Finansudvalget 2012-13
SB 5 2
Offentligt
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
www.sm.dk
Dato: 6.juni 2013
Social- og Integrationsministerens redegørelse vedr. beretning nr. 5/2012
om etablering af Udbetaling Danmark
Som anmodet i brev af 8. februar 2013 fremsendes hermed min redegørelse for
de foranstaltninger og overvejelser, som statsrevisorernes beretning nr. 5/2012
om etablering af Udbetaling Danmark har givet anledning til.
I beretningen vurderer Rigsrevisionen, at der er gennemført et omfattende for-
arbejde i forbindelse med etableringen af Udbetaling Danmark. Dette finder jeg
positivt. Rigsrevisionen udtrykker endvidere tilfredshed med, at der er fastlagt
styringsmæssige rammer for samarbejdet mellem Udbetaling Danmark og ATP,
som bliver reguleret i en administrationsaftale. Denne administrationsaftale
omfatter fx krav til, hvilke informationer bestyrelsen skal have for at kunne følge
med i realiseringen af effektiviseringsgevinsten på knap 300 mio. kr.
Jeg kan supplerende oplyse, at bestyrelsen for Udbetaling Danmark har beslut-
tet at nedsætte et internt sekretariat for bestyrelsen for Udbetaling Danmark.
Formålet med sekretariatet er at styrke bestyrelsens grundlag for at tage stilling
til drift og udvikling af Udbetaling Danmarks forretningsområde, samt at under-
støtte at bestyrelsens beslutninger er i overensstemmelse med de overordnede
kommunale og statslige interesser af strategisk karakter.
Serviceniveau
Jeg er enig med Rigsrevisionen i, at det med etableringen af Udbetaling Dan-
mark er vigtigt, at borgerne vil opleve en tilfredsstillende service og mindst
samme serviceniveau som hidtil. I den forbindelse finder jeg det centralt, at
borgerens rettigheder fremgår tydeligt af lov om Udbetaling Danmark. Ligeledes
har jeg fundet det væsentligt, at Udbetaling Danmark og kommunerne har fast-
J.nr. 2012-1185
Statsrevisorerne beretning SB5/2012 - Bilag 2: Social- og integrationsministerens redegørelse af 6. juni 2013
lagt processer, der medvirker til at sikre, at borgere kan få den nødvendige as-
sistance således at borgerne ikke risikerer at falde mellem to stole i kontakten
mellem de to myndigheder.
I forlængelse af dette finder jeg det vigtigt, at Udbetaling Danmark sikrer, at
borgere, der har behov for særlig hurtig sagsbehandling, kan modtage dette. I
den forbindelse anvender Udbetaling Danmark og kommunerne i dag en KVIK-
linje og et Hurtigspor. Rigsrevisionen anbefaler, at Udbetaling Danmark løbende
følger brugen af disse to initiativer, og at Udbetaling Danmark vurderer, om de
er tilstrækkelige til at understøtte borgernes ret til hurtig hjælp og helhedsorien-
teret vejledning.
Dette mener jeg er en relevant anbefaling. Ministeriet vil derfor i forbindelse
med tilsynet indhente oplysninger fra Udbetaling Danmark om, hvordan der er
fulgt op på brugen af KVIK-linjen og Hurtigsporet.
Udviklingen i borgertilfredsheden
Et vigtigt opmærksomhedspunkt ved etableringen af Udbetaling Danmark er at
følge borgernes tilfredshed med den service, de modtager både i kommunerne
og hos Udbetaling Danmark. Rigsrevisionen anbefaler i den forbindelse, at So-
cial- og Integrationsministeriet i sit tilsyn med Udbetaling Danmark følger op på
tilfredsheden blandt de borgere, der bliver berørt af ændringerne på sagsområ-
derne.
Jeg kan oplyse, at opfølgning på borgernes tilfredshed indgik som et centralt
emne for den strategi for Udbetaling Danmark, som bestyrelsen for Udbetaling
Danmark vedtog den 14. december 2012. Som del af denne strategi besluttede
bestyrelsen, at alle borgere skal opleve et stabilt og ensartet serviceniveau.
Bestyrelsen besluttede i samme forbindelse at foretage følgende målinger:
1. Tilfredshedsmåling for telefoni, digitale beskeder og web for borgere.
2. Tilfredshedsmåling hos kommuner.
3. Benchmarking af Udbetaling Danmarks service i forhold til andre myndighe-
ders service.
Jeg kan samtidig oplyse, at tilsynet som et af sine fokusområder vil følge op på,
om bestyrelsen for Udbetaling Danmark følger tilfredsheden blandt borgere på
de enkelte sagsområder. Endvidere vil kvaliteten af den service, som borgerne
modtager, samt forebyggelse af socialt bedrageri indgå som fast fokuspunkt i
Social- og Integrationsministeriets tilsyn med bestyrelsen for Udbetaling Dan-
mark.
Samarbejdet med kommunerne
Rigsrevisionen vurderer, at etableringen af Udbetaling Danmark stiller store
krav til samarbejdet mellem Udbetaling Danmark og kommunerne. Rigsrevisio-
nen anbefaler i den forbindelse, at Udbetaling Danmarks bestyrelse og Social-
og Integrationsministeriet følger op på, om samarbejdet mellem kommunerne
og Udbetaling Danmark fungerer tilfredsstillende.
2
Statsrevisorerne beretning SB5/2012 - Bilag 2: Social- og integrationsministerens redegørelse af 6. juni 2013
Denne anbefaling finder jeg særdeles relevant. Jeg kan oplyse, at bestyrelsen
for Udbetaling Danmark som et af sine fokusområder særligt vil følge samarbej-
det mellem kommunerne og Udbetaling Danmark tæt. Bestyrelsen for Udbeta-
ling Danmark har således udviklet konkrete instrumenter til at følge op på, hvor-
vidt samarbejdet mellem kommunerne og Udbetaling Danmark fungerer til-
fredsstillende, samt hvorvidt Udbetaling Danmark leverer en effektiv sagsbe-
handling og en tilfredsstillende borgerservice. Eksempelvis er der i administra-
tionsaftalen mellem Udbetaling Danmark og ATP aftalt en række servicemål for
en effektiv sagsbehandling. Der vil herudover som led i den løbende ledelses-
rapportering til bestyrelsen blive målt på kommunernes tilfredshed med samar-
bejdet med Udbetaling Danmark.
Endelig kan jeg oplyse, at samarbejdet mellem Udbetaling Danmark og kom-
munerne i forbindelse med bistand til borgere og samarbejdet om socialt bedra-
geri vil være et fast og tilbagevendende fokuspunkt i Social- og Integrationsmi-
nisteriets tilsyn med bestyrelsen for Udbetaling Danmark.
Tilsynet med Udbetaling Danmark
For at sikre, at administrationen i Udbetaling Danmark forløber hensigtsmæssigt
og effektivt vil Social og Integrationsministeriet varetage et løbende tilsyn med
bestyrelsen for Udbetaling Danmark. Planen for dette tilsyn var endnu ikke ud-
arbejdet på tidspunktet for Statsrevisorernes beretning, og Rigsrevisionen finder
derfor, at ministeriets plan for tilsyn bør fastlægges snarest.
Jeg kan oplyse, at der nu er udarbejdet en udførlig manual, der beskriver sags-
gange mv. i forbindelse med tilsynet samt indeholder en detaljeret procesplan
for håndteringen af årsrapporten for år 2012. Manualen sendes til Rigsrevisio-
nen med henblik på eventuelle bemærkninger.
Det er desuden aftalt med bestyrelsen for Udbetaling Danmark, at bestyrelsen
som et fast punkt skal overveje, om bestyrelsen af egen drift skal informere
tilsynet om væsentlige beslutninger.
Endeligt kan det oplyses, at ministeriet som en fast del af tilsynet vil lade klager
over Udbetaling Danmark, der ikke kan påklages til Ankestyrelsen, indgå i tilsy-
net i det omfang ministeriet får kendskab til sådanne klager, fx ved henvendel-
ser til ministeriet fra borgere. Ministeriet vil ligeledes indhente oplysninger om
klager til ATP´s kundeambassadør, der behandler klager over sagsbehandlin-
gens tilrettelæggelse mv. i Udbetaling Danmark. Håndteringen af klager over
Udbetaling Danmark er beskrevet i ministeriets tilsynsmanual.
Jeg har ikke yderligere bemærkninger til statsrevisorernes beretning.
Der er ved fremsendelsen af dette brev sendt en kopi til Rigsrevisionen.
3
Statsrevisorerne beretning SB5/2012 - Bilag 2: Social- og integrationsministerens redegørelse af 6. juni 2013
Med venlig hilsen
Karen Hækkerup
/Bent Nielsen
4