Forsvarsudvalget 2013-14
SB 16 7
Offentligt
1395161_0001.png
Statsrevisorernes sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Jeg har modtaget Rigsrevisionens beretning til Statsrevisorerne om statens
planlægning og koordinering af beredskabet for større ulykker og katastrofer
(april 2014), samt Statsrevisorernes bemærkning af 24. april 2014 til beretnin-
gen.
Vedr. Statsrevisorernes bemærkninger
Statsrevisorerne kritiserer, at hovedparten af de ministerier og styrelser, der
har en mindre central rolle i beredskabet, ikke har udarbejdet en beredskabs-
plan og øvet deres beredskab, til trods for at de fleste ministerier varetager
samfundskritiske opgaver.
Jeg kan hertil oplyse, at Kirkeministeriet er i færd med at udarbejde en bered-
skabsplan for departementets interne sikkerhed, varsling og kommunikation. I
overensstemmelse med beredskabsloven vil Kirkeministeriet sørge for at
fremsende et eksemplar af den færdige beredskabsplan til Beredskabsstyrel-
sen, jf. den nu præciserede bestemmelse i beredskabslovens § 24, stk. 3. Det er
min forventning, at beredskabsplanen kan fremsendes inden udgangen af in-
deværende år.
Statsrevisorerne har desuden fundet det utilfredsstillende, at myndighederne
ikke systematisk har evalueret håndteringen af større ulykker og katastrofer
samt øvelser. Statsrevisorerne bemærker i den forbindelse, at evalueringer er
vigtige i forhold til at fastholde erfaringer og læringspunkter.
Jeg er enig i, at evaluering er et vigtigt redskab i forhold til at fastholde ind-
vundne erfaringer og læringspunkter.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at den nuværende organisering af folkekirkens
katastrofeberedskab, jf.
Kirkeministeriets cirkulære af 18. september 2009 om
folkekirkens katastrofeberedskab,
blev til efter anbefaling af en arbejdsgruppe,
der bl.a. inddrog de indvundne erfaringer fra folkekirkens indsats i forbindelse
med tsunamien i Sydøstasien i december 2004.
Ministeriet vil fremadrettet sørge for at udarbejde skriftlige evalueringer
umiddelbart efter deltagelse i øvelser og egentlige beredskabshændelser.
Vedr. Kirkeministeriets samfundskritiske funktioner
Det fremgår af pkt. 12 i Rigsrevisionens beretning, at Rigsrevisionen har opdelt
ministerierne i 2 kategorier, nemlig 1) de ministerier, der har en central rolle i
beredskabet, og 2) de ministerier, der har en mindre central rolle.
Rigsrevisionen har henregnet Kirkeministeriet til den gruppe på 11 ministeri-
er, der har en mindre central rolle i beredskabet, hvilket jeg kan tilslutte mig.
Det fremgår desuden af tabel 1 i beretningens pkt. 20, at Kirkeministeriet har
oplyst, at ministeriet er ansvarligt for samfundskritiske funktioner.
Kirkeministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post [email protected]
Dokument nr.: 89189/14
Dette dokumentnr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 25. august 2014
Statsrevisorerne beretning SB16/2013 - Bilag 7: Kirkeministerens redegørelse af 25. august 2014
1395161_0002.png
Jeg kan hertil oplyse, at der inden for Kirkeministeriets ressort varetages to
samfundskritiske funktioner, nemlig
1. Personregistreringen
2. Begravelsesvæsenet.
På et opfølgende møde den 24. september 2013 mellem Kirkeministeriet og
Rigsrevisionen, samt i ministeriets høringssvar af 5. marts 2014 til Rigsrevisio-
nens udkast til beretningen, understregede Kirkeministeriet bl.a. betydningen
af folkekirkens meget decentrale struktur med ca. 2.200 sogne i forhold til løs-
ningen af de samfundskritiske funktioner på ministerområdet, idet varetagel-
sen af personregistreringen og begravelsesvæsenet i praksis foretages i de lo-
kale sogne uden departementets mellemkomst.
Ministeriets rolle i forhold til de to samfundskritiske opgaver består således
hovedsageligt i at være regeludsteder og ansvarlig for driften af folkekirkens it-
system til personregistrering.
Ministeriet oplyste også Rigsrevisionen om, at personregistreringen foretages
af folkekirkens personregisterførere i sognene via en digital løsning, så oplys-
ningerne registreres direkte i CPR.
