Finansudvalget 2012-13
SB 2 6
Offentligt
1216361_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Danmarks reduktion
af CO
2
-udledningen
Februar
2013
Statsrevisorerne beretning SB2/2012 - Bilag 6: Rigsrevisors notat af 11. februar 2013
1216361_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 2/2012 om Danmarks reduktion af CO
2
-udledningen
Miljøministerens redegørelse af 26. oktober 2012
Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 7. december 2012
Udviklingsministerens redegørelse af 20. december 2012
Finansministerens redegørelse af 14. januar 2013
11. februar 2013
RN 1102/13
1. Dette notat handler om de initiativer, som miljøministeren, klima, energi- og bygnings-
ministeren, udviklingsministeren og finansministeren vil iværksætte som følge af Statsre-
visorernes bemærkninger og beretningens indhold og konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Notatet indeholder følgende konklusion:
Klima-, energi- og bygningsministeren bemærker, at Klima, Energi- og Bygningsmini-
steriet vil igangsætte en samlet vurdering af effekterne af de nationale reduktionstil-
tag og opgøre statens omkostninger ved at opfylde Kyoto-målsætningen og fremlæg-
ge resultaterne i løbet af 2013.
Klima-, energi- og bygningsministeren bemærker endvidere, at regeringen med energi-
aftalen fra 2012 iværksætter tiltag, som skal sikre langsigtede indenlandske reduktio-
ner. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet offentliggør desuden snart en ny klima-
plan, som sigter mod en reduktion af Danmarks samlede drivhusgasudledninger med
40 % i 2020 i forhold til 1990. Det er regeringens hensigt, at de nødvendige reduktio-
ner til opfyldelse af dette mål skal ske i Danmark.
Finansministeriet oplyser, at der er igangsat et arbejde med at opdatere vejledningen
om samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger, herunder fastsætte en ny rente-
sats.
Jeg vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Klima-, Energi- og Bygningsministeriets opgørelse af effekterne af de nationale
reduktionstiltag
Klima-, Energi- og Bygningsministeriets opgørelse af statens omkostninger ved
opfyldelsen af Kyoto-målsætningen
omfanget af de nationale reduktionstiltag i regeringens næste klimaplan, herunder
omfanget af langsigtede indenlandske reduktioner
Finansministeriets arbejde med at fastsætte en ny rentesats i forbindelse med, at
vejledningen om samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger opdateres.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB2/2012 - Bilag 6: Rigsrevisors notat af 11. februar 2013
1216361_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Jeg afgav i oktober 2012 en beretning om Danmarks reduktion af CO
2
-udledningen. Be-
retningen handler om Miljøministeriets og Klima-, Energi- og Bygningsministeriets indsats
for at sikre, at Danmark når sin Kyoto-målsætning i overensstemmelse med den danske kli-
mastrategi. Undersøgelsens resultater indgår som led i en parallelrevision med Polen og en
række nordiske og baltiske lande.
3. Beretningen viste, at Miljøministeriet (der havde det overordnede ansvar for klimapolitik-
ken frem til november 2007) havde efterlevet klimastrategiens målsætning om, at reduktio-
nen af CO
2
-udledningen i perioden 2008-2012 skulle ske med færrest mulige samfundsøko-
nomiske omkostninger, og at Klima-, Energi- og Bygningsministeriets (der overtog ansva-
ret for klimapolitikken i 2007) foreløbige opgørelser af CO
2
-udledningen viste, at Danmark
vil overopfylde Kyoto-målsætningen. Beretningen gav imidlertid også anledning til enkelte
bemærkninger og anbefalinger, der gennemgås nedenfor.
4. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at de fandt det tilfredsstil-
lende, at Danmark forventes at overholde det gennemsnitlige udledningsloft for CO
2
i perio-
den 2008-2012, og at reduktionen stort set er sket til lave samfundsøkonomiske omkost-
ninger.
5. Dette notat indeholder min vurdering af de initiativer, som Klima-, Energi- og Bygningsmi-
nisteriet og Finansministeriet iværksætter som følge af beretningen. Beretningen gav ikke
anledning til bemærkninger eller anbefalinger i forhold til Miljøministeriets og Udenrigsmini-
steriets opgavevaretagelse (primært frem til 2007).
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af ministrenes redegørelser
6. Miljøministeren bemærker, at beretningen ikke giver ministeren anledning til bemærknin-
ger eller særlige foranstaltninger. Udviklingsministeren bemærker, at beretningen ikke gi-
ver anledning til at udtrykke forbehold eller bemærkninger på Udenrigsministeriets område.
Finansministeren har ingen bemærkninger til beretningen, men henviser til klima-, energi-
og bygningsministerens redegørelse. I det følgende gennemgår jeg klima-, energi- og byg-
ningsministerens initiativer.
Øget fokus på at igangsætte langsigtede CO
2
-begrænsende tiltag
7. Beretningen viste, at Danmark kun i begrænset omfang havde iværksat nationale reduk-
tionstiltag, som kunne skabe grundlag for langsigtede CO
2
-reduktioner i Danmark. Det var
derfor Rigsrevisionens opfattelse, at Danmark i kommende strategier i højere grad bør sat-
se på at igangsætte langsigtede CO
2
-begrænsende tiltag, hvis Danmark skal indfri den me-
get ambitiøse målsætning om at udfase fossile brændstoffer i 2050.
