Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
SB 17 5
Offentligt
1641715_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
Bygningsstyrelsens anvendelse
af totaløkonomi i statslige
byggeprojekter
Juni 2016
Statsrevisorerne beretning SB17/2013 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. juni 2016
1641715_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om Bygningsstyrelsens anvendelse af totaløkonomi i statslige
byggeprojekter (beretning nr. 17/2013)
1. juni 2016
RN 1503/16
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Bygningsstyrelsens anvendelse af to-
taløkonomi i statslige byggeprojekter, som blev indledt med en beretning i 2014. Vi har tid-
ligere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 24. oktober 2014.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Transport- og Bygningsministeriet (her-
under Bygningsstyrelsen) og Finansministeriet har iværksat initiativer for at sikre, at
forberedelsen af statslige byggeprojekter frem over indeholder totaløkonomiske vur-
deringer og beregninger, herunder som minimum beregninger af det fremadrettede
energiforbrug. Da budgetvejledningen nu tydeligere stiller krav om, at byggeaktstyk-
ker skal gengive gennemførte totaløkonomiske vurderinger og beregninger af byg-
geriet, forventer Rigsrevisionen, at der fremover i højere grad vil være oplysninger
om et byggeris totaløkonomi i aktstykker. Rigsrevisionen finder initiativerne tilfreds-
stillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Bygningsstyrelsen har indført nye interne procedurer for at sikre, at styrelsen i
relevant omfang bruger og dokumenterer totaløkonomiske vurderinger og bereg-
ninger i byggeriets forskellige faser.
Bygningsstyrelsen har indført nye interne procedurer for at sikre, at der fremover
rapporteres om totaløkonomi i styrelsens aktstykker, og har siden maj 2014 rap-
porteret om gennemførte totaløkonomiske vurderinger og beregninger i styrel-
sens aktstykker.
Bygningsstyrelsen har udviklet et nyt paradigme for styrelsens arbejde med total-
økonomi. Dette omfatter bl.a. et beregningsværktøj, som kan understøtte, at der
bruges ensartede, sammenlignelige og let kontrollerbare metoder og fælles for-
udsætninger for beregning af totaløkonomi, og som kan styrke indsamlingen af
erfaringsdata.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB17/2013 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. juni 2016
1641715_0003.png
2
Bygningsstyrelsen har gennemgået vejledningsgrundlaget og udarbejdet redska-
ber, som kan understøtte offentlige bygherrers konkrete brug af totaløkonomiske
vurderinger og beregninger.
Finansministeriet og Bygningsstyrelsen har sikret overensstemmelse mellem bud-
getvejledningens bestemmelser og Bygningsstyrelsen bekendtgørelse og vejled-
ning vedrørende totaløkonomi.
I.
Bygningsstyrelsen
har siden
medio 2015 hørt under Trans-
port- og Bygningsministeriet.
Før var styrelsen organiseret
under Klima-, Energi- og Byg-
ningsministeriet (nu Energi-,
Forsynings- og Klimaministe-
riet).
Reglerne for totaløkonomi
fremgår af bekendtgørelse nr.
1179 af 4. oktober 2013 om
kvalitet, OPP og totaløkonomi i
offentligt byggeri og den dertil-
hørende vejledning.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i maj 2014 en beretning om Bygningsstyrelsens anvendelse af to-
taløkonomi i statslige byggeprojekter. Beretningen handlede om Bygningsstyrelsens brug
af totaløkonomiske vurderinger og beregninger i styrelsens egne byggeprojekter og om
styrelsens varetagelse af det generelle myndighedsansvar vedrørende totaløkonomi.
Et byggeprojekts totaløkonomi omfatter udgifterne til anlæg (byggeri) samt alle fremtidige
udgifter til drift og vedligeholdelse af bygningen. Statslige bygherrer kan bruge vurderinger
og beregninger af et byggeprojekts totaløkonomi til at sammenligne forskellige projektløs-
ninger med henblik på at reducere projektets totaløkonomi.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de Bygningsstyrelsens mangel-
fulde vurdering af totaløkonomi i styrelsens byggeprojekter. Statsrevisorerne konstaterede,
at Folketinget således ikke har haft et tilstrækkeligt grundlag for at beslutte, hvilke bygge-
projekter der ud fra en totaløkonomisk vurdering er mest fordelagtige for staten. Statsrevi-
sorerne fandt endvidere, at Bygningsstyrelsens vejledningsindsats i anvendelse af totaløko-
nomi var helt utilstrækkelig.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
Bygningsstyrelsens arbejde med at indføre interne
procedurer, som sikrer, at totaløkonomi i relevant
omfang anvendes og dokumenteres i byggeriets
forskellige faser.
