MINISTEREN
Statsrevisorernes
Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
21. maj 2014
2013-1570
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Ministerredegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 15/2013 om
DSB’s økonomi
Jeg vil indledningsvist gerne kvittere for beretningen, som jeg har læst med
stor interesse.
Beretningen omhandler en periode før min tid som transportminister, men
understreger alligevel behovet for fortsat at føre et tilstrækkeligt tilsyn med
DSB, herunder, hvor vigtig økonomiopfølgningen og kvartalsmøderne med
virksomheden er.
Jeg er derfor glad for at læse, at det i beretningen bekræftes, at ministeriet tid-
ligt var opmærksomt på de negative økonomiske forhold i virksomheden. Jeg
hæfter mig desuden ved, at Rigsrevisionen konkluderer, at ministeriet i dag er
langt tættere på virksomheden end tidligere. Dette bekræfter mig i, at den til-
synsmodel, vi har vedrørende varetagelsen af ejerskabet til DSB, og hvor kvar-
talsmøderne med bestyrelsen udgør omdrejningspunktet, er et godt udgangs-
punkt for tilsynet med udviklingen i virksomhedens økonomi.
Dertil kommer, at ministeriet har et særskilt tilsyn med DSB’s overholdelse af
den forhandlede kontrakt med ministeriet, men dette falder uden for beretnin-
gen.
I dette lys er jeg også glad for, at Rigsrevisionen anerkender, at DSB som en
selvstændig offentlig virksomhed, skal drives forretningsmæssigt, idet det sam-
tidig anerkendes, at DSB er en virksomhed, der leverer samfundsmæssige ydel-
ser efter en forhandlet kontrakt med staten. Dette betyder, at de samfunds-
mæssige hensyn nogle gange vægtes højere end det forretningsmæssige i de
beslutninger, der træffes om virksomheden bl.a. som led i politiske forlig. Dette
til trods har virksomheden en bestyrelse og direktion, der har til formål at sik-
re, at virksomheden drives på et forretningsmæssigt grundlag indenfor de
rammer, der er fastsat for virksomheden i lovgivningen samt i politiske forlig
om nye tiltag på baneområdet, f.eks. med hensyn til indsættelse af nyt rullende
materiel.
På trods af statsrevisorernes bemærkning om, at daværende transportministre
burde have handlet tidligere på oplysningerne om DSB’s økonomi, hæfter jeg
mig ved, at, da der omsider blev taget hånd om sagen, var det med drastiske