Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
SB 19 5
Offentligt
1721581_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
sagsbehandlingstider ved
omstruktureringen af stats-
forvaltningerne
Februar 2017
Statsrevisorerne beretning SB19/2013 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. februar 2017
1721581_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om sagsbehandlingstider ved omstruktureringen af stats-
forvaltningerne (beretning nr. 19/2013)
8. februar 2017
RN 303/17
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om sagsbehandlingstider ved omstruktu-
reringen af statsforvaltningerne, som blev indledt med en beretning i juni 2014. Vi har tidli-
gere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 31. oktober 2014.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Den 1. juli 2013 blev der gennemført en omstrukturering af de regionale statsforvalt-
ninger og en reform af klagestrukturen på det sociale område og på beskæftigelses-
området. Reformen indebar bl.a., at klagesager blev flyttet fra de daværende stats-
forvaltninger til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen hører nu under Økonomi- og Inden-
rigsministeriet, mens Statsforvaltningen hører under Børne- og Socialministeriet.
Udviklingen i sagsbehandlingstiderne for klagesager på det sociale område og på
beskæftigelsesområdet i Ankestyrelsen er i perioden juni 2014 - november 2016
blevet nedbragt væsentligt. Målet om en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 3,25
måneder i 2016, som ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
angiver i sin redegørelse til beretningen, er ikke nået. På grund af udflytningen af
arbejdspladser i Ankestyrelsen valgte det daværende Social- og Indenrigsministeri-
um og Ankestyrelsen at ændre resultatmålet for klagesagerne i resultatkontrakten
for 2016 til en liggetid på 3,5 måneder. Det svarer til en gennemsnitlig sagsbehand-
lingstid på ca. 4,5 måneder. Det nye resultatmål for 2016 er opfyldt. De gennemsnit-
lige sagsbehandlingstider ligger fortsat væsentligt under niveauet i 2013 og 2014.
Siden 2015 har Statsforvaltningen ud over en gennemsnitlig sagsbehandlingstid for
afgjorte sager også arbejdet med mål for liggetider for verserende sager på de en-
kelte sagsområder. På Statsforvaltningens områder arbejdes der fremadrettet pri-
mært med liggetid som den styringsrelevante angivelse af, hvor lang tid borgerne
kan forvente at skulle vente på en afgørelse i familieretlige sager. Børne- og Social-
ministeriet og tidligere ministerier på området samt Statsforvaltningen har løbende
siden 2014 udviklet supplerende styringsmål for familieretten, som er implementeret
i resultatplanen for 2016 og videreført i resultatplanen for 2017.
Rigsrevisionen finder arbejdet tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Liggetid er et mål for, hvor læn-
ge de sager, som Ankestyrel-
sen har modtaget, har verseret
(ligget) i systemet. Det handler
altså kun om sager, der endnu
ikke er afgjort. Dvs. liggetiden
er det gennemsnitlige antal må-
neder, som en sag indtil nu har
ventet på at blive afgjort.
Statsrevisorerne beretning SB19/2013 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. februar 2017
1721581_0003.png
2
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Ankestyrelsens gennemsnitlige sagsbehandlingstider for klagesager på det socia-
le område og på beskæftigelsesområdet er generelt faldet frem til ultimo 2015.
Efter 1. juli 2016 har de gennemsnitlige sagsbehandlingstider for klagesagerne
været svagt stigende og har været højest for lovgivningen om sociale forhold. År-
sagen til stigningen skyldes bl.a. at Ankestyrelsen har genoptaget en række sa-
ger som følge af en dom i Højesteret om ophør af sygedagpenge.
Børne- og Socialministeriet og Statsforvaltningen har udviklet og vil årligt arbejde
med at videreudvikle resultatmål, som dels kan bidrage til de overordnede sty-
ringsmæssige behov, dels kan understøtte indsatsen for at forbedre borgernes
oplevelse af sagsbehandlingen, bl.a. i sager under familieretten.
Børne- og Socialministeriet og Statsforvaltningen har løbende siden 2014 udvik-
let supplerende styringsmål for familieretten, som er implementeret i resultatpla-
nen for 2016 og videreført i resultatplanen for 2017. Der bliver også løbende fo-
retaget kvalitetsmålinger og evalueringer som led i resultatmålingen af Statsfor-
valtningens sagsbehandling.
