Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
SB 19 4
Offentligt
1414876_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om sagsbehandlings-
tider ved omstruktureringen af
statsforvaltningerne
November
2014
Statsrevisorerne beretning SB19/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 31. oktober 2014
1414876_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 19/2013 om sagsbehandlingstider ved omstrukture-
ringen af statsforvaltningerne
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 15. september 2014
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forholds redegørelse af
2. oktober 2014
31. oktober 2014
RN 306/14
1. Dette notat handler om de initiativer, som økonomi- og indenrigsministeren og ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold har iværksat som følge af Statsrevisorer-
nes bemærkninger og beretningens indhold og konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Økonomi- og indenrigsministeren oplyser i sin redegørelse, at de 5 tidligere statsfor-
valtninger var den organisatoriske ramme for indsatsen for at nedbringe sagsbehand-
lingstiderne før reformen, og at det ikke var realistisk at nedbringe sagsbehandlings-
tiderne for klagesager i 1. halvår 2013 i den komplekse og usikre situation før refor-
men. Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold oplyser i sin rede-
gørelse, at Ankestyrelsen ikke havde bevillingsmæssig hjemmel til at rekruttere med-
arbejdere til området før den 1. juli 2013, hvor reformen trådte i kraft. Rigsrevisionen
vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Økonomi- og indenrigsministeren oplyser i sin redegørelse, at borgerne bør forvente,
at det offentlige træffer en afgørelse inden for en rimelig tidsfrist. Udviklingen i de gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstider for familiesager har stort set været tilfredsstillende
og udvikler sig positivt. Rigsrevisionen vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold har ifølge redegørelsen
besluttet, at målet om den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for kommunale klage-
sager skal være 3 måneder (13 uger) fra den 1. juli 2016 og fremover.
Økonomi- og indenrigsministeren oplyser, at ministeriet i medfør af resultatkontrakten
for 2014 har arbejdet med at udvikle nye mål for familieretten, og at der også vil blive
arbejdet med nye mål i resultatkontrakten for 2015. Ministeren for børn, ligestilling, in-
tegration og sociale forhold oplyser, at ministeriet er positiv over for et samarbejde
med Økonomi- og Indenrigsministeriet og Statsforvaltningen om at udvikle nye resul-
tatmål for sagsbehandlingstider for familiesager.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB19/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 31. oktober 2014
1414876_0003.png
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
udviklingen i sagsbehandlingstiderne for klagesager på det sociale område og be-
skæftigelsesområdet i Ankestyrelsen, og om resultatmålene opnås
Økonomi- og Indenrigsministeriets, Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og
Sociale Forholds og Statsforvaltningens arbejde med at udvikle nye resultatmål,
der tilgodeser de styringsmæssige behov og borgernes oplevelse af Statsforvalt-
ningens indsats, for sager i familieretten.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2014 en beretning om sagsbehandlingstider ved omstrukture-
ringen af statsforvaltningerne. Beretningen handlede om omstruktureringens betydning for
sagsbehandlingstider for familiesager og klagesager på det sociale område og beskæftigel-
sesområdet. Beretningen viste, at sagsbehandlingen – såvel i klagesagerne som i nogle af
familiesagerne – var påvirket af omstruktureringen af statsforvaltningerne og reformen af kla-
gesystemet. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid var steget til 34,4 uger for sager under
beskæftigelseslovgivningen, 36,4 uger for sager under lovgivningen vedrørende børn og fa-
milier og 42,7 uger for sager under lovgivningen om sociale forhold. Beretningen viste og-
så, at andelen af klagesager, som var 1 år gamle eller mere, var steget fra 1 % i juli 2013
til knap 7 % i marts 2014.
