Finansudvalget 2013-14
SB 18 4
Offentligt
1559010_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om status på byggeriet
af Cityringen
November
2015
Statsrevisorerne beretning SB18/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 20. oktober 2015
1559010_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om status på byggeriet af Cityringen (beretning nr. 18/2013)
20. oktober 2015
RN 1504/15
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om status på byggeriet af Cityringen, som
blev indledt med en beretning i 2014. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Statsreviso-
rerne af 4. november 2014.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen finder Transport- og Bygningsministeriets og Metroselskabets initiati-
ver i forhold til at styre og rapportere om byggeriet af Cityringen efter kontrakttidspla-
nen tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Metroselskabet har i 2014 indgået en ny aftale med entreprenøren Copenhagen
Metro Team (CMT), hvortil der alene er knyttet én tidsplan.
Metroselskabet styrer byggeriet af Cityringen efter denne kontrakttidsplan. Dette
har Metroselskabet dokumenteret over for Rigsrevisionen.
Metroselskabets rapporteringer til Transport- og Bygningsministeriet om fremdrif-
ten på cityringsbyggeriet er direkte knyttet til kontrakttidsplanen. På foranledning
af Rigsrevisionen vil Metroselskabet fremover præcisere, at rapporteringen til Fol-
ketinget sker i forhold til kontrakttidsplanen med færdiggørelse i maj 2019 og åb-
ningstidspunkt fastsat til juli 2019.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2014 en beretning om status på byggeriet af Cityringen. Beret-
ningen handlede om, hvordan byggeriet af Cityringen var forløbet frem til maj 2014. Beret-
ningen viste, at der var en øget risiko for, at projektet ville blive forsinket og/eller fordyret. Be-
retningen viste også, at de forsinkelser, der var opstået i forhold til projektets bonustidsplan,
ikke var ført over, så det var muligt at se status i forhold til kontrakttidsplanens milepæle. Det
var derfor ikke muligt at fastslå præcist, hvor langt byggeriet var nået i forhold til planerne
om at åbne Cityringen i december 2018.
Statsrevisorerne beretning SB18/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 20. oktober 2015
1559010_0003.png
2
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de:
at der var risiko for, at projektet ville blive forsinket og/eller fordyret
at Metroselskabets og transportministerens forklaringer på de hidtidige forsinkelser af
cityringsprojektet ikke havde været fyldestgørende
at Metroselskabets og ejernes hidtidige styring af byggeriet ikke havde været tilfredsstil-
lende.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkter
Transportministerens overvejelser om risikoen for,
at byggeriet af Cityringen vil blive forsinket og/eller
fordyret.
Transportministerens overvejelser om, at ministeren
tydeligere kunne have redegjort for, at byggeriet af
Cityringen var bag efter planen og truet af forsinkel-
se allerede før, at den udvidede arbejdstid på visse
byggepladser blev stoppet i sommeren 2013.
Metroselskabets og Transportministeriets brug af
kontrakttidsplanen som styringsgrundlag for bygge-
riet af Cityringen.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 4. november 2014.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 4. november 2014.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultatet af opfølgningen på det punkt, der ikke tidligere er
afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Transport- og Bygningsministeriets og Metroselskabets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Transport- og Bygningsministeriets og Metroselskabets ini-
tiativer i forhold til at bruge kontrakttidsplanen som styringsgrundlag for byggeriet af Cityrin-
gen. Gennemgangen er baseret på møder med og dokumentation fra Transport- og Byg-
ningsministeriet og Metroselskabet.
7. Beretningen viste, at Metroselskabet – umiddelbart efter, at den oprindelige kontrakt med
anlægsentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) var indgået i januar 2011 – indgik
en aftale om bonustidsplan, hvor CMT skulle færdiggøre byggeriet af Cityringen 1 år tidli-
gere end forudsat. Metroselskabet oplyste, at bonustidsplanen alene var et incitament for
CMT til at fremskynde færdiggørelsen af byggeriet, og at det fra starten var selskabets vur-
dering, at det ikke fuldt ud var muligt at leve op til denne tidsplan.
Beretningen viste også, at Metroselskabet alligevel baserede størstedelen af projektets sty-
ring på bonustidsplanen. CMT’s arbejdstidsplaner og den opfølgning på fremdriften i bygge-
riet, som Metroselskabet foretog, var baseret på bonustidsplanen.
8. Transportministeren oplyste i sin redegørelse, at Metroselskabet til ministeriet havde op-
lyst, at selskabet fremover ville styre og rapportere på projektet efter én tidsplan, nemlig kon-
trakttidsplanen. Kontrakttidsplanen ville herefter danne grundlag for rapporteringen helt fra
de konkrete anlægsarbejder på de enkelte byggepladser via selskabets tekniske tilsyns- og
kontraktorganisation, selskabets daglige ledelse, selskabets bestyrelse og frem til ejerne.
Dermed ville det også være denne rapportering, der i fremtiden ville danne grundlag for ori-
enteringen af Folketinget.
Statsrevisorerne beretning SB18/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 20. oktober 2015
1559010_0004.png
3
Metroselskabets brug af kontrakttidsplanen
9. Metroselskabet indgik i sommeren 2014 en ny aftale og herunder en ny kontrakttidsplan
med CMT om færdiggørelse af cityringsprojektet. Cityringen skal i forhold til den nye aftale
være færdig i maj 2019. Det officielle åbningstidspunkt for Cityringen er dog fastsat til juli
2019, dvs. 2 måneder senere. Dette tidspunkt er også meddelt Folketinget i Akt 8/10 2014.
10. Metroselskabet har i sin nye aftale med entreprenøren indrettet projektstyringen efter
milepæle, herunder bodsbelagte milepæle, der er knyttet direkte til kontrakttidsplanen og en
færdiggørelse i maj 2019. Selve anlægskontrakten er indrettet med hovedafslutning i august
2018. Rigsrevisionen har gennemgået arbejdstidsplanerne for 3 metrostationer (Enghave
Plads, København H og Marmorkirken) og sammenholdt milepælene heri med milepælene
i den nye kontrakttidsplan. Det er muligt at sammenholde milepælene i arbejdstidsplanerne
med kontrakttidsplanen.
11. De informationer om fremdriften på byggeriet, som Metroselskabet indhenter fra entre-
prenøren og egne medarbejdere på byggepladserne, sammenholdes direkte med kontrakt-
tidsplanen i en månedlig rapport fra byggeledelsen til direktørkredsen i Metroselskabet.
Rigsrevisionen har gennemgået 2 af disse rapporter om fremdriften i byggeriet. Her kan vi
se, at Metroselskabet rapporterer om fremdriften på de enkelte stationsbyggerier og tunnel-
boringer i forhold til milepælene i kontrakttidsplanen.
12. Status for byggeriet er, at Metroselskabet vurderer, at risikoen for forsinkelser af det
samlede projekt med den nuværende fremdrift på byggeriet af Cityringen i værste fald er
på 10 uger i forhold til færdiggørelse i maj 2019 (kontrakttidsplanen). Vi skal understrege,
at vi i forbindelse med opfølgningen på dette punkt ikke har undersøgt, i hvilken grad city-
ringsbyggeriet følger kontrakttidsplanen, og har dermed heller ikke vurderet risikoen for for-
sinkelser af Cityringen i forhold til den nye tidsplan.
13. På den baggrund er det Rigsrevisionens vurdering, at Metroselskabet nu styrer City-
ringsprojektet direkte på baggrund af kontrakttidsplanen.
Transport- og Bygningsministeriets viden om fremdriften i cityringsbyggeriet i for-
hold til kontrakttidsplanen
14. Transport- og Bygningsministeriet har oplyst, at ministeriet har gjort det klart over for
Metroselskabet, at der kun er én tidsplan – kontrakttidsplanen – der skal rapporteres på
baggrund af.
15. Transport- og Bygningsministeriet får som del af Metroselskabets interessentskab kvar-
talsvise rapporter fra Metroselskabet om fremdriften i byggeriet. Rapporteringen til besty-
relse og interessenter sker i forhold til kontrakttidsplanen. I disse rapporter angiver Metro-
selskabet fremdriften i byggeriet af de enkelte metrostationer og tunnelboringerne. Angivel-
serne fremstilles i en rød-gul-grøn farvekodning, der indikerer, hvordan byggeriet forløber.
Fremdriftsstatus på de enkelte stationer er suppleret med kommentarer, der uddyber de
konkrete problemstillinger.
16. Transport- og Bygningsministeriet har oplyst, at ministeriet har stort fokus på fremdrif-
ten i cityringsbyggeriet, og på grund af den bedre rapportering i de kvartalsvise rapporter til
interessenterne har ministeriet nu bedre forudsætninger for at spørge ind til fremdriften. Mi-
nisteriet har endvidere oplyst, at rapporteringen om fremdriften i cityringsbyggeriet til Folke-
tinget ikke er ændret efter beretningen, men sker som udgangspunkt løbende i den halvår-
lige anlægsstatus, som udarbejdes på grundlag af Metroselskabets fremdriftsrapporter til
interessenterne, ligesom Metroselskabet assisterer ministeriet med at udarbejde denne sta-
tus. Rapporteringen i anlægsstatus sker ligesom den øvrige rapportering i forhold til færdig-
gørelse i maj 2019 i kontrakttidsplanen.
Farvekoder i fremdriftsrap-
porteringen
Der er i kontrakten indlagt en
”grace period” på 2 måneder,
som betyder, at Metroen senest
skal stå færdig i juli 2019, men
at der i disse 2 måneder ikke
kan opkræves bod.

Byggeriet forløber efter
planlagt fremdrift.

skal sættes fokus på
Der
den kommende tids frem-
drift, uden det dog forven-
tes at påvirke åbningen.

Fremdriftsprognosen er
kritisk og kan påvirke åb-
ningen.
Statsrevisorerne beretning SB18/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 20. oktober 2015
1559010_0005.png
4
17. Det er Rigsrevisionens vurdering, at Transport- og Bygningsministeriet nu får en rappor-
tering fra Metroselskabet om fremdriften i byggeriet, der knytter sig til kontrakttidsplanen.
Vi skal dog gøre opmærksom på, at det er meget vigtigt, at der med forskellen på 2 måne-
der mellem kontrakttidsplanens færdiggørelsestidspunkt og den officielle åbningsdato i rap-
porteringerne til Folketinget ikke skabes forvirring om den regulære fremdrift i byggeriet.
Metroselskabet har oplyst, at selskabet fremover vil præcisere, at rapporteringen sker i for-
hold til kontrakttidsplanen med færdiggørelse i maj 2019 og åbningstidspunkt fastsat til juli
2019.
Lone Strøm