ministeriet indhentet udtalelser til beretningen fra regionsråde-
ne i de fem regioner.
Udtalelser fra regionsrådene
./.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har, jf. § 18, stk. 3, i lov om revision
af statens regnskaber, indhentet udtalelser fra regionsrådene. Udtalelserne fra
de fem regionsråd er vedlagt.
Et eksemplar af denne redegørelse inkl. bilag er sendt til rigsrevisor.
Der er vedlagt følgende bilag til redegørelsen:
Bilag 1: Notat om lånepulje til energiinvesteringer fra Økonomi og Inden rigs-
ministeriet
Bilag 2: Redegørelse fra Region Nordjylland for driftsudgifterne af de funktio-
ner, der samles i nybyggeriet
Bilag 3: Brev til Region Nordjylland vedr. nyt effektiviseringskrav for Aalborg
Universitetssygehus
Bilag 4: Udtalelse fra Region Hovedstaden
Statsrevisorerne beretning SB2/2013 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. januar 2014
1329738_0006.png
Side 6
Bilag 5: Udtalelse fra Region Sjælland
Bilag 6: Udtalelse fra Region Syddanmark
Bilag 7: Udtalelse fra Region Midtjylland
Bilag 8: Udtalelse fra Region Nordjylland
Med venlig hilsen
Astrid Krag