Beretningen viste endvidere, at Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale For-
hold i Ankestyrelsens resultatkontrakt for 2014 havde fastsat et resultatmål for klagesager-
ne på 26 uger i 2014 faldende til 19 uger i 2016, og at det fortsat var væsentligt højere end
de 13 uger, som Økonomi- og Indenrigsministeriet tidligere havde stillet Statsrevisorerne i
udsigt.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de de stærkt stigende sagsbe-
handlingstider for klagesagerne, både før og efter omstruktureringen af statsforvaltningerne.
Statsrevisorerne bemærkede også, at Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Socia-
le Forhold havde fastsat uambitiøse resultatmål for Ankestyrelsens klagesagsbehandling.
4. Dette notat indeholder Rigsrevisionens vurdering af de initiativer, som økonomi- og inden-
rigsministeren og ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold har iværksat
som følge af beretningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af ministrenes redegørelser
Forberedelse af omstruktureringen af statsforvaltningerne
5. Beretningen viste, at Økonomi- og Indenrigsministeriet og Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forhold i forbindelse med reformen af statsforvaltningerne havde gen-
nemført en række relevante initiativer for at nedbringe sagsbehandlingstiderne, herunder ini-
tiativer til rekruttering af arbejdskraft og til fordeling af opgaver mellem kontorer og enheder.
Initiativerne har dog ikke været tilstrækkelige til at undgå en stigning i sagsbehandlingstiderne.
Statsrevisorerne beklagede, at omstruktureringen af statsforvaltningerne indtil videre havde
forringet betjeningen af borgerne, især på grund af de stigende sagsbehandlingstider for kla-
gesagerne.
Statsrevisorerne beretning SB19/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 31. oktober 2014
1414876_0004.png
3
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold bemærker i sin redegørelse, at
Ankestyrelsen ikke havde bevillingsmæssig hjemmel til at rekruttere medarbejdere til områ-
det før den 1. juli 2013. Ankestyrelsen havde ikke ledelsesret over de overførte medarbejde-
re før den 1. juli 2013, hvilket begrænsede styrelsens mulighed for at agere i forhold til rekrut-
tering eller fordeling af opgaver før den 1. juli 2013.
Økonomi- og indenrigsministeren finder i sin redegørelse, at reformen af statsforvaltninger-
ne på det familieretlige område er gennemført på tilfredsstillende vis under hensyntagen til
sagsbehandlingstiderne. Ministeren bemærker også, at den politiske aftale om reformen blev
indgået i november 2012, og at lovændringerne først kunne træde i kraft medio 2013. Det
betød, at de 5 statsforvaltninger var den gældende organisatoriske ramme frem til reformen,
og at det ikke var muligt at gennemføre mere strukturelle tiltag for at forbedre sagsbehand-
lingstiderne før reformens ikrafttrædelse. Statsforvaltningerne og Ankestyrelsen skulle såle-
des i foråret 2013 anvende væsentlige resurser på at sikre en driftssikker opgavevaretagel-
se, fra og med at den nye struktur trådte i kraft.
Rigsrevisionen har noteret sig ministrenes svar og vurderer, at denne del af sagen kan af-
sluttes.
Gennemsnitlige sagsbehandlingstider efter reformen
6. Beretningen viste, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid var 28,3 uger på det socia-
le område og 24,7 uger på beskæftigelsesområdet, da de regionale statsforvaltninger over-
drog klagesagerne til Ankestyrelsen. Ankestyrelsens opgørelse i slutningen af marts 2014
viste, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid var steget til 34,4 uger for sager under be-
skæftigelseslovgivningen, 36,4 uger for sager under lovgivningen vedrørende børn og famili-
er og 42,7 uger for sager under lovgivningen om sociale forhold. Andelen af klagesager, som
var 1 år gamle eller mere, var steget fra 1 % i juli 2013 til knap 7 % i marts 2014.
Beretningen viste også, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for børnebidragssager
var 10,9 uger i 1. kvartal 2014. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for separations- og
skilsmissesager var 6,9 uger i 1. kvartal 2014.
Statsrevisorerne bemærkede, at sagsbehandlingstiderne for familiesager stort set var tilfreds-
stillende efter omstruktureringen og udviklede sig positivt. Statsrevisorerne kritiserede de
stærkt stigende sagsbehandlingstider for klagesagerne, både før og efter omstruktureringen
af statsforvaltningerne. Statsrevisorerne beklagede, at omstruktureringen af statsforvaltnin-
gerne indtil videre havde forringet betjeningen af borgerne, især på grund af de stigende sags-
behandlingstider for klagesagerne.
Ifølge redegørelsen har økonomi- og indenrigsministeren fokus på sagsbehandlingstiderne
i den offentlige sektor, især på de borgernære områder. Borgerne bør ifølge ministeren kun-
ne forvente, at det offentlige træffer en afgørelse inden for en rimelig tidsfrist.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold oplyser i sin redegørelse, at
Rigsrevisionens undersøgelse har sat fokus på et meget vigtigt område. Sagsbehandlings-
tiden har stor betydning for den enkelte borger, der venter på en afgørelse i sin sag. Derfor
finder ministeren det helt afgørende, at Ankestyrelsen leverer afgørelser, som er korrekte og
med mindst mulig ventetid for den enkelte borger. Ministeren er enig i, at den gennemsnit-
lige sagsbehandlingstid i Ankestyrelsen ikke er tilfredsstillende i dag, og oplyser, at det har
meget høj prioritet at nedbringe sagsbehandlingstiderne markant fra det høje niveau.
Statsrevisorerne beretning SB19/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 31. oktober 2014
1414876_0005.png
4
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold oplyser også i redegørelsen, at
ministeriet og Ankestyrelsen har igangsat en række initiativer for at nedbringe sagsbehand-
lingstiderne. De gennemførte initiativer er følgende:
Ankestyrelsen har rekrutteret mange nye sagsbehandlere og igangsat en systematisk
oplæring af dem.
Ankestyrelsen har nedsat en taskforce af erfarne medarbejdere alene med det formål at
afvikle de ældste uafsluttede sager.
Ankestyrelsen gennemfører løbende sagsgangsanalyser på de forskellige fagområder i
styrelsen med henblik på at sikre ensartede arbejdsgange, så sagerne kan afvikles mest
effektivt og med bedst mulig kvalitet.
Ankestyrelsen arbejder med bl.a. flere LEAN-forløb for at effektivisere sagsgangene.
Ankestyrelsen har yderligere den 1. juli 2014 iværksat et resultatlønsprojekt, hvor ud-
valgte sagsbehandlere med en høj sagsproduktion tilbydes at afvikle klagesager uden
for normeret arbejdstid.
Ministeren oplyser desuden, at Ankestyrelsen kan forøge sit forbrug med op til 15 mio. kr. i
2015 og i 2016 ved at trække på sin opsparing for at fastholde de igangsatte initiativer og
dermed nedbringe sagsbehandlingstiden. Ministeren vil tage initiativer, hvis der opstår yder-
ligere behov.
Rigsrevisionen finder, at udviklingen i sagsbehandlingstiderne for familiesager er tilfredsstil-
lende, og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes. Rigsrevisionen vil fortsat følge ud-
viklingen i sagsbehandlingstiderne for klagesager på det sociale område og beskæftigelses-
området i Ankestyrelsen.
Resultatmål
7. Beretningen viste, at resultatmålet for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sepa-
rations- og skilsmissesager er 9 uger i 2014 og 8 uger i 2015. En af beretningens anbefa-
linger var, at Økonomi- og Indenrigsministeriet i samarbejde med Ministeriet for Børn, Lige-
stilling, Integration og Sociale Forhold burde overveje, om resultatmålene var tilstrækkeligt
ambitiøse. Beretningen anbefalede også, at Økonomi- og Indenrigsministeriet i samarbej-
de med Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold og Statsforvaltnin-
gen udvikler nye resultatmål, der tilgodeser de styringsmæssige behov og borgernes ople-
velse af Statsforvaltningens indsats.
