Finansudvalget 2012-13
SB 2 7
Offentligt
1484050_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Danmarks reduktion
af CO
2
-udledningen
Januar
2015
Statsrevisorerne beretning SB2/2012 - Bilag 7: Rigsrevisionens notat af 7. januar 2015
1484050_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om Danmarks reduktion af CO
2
-udledningen (beretning nr. 2/2012)
7. januar 2015
RN 701/15
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Danmarks reduktion af CO
2
-udled-
ningen, som blev indledt med en beretning i 2012.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionens opfølgning har vist, at Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har gen-
nemført de initiativer, som klima-, energi- og bygningsministeren i sit svar på beret-
ningen stillede Statsrevisorerne i udsigt. Derudover har Finansministeriet færdiggjort
arbejdet med at fastsætte en ny rentesats til brug for samfundsøkonomiske konse-
kvensvurderinger. Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at
sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har opgjort resultaterne af effekterne af de
nationale reduktionstiltag. Dermed er det nu muligt at vurdere, i hvor høj grad de
har bidraget til at opfylde Kyoto-målsætningen.
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har opgjort statens omkostninger ved op-
fyldelsen af Kyoto-målsætningen. Dermed er det nu fx muligt at sammenligne de
enkelte virkemidlers omkostningseffektivitet.
Af regeringens klimaplan fra august 2013 fremgår det, at Danmarks CO
2
-udled-
ning skal reduceres med 40 % i 2020 i forhold til niveauet i 1990. Både mål og ind-
frielse af mål skal opgøres som de udledninger, der sker i Danmark. Folketinget
har desuden vedtaget en klimalov i juni 2014 med det formål at skabe en overord-
net strategisk ramme for den danske klimapolitik.
Finansministeriet har i maj 2013 udmeldt en ny kalkulationsrente til brug for sam-
fundsøkonomiske konsekvensvurderinger. Den danske kalkulationsrente er sat
ned og er nu på niveau med kalkulationsrenten i sammenlignelige lande.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB2/2012 - Bilag 7: Rigsrevisionens notat af 7. januar 2015
1484050_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i oktober 2012 en beretning om Danmarks reduktion af CO
2
-udled-
ningen. Beretningen handlede om Miljøministeriets og Klima-, Energi- og Bygningsministe-
riets indsats for at sikre, at Danmark nåede sin Kyoto-målsætning i overensstemmelse med
den danske klimastrategi. Kyoto-protokollen omfatter udledningen af 6 drivhusgasser, hvoraf
CO
2
står for langt hovedparten af udledningen. I opgørelserne over CO
2
-udledningen indgår
alle 6 drivhusgasser, idet virkningen af de øvrige 5 bliver omregnet, så de har samme driv-
huseffekt som CO
2
. For nemheds skyld omtalte Rigsrevisionen i beretningen drivhusgasser-
ne som CO
2
.
3. Beretningen viste, at Miljøministeriet (der havde det overordnede ansvar for klimapolitik-
ken frem til november 2007) havde efterlevet klimastrategiens målsætning om, at reduktio-
nen af CO
2
-udledningen i perioden 2008-2012 skulle ske med færrest mulige samfundsøko-
nomiske omkostninger. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet overtog ansvaret for klima-
politikken i 2007. Ministeriets foreløbige opgørelser af CO
2
-udledningen viste, at Danmark
ville overopfylde Kyoto-målsætningen. Beretningen gav imidlertid også anledning til enkelte
bemærkninger og anbefalinger, der gennemgås nedenfor.
4. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at de fandt det tilfredsstil-
lende, at Danmark forventedes at overholde det gennemsnitlige udledningsloft for CO
2
i pe-
rioden 2008-2012, og at reduktionen stort set var sket til lave samfundsøkonomiske omkost-
ninger.
5. Som svar på beretningen afgav klima-, energi- og bygningsministeren, miljøministeren,
finansministeren og udviklingsministeren redegørelser til Statsrevisorerne i perioden oktober
2012 - januar 2013. Miljøministeren og udviklingsministeren oplyste, at beretningen ikke gav
anledning til nogen bemærkninger.
Både finansministeren og klima-, energi- og bygningsministeren noterede sig, at Statsrevi-
sorerne fandt det tilfredsstillende, at Danmark forventedes at overholde det gennemsnitlige
udledningsloft for CO
2
i perioden 2008-2012, og at reduktionsindsatsen stort set var sket til
lave samfundsøkonomiske omkostninger.
Klima-, energi- og bygningsministeren noterede sig også, at Statsrevisorerne fandt, at den
faktiske reduktion af CO
2
-udledningen fordelt på køb af klimakreditter, nationale reduktions-
tiltag og tiltag i de kvotebelagte sektorer stort set svarede til den planlagte fordeling. Klima-,
energi- og bygningsministeren oplyste, at Klima-, Energi- og Bygningsministeriet ville igang-
sætte en samlet vurdering af effekterne af nationale reduktionstiltag iværksat i perioden
2008-2012. Desuden ville ministeriet foretage en samlet opgørelse af den danske stats sam-
lede omkostninger ved at opfylde Kyoto-målsætningen.
Endelig oplyste klima-, energi- og bygningsministeren, at regeringen snart ville offentliggøre
en ny klimaplan, som sigtede mod en reduktion af CO
2
-udledningen med 40 % i 2020 i for-
hold til 1990, og at det var regeringens hensigt, at de nødvendige reduktioner til opfyldelse
af dette mål skulle ske i Danmark.
Statsrevisorerne beretning SB2/2012 - Bilag 7: Rigsrevisionens notat af 7. januar 2015
1484050_0004.png
3
6. På baggrund af ministerredegørelserne afgav Rigsrevisionen i februar 2013 et notat i hen-
hold til rigsrevisorlovens § 18, stk. 4, hvori Rigsrevisionens planer for den videre opfølgning
på beretningen fremgik. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2012.
Det fremgik af notatet, at Rigsrevisionen ville følge udviklingen på følgende områder:
Klima-, Energi- og Bygningsministeriets opgørelse af effekterne af de nationale reduk-
tionstiltag
Klima-, Energi- og Bygningsministeriets opgørelse af statens omkostninger ved opfyldel-
sen af Kyoto-målsætningen
omfanget af de nationale reduktionstiltag i regeringens næste klimaplan, herunder om-
fanget af langsigtede indenlandske reduktioner
Finansministeriets arbejde med at fastsætte en ny rentesats i forbindelse med, at vejled-
ningen om samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger opdateres.
7. Rigsrevisionen redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Ministeriernes initiativer
8. Rigsrevisionen gennemgår i det følgende Klima-, Energi- og Bygningsministeriets og Fi-
nansministeriets initiativer i forhold til de udestående punkter. Gennemgangen er baseret på
redegørelser og dokumentation fra de 2 ministerier.
Opgørelse af effekterne af de nationale reduktionstiltag
9. Beretningen viste, at Klima-, Energi- og Bygningsministeriet ikke havde fulgt op på den
CO
2
-reducerende effekt af de nationale reduktionstiltag, herunder hvilke reduktioner de en-
kelte tiltag havde bidraget med. Det var derfor ikke muligt at konkludere, om reduktionen
skyldes disse tiltag. På den baggrund fandt Rigsrevisionen, at ministeriet – inden for mulig-
hedernes rammer – burde opgøre effekten af de nationale reduktionstiltag.
10. Klima-, energi- og bygningsministeren oplyste i sin redegørelse til Statsrevisorerne, at
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet ville igangsætte en samlet vurdering af effekterne af
disse reduktionstiltag og fremlægge resultaterne i løbet af 2013.
11. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet sendte i december 2013 et notat til Rigsrevisio-
nen, der indeholdt en effektvurdering af 8 af de i alt 9 nationale reduktionstiltag, som er be-
handlet i Rigsrevisionens beretning. Det sidste af de 9 nationale reduktionstiltag –
Landbru-
get – en række initiativer i Grøn Vækst-aftalen
fra 2009 var ikke indeholdt i notatet, fordi ar-
bejdet med at evaluere effekten heraf ikke var færdigt. Ministeriet har i oktober 2014 sendt
et supplerende notat til Rigsrevisionen, der indeholder en effektvurdering af det sidste natio-
nale reduktionstiltag.
Statsrevisorerne beretning SB2/2012 - Bilag 7: Rigsrevisionens notat af 7. januar 2015
1484050_0005.png
4
12. Tabel 1 viser den forventede og opgjorte CO
2
-reduktion for de 9 nationale reduktions-
tiltag, der er igangsat i perioden 2008-2012.