I.
Baggrund
Antal måneder er omregnet
med en faktor på 4,3 (1 måned
= 4,3 uger)
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2014 en beretning om sagsbehandlingstider ved omstrukture-
ringen af statsforvaltningerne. Beretningen handlede om omstruktureringens betydning for
sagsbehandlingstider for familiesager og klagesager på det sociale område og på beskæf-
tigelsesområdet. Det fremgik af beretningen, at sagsbehandlingen – såvel i klagesagerne
som i nogle af familiesagerne – var påvirket af omstruktureringen af statsforvaltningerne og
reformen af klagesystemet. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid var steget til 34,4 uger
for sager under beskæftigelseslovgivningen, 36,4 uger for sager under lovgivningen vedrø-
rende børn og familier og 42,7 uger for sager under lovgivningen om sociale forhold.
Det fremgik også af beretningen, at Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
Forhold i Ankestyrelsens resultatkontrakt for 2014 havde fastsat et resultatmål for klagesa-
gerne på 26 uger i 2014 faldende til 19 uger i 2016, og at det fortsat var væsentligt højere
end de 13 uger, som Økonomi- og Indenrigsministeriet tidligere havde stillet Statsrevisorer-
ne i udsigt.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de de stærkt stigende sagsbe-
handlingstider for klagesagerne, både før og efter omstruktureringen af statsforvaltninger-
ne. Statsrevisorerne bemærkede også, at Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og
Sociale Forhold havde fastsat uambitiøse resultatmål for Ankestyrelsens klagesagsbe-
handling.
Statsrevisorerne beretning SB19/2013 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. februar 2017
1721581_0004.png
3
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Opfølgningspunkt
Udviklingen i sagsbehandlingstiderne for klagesa-
ger på det sociale område og på beskæftigelses-
området i Ankestyrelsen, og om resultatmålene
nås.
De ansvarlige ministeriers og Statsforvaltningens
arbejde med at udvikle nye resultatmål, der tilgo-
deser de styringsmæssige behov og borgernes
oplevelse af Statsforvaltningens indsats for sager i
familieretten.
Status
Behandles i dette notat.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tidligere
er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Økonomi- og Indenrigsministeriets og Børne- og Socialministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Økonomi- og Indenrigsministeriets og Børne- og Socialmi-
nisteriets initiativer i forhold til de udestående opfølgningspunkter. Gennemgangen er ba-
seret på en redegørelse fra ministerierne om udviklingen i sagsbehandlingstiderne for kla-
gesager på det sociale område og på beskæftigelsesområdet frem til og med 2016 samt
videreudviklingen af resultatmål i de familieretlige sager, der senest er dokumenteret i re-
sultatplanen for Statsforvaltningen for 2017.
7. Rigsrevisionen har siden afgivelsen af notat til Statsrevisorerne den 31. oktober 2014
fulgt området gennem oplysninger fra hjemmesider, årsrapporter og resultatplaner både for
Ankestyrelsen og for Statsforvaltningen. Vi har afventet, at implementeringsperioden for
omstruktureringen var tilendebragt. Vi har også afventet oplysninger om den gennemsnit-
lige sagsbehandlingstid for 2. halvår 2016, idet ministeren for børn, ligestilling integration
og sociale forhold besluttede, at den skulle falde til 3 måneder (13 uger) fra den 1. juli
2016.
Sagsbehandlingstider for klagesager
8. Statsrevisorerne bemærkede, at omstruktureringen af statsforvaltningerne indtil videre
havde forringet betjeningen af borgerne, og kritiserede de stærkt stigende sagsbehand-
lingstider for klagesagerne, både før og efter omstruktureringen.
Det fremgik af beretningen, at Økonomi- og Indenrigsministeriet og statsamterne/statsfor-
valtningerne fra 2004 til 2013 havde haft et overordnet resultatmål om 13 ugers gennem-
snitlig sagsbehandlingstid for klagesager på det sociale område og på beskæftigelsesom-
rådet.
9. Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold oplyste i sin redegørelse til
beretningen, at målet for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for de kommunale klage-
sager skulle være 3 måneder (13 uger). Dette mål skulle ifølge ministeren realiseres den
1. juli 2016 og være gældende fremover.