Resultatet af Bygningsstyrelsens arbejde med at
indføre interne procedurer, der sikrer, at der frem-
over rapporteres om totaløkonomi i aktstykker.
Erfaringerne fra det metodeudviklingsprojekt om
totaløkonomi, som Bygningsstyrelsen har igang-
sat.
Resultatet af Bygningsstyrelsens arbejde med at
gennemgå vejledningsgrundlaget og udarbejde
redskaber, som kan understøtte den konkrete an-
vendelse af totaløkonomi hos offentlige bygherrer.
Resultatet af Finansministeriets og Bygningssty-
relsens arbejde med at sikre overensstemmelse
mellem budgetvejledningens bestemmelser og
Bygningsstyrelsen bekendtgørelse og vejledning
vedrørende totaløkonomi.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af ovenstående punkter.
6. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB17/2013 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. juni 2016
1641715_0004.png
3
II.
Transport- og Bygningsministeriets og Finansministeriets initiativer
7. Vi gennemgår i det følgende Transport- og Bygningsministeriets (herunder Bygningssty-
relsens) og Finansministeriets initiativer i forhold til opfølgningspunkterne. Gennemgangen
er baseret på dokumentation indhentet fra Bygningsstyrelsen samt den nye budgetvejled-
ning og de underliggende retningslinjer for udformning af bygge- og anlægsaktstykker.
8. Rigsrevisionen har siden afgivelsen af notat til Statsrevisorerne af 24. oktober 2014 fulgt
området gennem brevveksling og møder med Bygningsstyrelsen. Vi har bl.a. afventet Byg-
ningsstyrelsens nye procedurer og vejledningsmateriale for brug og dokumentation af total-
økonomiske vurderinger samt Finansministeriets opdatering af budgetvejledningen og nye
retningslinjer for udformning af bygge- og anlægsaktstykker.
Bygningsstyrelsens interne procedurer for totaløkonomi i egne byggesager
9. Statsrevisorerne bemærkede, at Bygningsstyrelsens vurdering af totaløkonomien i sty-
relsens byggeprojekter var mangelfuld. Statsrevisorernes kritik baserede sig bl.a. på, at Byg-
ningsstyrelsen i ingen af de 5 undersøgte byggeprojekter havde efterlevet bestemmelserne
for totaløkonomi.
10. Bygningsstyrelsen har ved udgangen af 2015 indført nye procedurer for brug og doku-
mentation af totaløkonomiske vurderinger og beregninger. Formålet med de nye procedu-
rer er at sikre, at totaløkonomiske vurderinger og beregninger gennemføres i relevant om-
fang i Bygningsstyrelsens egne byggeprojekter og dokumenteres løbende. De nye proce-
durer er beskrevet i Bygningsstyrelsens vejledningsmateriale, som er offentliggjort på
www.bygst.dk sammen med bl.a. et nyt beregningsværktøj – ”LCCbyg” – til brug for ar-
bejdet med totaløkonomi.
11. Vores gennemgang af de nye procedurer viser, at der nu er faste og tydelige krav til
Bygningsstyrelsens arbejde med totaløkonomi. Der er således krav til, hvad arbejdet med
totaløkonomi indebærer i byggeprojektets forskellige faser, hvilke omkostningsfaktorer der
skal gennemføres totaløkonomiske vurderinger og/eller beregninger af, faste metoder til,
hvordan henholdsvis totaløkonomiske vurderinger og beregninger skal gennemføres, og
hvordan arbejdet med totaløkonomi skal dokumenteres. Bygningsstyrelsen oplyser, at de
nye procedurer er taget i brug pr. 1. januar 2016 i alle nye statsbyggesager, ligesom reg-
lerne som udgangspunkt er taget i brug ved faseskift i forbindelse med eksisterende sager.
12. Bygningsstyrelsen har desuden skærpet kravene til rapportering om totaløkonomi i le-
delsesforelæggelser og har indført et kontrolpunkt vedrørende totaløkonomi i styrelsens
overordnede kontrolkoncept, hvor det kontrolleres, om der foreligger totaløkonomiske vur-
deringer af projektet.
13. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Bygningsstyrelsen har indført nye interne
procedurer for at sikre, at styrelsen i relevant omfang bruger og dokumenterer totaløko-
nomiske vurderinger og beregninger i byggeriets forskellige faser.
Rapporteringer om totaløkonomi i aktstykker om byggesager
14. Statsrevisorerne bemærkede, at Folketinget ikke havde haft et tilstrækkeligt grundlag
for at beslutte, hvilke byggeprojekter der ud fra en totaløkonomisk vurdering var mest for-
delagtige for staten. Statsrevisorernes kritik baserede sig bl.a. på, at Bygningsstyrelsen i
ingen af aktstykkerne til Finansudvalget vedrørende en række byggerier havde redegjort
for de totaløkonomiske vurderinger af byggeprojekterne.
Omkostningsfaktorer
er ele-
menter i et byggeprojekt, som
påvirker udgifterne til byggeri/
anlæg samt drift og vedlige-
hold. Bygningsstyrelsens over-
sigt over omkostningsfaktorer
omfatter bl.a. design (fx arki-
tektur og konstruktionsprincip-
per), opnåelse af energiramme
(fx varmeforsyning, ventilation
og vinduer) og overflader (fx
gulve).
Statsrevisorerne beretning SB17/2013 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. juni 2016
1641715_0005.png
4
15. Bygningsstyrelsens standardaktstykke, som skal lægges til grund for alle styrelsens
byggeaktstykker, har siden maj 2014 indeholdt et fast afsnit, hvor der skal redegøres for
totaløkonomiske vurderinger og beregninger af projektet. Derudover har Finansministeriet
ved udgangen af 2015 udarbejdet retningslinjer for udformning af bygge- og anlægsakt-
stykker, som fastsætter, at i aktstykker om byggeprojekter skal resultatet af en eventuel to-
taløkonomisk vurdering fremgå, og at der som minimum skal fremgå beregninger af det
fremadrettede energiforbrug.
16. Bygningsstyrelsen har, siden beretningen blev afgivet i maj 2014, udarbejdet 5 akt-
stykker om byggeprojekter til Folketingets Finansudvalg.
17. Vi har gennemgået, hvordan der i aktstykkerne er redegjort for gennemførte totaløko-
nomiske vurderinger og beregninger. Gennemgangen viser, at de 5 aktstykker indehol-
der et afsnit, hvor der redegøres overordnet for eventuelle gennemførte totaløkonomiske
vurderinger og/eller beregninger i projektet. I aktstykkerne beskrives, hvilke dele af projek-
tet der er foretaget sådanne vurderinger og/eller beregninger af, og i de tilfælde, hvor det
ikke er sket, begrundes dette, fx hvis der ikke har været mulighed for at vælge mellem al-
ternative løsninger.
18. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Bygningsstyrelsen har indført nye interne
procedurer for at sikre, at der fremover rapporteres om totaløkonomi i styrelsens aktstyk-
ker, og at styrelsen siden maj 2014 har rapporteret om gennemførte totaløkonomiske vur-
deringer og beregninger i styrelsens aktstykker.
Bygningsstyrelsens metodeudviklingsprojekt om totaløkonomi
19. Det fremgik af beretningen, at Bygningsstyrelsens bekendtgørelse og vejledning fra
2013 ikke var tilstrækkelige til at fremme brugen af totaløkonomi. Bygningsstyrelsen havde
ikke fastsat entydige regler for brugen af totaløkonomi, og den enkelte bygherre og rådgi-
ver fik ikke anvist et klart og operationelt vejlednings- og kontraktgrundlag, der kunne under-
støtte de totaløkonomiske vurderinger og beregninger. Rigsrevisionen fandt det derfor sær-
deles velbegrundet, at Bygningsstyrelsen igangsatte et metodeudviklingsprojekt om total-
økonomi for bl.a. at styrke indsamlingen af erfaringsdata.
Beregningsværktøjet
”LCCbyg”
skal bruges til total-
økonomiske beregninger i Byg-
ningsstyrelsen. ”LCCbyg” bru-
ger fælles beregningsforudsæt-
ninger for bl.a. beregningsperi-
ode, levetid, kalkulationsrente
og prisudvikling.
20. Bygningsstyrelsen har i 2015 udviklet et nyt paradigme for arbejdet med totaløkonomi.
Paradigmet er beskrevet i vejledningen for Bygningsstyrelsens arbejde med totaløkonomi i
statsbyggesager og er implementeret i Bygningsstyrelsen i efteråret 2015. Paradigmet om-
fatter bl.a. en totaløkonomisk log og beregningsværktøjet ”LCCbyg”. Bygningsstyrelsen har
fulgt udviklingen af ”LCCbyg”, som Statens Byggeforskningsinstitut har udviklet for Trafik-
og Byggestyrelsen. Ifølge Bygningsstyrelsen er de foreløbige erfaringer med ”LCCbyg” po-
sitive, og styrelsen vurderer, at ”LCCbyg” kan være med til at understøtte, at der bruges ens-
artede, sammenlignelige og let kontrollerbare beregningsmetoder og fælles beregningsfor-
udsætninger. Ifølge Bygningsstyrelsen kan ”LCCbyg” på sigt lette arbejdet for projektledere
og rådgivere og desuden give bedre muligheder for erfaringsopsamling.
21. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Bygningsstyrelsen har udviklet et nyt para-
digme for styrelsens arbejde med totaløkonomi.
Bygningsstyrelsens vejledninger og redskaber om totaløkonomi til andre offentlige
bygherrer
22. Statsrevisorerne fandt, at Bygningsstyrelsens vejledningsindsats i anvendelse af total-
økonomi har været helt utilstrækkelig. Dette baserede Statsrevisorerne bl.a. på, at Bygnings-
styrelsens vejledninger ikke understøttede anvendelsen af totaløkonomiske beregninger, da
de fx ikke angiver en kalkulationsrente, konkrete metoder til energiberegninger og i øvrigt
er delvist forældede.
Statsrevisorerne beretning SB17/2013 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. juni 2016
1641715_0006.png
5
23. Det fremgik af beretningen, at Bygningsstyrelsen ikke klart havde defineret indholdet af
totaløkonomiske vurderinger og beregninger i bekendtgørelsen fra 2013. Herudover havde
Bygningsstyrelsen kun i begrænset omfang fastsat minimumskrav for brugen af totaløko-
nomiske vurderinger og beregninger. Det var i vid udstrækning overladt til de enkelte byg-
herrer at fastsætte, hvordan og i hvilket omfang totaløkonomiske vurderinger og beregnin-
ger skulle bruges.
24. Bygningsstyrelsen har i 2015 besluttet at stille en beskrivelse af egen metode for hånd-
tering af totaløkonomi i statsbyggeri til rådighed for andre offentlige bygherrer. Bygningssty-
relsens interne vejledningsmateriale og beregningsværktøjet ”LCCbyg” er således offentligt
tilgængelige på www.bygst.dk. Bygningsstyrelsen har derudover udarbejdet og offentliggjort
vejledningsmateriale til andre offentlige bygherrer.
25. Vores gennemgang af Bygningsstyrelsens vejledningsmateriale til andre offentlige byg-
herrer viser, at styrelsen anbefaler andre offentlige bygherrer at bruge samme metode som
Bygningsstyrelsen eller alternativt at udvikle egne politikker og metoder for arbejdet med to-
taløkonomi. Bygningsstyrelsen anbefaler, at andre offentlige bygherrer fastlægger metoder,
som er tilpasset egne behov, men som også sikrer ensartede, kvalitetssikrede og operatio-
nelle metoder med fælles referencegrundlag og fælles beregningsforudsætninger.
26. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Bygningsstyrelsen har udarbejdet redskaber,
som kan understøtte offentlige bygherrers konkrete brug af totaløkonomiske vurderinger og
beregninger.
Bygningsstyrelsens og budgetvejledningens regler for brug af totaløkonomi
27. Det fremgik af beretningen, at der ikke var fuld overensstemmelse mellem Bygningssty-
relsens bekendtgørelse og budgetvejledningens regler for totaløkonomi.
28. Finansministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Finansministeriet og Byg-
ningsstyrelsen i forbindelse med næste udgave af budgetvejledningen ville sikre, at der er
overensstemmelse mellem budgetvejledningens bestemmelser og Bygningsstyrelsens be-
kendtgørelse og vejledning vedrørende totaløkonomi.
29. Finansministeriet har udarbejdet en ny udgave af budgetvejledningen, som trådte i kraft
pr. 1. januar 2016. Vores gennemgang af den nye budgetvejledning viser, at reglerne heri
om totaløkonomi er præciseret, så budgetvejledningen er i overensstemmelse med Byg-
ningsstyrelsens bekendtgørelse fra 2013. Det fremgår nu tydeligere af budgetvejledningen,
at der kun skal redegøres for totaløkonomi i aktstykker, hvis der er foretaget totaløkonomi-
ske vurderinger, og at totaløkonomiske vurderinger skal gennemføres i relevant omfang.
Det fremgår derudover fortsat af budgetvejledningen, at der som minimum skal foretages
totaløkonomiske beregninger for energiforbrug.
30. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Finansministeriet og Bygningsstyrelsen har
sikret overensstemmelse mellem budgetvejledningens bestemmelser og Bygningsstyrel-
sens bekendtgørelse og vejledning vedrørende totaløkonomi.
Lone Strøm