Tabel 1. Forventet og opgjort CO
2
-reduktion for de 9 nationale reduktionstiltag, der er igangsat i perioden 2008-2012
(årlig effekt i perioden 2008-2012 i mio. tons CO
2
)
Reduktionstiltag
1. Varmepumper
Udskiftning af oliefyr med varmepumper
2. Biogas
Tilskud til biogasanlæg, når biogas anvendes sammen med
naturgas
3. Biobrændsel
Biobrændstoffer til blanding i benzin og dieselolie
4. Landbruget
En række initiativer på energi-, natur- og miljøområdet i Grøn
Vækst-aftalen fra 2009, herunder reduktion af kvælstofudled-
ning til vandmiljøet og permanente sprøjte-, gødnings- og dyrk-
ningsfrie zoner
5. Elbiler
Pulje til forsøgsordning med elbiler
6. Naturgasfyrede kraftvarmeværker
Reduktion af metan fra gasmotorer ved indførelse af afgift
svarende til CO
2
-afgiften
7. Energi- og CO
2
-afgifter
Forhøjelse af energi- og CO
2
-afgifter i ikke-kvotebelagte sektorer
8. Energibesparelser og -effektiviseringer
Øgede krav til energibesparelser i bygninger og elselskaber
9. CO
2
-afgift på plast og affald
Indførelse af samme afgift på plastic som afgift på fossile brænd-
stoffer
Samlet reduktion
1)
Forventet CO
2
-reduktion
0,03
Ukendt
Opgjort CO
2
-reduktion
0,02
0,017
0,29
0,24
0,29
0,24-0,26
Ukendt
0,01
<0,002
0,02
0,58
0,13
1)
Ukendt
1,28
0,41
0,06
-
1,06-1,08
Energistyrelsen har i december 2013 oplyst, at den oprindeligt forventede effekt af øgede krav til energibesparelser i byg-
ninger og selskaber var 0,13 mio. tons og ikke 0,30 mio. tons, som Rigsrevisionen – ved en beklagelig skrivefejl – var blevet
informeret om af Energistyrelsen, og som derfor indgår i tabel 5 i Rigsrevisionens beretning.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Energistyrelsen fra april 2012, december 2013 og oktober 2014.
Som det fremgår af tabel 1, estimerede Klima-, Energi- og Bygningsministeriet, at de 9 na-
tionale reduktionstiltag i perioden 2008-2012 samlet ville reducere Danmarks årlige CO
2
-ud-
ledning med 1,28 mio. tons. Ministeriets opgørelse af effekterne af de nationale reduktions-
tiltag viser, at de 9 tiltag samlet har reduceret Danmarks årlige CO
2
-udledning med 1,06-1,08
mio. tons. Effekten af de 9 tiltag har således været lavere end forventet. Det skyldes primært,
at forhøjelsen af energi- og CO
2
-afgifter i ikke-kvotebelagte sektorer og de øgede krav til
energibesparelser i bygninger og elselskaber ikke har reduceret den danske CO
2
-udledning
så meget, som det var forventet.
13. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har
opgjort effekten af de nationale reduktionstiltag, så det nu er muligt at vurdere, i hvor høj grad
de har bidraget til at opfylde Kyoto-målsætningen. Rigsrevisionen anbefaler, at Klima-, Ener-
gi- og Bygningsministeriet også fremadrettet opstiller mål for den forventede effekt af frem-
tidige nationale reduktionstiltag, og at ministeriet også følger op på, i hvor høj grad den for-
ventede effekt bliver indfriet.
Statsrevisorerne beretning SB2/2012 - Bilag 7: Rigsrevisionens notat af 7. januar 2015
1484050_0006.png
5
Opgørelse af statens omkostninger ved opfyldelsen af Kyoto-målsætningen
14. I beretningen fandt Rigsrevisionen, at Klima-, Energi- og Bygningsministeriet burde
opgøre den danske stats samlede omkostninger ved at opfylde Kyoto-målsætningen.
15. Klima-, energi- og bygningsministeren oplyste i sin redegørelse til Statsrevisorerne, at
der ville blive foretaget en samlet opgørelse af statens omkostninger i den vurdering af ef-
fekterne af nationale reduktionstiltag, som Klima-, Energi- og Bygningsministeriet ville of-
fentliggøre i løbet af 2013. Heri ville der også indgå en oversigt over de samlede udgifter til
kreditkøbsprogrammet og antallet af leverede klimakreditter.
