Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
SB 17 4
Offentligt
1412057_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Bygningsstyrelsens
anvendelse af totaløkonomi i
statslige byggeprojekter
November
2014
Statsrevisorerne beretning SB17/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 24. oktober 2014
1412057_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 17/2013 om Bygningsstyrelsens anvendelse af total-
økonomi i statslige byggeprojekter
Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 30. juni 2014
Finansministerens redegørelse af 29. september 2014
24. oktober 2014
RN 1505/14
1. Dette notat handler om de initiativer, som klima-, energi- og bygningsministeren og fi-
nansministeren har iværksat som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretnin-
gens indhold og konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Klima-, energi- og bygningsministeren tager generelt beretningens konklusioner om
totaløkonomi i statslige byggeprojekter til efterretning.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Finansministeren tager Rigsrevisionens kritik af, at der ikke indgår totaløkonomiske
vurderinger og beregninger i aktstykkerne, til efterretning.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Bygningsstyrelsens arbejde med at indføre interne procedurer, som sikrer, at total-
økonomi i relevant omfang anvendes og dokumenteres i byggeriets forskellige
faser
resultatet af Bygningsstyrelsens arbejde med at indføre interne procedurer, der
sikrer, at der fremover rapporteres om totaløkonomi i aktstykker
erfaringerne fra det metodeudviklingsprojekt om totaløkonomi, som Bygningssty-
relsen har igangsat
resultatet af Bygningsstyrelsens arbejde med at gennemgå vejledningsgrundla-
get og udarbejde redskaber, som kan understøtte den konkrete anvendelse af to-
taløkonomi hos offentlige bygherrer
resultatet af Finansministeriets og Bygningsstyrelsens arbejde med at sikre over-
ensstemmelse mellem budgetvejledningens bestemmelser og Bygningsstyrelsens
bekendtgørelse og vejledning vedrørende totaløkonomi.
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB17/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 24. oktober 2014
1412057_0003.png
2
I.
Et byggeprojekts
totaløkonomi
omfatter udgifterne til anlæg
samt alle fremtidige udgifter til
drift og vedligeholdelse. Stats-
lige bygherrer kan anvende
vurderinger og beregninger af
et byggeprojekts totaløkonomi
til at sammenligne alternative
projektløsninger med henblik
på at reducere projektets total-
økonomi.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i maj 2014 en beretning om Bygningsstyrelsens anvendelse af total-
økonomi i statslige byggeprojekter. Beretningen handlede om Bygningsstyrelsens anvendel-
se af totaløkonomi i styrelsens egne byggeprojekter og om styrelsens varetagelse af det
generelle myndighedsansvar på området.
Beretningen viste, at Bygningsstyrelsens indsats for at sikre, at totaløkonomi anvendes i
statslige byggeprojekter, har været utilstrækkelig. Beretningen viste ligeledes, at der ikke
er fuld overensstemmelse i reglerne om totaløkonomi i henholdsvis Bygningsstyrelsens be-
kendtgørelse og vejledning og Finansministeriets budgetvejledning.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de Bygningsstyrelsens mangel-
fulde vurdering af totaløkonomien i styrelsens byggeprojekter. Statsrevisorerne konstaterede,
at Folketinget således ikke har haft et tilstrækkeligt grundlag for at beslutte, hvilke byggepro-
jekter der ud fra en totaløkonomisk vurdering er mest fordelagtige for staten. Statsrevisorer-
ne fandt endvidere, at Bygningsstyrelsens vejledningsindsats i anvendelse af totaløkonomi
har været helt utilstrækkelig.
4. Dette notat indeholder Rigsrevisionens vurdering af de initiativer, som klima-, energi- og
bygningsministeren og finansministeren har iværksat som følge af beretningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af ministrenes redegørelser
Reglerne for totaløkonomi
fremgår af
bekendtgørelse
nr. 1179 af 4. oktober 2013
om kvalitet, OPP og totaløko-
nomi i offentligt byggeri og
den dertilhørende vejledning.
5. I det følgende gennemgår Rigsrevisionen klima-, energi- og bygningsministerens og fi-
nansministerens initiativer i forhold til beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger.
