Finansudvalget 2012-13
SB 7 6
Offentligt
1722751_0001.png
Rigsrevisionens notat om
DONG Energy A/S’ elpriser
Februar 2017
Statsrevisorerne beretning SB7/2012 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 13. februar 2017
1722751_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om DONG Energy A/S’ elpriser (beretning nr. 7/2012)
13. februar 2017
RN 1402/17
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om DONG Energy A/S’ elpriser, som
blev indledt med en beretning i 2013. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Statsrevi-
sorerne af 25. juni 2013.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Statsrevisorerne fandt i august 2013, at de offentlige serviceforpligtelser (PSO-afgif-
ten) har karakter af en skat og en erhvervsstøtte, som Folketinget burde tage stilling
til, fx i forbindelse med godkendelsen af de årlige finanslove.
I 2014 rejste Europa-Kommissionen kritik af det danske PSO-system, som Kommis-
sionen fandt diskriminerende, da importeret el pålægges afgiften, uden at udenland-
ske producenter kan modtage tilskud fra systemet. For at afhjælpe den potentielle
forskelsbehandling blev der indgået en aftale med Europa-Kommissionen for 2015-
2016 om at modvirke diskriminationen for denne periode, og Kommissionen pålag-
de regeringen at have sikret en langsigtet løsning senest den 1. januar 2017.
Med den brede politiske ”Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften” af 17. november
2016, som Europa-Kommissionens efterfølgende har godkendt den 14. december
2016, og den efterfølgende vedtagelse af lovforslaget den 19. december 2016, der
implementerer aftalen, afskaffes PSO-afgiften, idet den aftrappes gradvist over åre-
ne i perioden 2017-2021, og udgifterne til vedvarende energi flyttes over på finans-
loven, hvorefter de fuldt ud afholdes over finansloven fra 2022.
Rigsrevisionen vurderer, at sagen derfor nu kan afsluttes.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i marts 2013 en beretning om DONG Energy A/S’ elpriser. Beret-
ningen handlede om DONG Energy A/S’ priser på forsyningspligtig el, Energistyrelsens til-
deling af forsyningspligtbevillinger og de offentlige forpligtelser.
Det fremgik af beretningen, at DONG Energy A/S’ priser på forsyningspligtig el og på VE-
energi (el produceret fra vedvarende energikilder, fx vind) i den undersøgte periode lå hen-
holdsvis på niveau og under niveau for andre udbydere, og at DONG Energy A/S’ elpriser
lå blandt de laveste ved en sammenligning med omkringliggende lande, hvis man så bort
fra skatter og afgifter.
Statsrevisorerne beretning SB7/2012 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 13. februar 2017
1722751_0003.png
2
Det fremgik endvidere af beretningen, at der frem til 2013 ikke har været fri konkurrence
om tildelingen af forsyningspligtbevillinger. Den manglende konkurrence har været i strid
med EU-retten om gennemsigtighed og ikke-diskrimination.
Endelig fremgik det af beretningen, at de offentlige forpligtelser, som elforbrugerne betaler
som en del af elregningen, bliver kontrolleret af Energinet.dk. De offentlige forpligtelser ud-
gjorde knap 4,7 mia. kr. i 2012 og indgår ikke på de årlige finanslove, selv om beløbets
størrelse har været stigende og næsten udelukkende går til støtte til ejere af VE-anlæg.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at elforbrugerne i 2012
betalte knap 4,7 mia. kr. i offentlige forpligtelser, og at udgifterne i de kommende år ville
stige i takt med udbygningen af VE-energi. Statsrevisorerne fandt det velbegrundet, at
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet (tidligere Klima-, Energi- og Bygningsministeriet)
i samarbejde med Finansministeriet overvejede, hvordan de offentlige forpligtelser kunne
optages på de årlige finanslove.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
Fri konkurrence om tildeling af forsyningspligtbe-
villinger.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets overve-
jelser – i samarbejde med Finansministeriet – om
at optage de offentlige forpligtelser på de årlige fi-
nanslove for derigennem at øge gennemsigtighe-
den med de offentlige forpligtelser.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 25. juni 2013.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på det punkt, der ikke tidligere er
afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets og Finansministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets og Finansmini-
steriets initiativer i forhold til det udestående opfølgningspunkt.
7. Rigsrevisionen har siden afgivelsen af notat til Statsrevisorerne af 25. juni 2013 fulgt
området via den energipolitiske redegørelse fra 2015 og via brevveksling med Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriet.
Det fremgik af den energipolitiske redegørelse fra 2015, at en tværministeriel arbejdsgrup-
pe var i gang med at udarbejde en analyse af det samlede afgifts- og tilskudssystem. Stør-
stedelen af delanalyserne foreligger nu i udkastform.
Optagelse af de offentlige forpligtelser på de årlige finanslove
8. Statsrevisorerne bemærkede, at de fandt det velbegrundet, at Klima-, Energi- og Byg-
ningsministeriet i samarbejde med Finansministeriet overvejede, hvordan de offentlige for-
pligtelser kunne optages på de årlige finanslove.
9. Statsrevisorerne fandt videre, at det ville øge gennemsigtigheden, hvis både elforbruger-
nes betalinger til ordningerne og udgifterne til denne erhvervsstøtte fremgik af finansloven
og indgik i Folketingets årlige behandling heraf.
Statsrevisorerne beretning SB7/2012 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 13. februar 2017
1722751_0004.png
3
10. Klima-, energi- og bygningsministeren tog Statsrevisorernes bemærkninger til efterret-
ning og oplyste i sin redegørelse til beretningen, at ministeriet i samarbejde med Finansmi-
nisteriet ville overveje at øge transparensen ved at opføre PSO-indtægterne på de årlige
finanslove, og at ministeriet ville gå i dialog med Finansministeriet om, hvorvidt transparen-
sen kunne øges yderligere.
11. Efterfølgende rejste Europa-Kommissionen i 2014 kritik af det danske PSO-system,
som Kommissionen fandt diskriminerende, da importeret el pålægges afgiften, uden at
udenlandske producenter kan modtage tilskud fra systemet. For at afhjælpe den potentielle
forskelsbehandling blev der indgået en aftale med Europa-Kommissionen for 2015-2016
om at modvirke diskriminationen for denne periode, og Kommissionen pålagde regeringen
at få en langsigtet løsning på plads senest den 1. januar 2017.
12. Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, og Det Konservative Folkeparti indgik den 17. november 2016
en politisk aftale om at afskaffe PSO-afgiften og afholde udgifterne til vedvarende energi
over finansloven. Aftalen indebærer:
PSO-udgifterne flyttes gradvist til finansloven fra 2017. Udgifterne er fuldt indfaset på
finansloven i 2022. PSO-udgifterne til forskning og nye støtteordninger mv. flyttes alle-
rede fra 2017.
PSO-afgiften afskaffes tilsvarende gradvist fra 2017 med fuld udfasning i 2022.
PSO-systemet er fuldt afviklet pr. 1. januar 2022.
I 2017 overflyttes 1 mia. kr., i 2018 overflyttes yderligere 0,5 mia. kr., i 2019 yderligere 0,5
mia. kr., i 2020 yderligere 1,2 mia. kr. og i 2021 yderligere 1 mia. kr. Udgifterne til vedva-
rende energi afholdes således fuldt ud over finansloven i 2022, og udsving i udgifter til ved-
varende energi vil fremadrettet blive håndteret i den almindelige finanspolitiske prioritering.
13. Denne indfasningsmodel med indfasning over 5 år forudsatte accept fra Europa-Kom-
missionen. Den 14. december 2016 godkendte Europa-Kommissionen PSO-løsningen, og
Folketinget vedtog herefter den 19. december 2016 det lovforslag, der implementerer afta-
len om at afskaffe PSO-afgiften og overføre udgifterne til vedvarende energi til finansloven.
For at undgå, at aftalen med indfasningsmodellen diskriminerer importeret el i udfasnings-
perioden, har Europa-Kommissionen aftalt med Danmark, at der som kompensation for
diskriminationen skal investeres 114 mio. euro, svarende til ca. 850 mio. kr., i infrastruktur,
der gavner grænseoverskridende energiprojekter.
14. Rigsrevisionen kan konstatere, at PSO-afgiften afskaffes gradvist, og at PSO-udgifter-
ne tilsvarende omlægges gradvist til finansloven fra og med 2017. PSO-afgiften vil være
fuldt udfaset den 1. januar 2022, ligesom udgifterne til den vedvarende energi således vil
være fuldt indfaset på finansloven i 2022 og indgå i den almindelige finanspolitiske priorite-
ring.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Lone Strøm