16. Klima-, Energi- og Bygningsministeriets opgørelse af den danske stats samlede om-
kostninger ved at opfylde Kyoto-målsætningen fremgår af de notater, som ministeriet har
sendt til Rigsrevisionen i henholdsvis december 2013 og oktober 2014.
Statsrevisorerne beretning SB2/2012 - Bilag 7: Rigsrevisionens notat af 7. januar 2015
1484050_0007.png
6
17. Tabel 2 viser de statsfinansielle omkostninger ved opfyldelse af Kyoto-målsætningen.
Tabel 2. Statsfinansielle omkostninger ved de nationale reduktionstiltag og køb af klimakreditter i andre lande til
opfyldelse af Kyoto-målsætningen (i mio. kr. i gennemsnit pr. år i perioden 2008-2012)
Reduktionstiltag
Statens
udgiftsbudget
Afgifts-
provenutab
Samlede
statsfinansielle
omkostninger
6
10
1. Varmepumper
Udskiftning af oliefyr med varmepumper
2. Biogas
Tilskud til biogasanlæg, når biogas anvendes sammen med
naturgas
3. Biobrændsel
Biobrændstoffer til blanding i benzin og dieselolie
4. Landbruget
En række initiativer på energi-, natur- og miljøområdet i Grøn
Vækst-aftalen fra 2009, herunder reduktion af kvælstofudled-
ning til vandmiljøet og permanente sprøjte-, gødnings- og
dyrkningsfrie zoner
5. Elbiler
Pulje til forsøgsordning med elbiler
6. Naturgasfyrede kraftvarmeværker
Reduktion af metan fra gasmotorer ved indførelse af afgift
svarende til CO
2
-afgiften
7. Energi- og CO
2
-afgifter
Forhøjelse af energi- og CO
2
-afgifter i ikke-kvotebelagte
sektorer
8. Energibesparelser og -effektiviseringer
Øgede krav til energibesparelser i bygninger og elselskaber
9. CO
2
-afgift på plast og affald
Indførelse af samme afgift på plastic som afgift på fossile
brændstoffer
Klimakreditter
CO
2
-reducerende klimaprojekter i andre lande via det
statslige JI- og CDM-program
I alt
1)
6
0
0
10
0
Ikke muligt at
isolere omkost-
ningen til CO
2
Op til 250
Ikke muligt at
isolere omkost-
ningen til CO
2
Op til 250
Ikke muligt at
isolere omkost-
ningen til CO
2
6
-
0
-
6
-
-
-
-
0
-
50
-
50
-
248
1)
260
-
Op til 310
2)
248
Op til 570
2)
Den 9. december 2013 var de forventede maksimale omkostninger opgjort til 1.241,9 mio. kr., svarende til en gennemsnitlig
årlig udgift over 5 år på 248 mio. kr. Energistyrelsen har oplyst, at der er tale om et estimat på det pågældende tidspunkt, idet
JI-/CDM-programmet havde og fortsat har åbne kontrakter frem til 2016 og for et mindre fondsengagement (Verdensbanken
og NEFCO) så langt som til 2020, hvor omkostningerne kan opgøres endeligt.
Energistyrelsen har oplyst, at det opgjorte afgiftsprovenutab er forbundet med stor usikkerhed. Det skyldes særligt grænse-
handelseffekten ved biobrændsler, som udgør den største del af det opgjorte provenutab.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Energistyrelsen fra april 2012, december 2013 og oktober 2014.
Statsrevisorerne beretning SB2/2012 - Bilag 7: Rigsrevisionens notat af 7. januar 2015
1484050_0008.png
7
Som det fremgår af tabel 2, har Klima-, Energi- og Bygningsministeriet opgjort de samlede
statsfinansielle omkostninger ved opfyldelse af Kyoto-målsætningen til op til 570 mio. kr. år-
ligt i perioden 2008-2012. For hele perioden svarer det til knap 2,9 mia. kr. De statsfinansiel-
le omkostninger består for det første af statens direkte udgifter, der er opgjort til 260 mio. kr.
årligt. Heraf udgør køb af klimakreditter størstedelen af udgifterne med 248 mio. kr. årligt.
For det andet er der statens afgiftsprovenutab, der er opgjort til op til 310 mio. kr. årligt. Her-
af udgør afgiftsprovenutabet ved biobrændsler størstedelen af tabet med op til 250 mio. kr.