Statsrevisorerne beretning SB19/2013 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. februar 2017
1721581_0005.png
4
Tabel 1 viser den forventede gennemsnitlige sagsbehandlingstid, som blev oplyst i ministe-
ren for børn, ligestilling, integration og sociale forholds redegørelse, og den realiserede
gennemsnitlige sagsbehandlingstid, som er oplyst i årsrapporter og i Økonomi- og Inden-
rigsministeriets redegørelse af 20. december 2016 med senere opdatering.
Tabel 1. Forventet og realiseret gennemsnitlig sagsbehandlingstid for klagesager på
det sociale område og på beskæftigelsesområdet
Mål for sagsbehandlingstider
2014
6 måneder (25,8 uger)
Realiseret
7 måneder (30 uger), dog
5,8 måneder (25 uger) i december
4,2 måneder (18 uger)
4,5 måneder (20 uger)
2015
2016
5 måneder (21,5 uger)
3,25 måneder (14 uger)
1)
4,5 måneder (20 uger)
2)
3 måneder (13 uger)
2017 og frem
1)
-
Ifølge Ankestyrelsens resultatplan for 2015. Resultatplanen tager udgangspunkt i ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forholds redegørelse om et mål på 13 ugers gennemsnitlig sagsbe-
handlingstid fra den 1. juli 2016.
Ifølge Ankestyrelsens resultatplan for 2016. Målet i resultatplanen er opgjort i liggetid. Målet på 3,5
måneder i liggetid svarer til 4,5 måneder i gennemsnitlig sagsbehandlingstid.
2)
Det fremgår af tabel 1, at de gennemsnitlige sagsbehandlingstider både i slutningen af
2014 og for hele 2015 var under det forventede mål. For 2016 var målet oprindeligt 3,25
måneder, jf. resultatplanen for 2015. Dette mål blev ændret i resultatplanen for 2016, hvor
det daværende Social- og Indenrigsministerium og Ankestyrelsen ændrede opgørelsesme-
toden fra sagsbehandlingstider til liggetid og fastsatte resultatmålet for liggetiden til, hvad
der svarer til ca. 4,5 måneder i gennemsnitlig sagsbehandlingstid. Den realiserede gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid var 4,5 måneder i 2016, og resultatmålet blev derfor op-
fyldt.
Rigsrevisionens gennemgang af de gennemsnitlige sagsbehandlingstider har vist, at tider-
ne generelt er faldet frem til ultimo 2015. Herefter har de gennemsnitlige sagsbehandlings-
tider været på ca. 4 måneder. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klagesager un-
der beskæftigelseslovgivningen har været lavest med 3 måneder i juni 2016, og den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid for lovgivningen om sociale forhold har været højest med
6,2 måneder i maj 2016. Efter 1. juli 2016 har de gennemsnitlige sagsbehandlingstider væ-
ret svagt stigende og højest for lovgivningen om sociale forhold.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst, at for sager under den sociale lovgivning skyl-
des stigningen hovedsageligt dommen i Højesteret om ophør af sygedagpenge. Dommen
medførte, at en række sager af ældre dato blev genoptaget.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har også oplyst, at de gennemsnitlige sagsbehandlingsti-
der i 2016 var påvirket af udflytningen af arbejdspladser i Ankestyrelsen fra København til
Aalborg. Dette var også årsagen til, at resultatmålet for 2016 blev ændret i resultatplanen
for 2016.
Statsrevisorerne beretning SB19/2013 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. februar 2017
1721581_0006.png
5
Endelig oplyser Økonomi- og Indenrigsministeriet, at ministeriet i 2017 og 2018 iværksæt-
ter yderligere tiltag og fx indfører et nyt sags- og dokumenthåndteringssystem. Tiltagene
skal bidrage til, at den gennemsnitlige liggetid for kommunale social- og beskæftigelsessa-
ger i løbet af 2019 kommer ned på 2,5 måneder samlet set. En liggetid på 2,5 måneder vil
tilnærmelsesvis modsvare en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på godt 3 måneder. Som
det fremgår af tabel 1 skulle målet om 3 måneders gennemsnitlig sagsbehandlingstid være
nået i 2017.
10. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Økonomi- og Indenrigsministeriet i 2014
og 2015 har nedbragt den gennemsnitlige sagsbehandlingstid betragteligt. Rigsrevisionen
konstaterer, at resultatmålet for 2016 blev ændret, på grund af at en række sager er blevet
genoptaget og på grund af udflytningen af arbejdspladser i Ankestyrelsen. De gennemsnit-
lige sagsbehandlingstider ligger dog fortsat væsentligt under niveauet i 2013 og 2014.
Rigsrevisionen konstaterer også, at det oprindelige mål for 2017 på 3 måneders gennem-
snitlig sagsbehandlingstid er blevet ændret. Målet er nu en liggetid på 2,5 måneder i løbet
af 2019.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Udvikling af nye resultatmål
11. Det fremgik af beretningen, at Rigsrevisionen anbefalede Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet i samarbejde med Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold at
overveje, om resultatmålene var tilstrækkeligt ambitiøse. Rigsrevisionen anbefalede også,
at ministerierne og Statsforvaltningen udviklede nye resultatmål, der ville tilgodese de sty-
ringsmæssige behov og borgernes oplevelse af Statsforvaltningens indsats på familieom-
rådet.
Økonomi- og indenrigsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at han var enig
i, at der skulle arbejdes med at udvikle mål, som giver mere mening i en styringsmæssig
sammenhæng. Ministeren gjorde også opmærksom på, at forældreansvarslovens princip-
per og en række karakteristika på det familieretlige område giver nogle begrænsninger for
styringsrelevante kvalitative mål. Fx vil et mål, som giver incitamenter til at afslutte en sag
hurtigt, ikke nødvendigvis understøtte principperne om en grundig belysning af barnets
perspektiv.
12. Børne- og Socialministeriet har i forbindelse med Rigsrevisionens opfølgning oplyst, at
ministeriet og Statsforvaltningen årligt arbejder med at udvikle og videreudvikle resultat-
mål, som dels kan bidrage til de overordnede styringsmæssige behov, dels kan understøt-
te indsatsen for at forbedre borgernes oplevelse af sagsbehandlingen, bl.a. i sager under
familieretten. Børne- og Socialministeriet har også oplyst, at ministeriet på Statsforvaltnin-
gens områder primært anvender liggetid som den styringsrelevante angivelse af, hvor lang
tid borgerne kan forvente at skulle vente på en afgørelse i familieretlige sager.
Rigsrevisionens opfølgning på sagen viser, at der i resultatplanen for 2017 er opstillet mål
for liggetid på en række sagstyper under det familieretlige område, herunder indført et
samlet liggetidsmål for forældreansvarsområdet.
Opfølgningen viser også, at Børne og Socialministeriet og tidligere ministerier på området
samt Statsforvaltningen løbende siden 2014 har udviklet supplerende styringsmål for fami-
lieretten, som er implementeret i resultatplanen for 2016 og videreført i resultatplanen for
2017 under overskriften ”Borgerinddragelse i familierettede sager”. Det er fx mål for antal
sager om forældremyndighed og bopæl for barnet, hvor parterne er uenige ved afslutnin-
gen af sagen i Statsforvaltningen. Hvis en sag ikke afsluttes i Statsforvaltningen med en
aftale, vil sagen gå videre til domstolene. I resultatplanen for 2017 er der desuden et mål
for høj kvalitet i den borgernære kontakt. Målet går ud på, at borgerne skal have reduceret
deres behov for at anmode om aktindsigt, og for at henvende sig vedrørende status på
sagsbehandlingen og vedrørende spørgsmål til formularer.
Statsrevisorerne beretning SB19/2013 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. februar 2017
1721581_0007.png
6
Børne- og Socialministeriet har derudover oplyst, at der løbende bliver foretaget kvalitets-
målinger og evalueringer som led i resultatmålingen af Statsforvaltningens sagsbehand-
ling. I 2015 blev der foretaget en vurdering af kvaliteten og en evaluering af behandlingen
af sager under forældreansvarsloven. I 2017 indgår børnesagskyndige undersøgelser og-
så i kvalitetsmålingen.
13. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Børne- og Socialministeriet har udviklet og
fortsat vil videreudvikle resultatmål, som tilgodeser de styringsmæssige behov og borger-
nes oplevelse. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm