vTIC
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden
8
1061 København K
T 72205001
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
M inisterredegorelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning nr. 10/2013
om fejludbetalinger at sociale ydelser
J.nr. 2013-3936
Statsrevisorerne har i brev af 28. februar 2014 bedt mig om en redegørelse for de
foranstaltninger og overvejelser, som Rigsrevisionens beretning til Statsrevisoreme
nr. 10/2013 om fej ludbetalinger af sociale ydelser giver anledning til.
Jeg er enig i Statsrevisoremes vurdering af, at der er en samfundsmæssig gevinst
ved at forebygge, at der sker fejludbetalinger af sociale ydelser. At forebygge fejl-
udbetalinger af offentlige ydelser er langt mere effektivt end at fange fejlene i ef
terfølgende kontroller.
Det er afgørende for opbakningen til vores velfærdsstat, at borgerne får den ydelse,
de har ret til, hverken mere eller mindre. Ligeledes er det undergravende for tilli
den til vores velfærdssystem, hvis staten og kommunerne sætter penge til, fordi der
er fejl i udbetalingerne. Og det er et retssikkerhedsproblem, såfremt borgere ikke
får de ydelser, som de er berettiget til.
At minimere omfanget af fej ludbetalinger af sociale ydelser har derfor en høj prio
ritet i både regeringen og hos mig som beskæftigelsesminister, uanset om fej ludbe
talingerne skyldes fejl hos myndigheder, fejl hos borgeren eller egentligt snyd.
I beretningen beskriver Rigsrevisionen bl.a. de initiativer, som regeringen har taget
for at minimere omfanget af fejludbetalinger. Her er jeg glad for at kunne konstate
re, at der både tværministerielt og på mit eget ministerområde er sat mange skibe i
søen i de senere år.
Regeringens intentioner om at modernisere og effektivisere den offentlige sektor
blev formuleret i regeringens 2020-plan. Et vigtigt redskab til at udmØnte 2020-
planen er den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, som er fastlagt af stat, kom
muner og regioner. Digitaliseringsstrategien indeholder bl.a. en række initiativer,
hvor det primære formål er at undgå fejludbetalinger eller snyd med sociale ydelser.
Det er med udgangspunkt i disse initiativer i digitaliseringsstrategien samt i de
årlige forhandlinger om kommunernes økonomi at ministerierne sammen med
kommunerne og Udbetaling Danmark har etableret det såkaldte ESK-samarbejde
(Effektiv Sagsbehandling og Kontrol). ESK-samarbejdet har gennemfØrt et omfat
tende analysearbejde med henblik på at afdække muligheder og udfordringer på en
række udbetalingsområder med det mål at effektivisere administrationen, bl.a. så
fejludbetalinger kan undgås.
—
g
APR
—