årligt.
For 3 af de nationale reduktionstiltag – naturgasfyrede kraftvarmeværker, energi- og CO
2
-
afgifter samt CO
2
-afgift på plast og affald – er de statsfinansielle omkostninger ikke opgjort
i tabel 2. Det skyldes, at de 3 tiltag alle har medført øgede indtægter for staten i form af CO
2
-
afgifter. Indtægterne fra de enkelte reduktionstiltag er imidlertid ikke opgjort. Klima-, Energi-
og Bygningsministeriet har oplyst, at det skyldes, at der i perioden 2008-2012 har været fle-
re lovændringer og en række andre faktorer, herunder konjunkturforhold, som har betydning
for indtægterne fra CO
2
-afgifter. Det er derfor svært at vurdere, hvordan de enkelte lovæn-
dringer bidrager til det samlede afgiftsprovenu.
Endelig fremgår det af tabel 2, at det for initiativerne i Grøn Vækst-aftalen fra 2009 ikke er
muligt at isolere omkostningen til reduceret CO
2
-udledning. Klima-, Energi- og Bygnings-
ministeriet har oplyst, at Grøn Vækst-initiativernes hovedformål ikke var at reducere CO
2
-
udledningen, men derimod at reducere kvælstofudledningen, forbedre naturtilstanden m.m.
Reduktionen af CO
2
-udledningen er med andre ord en sideeffekt af Grøn Vækst-initiativerne.
De statsfinansielle omkostninger til Grøn Vækst-initiativerne kan opgøres til ca. 220 mio. kr.
årligt i perioden 2008-2012. Kun en mindre og ikke nærmere defineret andel af midlerne kan
tilskrives hensynet til at reducere Danmarks CO
2
-udledning.
18. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har oplyst, at den samlede CO
2
-reduktion ved
køb af klimakreditter kan opgøres til 3,16 mio. tons CO
2
årligt i perioden 2008-2012. Sam-
menholdt med de årlige statsfinansielle omkostninger ved klimakreditter på 248 mio. kr. år-
ligt svarer det til en omkostning på ca. 78 kr. pr. årligt reduceret ton CO
2
.
19. Til sammenligning har de 5 nationale reduktionstiltag, hvor der kan opgøres statsfinan-
sielle omkostninger, givet en CO
2
-reduktion på 0,39 mio. tons CO
2
årligt i perioden 2008-
2012, jf. tabel 1. De årlige statsfinansielle omkostninger ved disse 5 nationale reduktionstil-
tag kan opgøres til op til 322 mio. kr. årligt, hvilket svarer til en omkostning på ca. 826 kr. pr.
årligt reduceret ton CO
2
, dvs. godt det 10-dobbelte af omkostningen ved køb af klimakredit-
ter.
20. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har
opgjort statens omkostninger ved opfyldelsen af Kyoto-målsætningen, så det nu fx er mu-
ligt at sammenligne de enkelte virkemidlers omkostningseffektivitet.
Omfanget af de nationale reduktionstiltag i regeringens næste klimaplan
21. Beretningen viste, at Danmark kun i begrænset omfang havde iværksat nationale reduk-
tionstiltag, som kunne skabe grundlag for langsigtede CO
2
-reduktioner i Danmark. Det var
derfor Rigsrevisionens opfattelse, at Danmark i kommende strategier i højere grad burde
satse på at igangsætte langsigtede CO
2
-begrænsende tiltag, hvis Danmark skal indfri den
meget ambitiøse målsætning om at udfase fossile brændstoffer i 2050.
Statsrevisorerne beretning SB2/2012 - Bilag 7: Rigsrevisionens notat af 7. januar 2015
1484050_0009.png
8
Klimaplan
22. Klima-, energi- og bygningsministeren oplyste i sin redegørelse til Statsrevisorerne, at
energiaftalen af 22. marts 2012 er et første, men ambitiøst eksempel på den omlægning,
som Rigsrevisionen anbefalede. Aftalen sigter mod en samlet reduktion af CO
2
-udledningen
i 2020 med godt 34 % i forhold til 1990. Ministeren oplyste desuden, at regeringen snart ville
offentliggøre en ny klimaplan, som skulle sigte mod en reduktion af Danmarks samlede CO
2
-
udledning med 40 % i 2020 i forhold til niveauet i 1990. Endelig oplyste ministeren, at det
var regeringens hensigt, at de nødvendige reduktioner til opfyldelse af dette mål skulle ske
i Danmark.
23. Regeringen offentliggjorde i august 2013 den bebudede klimaplan, hvoraf det fremgår,
at regeringens mål er at reducere Danmarks samlede CO
2
-udledning med 40 % i 2020 i for-
hold til niveauet i 1990. Det fremgår af klimaplanen, at både mål og indfrielse af mål opgø-
res som de udledninger, der sker i Danmark. Det fremgår også af klimaplanen, at den ikke
her og nu giver en samlet løsning på, hvordan reduktionsindsatsen skal tilrettelægges, eller
hvilke konkrete tiltag der skal iværksættes hvornår. Det skyldes, at der er betydelig usikker-
hed om, hvor mange nationale tiltag der er nødvendige for at indfri 40 %-målet. Derfor skal
de enkelte løsninger fastlægges i en løbende dialog med både erhvervslivet og civilsam-
fundets aktører.
24. Regeringen offentliggjorde også i august 2013 et virkemiddelkatalog over potentialer og
omkostninger ved en række nationale CO
2
-reducerende tiltag. Virkemiddelkataloget skal
anvendes som et centralt redskab i regeringens løbende justering af klimapolitikken.
25. I februar 2014 indgik regeringen en aftale med Det Konservative Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti og Enhedslisten om det nationale klimamål i 2020. Partierne aftalte, at de var
enige om målet, at Danmarks CO
2
-udledning i 2020 reduceres med 40 % i forhold til niveau-
et i 1990, og at der løbende fremsættes forslag, der kan reducere CO
2
-udledningen med
henblik på at nå målet.
26. Rigsrevisionen kan konstatere, at regeringens klimaplan lægger op til, at de nødvendige
reduktioner af CO
2
-udledningen for at indfri målet om 40 % mindre CO
2
-udledning i 2020 i
forhold til niveauet i 1990 skal ske ved at iværksætte nationale reduktionstiltag. Klimaplanen
angiver ikke, hvilke konkrete tiltag der skal iværksættes. Regeringen har dog samtidig med
offentliggørelsen af klimaplanen offentliggjort et virkemiddelkatalog, der kan bidrage til at
udvælge konkrete tiltag. Efter Rigsrevisionens vurdering giver klimaplanen og virkemiddel-
kataloget tilsammen et fornuftigt afsæt for de politiske beslutninger om valg af nationale CO
2
-
reducerende tiltag. Rigsrevisionen finder Klima-, Energi- og Bygningsministeriets initiativer
tilfredsstillende.
Klimalov
27. I februar 2014 indgik regeringen også en aftale med Det Konservative Folkeparti, Socia-
listisk Folkeparti og Enhedslisten om en ny klimalov. Partierne aftalte, at der skulle etable-
res en overordnet strategisk ramme for Danmarks klimapolitik, og at der til det formål skul-
le vedtages en klimalov. Klimaloven blev vedtaget i Folketinget den 11. juni 2014.
28. For det første fremgår det af klimaloven, at klima-, energi- og bygningsministeren skal
nedsætte Klimarådet som et uafhængigt rådgivende ekspertorgan, så rådet kan gå i gang
med arbejdet fra den 1. januar 2015. Formålet med Klimarådet er at fremme et fagligt sam-
menhængende beslutningsgrundlag for Danmarks klimapolitik. Klimarådet skal bidrage med
uafhængig rådgivning mv. om omstillingen til et lavemissionssamfund, jf. boks 1.
Statsrevisorerne beretning SB2/2012 - Bilag 7: Rigsrevisionens notat af 7. januar 2015
1484050_0010.png
9
BOKS 1. KLIMARÅDETS HOVEDOPGAVER
1. Vurdere status for Danmarks opfyldelse af nationale klimamålsætninger og internationale klimafor-
pligtelser.
2. Analysere mulige omstillingsveje mod et lavemissionssamfund i 2050 og mulige virkemidler for at
opnå drivhusgasreduktioner.
3. Udarbejde anbefalinger om udformning af klimapolitikken, herunder valg af virkemidler og omstil-
lingsveje.
4. Bidrage til den offentlige debat.
For det andet fremgår det af klimaloven, at klima-, energi- og bygningsministeren skal ud-
arbejde en årlig klimapolitisk redegørelse til Folketinget, jf. boks 2.