Anvendelse af totaløkonomi i Bygningsstyrelsens egne byggesager
6. Beretningen viste, at Bygningsstyrelsen ikke i tilstrækkeligt omfang har anvendt totaløko-
nomi i egne byggeprojekter.
7. Statsrevisorerne bemærkede, at Bygningsstyrelsens vurdering af totaløkonomien i styrel-
sens byggeprojekter var mangelfuld. Statsrevisorernes kritik baserede sig bl.a. på, at Byg-
ningsstyrelsen i ingen af 5 undersøgte byggeprojekter har efterlevet bestemmelserne for to-
taløkonomi.
8. Klima-, energi- og bygningsministeren oplyser, at ministeren noterer sig Statsrevisorer-
nes og Rigsrevisionens kritik af, at Bygningsstyrelsen ikke i tilstrækkeligt omfang har doku-
menteret totaløkonomi i de 5 undersøgte byggesager. Ministeren bemærker dog, at den
manglende dokumentation ikke er ensbetydende med, at totaløkonomiske vurderinger ikke
har fundet sted i forbindelse med de mange beslutninger, som foretages under gennemfø-
relsen af en byggesag. Ministeren oplyser, at ministeren ikke desto mindre er enig med Rigs-
revisionen i, at der med fordel kunne have været en mere eksplicit og dokumenteret vurde-
ring og beskrivelse af, hvordan der i Bygningsstyrelsen har været arbejdet med området.
Ministeren oplyser, at kritikken har ført til, at Bygningsstyrelsen i egne byggerier dels har
skærpet dokumentationskravene til rådgivernes totaløkonomiske vurderinger, dels indfører
procedurer, som sikrer, at der i relevant omfang foretages og dokumenteres totaløkonomi i
byggeriets forskellige faser.
9. Rigsrevisionen finder det positivt, at Bygningsstyrelsen i egne byggerier har skærpet do-
kumentationskravene til rådgivernes totaløkonomiske beregninger. Det er ligeledes positivt,
at Bygningsstyrelsen indfører procedurer, som sikrer, at der i relevant omfang foretages og
dokumenteres totaløkonomi i byggeriets forskellige faser. Rigsrevisionen vil følge udviklin-
gen i dette arbejde.
Statsrevisorerne beretning SB17/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 24. oktober 2014
1412057_0004.png
3
Overholdelse af aktstykkeregler om totaløkonomi i byggesager
10. Beretningen viste, at der ikke specifikt var redegjort for totaløkonomi i de aktstykker,
der omhandlede de gennemgåede byggeprojekter.
11. Statsrevisorerne bemærkede, at Folketinget ikke har haft et tilstrækkeligt grundlag for at
beslutte, hvilke byggeprojekter der ud fra en totaløkonomisk vurdering er mest fordelagtige
for staten. Statsrevisorernes kritik baserede sig bl.a. på, at Bygningsstyrelsen i ingen af akt-
stykkerne til Finansudvalget vedrørende 19 byggerier har redegjort for de totaløkonomiske
vurderinger af byggeprojekterne. Statsrevisorerne bemærkede samtidig, at de havde noteret
sig, at Bygningsstyrelsen har været i stand til at redegøre for de totaløkonomiske vurderinger
i alle aktstykker for de 8 byggeprojekter, der er organiseret som offentlig-privat partnerskab
(OPP) eller offentlig-privat samarbejde (OPS).
12. Klima-, energi- og bygningsministeren oplyser, at Rigsrevisionens kritik af, at der ikke i
tilstrækkelig grad er redegjort for totaløkonomiske vurderinger og beregninger i aktstykker,
tages til efterretning. Ministeren oplyser, at ministeren er enig med Rigsrevisionen i, at dette
har været uhensigtsmæssigt og ikke har været i overensstemmelse med gældende regelsæt.
Ministeren oplyser videre, at Bygningsstyrelsen som konsekvens af kritikken indfører interne
procedurer, der sikrer, at der fremover rapporteres om totaløkonomi ved aktstykkeforelæg-
gelse i overensstemmelse med reglerne i budgetvejledningen.
13. Rigsrevisionen finder det positivt, at Bygningsstyrelsen nu vil indføre interne procedurer,
der sikrer, at der fremover rapporteres om totaløkonomi ved aktstykkeforelæggelse i over-
ensstemmelse med reglerne i budgetvejledningen. Rigsrevisionen vil følge resultatet af Byg-
ningsstyrelsens arbejde hermed.
Bygningsstyrelsens udvikling af regel- og vejledningsgrundlaget for totaløkonomi
14. Beretningen viste, at Bygningsstyrelsens bekendtgørelse og vejledningen fra 2013 ikke
er tilstrækkelige til at fremme anvendelsen af totaløkonomi. Bygningsstyrelsen har ikke fast-
sat entydige regler for anvendelsen af totaløkonomi, og den enkelte bygherre og rådgiver får
ikke anvist et klart og operationelt vejlednings- og kontraktgrundlag, der kan understøtte de
totaløkonomiske vurderinger og beregninger. Rigsrevisionen fandt det derfor særdeles velbe-
grundet, at Bygningsstyrelsen nu har igangsat et metodeudviklingsprojekt om totaløkonomi
for bl.a. at styrke indsamlingen af erfaringsdata.
Beretningen viste ligeledes, at Bygningsstyrelsen ikke klart har defineret indholdet af totalø-
konomiske vurderinger og beregninger i bekendtgørelsen fra 2013. Herudover havde styrel-
sen kun i begrænset omfang fastsat minimumskrav for anvendelsen af totaløkonomi. Det
er i vid udstrækning overladt til de enkelte bygherrer at fastsætte, hvordan og i hvilket om-
fang totaløkonomi skal anvendes.
Beretningen viste endelig, at der ikke var fuld overensstemmelse mellem Bygningsstyrel-
sens bekendtgørelse og budgetvejledningens regler for totaløkonomi.
15. Statsrevisorerne bemærkede, at Bygningsstyrelsens vejledningsindsats i anvendelse af
totaløkonomi har været helt utilstrækkelig. Statsrevisorernes kritik baserede sig bl.a. på, at
Bygningsstyrelsens vejledninger ikke understøtter anvendelsen af totaløkonomiske bereg-
ninger, da de fx ikke angiver en kalkulationsrente, konkrete metoder til energiberegninger og
i øvrigt er delvist forældede.
Statsrevisorerne beretning SB17/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 24. oktober 2014
1412057_0005.png
4
Bygningsstyrelsens bekendtgørelse og vejledning om totaløkonomi
16. Klima-, energi- og bygningsministeren oplyser, at ministeren vurderer, at der ikke vil være
behov for at ændre den nuværende bekendtgørelse med tilhørende vejledning med henblik
på fx at afskaffe metodefriheden i forhold til totaløkonomiske vurderinger eller at skærpe mi-
nimumskravene.
Ministeren finder, at der bør udvises tilbageholdenhed med yderligere regulering af byggeriet,
hvis ikke anvendelighed og nytteværdi af reguleringen er tydeligt dokumenteret.
Ministeren oplyser videre, at der endnu ikke er tilstrækkeligt gode værktøjer og data, der kan
anvendes som kravgrundlag, og at Produktivitetskommissionen peger på behovet for en re-
geloprydning i forhold til byggeriet som helhed og det offentlige byggeri i særdeleshed. Mini-
steren mener derfor, at Bygningsstyrelsens arbejde med at styrke regelgrundlaget bør sikre
metodefrihed, så offentlige bygherrers arbejde med totaløkonomi fortsat kan tilrettelægges
ud fra, hvad der i den enkelte byggesag er relevant, tilfører viden til beslutningsprocesserne
og i øvrigt er praktisk gennemførligt.
Klima-, energi- og bygningsministeren oplyser derudover, at ministeren har bedt Bygnings-
styrelsen om at gennemgå vejledningsgrundlaget, dels for at vurdere, i hvilken udstrækning
der som supplement til den eksisterende vejledning er behov for yderligere tolkningsbidrag i
forhold til bekendtgørelsen, dels for at undersøge mulighederne for at udarbejde redskaber,
som kan understøtte den konkrete anvendelse af totaløkonomi hos offentlige bygherrer.
Disse redskaber kan bl.a. tilvejebringes med udgangspunkt i de værktøjer og procedurer,
som Bygningsstyrelsen udvikler internt og afprøver i egne sager, så den praktiske anvende-
lighed sikres. Bygningsstyrelsen vil tillige indhente erfaringer fra andre bygherrers arbejde
med totaløkonomi. De konkrete værktøjer vil have karakter af tilbud, som det vil være frivil-
ligt at benytte sig af.
17. Det er fortsat Rigsrevisionens vurdering, at bekendtgørelsen og vejledningen om total-
økonomi fra oktober 2013 ikke er tilstrækkelige til at fremme anvendelsen af totaløkonomi.
Rigsrevisionen finder det derfor væsentligt, at Bygningsstyrelsen får indhøstet erfaringer i for-
bindelse med det metodeudviklingsprojekt om totaløkonomi, som styrelsen har igangsat.
Rigsrevisionen vil følge dette arbejde.
Rigsrevisionen vil derudover følge Bygningsstyrelsens arbejde med at gennemgå vejled-
ningsgrundlaget og udarbejde redskaber, som kan understøtte den konkrete anvendelse af
totaløkonomi hos offentlige bygherrer.
Bygningsstyrelsens og Finansministeriets arbejde med at skabe overensstemmelse mellem
Bygningsstyrelsens og budgetvejledningens regler for totaløkonomi
18. Finansministeren oplyser, at ministeren anser det for væsentligt, at der er overensstem-
melse mellem budgetvejledningen og Bygningsstyrelsens vejledninger for totaløkonomi.
Ministeren oplyser videre, at Finansministeriet og Bygningsstyrelsen i forbindelse med næste
udgave af budgetvejledningen vil sikre, at der er overensstemmelse mellem budgetvejlednin-
gens bestemmelser og Bygningsstyrelsens bekendtgørelse og vejledning vedrørende total-
økonomi.
Ministeren oplyser endelig, at Finansministeriet fremadrettet vil sikre en mere systematisk til-
gang til aktstykkerne, herunder styrke indsatsen for, at totaløkonomiske beregninger og vur-
deringer eksplicit fremgår i bygningsaktstykker. Ministeren oplyser i den sammenhæng, at
Finansministeriet vil tage initiativ til – sammen med relevante ressortministerier – at udar-
bejde en vejledning for udarbejdelse af bygningsaktstykker.
Statsrevisorerne beretning SB17/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 24. oktober 2014
1412057_0006.png
5
19. Rigsrevisionen finder det positivt, at Finansministeriet og Klima,- Energi- og Bygnings-
ministeriet, herunder Bygningsstyrelsen, i forbindelse med næste udgave af budgetvejled-
ningen vil sikre, at der er overensstemmelse mellem budgetvejledningens bestemmelser og
Bygningsstyrelsens bekendtgørelse og vejledning vedrørende totaløkonomi. Rigsrevisionen
vil følge resultatet af arbejdet.
III.
Næste skridt i sagen
20. Rigsrevisionen vil følge udviklingen på følgende områder:
Bygningsstyrelsens arbejde med at indføre interne procedurer, som sikrer, at totaløko-
nomi i relevant omfang anvendes og dokumenteres i byggeriets forskellige faser
resultatet af Bygningsstyrelsens arbejde med at indføre interne procedurer, der sikrer,
at der fremover rapporteres om totaløkonomi i aktstykker
erfaringerne fra det metodeudviklingsprojekt om totaløkonomi, som Bygningsstyrelsen
har igangsat
resultatet af Bygningsstyrelsens arbejde med at gennemgå vejledningsgrundlaget og
udarbejde redskaber, som kan understøtte den konkrete anvendelse af totaløkonomi hos
offentlige bygherrer
resultatet af Finansministeriets og Bygningsstyrelsens arbejde med at sikre overens-
stemmelse mellem budgetvejledningens bestemmelser og Bygningsstyrelsens bekendt-
gørelse og vejledning vedrørende totaløkonomi.
Lone Strøm