Hvad angår ministerområdets samfundskritiske funktion vedr. begravelsesvæ-
senet, oplyste ministeriet på mødet med Rigsrevisionen bl.a., at § 14, stk. 1 i
lov
om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde
fastslår, at man har ret til at bli-
ve begravet på kirkegården i det sogn, hvor man bor. Ministeriet oplyste desu-
den at sognets menighedsråd har pligt til at sørge for, at kirkegården vedlige-
holdes, og at der er tilstrækkelig begravelsesplads for sognets beboere, jf. lo-
vens § 9, stk. 1.
Ministeriet bemærkede, at der ikke er mangel på begravelsespladser.
Endvidere henledte ministeriet opmærksomheden på lovens § 47, stk. 1, hvor-
efter en kirkegårdsbestyrelse ikke kan modsætte sig, at krigsdøde begraves på
kirkegården, såfremt der er disponibel gravplads. Er dette ikke tilfældet, kan
det fornødne areal tilvejebringes ved ekspropriation. Beslutningen herom træf-
fes af kommunalbestyrelsen efter indhentet erklæring fra embedslægen.
Det er min opfattelse, at ovennævnte samlet set sikrer, at de samfundskritiske
opgaver under Kirkeministeriets ressort også kan gennemføres i forbindelse
med en større ulykke eller katastrofe.
Folkekirkens meget decentrale organisering – og deraf følgende mulighed for
en tæt og borgernær kontakt – giver i den henseende en organisatorisk smidig-
hed og robusthed, da de samfundskritiske opgaver løses tæt på borgerne uden
ministeriets øvrige mellemkomst.
Ministeriet nævnte desuden for Rigsrevisionen, at en kerneopgave for folkekir-
kens præster – selv om den nok ikke kan benævnes som samfundskritisk – er
varetagelsen af sjælesorg, typisk ved samtaler med de personer der udtrykker
ønske herom. Det sker oftest ved ’normale samfundsmæssige begivenheder’
som (uventede) dødsfald, alvorlig sygdom i den nære familie, sociale omvælt-
ninger som skilsmisse, tvangsauktion, afskedigelse m.v., men kan også være til-
fældet i forbindelse med eller i forlængelse af beredskabssituationer.
På mødet med Rigsrevisionen nævnte ministeriet videre, at folkekirkens decen-
trale struktur gør det let at komme i kontakt med sin lokale sognepræst, hvis
Dokument nr.: 89189/14
Side 2
Statsrevisorerne beretning SB16/2013 - Bilag 7: Kirkeministerens redegørelse af 25. august 2014
1395161_0003.png
man f.eks. ønsker en sjælesorgssamtale, bl.a. da langt de fleste sognepræster
bor i tjenestebolig i deres pastorat. Præsters adresse og øvrige kontaktoplys-
ninger kan f.eks. findes via Sogneportalen (www.sogn.dk).
Om afgrænsningen af Rigsrevisionens undersøgelse
Det fremgår af pkt. 13 af Rigsrevisionens beretning, at undersøgelsen bl.a. ikke
omfatter indsatsen på skadestedet, ligesom undersøgelsen heller ikke omfatter
beredskabet i forhold til cyberangreb og it-sikkerhed.
Jeg har ingen indvendinger imod afgrænsningen, men skal for en god ordens
skyld gøre opmærksom på, at Kirkeministeriet i sit høringssvar af 5. marts
2014 til Rigsrevisionen bemærkede, at denne afgrænsning betød, at de udpe-
gede beredskabspræsters indsats dermed falder uden for undersøgelsen, lige-
som it-beredskabet i forbindelse med den digitale personregistrering også fal-
der uden for beretningens område.
Efter Kirkeministeriets møde med Rigsrevisionen den 24. september 2013,
fremsendte ministeriet samme dag sin seneste risikoanalyse vedr. it-
understøttede arbejdsprocesser i folkekirken og ministeriet, uden at det gav
anledning til yderligere bemærkninger eller spørgsmål fra Rigsrevisionen.
Jeg har dog noteret mig, at pkt. 19 i Rigsrevisionens beretning bl.a. oplyser, at
omkring halvdelen af ministerierne har oplyst, at de har udarbejdet risiko- og
sårbarhedsanalyser på it-området.