BOKS 2. INDHOLD I KLIMAPOLITISK REDEGØRELSE
1. Historisk drivhusgasudledning fordelt på sektorer.
2. Fremskrivninger for drivhusgasudledninger.
3. Planlagte klimatiltag og virkemidler og forventet fremtidig effekt heraf.
4. Beskrivelse af og status for opfyldelse af nationale klimamålsætninger.
5. Beskrivelse af og status for opfyldelse af internationale klimaforpligtelser.
6. Klimarådets anbefalinger m.v. til klima-, energi- og bygningsministeren.
7. Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse for og stillingtagen til Klimarådets anbefalin-
ger m.v.
For det tredje fremgår det af klimaloven, at klima-, energi- og bygningsministeren fremover
mindst hvert 5. år skal fastsætte nationale klimamålsætninger med et 10-årigt perspektiv
over for Folketinget.
29. Rigsrevisionen kan konstatere, at Folketinget med vedtagelsen af klimaloven har ønsket
at skabe en overordnet strategisk ramme for den danske klimapolitik.
Rentesats ved samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger
30. Beretningen viste, at Miljøministeriet fulgte Finansministeriets vejledning om samfunds-
økonomiske konsekvensvurderinger ved beregning af de samfundsøkonomiske omkostnin-
ger ved de nationale reduktionstiltag, men at rentesatsen var højere end rentesatsen i andre
lande. Rentesatsen var også højere end den rentesats, som De Økonomiske Råd anvend-
te, og EU’s anbefaling. Det betød, at de nationale reduktionstiltag i Danmark fremstod som
mindre rentable. Finansministeriet nedjusterede i 2011 kalkulationsrenten til 5 % og oplyste,
at der var nedsat en arbejdsgruppe, som havde til opgave at opdatere vejledningen, herun-
der fastsætte en ny rentesats.
Statsrevisorerne beretning SB2/2012 - Bilag 7: Rigsrevisionens notat af 7. januar 2015
1484050_0011.png
10
31. Finansministeriet offentliggjorde i maj 2013, at de havde gennemgået den faglige littera-
tur på området og de samfundsøkonomiske kalkulationsrenter, der anvendes i sammenlig-
nelige lande. Ministeriet havde på den baggrund besluttet, at der fremover skal anvendes en
lavere og faldende kalkulationsrente. Ændringen af kalkulationsrenten er vist i tabel 3.
Tabel 3. Ændringen af den samfundsøkonomiske kalkulationsrente pr. 31. maj 2013
Hidtidig
År 0-35
År 36-70
År 70 og efterfølgende år
5%
5%
5%
Fremover
4%
3%
2%
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Finansministeriet.
Som det fremgår af tabel 3, aftrappes kalkulationsrenten ved investeringer med lang tidshori-
sont. Aftrapningen betyder, at nutidsværdien af den effekt, der er af en investering, fx i år 50,
udregnes ved at anvende en kalkulationsrente på 4 % de første 35 år og en kalkulationsrente
på 3 % de efterfølgende 15 år.
32. Finansministeriet oplyste, at den lavere kalkulationsrente nu er på niveau med tilsvaren-
de kalkulationsrenter i sammenlignelige lande. Desuden følger den nye kalkulationsrente i
al væsentlighed anbefalingerne i en rapport fra et norsk ekspertudvalg fra oktober 2012.
33. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet opdaterede i juni 2013 ministeriets ”Vejledning i
samfundsøkonomiske analyser på energiområdet” på baggrund at de nye rentesatser fra Fi-
nansministeriet.
34. Rigsrevisionen konstaterer, at ændringen af den samfundsøkonomiske kalkulationsrente
betyder, at særligt investeringer med relativt lang tidshorisont, og hvor gevinsterne typisk lig-
ger sent i perioden, vil fremstå mere rentable end tidligere. Det gør sig bl.a. gældende for en
række tiltag på klima- og energiområdet. Da den danske kalkulationsrente nu er på niveau
med kalkulationsrenten i sammenlignelige lande, vil danske tiltag til reduktion af CO
2
dermed
alt andet lige fremstå lige så rentable som tilsvarende tiltag i andre lande. Det finder Rigs-
revisionen tilfredsstillende.
III.
Afslutning
35. Rigsrevisionen finder ministeriernes initiativer tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan
afsluttes.
Lone Strøm