Finansudvalget 2013-14
SB 15 2
Offentligt
1374691_0001.png
MINISTEREN
Statsrevisorernes
Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
21. maj 2014
2013-1570
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Ministerredegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 15/2013 om
DSB’s økonomi
Jeg vil indledningsvist gerne kvittere for beretningen, som jeg har læst med
stor interesse.
Beretningen omhandler en periode før min tid som transportminister, men
understreger alligevel behovet for fortsat at føre et tilstrækkeligt tilsyn med
DSB, herunder, hvor vigtig økonomiopfølgningen og kvartalsmøderne med
virksomheden er.
Jeg er derfor glad for at læse, at det i beretningen bekræftes, at ministeriet tid-
ligt var opmærksomt på de negative økonomiske forhold i virksomheden. Jeg
hæfter mig desuden ved, at Rigsrevisionen konkluderer, at ministeriet i dag er
langt tættere på virksomheden end tidligere. Dette bekræfter mig i, at den til-
synsmodel, vi har vedrørende varetagelsen af ejerskabet til DSB, og hvor kvar-
talsmøderne med bestyrelsen udgør omdrejningspunktet, er et godt udgangs-
punkt for tilsynet med udviklingen i virksomhedens økonomi.
Dertil kommer, at ministeriet har et særskilt tilsyn med DSB’s overholdelse af
den forhandlede kontrakt med ministeriet, men dette falder uden for beretnin-
gen.
I dette lys er jeg også glad for, at Rigsrevisionen anerkender, at DSB som en
selvstændig offentlig virksomhed, skal drives forretningsmæssigt, idet det sam-
tidig anerkendes, at DSB er en virksomhed, der leverer samfundsmæssige ydel-
ser efter en forhandlet kontrakt med staten. Dette betyder, at de samfunds-
mæssige hensyn nogle gange vægtes højere end det forretningsmæssige i de
beslutninger, der træffes om virksomheden bl.a. som led i politiske forlig. Dette
til trods har virksomheden en bestyrelse og direktion, der har til formål at sik-
re, at virksomheden drives på et forretningsmæssigt grundlag indenfor de
rammer, der er fastsat for virksomheden i lovgivningen samt i politiske forlig
om nye tiltag på baneområdet, f.eks. med hensyn til indsættelse af nyt rullende
materiel.
På trods af statsrevisorernes bemærkning om, at daværende transportministre
burde have handlet tidligere på oplysningerne om DSB’s økonomi, hæfter jeg
mig ved, at, da der omsider blev taget hånd om sagen, var det med drastiske
Statsrevisorerne beretning SB15/2013 - Bilag 2: Transportministerens redegørelse af 21. maj 2014
1374691_0002.png
ændringer i virksomheden til følge. Dette krævede mod, og det har jeg allerede
personligt rost den daværende transportminister for.
Statsrevisorerne bemærker desuden, at DSB endnu ikke er i mål med sin effek-
tiviseringsplan Ét Sundt DSB, og at det forventes, at selskabet får svært ved at
nå det sidste – særligt i forhold til besparelserne på lønområdet.
Det er endnu for tidligt, at konkludere, om DSB når/ikke når sine mål for Ét
Sundt DSB. Jeg bemærker dog, at DSB er opmærksom på udfordringerne og
fortsat er fortrøstningsfuld med hensyn til at nå de opstillede målsætninger.
Jeg henviser her til den netop udsendte rapport for første kvartal 2014.
Afslutningsvis har jeg, jf. Rigsrevisorlovens § 18, stk. 3, indhentet en udtalelse
fra DSB’s bestyrelse. Udtalelsen er vedlagt som bilag.
Jeg bemærker i den forbindelse, at DSB’s bestyrelse stiller sig tilfreds med
Rigsrevisionens hovedkonklusioner.
Hvad angår bestyrelsens udtalelse om opgørelsen af resultaterne ved Ét Sundt
DSB, vil jeg gerne tilføje, at jeg er enig i, at der er opstået usikkerhed om, hvor-
dan delmålene skal opgøres. Dette er uheldigt, men, som jeg forstår det, er det
mere et udtryk for, hvordan målsætningerne er blevet kommunikeret. Bestyrel-
sen betragtede i udgangspunktet delmålene som aktiviteter, der skulle sikre de
overordnede mål, men ikke som direkte mål i sig selv. Dette er øjensynlig ikke
gået tilstrækkelig klart igennem.
Afgørende er det dog, at der ikke hersker tvivl om, at opfyldelsen af de over-
ordnede mål kan måles og følges. Det kan de, og det bliver de løbende af såvel
virksomhedens ledelse som af ministeriet.
Afslutningsvis vil jeg gerne anerkende Rigsrevisionens store indsats med at
gennemgå DSB’s resultater over en meget lang periode. Ligeledes har Rigsrevi-
sionen gennemgået et omfattende kvartalsmødemateriale, finanslove, politiske
aftaler mv. Og jeg noterer mig, at der har været et godt og konstruktivt samar-
bejde mellem Rigsrevisionen og ministeriet i hele processen.
Et eksemplar af dette svar er ligeledes fremsendt til Rigsrevisionen på
[email protected].
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke