Finansudvalget 2012-13
SB 4 2
Offentligt
1237427_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
Finansministeren
Vedr. beretning nr. 04/2013 om DONG Energy A/S
Den 30. januar afgav Statsrevisorerne beretning nr. 04/2013 om DONG Energy
A/S.
Med henvisning til § 18, stk. 2, i lov om revision af statens regnskaber mm. skal
jeg nedenfor redegøre for de overvejelser, som beretningen og Statsrevisorernes
bemærkninger giver anledning til.
DONG Energys investeringer og fremadrettede udvikling
Statsrevisorerne bemærker følgende, hvad angår DONG Energys investeringer og
selskabets fremadrettede udvikling:
DONG Energys investeringer har været på grænsen af, hvad selskabet beteg-
ner som et forsvarligt investeringsomfang. I 2012 har DONG Energy over-
skredet sin egen målsætning for, hvor meget gælden må overstige indtjenin-
gen. Samtidigt har DONG Energys risikostyring af investeringerne været util-
strækkelig.
De fleste af DONG Energys investeringer forventes at give en god indtjening.
Der forventes dog også lavere indtjening og tab på enkelte investeringer. Det
findes utilfredsstillende, at der fortsat hersker usikkerhed om, hvorvidt
DONG Energys strategi kan skabe en positiv økonomisk udvikling, og om
strategien kan imødegå de risici, der er på et konjunkturfølsomt energimarked.
Finansministeriet bemærker hertil, at DONG Energy befinder sig i en investe-
ringskrævende omstilling af forretningen og derfor gennem flere år har haft et re-
lativt højt investeringsniveau. En stor andel af investeringerne er forsat under op-
førsel, men forløber som planlagt og forventes, som Statsrevisorerne bemærker, at
give en god indtjening for selskabet.
DONG Energys indtjening udviklede sig imidlertid ikke som planlagt i 2012.
Overkapacitet, lave kul- og CO2-priser og en negativ udvikling i centrale marginer
i det europæiske gasmarked
forhold som flertallet af europæiske energikoncer-
ner kæmper med i disse år
har været den primære årsag hertil.
Statsrevisorerne beretning SB4/2012 - Bilag 2: Finansministerens redegørelse af 5. april 2013
Side 2 af 3
Den uventede lavere indtjening har været medvirkende til, at DONG Energy i
2012 ikke har opfyldt sin finansielle målsætning. Finansministeriet bemærker i
forhold til dette, at der ikke er et absolut krav om, at målet skal være opfyldt i
hvert eneste år. Navnlig i energisektoren, hvor priser også på kort sigt kan svinge
betydeligt, må det forventes, at visse mål ikke altid kan opfyldes. De finansielle
mål må derfor anskues over en periode og er dermed mellemfristede i deres karak-
ter.
På baggrund af udviklingen i 2012, der til dels vurderes at have mere vedvarende
karakter, kræver det imidlertid målrettet handling fra DONG Energys side at sta-
bilisere det finansielle fundament for selskabet for på længere sigt igen at leve op
til målsætningen.
Derfor præsenterede DONG Energy den 27. februar 2013 en ny strategi. Strategi-
en indeholder en omfattende finansiel handlingsplan, der skal genetablere et solidt
økonomisk fundament for den fortsatte vækst og strategiske omstilling af koncer-
nen. Planen for 2013 og 2014 indeholder fem punkter:
Frasalg af ikke-kerneaktiver for 10 mia. kr.
Reduktion af ejerandele i kerneaktiviteter
Reduktion af omkostninger med effekt på 1,2 mia. kr. i 2013
Restrukturering af den tabsgivende gasforretning
Tilførsel af yderligere egenkapital på minimum 6-8 mia. kr.
Strategien understøtter samtidigt den langsigtede omstilling, som DONG Energy
er i gang med. Forretningsdelene, der vedrører handel med energi og kraftværker-
ne, der historisk set leverede en væsentlig del af koncernens indtjening, har været
under pres i de senere år på grund af strukturelle ændringer i det europæiske ener-
gimarked. Strategien har derfor været at udvikle to nye forretningsområder
off-
shore vind og olie- og gasproduktion
som kunne skabe et robust og voksende
forretningsgrundlag for koncernen.
Sammen med indtjeningen fra nye aktiver, der kommer i produktion, herunder tre
nye offshore vindparker i 2013, vil planen styrke koncernens kapitalstruktur og
afkast af den investerede kapital. DONG Energy oplyser i årsregnskabet, at det er
målsætningen, at afkast af den investerede kapital skal ligge over 10 pct. fra 2016.
Det er ligeledes målsætningen, at DONG Energy i 2016 igen opfylder den finan-
sielle målsætning om, at gælden ikke overstiger indtjeningen mere en 2,5 gange.
Målet med strategien er at udvikle DONG Energy fra en altovervejende dansk
forsyningsvirksomhed til en nordeuropæisk energikoncern med kompetencer og
finansiel kapacitet til at udvikle energisystemet i en grøn retning og fortsat bidrage
til en høj forsyningssikkerhed og et konkurrencedygtigt afkast på den investerede
kapital.
Statsrevisorerne beretning SB4/2012 - Bilag 2: Finansministerens redegørelse af 5. april 2013
Side 3 af 3
DONG Energys lønninger
Statsrevisorerne bemærker følgende, hvad angår DONG Energys lønninger:
DONG Energy er ikke lønførende i forhold til sammenlignelige virksomhe-
der, når det gælder direktører og chefer. Det samme gælder bestyrelsens hono-
rarer, der er klart under gennemsnittet for selskaber i C20-indekset. DONG
Energy er dog lønførende, når det gælder andre grupper med arbejder så som
kontor- og kundeservicemedarbejdere, selv om det har været et mål at tilpasse
sig det øvrige arbejdsmarked.
Det er Finansministeriets forståelse og forventning, at det fortsat er DONG
Energys mål at tilpasse sig det øvrige arbejdsmarked. Konjunkturudviklingen har
dog sinket processen og været medvirkende til, at den endnu ikke er tilendebragt.
Finansministeriets varetagelse af ejerskabet i DONG Energy
Statsrevisorerne finder det mindre tilfredsstillende, at dialogen mellem Finansmi-
nisteriet og DONG Energy har været utilstrækkelig i den sidste del af perioden
2008-2010. Finansministeriet har taget dette til efterretning.
Statsrevisorerne konstaterer endvidere, at DONG Energy i denne periode iværk-
satte en strategi med et omfattende investeringsprogram, der medførte øgede risici
for staten, uden at Finansministeriet som ejer intensiverede dialogen. Statsreviso-
rerne konstaterer dog, at der i perioden ikke er foretaget investeringer uden for
den eksisterende strategi
en betragtning Finansministeriet deler.
I forlængelse heraf kan jeg oplyse, at der i den kommende tid vil pågå arbejde med
at styrke rammerne for varetagelsen af ejerskabet i de statslige selskaber. Dette vil
føre til en opdatering af de generelle retningslinjer og anbefalinger for den statslige
ejerskabsudøvelse i publikationen
”Staten som Aktionær” (2004).
Beretningens ob-
servationer vil indgå i arbejdet, og der vil blive inddraget relevant erfaring fra an-
dre lande, så som Norge og Sverige.
Det er forventningen, at der vil forelægge en opdateret udgave af retningslinjerne i
løbet af efteråret. Rigsrevisionen vil forinden få lejlighed til at afgive bemærknin-
ger hertil.
Kopi af denne redegørelse er sendt til rigsrevisor, St. Kongensgade 45, 4. sal, 1264
København K.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon