Socialudvalget 2013-14
SB 12 3
Offentligt
1377035_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om indsatsen for at
få sygemeldte tilbage i arbejde
Juni
2014
Statsrevisorerne beretning SB12/2013 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 27. maj 2014
1377035_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 12/2013 om indsatsen for at få sygemeldte tilbage
i arbejde
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 28. april 2014
27. maj 2014
RN 303/14
1. Dette notat handler om de initiativer, som beskæftigelsesministeren har iværksat som
følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens indhold og konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Beskæftigelsesministeren oplyser i sin redegørelse, at der med forliget om en reform
af sygedagpengesystemet fra december 2013 tages en række initiativer i en ny op-
følgningsmodel, som imødekommer de fleste af de kritikpunkter, som beretningen pe-
ger på. Ministeren oplyser desuden, at der med implementeringen af reformen vil bli-
ve udarbejdet materiale, som tilgodeser behovet for at støtte kommunernes indsats
på de områder, beretningen peger på, og at der er tilvejebragt data, som kan under-
støtte viden om indsatsens virkning på beskæftigelsen.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
implementeringen af initiativer til at øge andelen af sygedagpengemodtagere, der
overgår til beskæftigelse, herunder:
den nye opfølgningsmodel på sygedagpengeområdet
kravet om, at sygemeldte skal have været ved læge inden første opfølgnings-
samtale
brugen af fast track-ordningen.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i februar 2014 en beretning om indsatsen for at få sygemeldte tilba-
ge i arbejde. Beretningen handlede om jobcentrenes resultatstyring, jobcentrenes samar-
bejde med arbejdspladserne og sundhedsvæsenet samt Beskæftigelsesministeriets tilsyn
med og vejledning af kommunernes indsats. Beretningen viste, at Beskæftigelsesministe-
riet i de seneste 10 år har været med til at udvikle lovinitiativer og handlingsplaner, der skal
sikre, at sygedagpengemodtagere kan vende tilbage til arbejde, men at der stadig er væ-
sentlige udfordringer på sygedagpengeområdet. Udfordringerne drejer sig om rammerne for
samarbejdet mellem jobcentre, arbejdsgivere og sundhedsvæsenet. Ifølge forlig af 18. de-
cember 2013 om en reform af sygedagpengesystemet skal indsatsen for at få sygemeldte
tilbage i arbejde styrkes.
Statsrevisorerne beretning SB12/2013 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 27. maj 2014
1377035_0003.png
2
3. Beretningen viste, at mange mister deres job i løbet af deres sygemelding, og at det er en
udfordring for nogle kommuner at etablere en tidlig indsats, som kan forebygge afskedigel-
ser. En stor del af kommunerne følger ikke op på, om de sygemeldte kommer i arbejde igen
efter en sygemelding. Ligeledes følger beskæftigelsesregionerne ikke systematisk op på, om
jobcentrenes indsats fører til, at de sygemeldte kommer i arbejde. Endelig viste beretningen
et behov for at styrke jobcentrenes samarbejde med sundhedsvæsenet for at undgå unødi-
ge forsinkelser i afklaringsforløb og indsatser.
4. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de:
At styringen i mange kommuners jobcentre ikke har været rettet mod at følge op på, om
de sygemeldte kommer tilbage i arbejde. Indsatsen har i høj grad været rettet mod for-
hold, der har økonomisk betydning for kommunen, og i mindre grad mod effekten af be-
skæftigelsesindsatsen.
At Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering under Beskæftigelsesministeriet ikke i
tilstrækkelig grad har understøttet jobcentrenes indsats, fx ved at tilvejebringe nok viden
om, hvordan jobcentrenes indsats virker i forhold til at få de sygemeldte i arbejde igen.
Statsrevisorerne bemærkede, at forliget fra december 2013 om sygedagpenge adresserer
en del af de indsatsområder, som beretningen peger på. Desuden fandt Statsrevisorerne,
at beretningen vil kunne inspirere til det videre arbejde for en tidligere og bedre indsats.
5. Dette notat indeholder Rigsrevisionens vurdering af de initiativer, som beskæftigelses-
ministeren har iværksat som følge af beretningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af beskæftigelsesministerens redegørelse
6. Beretningen viste, at jobcentrenes styring af sygedagpengeområdet i en stor del af kom-
munerne følger op på varigheden og antallet af sygedagpengeforløb, men at mange kom-
muner ikke følger tilstrækkeligt op på, om indsatsen får de sygemeldte tilbage i arbejde.
Samtidig konstaterede Rigsrevisionen, at jobcentrene kan styrke kontakten med arbejds-
pladserne og dermed forbedre mulighederne for at fastholde sygemeldte.
7. Beretningen viste, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering ikke tilvejebringer vi-
den om, hvordan jobcentrenes indsatser virker i forhold til at få de sygemeldte i arbejde
igen. Data på området viser udelukkende, om borgerne bliver selvforsørgende eller ej.
8. Beretningen viste, at det for nogle kommuner er en udfordring at få etableret en tidlig
indsats, og at der i nogle kommuner er potentiale til at komme tidligere i gang med opfølg-
ningssamtalerne. Derfor anbefaler Rigsrevisionen, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering i højere grad understøtter jobcentrenes indsats for at fastholde de sygemeldte,
der har et arbejde, fx ved at udvikle initiativer, som kan fremme en tidligere indsats for de
borgere, der har behov for det. Samarbejdet mellem jobcentre og sundhedsvæsenet kan
styrkes for at fremme hurtigere afklaring af borgerens situation, og Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering kan i højere grad tage initiativ til at understøtte lægesamarbejdet.
9. Statsrevisorerne bemærkede, at det ikke er tilfredsstillende, at styringen af sygedag-
pengeområdet i en stor del af kommunerne ikke har været rettet mod at følge op på, om
de sygemeldte kommer tilbage i arbejde, men har været rettet mod forhold, der har øko-
nomisk betydning for kommunen.
Statsrevisorerne beretning SB12/2013 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 27. maj 2014
1377035_0004.png
3
10. Statsrevisorerne fandt det ikke tilfredsstillende, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering ikke i tilstrækkelig grad har understøttet jobcentrenes indsats, fx ved at tilvejebrin-
ge viden om, hvordan jobcentrenes indsatser virker i forhold til at få de sygemeldte i arbejde
igen.
11. Beskæftigelsesministeren oplyser, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vil
sende et brev til kommunerne, hvori der gøres opmærksom på beretningens konklusioner
og det fremadrettede arbejde med at implementere sygedagpengereformen.
12. Beskæftigelsesministeren finder, at kommunernes opfølgning på antal og varighed af sy-
gedagpengeforløb er med til at begrænse antallet af langvarige sager og dermed også an-
tallet af sager med risiko for, at de sygemeldte mister deres arbejde. I relation til de mang-
lende data for, hvordan jobcentrenes indsatser virker, anfører ministeren, at ministeriet nu
har tilvejebragt data vedrørende sygedagpengemodtageres overgang til beskæftigelse. Dis-
se vil ifølge ministeren fremover indgå som del af den opfølgning, der foretages af Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering.
13. Beskæftigelsesministeren henviser til forliget om en reform af sygedagpengeområdet.
En ny opfølgningsmodel og tidligere belysning af sagen vil skabe et bedre grundlag for kom-
munernes inddragelse af og samarbejde med arbejdsgiveren og bedre mulighed for at ind-
gå en aftale om den sygemeldtes (gradvise) tilbagevenden til arbejdet. Desuden indeholder
aftalen jobafklaringsforløb, som er indrettet til at øge fokus på tilbagevenden til arbejde for
dem, der ikke længere er berettigede til sygedagpenge.
14. Det fremgår af beskæftigelsesministerens redegørelse, at der i forbindelse med imple-
menteringen af sygedagpengereformen vil være fokus på at inddrage arbejdsgiverne. Der
vil blive udarbejdet en guide vedrørende virksomhedsrettede indsatser for at understøtte,
at de kommunale sagsbehandlere anvender disse i overensstemmelse med aftalens inten-
tioner. Ligeledes oplyser ministeren, at der vil blive udsendt inspirationsmateriale til kommu-
nerne om, hvordan arbejdsgiverkontakt og -inddragelse konkret kan gribes an.
15. Beskæftigelsesministeren oplyser, at der i forbindelse med implementeringen af syge-
dagpengereformen vil blive udarbejdet en guide til kommunerne om, hvilke tilbud der er
mest effektive i forhold til at få de sygemeldte tilbage i arbejde.
16. I følge beskæftigelsesministerens redegørelse skal den ny opfølgningsmodel sikre, at
kommunen hurtigt kan iværksætte den rette indsats, der kan hjælpe den sygemeldte tilba-
ge i arbejde. Den ny opfølgningsmodel indebærer, at den sygemeldte skal til læge allerede
inden første opfølgning i kommunen. Det skal sikre, at kommunen tidligt har de nødvendi-
ge og relevante oplysninger, herunder lægelige oplysninger og oplysninger om den syge-
meldtes muligheder for at arbejde med eventuelle skånebehov i arbejdet. Ministeren anfø-
rer også, at der med reformen af førtidspension og fleksjob er taget skridt til at styrke sam-
arbejdet mellem beskæftigelsessystemet og sundhedssystemet, bl.a. ved at anvende regio-
nernes kliniske funktioner og sundhedskoordinatorfunktionen.
17. Beskæftigelsesministeren oplyser, at en ny fast track-ordning betyder, at virksomheder
eller borgere, der ønsker, at kommunen iværksætter en ekstraordinær tidlig indsats, får
mulighed for at anmode kommunen om dette i sager, hvor sygemeldingen forventes at va-
re mere end 8 uger.
18. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring vil sende et brev til kommunerne, hvori der gøres opmærksom på beretningens kon-
klusioner. Det er også tilfredsstillende, at data vedrørende sygedagpengemodtageres over-
gang til beskæftigelse nu er tilvejebragt og indgår i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrut-
terings opfølgning på kommunernes indsats.
Statsrevisorerne beretning SB12/2013 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 27. maj 2014
1377035_0005.png
4
19. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Beskæftigelsesministeriet vil udarbejde in-
spirationsmateriale til kommunerne om arbejdsgiverkontakt og en guide til kommunerne om,
hvilke aktive tilbud til sygemeldte der er mest effektive og relevante.
20. Rigsrevisionen har noteret sig, at den nye opfølgningsmodel bl.a. sigter mod, at man hur-
tigt kan iværksætte den rette indsats for sygemeldte ved at fremme en hurtigere helbredsaf-
klaring, og at fast track-ordningen er tiltænkt at skulle bidrage til jobcentrenes indsats ved at
give mulighed for en tidligere indsats end i dag.
Den nye opfølgningsmodel og jobafklaringsforløbene afhænger af reformens implemente-
ring, hvorfor Rigsrevisionen ikke på nuværende tidspunkt kan vurdere betydningen af ind-
satsen for borgernes beskæftigelse.
21. Rigsrevisionen vil fortsat følge implementeringen af den nye opfølgningsmodel på syge-
dagpengeområdet, herunder brugen af fast track-ordningen og efterlevelsen af kravet om,
at sygemeldte skal have været til læge inden første opfølgningssamtale.
III.
Næste skridt i sagen
22. Rigsrevisionen vil følge udviklingen på følgende områder:
implementeringen af initiativer til at øge andelen af sygedagpengemodtagere, der over-
går til beskæftigelse, herunder:
den nye opfølgningsmodel på sygedagpengeområdet
kravet om, at sygemeldte skal have været til læge inden første opfølgningssamtale
brugen af fast track-ordningen.
Lone Strøm