Om folkekirkens katastrofeberedskab
De øvrige overordnede opgaver for folkekirkens katastrofeberedskab er som
folkekirkens formål i øvrigt. Dette indebærer bl.a. at
Forkynde Guds trøst til dem, som sørger
Tilbyde sjælesorg til overlevende, pårørende, efterladte og hjælpeper-
sonel
Holde gudstjenester og evt. begravelser/bisættelser
Sætte berørte af katastrofen i kontakt med deres egen lokale sogne-
præst eller med religiøse ledere i det trossamfund, som de måtte tilhøre
Yde almindelig medmenneskelig hjælp til de berørte af katastrofen
Eventuelt formidle kontakt til f.eks. psykiatere, psykologer og læger.
Dokument nr.: 89189/14
Side 3
På mødet med Rigsrevisionen den 24. september 2013 udleverede og gennem-
gik ministeriet bl.a. sit
cirkulære af 18. september 2009 om folkekirkens kata-
strofeberedskab.
Cirkulærets formål er at skabe rammerne for en landsdækkende organisering
og tilrettelæggelse af folkekirkens katastrofeberedskab i overensstemmelse
med sektoransvaret.
Cirkulæret er baseret på nærhedsprincippet, hvorefter forebyggelse og bered-
skabsindsatser skal ske så tæt på borgerne som muligt, og på lighedsprincippet,
hvorefter en myndighed bør anvende samme organisation i en given ulykkes-
og katastrofesituation, som myndigheden anvender til daglig.
Statsrevisorerne beretning SB16/2013 - Bilag 7: Kirkeministerens redegørelse af 25. august 2014
1395161_0004.png
Cirkulæret placerer ansvaret for organisering og tilrettelæggelse af folkekir-
kens katastrofeberedskab inden for stiftet hos biskoppen, som en naturlig del
af biskoppens ansvar for tilrettelæggelsen af den pastorale struktur i stiftet.
Cirkulæret pålægger biskopperne at løfte opgaven i regionale samarbejder. Det
regionale samarbejde skal understøtte, at arbejdet i nødvendigt omfang koor-
dineres med andre myndigheder, f.eks. i forbindelse med planlægning, øvelser
og gennemførelse af evalueringer og erfaringsudveksling, jf. cirkulærets § 2,
stk. 2.
Inden for de regionale samarbejder skal biskopperne udpege en provst eller
præst til funktionen som ledende beredskabspræst i regionen. Den ledende be-
redskabspræst skal på biskoppernes vegne varetage det daglige arbejde med
folkekirkens katastrofeberedskab i regionen, jf. cirkulærets § 3.
En ledende beredskabspræsts opgaver omfatter bl.a. at sikre, at beredskabs-
præsterne modtager uddannelse og efteruddannelse, gennemførelse af øvelser
af folkekirkens katastrofeberedskab mindst en gang årligt, sikre erfaringsud-
veksling m.v., jf. cirkulærets § 3.
En gang årligt afgiver de ledende beredskabspræster en samlet rapport til hen-
holdsvis biskopperne og Kirkeministeriet om folkekirkens katastrofebered-
skab, jf. cirkulærets § 3, stk. 6.
Biskopperne udpeger inden for hver politikreds en repræsentant for folkekir-
kens katastrofeberedskab med henblik på tilknytning til den lokale bered-
skabsstab i politikredsen, jf. cirkulærets § 6. Kirkeministeriet har ved brev af
20. december 2010 skriftligt orienteret politidirektørerne herom.
På mødet med Rigsrevisionen gjorde ministeriet særligt opmærksom på reglen
i cirkulærets § 7, om udpegelse af beredskabspræster, der på et skadested kan
forrette sjælesorg for tilskadekomne og beredskabspersonale samt hjælpe per-
soner der måtte ønske det, til kontakt med deres lokale sognepræst, jf. nær-
hedsprincippet.
Som sagt er indsatsen på skadestedet dog ikke en del af Rigsrevisionens under-
søgelse.
Endelig indeholder cirkulæret om folkekirkens katastrofeberedskab i §§ 11-13
bestemmelser om beredskabspræsters evt. deltagelse i løsning af opgaver for
folkekirkens katastrofeberedskab ved en dansk beredskabsindsats i udlandet.
Med venlig hilsen
Dokument nr.: 89189/14
Side 4
Marianne Jelved
Kopi til:
Rigsrevisor, [email protected].