Finansudvalget 2012-13
SB 4 3
Offentligt
1246069_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om DONG Energy A/S
Maj
2013
Statsrevisorerne beretning SB4/2012 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 7. maj 2013
1246069_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 4/2012 om DONG Energy A/S
Finansministerens redegørelse af 5. april 2013
(modtaget i Rigsrevisionen den 9. april 2013)
7. maj 2013
RN 1403/13
1. Dette notat handler om de initiativer, som finansministeren vil iværksætte som følge af
Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens indhold og konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Finansministeren har oplyst, at DONG Energy befinder sig i en investeringskrævende
omstilling af forretningen, hvor forretningsområderne offshore vind og olie- og gas-
produktion skal udvikles til at skabe et robust og voksende forretningsgrundlag for
koncernen. På grundlag af udviklingen i 2012 præsenterede DONG Energy i februar
2013 en ny strategi og en handlingsplan, der skal genetablere et solidt økonomisk fun-
dament for den fortsatte vækst og omstilling af koncernen. Det er finansministerens
forventning, at det fortsat er DONG Energy’s mål at tilpasse selskabets lønninger til
det øvrige arbejdsmarked. Konjunkturudviklingen har dog forsinket processen og har
været medvirkende til, at tilpasningen af lønningerne endnu ikke er tilendebragt.
Finansministeren har oplyst, at der i den kommende tid vil pågå et arbejde med at
styrke rammerne for varetagelse af ejerskabet i de statslige selskaber. Dette vil føre
til en opdatering af de generelle retningslinjer og anbefalinger for den statslige ejer-
skabsudøvelse i publikationen ”Staten som aktionær”.
Rigsrevisionen forventer, at Finansministeriet som en naturlig del af ministeriets lø-
bende tilsyn med DONG Energy vil følge selskabets økonomiske udvikling. Rigsre-
visionen forventer herunder, at ministeriet følger op på, om handlingsplanen fører til
en stabilisering af selskabets finansielle fundament, så selskabet kan leve op til de fi-
nansielle målsætninger. Rigsrevisionen forventer også, at ministeriet i sin løbende dia-
log med DONG Energy’s bestyrelse sikrer fokus på lønudviklingen i selskabet.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB4/2012 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 7. maj 2013
1246069_0003.png
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
i hvilket omfang Finansministeriet i arbejdet med opdatering af ”Staten som aktio-
nær” tager højde for Statsrevisorernes og Rigsrevisionens bemærkninger til den-
ne beretning
Finansministeriets varetagelse af ejerskabet i relation til Statsrevisorernes og Rigs-
revisionens vurderinger af DONG Energy’s økonomiske udvikling, investeringer og
lønninger.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i januar 2013 en beretning om DONG Energy A/S. Beretningen blev
udarbejdet efter, at Statsrevisorerne den 18. januar 2012 bad Rigsrevisionen om at under-
søge forskellige spørgsmål vedrørende DONG Energy’s investeringer og lønninger, og hvor-
dan ministeriet forvaltede rollen som ejer.
3. Dette notat indeholder Rigsrevisionens vurdering af de initiativer, som finansministeren vil
iværksætte som følge af beretningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af finansministerens redegørelse
4. I det følgende gennemgår Rigsrevisionen finansministerens initiativer.
DONG Energy’s investeringer og fremadrettede udvikling
5. Beretningen viste, at DONG Energy siden fusionen i 2006 har omlagt selskabets forret-
ningsmodel og gennemført betydelige investeringer inden for særligt havvindmølleparker
samt efterforskning efter og produktion af olie og naturgas. Nogle investeringer er taget i drift,
mens andre er under opførelse og forventes at gå i drift i de kommende år.
DONG Energy’s soliditet var i perioden 2007-2011 tilfredsstillende, mens selskabets indtje-
ning og rentabilitet har varieret i perioden. Indtjeningen har – bortset fra 2008 og 2010 – ik-
ke været tilstrækkelig til at sikre et positivt direkte afkast, der dækkede kapitalomkostninger-
ne. I 2012 medførte DONG Energy’s høje investeringsniveau kombineret med faldende ind-
tjening, at selskabet på en række centrale økonomiske parametre og i sammenligning med
andre energiselskaber var under pres. DONG Energy forventede dog, at selskabets langsig-
tede investeringer ville føre til en mærkbar forbedring af selskabets økonomi i de kommende
år.
Beretningen viste endvidere, at flere af DONG Energy’s større investeringer havde medført
eller forventedes at ville medføre en god indtjening. Der var dog også flere investeringer, hvor
selskabet måtte nedjustere forventningerne til den fremtidige indtjening. Da de fleste investe-
ringer enten lige var idriftsat eller først skulle sættes i drift de næste 2-3 år, var det for tidligt
at vurdere, i hvilket omfang selskabets strategiskifte havde ført til den ønskede udvikling.
6. Statsrevisorerne bemærkede, at DONG Energy’s indtjening og rentabilitet i de senere år
har været presset, og at soliditeten i 2012 også havde været det. I 2012 havde faldende ind-
tjening og det høje investeringsniveau indebåret, at DONG Energy havde klaret sig markant
dårligere på alle områder i forhold til sammenlignelige europæiske energiselskaber.
Statsrevisorerne beretning SB4/2012 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 7. maj 2013
1246069_0004.png
3
Statsrevisorerne bemærkede desuden, at DONG Energy’s investeringsniveau havde været
på grænsen af, hvad selskabet betegnede som et forsvarligt investeringsomfang. I 2012 hav-
de DONG Energy overskredet sin egen målsætning for, hvor meget gælden måtte overstige
indtjeningen. Samtidig havde DONG Energy’s risikostyring af investeringerne været utilstræk-
kelig. Statsrevisorerne bemærkede endvidere, at de fleste af DONG Energy’s investeringer
forventes at give en god indtjening. Der forventes dog også lavere indtjening og tab på en-
kelte investeringer.
Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at der fortsat herskede usikkerhed om, hvorvidt
DONG Energy’s strategi kunne skabe en positiv økonomisk udvikling, og om strategien kun-
ne imødegå de risici, der var på et konjunkturfølsomt energimarked. Statsrevisorerne fandt
det relevant, at DONG Energy i februar 2013 ville præsentere en ny strategi.
7. Finansministeren har oplyst, at DONG Energy befinder sig i en investeringskrævende om-
stilling af forretningen. Selskabet har derfor gennem flere år haft et relativt højt investerings-
niveau. En stor del af investeringerne er fortsat under opførelse, men forløber som planlagt
og forventes at give en god indtjening for selskabet. DONG Energy’s indtjening udviklede sig
imidlertid ikke som planlagt i 2012, og den uventede lavere indtjening har været medvirken-
de til, at DONG Energy i 2012 ikke har opfyldt sin finansielle målsætning. Finansministeriet
bemærker i forhold til dette, at der ikke er et absolut krav om, at målet skal være opfyldt hvert
eneste år. De finansielle mål må derfor anskues over en periode.
Ministeren har videre oplyst, at der på baggrund af udviklingen i 2012 er behov for målrettet
handling fra DONG Energy’s side, så selskabet kan stabilisere det finansielle fundament og
på længere sigt igen leve op til målsætningen. Derfor præsenterede selskabet i februar 2013
en ny strategi. Strategien indeholder en omfattende finansiel handlingsplan, der skal gen-
etablere et solidt økonomisk fundament for den fortsatte vækst og strategiske omstilling af
koncernen. Planen for 2013 og 2014 omfatter bl.a. frasalg af ikke-kerneaktiviteter, reduktion
af omkostninger og tilførsel af yderligere egenkapital. Sammen med indtjeningen fra nye ak-
tiver, der kommer i produktion, vil planen ifølge ministeren styrke koncernens kapitalstruktur
og afkast af den investerede kapital.
DONG Energy har i sit årsregnskab for 2012 oplyst, at det er målsætningen, at afkast af den
investerede kapital skal ligge over 10 % fra 2016. Det er ligeledes målsætningen, at DONG
Energy i 2016 igen opfylder den finansielle målsætning om, at gælden ikke overstiger indtje-
ningen med mere end 2�½ gang.
Samlet er målet for strategien at udvikle DONG Energy fra en altovervejende dansk forsy-
ningsvirksomhed til en nordeuropæisk energikoncern med kompetencer og finansiel kapa-
citet til at udvikle energisystemet i en grøn retning og fortsat bidrage til en høj forsyningssik-
kerhed og et konkurrencedygtigt afkast på den investerede kapital.
8. Det er Rigsrevisionens forventning, at Finansministeriet som en naturlig del af ministeriets
løbende tilsyn med DONG Energy vil følge selskabets økonomiske udvikling. Det er herun-
der vores forventning, at ministeriet følger op på, om den finansielle handlingsplan fører til
en stabilisering af selskabets finansielle fundament, så selskabet kan leve op til de finansi-
elle målsætninger.
Statsrevisorerne beretning SB4/2012 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 7. maj 2013
1246069_0005.png
4
DONG Energy’s lønninger
9. Beretningen viste, at DONG Energy’s direktører og chefer samt en betydelig gruppe med-
arbejdere havde en løn, der lå under niveauet i sammenlignelige virksomheder.
Selskabets lønforhold var imidlertid på andre områder mere favorable end dem, der tilbydes
i sammenlignelige virksomheder. Det gælder særligt for selskabets kontor- og kundeservice-
medarbejdere samt faglærte og ufaglærte medarbejdere. Dette skyldtes bl.a., at selskabet
i forbindelse med fusionen i 2006 overtog medarbejdere med et højt lønniveau fra andre sel-
skaber. Det var hensigten, at lønniveauet for disse grupper skulle tilpasses det øvrige ar-
bejdsmarked ved en forholdsvis lav lønstigning. Rigsrevisionen kunne konstatere, at proces-
sen 6 år efter fusionen endnu ikke var tilendebragt.
Statsrevisorerne bemærkede, at DONG Energy ikke er lønførende i forhold til sammenligne-
lige virksomheder, når det gælder direktører og chefer. Det samme gælder bestyrelsens ho-
norarer, der er under gennemsnittet for selskaber i C20-indekset. DONG Energy er dog løn-
førende, når det gælder andre medarbejdergrupper, fx kontor- og kundeservicemedarbejde-
re, selv om det har været et mål at tilpasse sig det øvrige arbejdsmarked.
10. Finansministeren har oplyst, at det er ministerens forventning, at det fortsat er DONG
Energy’s mål at tilpasse sig det øvrige arbejdsmarked. Konjunkturudviklingen har dog sinket
processen og har været medvirkende til, at den endnu ikke er tilendebragt.
11. Rigsrevisionen forventer, at Finansministeriet i sin løbende dialog med DONG Energy’s
bestyrelse følger, om lønningerne bliver tilpasset for de grupper af medarbejdere, der har en
løn, som ligger over det øvrige arbejdsmarkeds.
Finansministeriets varetagelse af ejerskabet i DONG Energy
12. Beretningen viste, at Finansministeriet i hele perioden havde forholdt sig til DONG Ener-
gy’s overordnede økonomiske udvikling og valg af en kompetent bestyrelse samt deltaget i
selskabets generalforsamlinger. Ministeriet var meget aktivt i forbindelse med fusionen i 2006
og i forbindelse med forberedelsen af børsnoteringen. Efter aflysningen af børsnoteringen i
januar 2008 indtog ministeriet en mere afventende position frem til ultimo 2010.
13. Statsrevisorerne bemærkede, at det var mindre tilfredsstillende, at dialogen mellem Fi-
nansministeriet og DONG Energy havde været utilstrækkelig i den sidste del af perioden
2008-2010. I denne periode iværksatte DONG Energy en strategi med et omfattende inve-
steringsprogram, der medførte øgede risici for staten, uden at ministeriet som ejer intensive-
rede dialogen. Statsrevisorerne konstaterede dog samtidig, at der i perioden ikke var foreta-
get investeringer uden for den eksisterende strategi.
14. Finansministeren har oplyst, at der i den kommende tid vil pågå et arbejde med at styrke
rammerne for varetagelsen af ejerskabet i de statslige selskaber. Arbejdet vil føre til en op-
datering af de generelle retningslinjer og anbefalinger for den statslige ejerskabsudøvelse i
publikationen ”Staten som aktionær” fra 2004. Beretningens observationer vil indgå i arbej-
det, og der vil blive inddraget relevant erfaring fra andre lande, så som Norge og Sverige. Det
er ministerens forventning, at der vil foreligge en opdateret udgave af retningslinjerne i løbet
af efteråret 2013, og at Rigsrevisionen forinden vil få lejlighed til at afgive bemærkninger her-
til.
15. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at finansministeren har taget initiativ til at styr-
ke rammerne for varetagelsen af ejerskabet i de statslige selskaber. Vi vil følge op på, hvor-
dan Finansministeriet i praksis tilrettelægger varetagelsen af ejerskabet af DONG Energy,
når der foreligger en opdateret udgave af retningslinjerne for den statslige ejerskabsudøvel-
se. Rigsrevisionen vil i den forbindelse følge op på ministeriets varetagelse af ejerskabet i
tilknytning til Statsrevisorernes og Rigsrevisionens vurderinger af DONG Energy’s økonomi-
ske udvikling, investeringer og lønninger.
Statsrevisorerne beretning SB4/2012 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 7. maj 2013
1246069_0006.png
5
III.
Næste skridt i sagen
16. Rigsrevisionen vil følge udviklingen på følgende områder:
i hvilket omfang Finansministeriet i arbejdet med opdatering af ”Staten som aktionær” ta-
ger højde for Statsrevisorernes og Rigsrevisionens bemærkninger til denne beretning
Finansministeriets varetagelse af ejerskabet i relation til Statsrevisorernes og Rigsrevisio-
nens vurderinger af DONG Energy’s økonomiske udvikling, investeringer og lønninger.
Lone Strøm