8. Klima-, energi- og bygningsministeren bemærker, at energiaftalen af 22. marts 2012 er
et første, men ambitiøst eksempel på den omlægning, som Rigsrevisionen anbefalede. Af-
talen sigter mod en samlet reduktion af drivhusgasemissionerne i 2020 med godt 34 % i
forhold til 1990. Ministeren bemærker endvidere, at regeringen også snart offentliggør en
ny klimaplan, som sigter mod en reduktion af Danmarks samlede drivhusgasudledninger
med 40 % i 2020 i forhold til 1990. Det er regeringens hensigt, at de nødvendige reduktio-
ner skal ske i Danmark for at kunne opfylde dette mål.
9. Jeg kan konstatere, at energiaftalen fra 2012 og den nye klimaplan, som Klima-, Energi-
og Bygningsministeriet snart offentliggør, sigter mod at reducere udledningen af CO
2
med
40 % i 2020 i forhold til 1990, og at reduktionerne skal ske i Danmark. Jeg vil følge op på
den nye klimaplan, herunder omfanget af langsigtede indenlandske reduktioner.
Statsrevisorerne beretning SB2/2012 - Bilag 6: Rigsrevisors notat af 11. februar 2013
1216361_0004.png
3
Opfølgning på effekten af nationale reduktionstiltag
10. Beretningen viste, at Klima-, Energi- og Bygningsministeriet ikke havde fulgt op på den
CO
2
-reducerende effekt af de nationale reduktionstiltag, herunder hvilke reduktioner de en-
kelte tiltag havde bidraget med. Det var derfor ikke muligt at konkludere, om reduktionen
skyldes disse tiltag. På den baggrund fandt Rigsrevisionen, at ministeriet inden for mulighe-
dernes rammer burde opgøre effekten af de nationale reduktionstiltag.
11. Klima-, energi- og bygningsministeren bemærker, at effekten af den nationale klimapoli-
tik allerede opgøres på aggregeret niveau i de årlige opgørelser af drivhusgasudledninger-
ne. Derudover gennemføres der løbende uafhængige evalueringer af udvalgte dele af kli-
ma- og energiindsatsen. Der er dog kun gennemført delvise effektvurderinger af en række af
de nationale reduktionstiltag, der indgik i Rigsrevisionens undersøgelse. Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet vil igangsætte en samlet vurdering af effekterne af disse reduktionstil-
tag og fremlægge resultaterne i løbet af 2013. Jeg vil følge ministeriets arbejde med at vur-
dere effekterne af reduktionstiltagene.
Statens samlede omkostninger ved Kyoto-målsætningen
12. I beretningen fandt Rigsrevisionen, at Klima-, Energi- og Bygningsministeriet burde op-
gøre den danske stats samlede omkostninger ved at opfylde Kyoto-målsætningen.
13. Klima-, energi- og bygningsministeren bemærker, at der vil blive foretaget en samlet op-
gørelse af statens omkostninger i den vurdering af effekterne af nationale reduktionstiltag,
som Klima-, Energi- og Bygningsministeriet vil offentliggøre i løbet af 2013. Heri vil der og-
så indgå en oversigt over de samlede udgifter til kreditkøbsprogrammet og antallet af leve-
rede klimakreditter. Jeg vil fortsat følge arbejdet med at opgøre omkostningerne ved opfyl-
delsen af Kyoto-målsætningen.
Rentesats ved beregning af omkostninger ved nationale reduktionstiltag
14. Beretningen viste, at Miljøministeriet fulgte Finansministeriets vejledning om samfunds-
økonomiske konsekvensvurderinger ved beregning af de samfundsøkonomiske omkostnin-
ger ved de nationale reduktionstiltag, men at rentesatsen var højere end rentesatsen i andre
lande. Rentesatsen var også højere end den rentesats, som De Økonomisk Råd anvendte,
og EU’s anbefaling. Det betød, at de nationale reduktionstiltag i Danmark fremstod som min-
dre rentable. Finansministeriet nedjusterede i 2011 kalkulationsrenten til 5 % og oplyste, at
der var nedsat en arbejdsgruppe, som havde til opgave at opdatere vejledningen, herunder
fastsætte en ny rentesats.
15. Rigsrevisionen har kontaktet Finansministeriet, der oplyser, at arbejdsgruppen endnu ik-
ke har færdiggjort sit arbejde med at opdatere vejledningen om samfundsøkonomiske kon-
sekvensvurderinger. Jeg vil følge dette arbejde.
III.
Næste skridt i sagen
16. Jeg vil følge udviklingen på følgende områder:
Klima-, Energi- og Bygningsministeriets opgørelse af effekterne af de nationale reduk-
tionstiltag
Klima-, Energi- og Bygningsministeriets opgørelse af statens omkostninger ved opfyl-
delsen af Kyoto-målsætningen
omfanget af de nationale reduktionstiltag i regeringens næste klimaplan, herunder om-
fanget af langsigtede indenlandske reduktioner
Finansministeriets arbejde med at fastsætte en ny rentesats i forbindelse med, at vej-
ledningen om samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger opdateres.
Lone Strøm