‘411
/,
DSB
Transportministeriet
Selskabscenteret
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Udtalelse vedrørende Statsrevisorernes beretning om DSB's økonomi
Bestyrelsesformand
Transportministeriet har i forlængelse af statsrevisorernes beretning om DSB's
økonomi anmodet om en udtalelse fra DSB's bestyrelse til brug for ministerens
redegørelse til statsrevisorerne.
DSB's bestyrelse har noteret sig, at der har været et godt samarbejde med
Rigsrevisionen om udarbejdelse af beretningen og anerkender den store indsats, der
fra Rigsrevisionens side er gjort for på kort tid at gennemgå DSB's resultater i
perioden 1999-2013.
DSB erklærer sig tilfreds med beretningens konklusion om, at DSB samlet set er på
vej mod at nå sit 2014 mål for resultatet og er enig med statsrevisorerne i, at DSB
også i de kommende år skal arbejde målrettet med effektiviseringer.
Der er i beretningen inddraget benchmark analyser, som imidlertid ikke synes at
have indgået i den overordnede vurdering. DSB har stort fokus på benchmarking,
også for at konkretisere det effektiviseringspotentiale, der omtales, men ikke
nuanceres i beretningen. Når det ligeledes i beretningen fremgår, at DSB er langt fra
at indfri det fulde potentiale for effektiviseringer, er det DSB's opfattelse, at for at
virksomheden kan indfri markante yderligere effektiviseringer, er vi også afhængige
af forhold, som vi ikke har direkte indflydelse på. Det gælder for eksempel
resultatet af de kommende overenskomstforhandlinger.
Statsrevisorerne konstaterer, at DSB har opstillet virksomhedsmål for perioderne
2007-2011 og 2011-2013, men har ikke for alle målene indledningsvist gjort sig
klart, hvordan DSB efterfølgende skal følge op på målene. Dette finder beretningen
problematisk. DSB tager dette til efterretning, men efter DSB's opfattelse er målene
for de danske aktiviteter i Et Sundt DSB" klare, nemlig:
Resultat før af- og nedskrivninger på 2,65 mia. kr. i 2014
•
I niveau af 1000 færre fuldtidsbeskæftigede ved udgangen af 2014.
•
Det konkluderes i beretningen, at DSB er en selvstændig offentlig virksomhed, som
skal drives forretningsmæssigt. Men da DSB leverer en væsentlig samfundsmæssig
ydelse, træffer Folketinget nogle gange beslutninger, som mere er funderet i
samfundsmæssige end forretningsmæssige hensyn. I disse tilfælde opstår der et
dilemma mellem de to hensyn. De samfundsmæssige hensyn kan påvirke DSB's
11. april 2014
DSB
Telegade 2
DK - 2630 Taastrup