Økonomi- og indenrigsministeren er enig i, at der skal arbejdes med at udvikle mål, som gi-
ver mere mening i styringsmæssig sammenhæng, og at der fortsat bliver arbejdet med at
udvikle nye resultatmål på det familieretlige område i resultatkontrakten for 2015. Samtidig
gør ministeren opmærksom på rammerne for dette arbejde, idet forældreansvarslovens prin-
cipper og en række karakteristika på det familieretlige område giver nogle begrænsninger
for opstilling af styringsrelevante kvalitative mål. Fx vil et mål, som giver incitamenter til at
afslutte en sag hurtigt, ikke nødvendigvis understøtte principperne om en grundig belysning
af barnets perspektiv.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold er positiv over for et samarbej-
de med Økonomi- og Indenrigsministeriet og Statsforvaltningen, hvor de fælles kan udvikle
nye resultatmål for sagsbehandlingstider for familiesager.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Økonomi- og Indenrigsministeriet, Ministeriet
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold og Statsforvaltningen vil arbejde videre
med at udvikle nye resultatmål. Rigsrevisionen vil fortsat følge arbejdet.
Statsrevisorerne beretning SB19/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 31. oktober 2014
1414876_0006.png
5
8. Beretningen viste, at Økonomi- og Indenrigsministeriet og statsamterne/statsforvaltninger-
ne fra 2004 til 2013 har haft et overordnet resultatmål om 13 ugers gennemsnitlig sagsbe-
handlingstid for klagesager på det sociale område og på beskæftigelsesområdet. Ministeriet
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har i Ankestyrelsens resultatkontrakt for
2014 fastsat et resultatmål for klagesagerne på 26 uger i 2014 faldende til 19 uger i 2016.
Statsrevisorerne fandt, at Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold hav-
de fastsat uambitiøse resultatmål for Ankestyrelsens klagesagsbehandling. Resultatmålet
for sagsbehandlingstiden for klagesager var således sat op fra 13 uger til 26 uger i 2014 fal-
dende til 19 uger i 2016.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold har ifølge redegørelsen beslut-
tet, at målet om den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for de kommunale klagesager skal
være 3 måneder (13 uger). Dette mål skal ifølge ministeren realiseres den 1. juli 2016 og væ-
re gældende fremover. Ministeren oplyser også, at målet vil blive indarbejdet i Ankestyrel-
sens resultatkontrakt for 2015, så målet for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er 5 må-
neder i 2015, 3,25 måneder i 2016 og 3 måneder i 2017 og frem. For at nå ned på en gen-
nemsnitlig sagsbehandling på 3 måneder fra den 1. juli 2016 skal den gennemsnitlige sags-
behandlingstid ved udgangen af 2014 være 6 måneder og ved udgangen af 2015 være 4 må-
neder.
Ministeren oplyser, at en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 3 måneder er et ambitiøst,
men samtidig et rimeligt og realistisk mål i forhold til den udvikling og de resurser, der er i
Ankestyrelsen.
Rigsrevisionen har noteret, at ministeren for børn, ligestilling integration og sociale forhold
har besluttet, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid skal falde til 3 måneder fra den 1. juli
2016. Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen i sagsbehandlingstiderne for klagesager på
det sociale område og beskæftigelsesområdet.
Næste skridt i sagen
9. Rigsrevisionen vil følge udviklingen på følgende områder:
udviklingen i sagsbehandlingstiderne for klagesager på det sociale område og beskæfti-
gelsesområdet i Ankestyrelsen, og om resultatmålene opnås
Økonomi- og Indenrigsministeriets, Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Socia-
le Forholds og Statsforvaltningens arbejde med at udvikle nye resultatmål, der tilgodeser
de styringsmæssige behov og borgernes oplevelse af Statsforvaltningens indsats, for sa-
ger i familieretten.
Lone Strøm