Finansudvalget 2002-03
SB 11 4
Offentligt
1293680_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om tilskud til forskning,
udvikling og demonstration på
energiområdet
November
2013
Statsrevisorerne beretning SB11/2012 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 25. otkober 2013
1293680_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 11/2012 om tilskud til forskning, udvikling og
demonstration på energiområdet
Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 27. september 2013
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse
af 27. september 2013
25. oktober 2013
RN 705/13
1. Dette notat handler om de initiativer, som klima-, energi- og bygningsministeren (herefter
klimaministeren) og ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser (her-
efter uddannelsesministeren) har iværksat og vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes
bemærkninger og beretningens indhold og konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Klimaministeren og uddannelsesministeren har igangsat en række initiativer, der skal
sikre, at de administrative procedurer for tilskudsyderne skal være så enkle og ensar-
tede som muligt på tværs af de 2 ministerområder under hensyntagen til de forskelli-
ge tilskudsyderes lovgrundlag og formål. Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstil-
lende og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne del af konklusionen på følgende:
Der er indgået en politisk aftale, som reducerer antallet af tilskudsydere under Ud-
dannelsesministeriets ressort, der støtter forskning, udvikling og demonstration på
energiområdet.
Klimaministeriet har igangsat et projekt, der skal sikre, at administrationen for til-
skudsydere under Klimaministeriets ressort i størst muligt omfang bliver ensartet.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Ministrene har overvejet, om de vil udarbejde en samlet strategi for forskning, udvik-
ling og demonstration på energiområdet. Ministrene er nået frem til, at det ikke er hen-
sigtsmæssigt. Det fremgår af den politiske aftale om sammenlægning af tilskudsyde-
re under Uddannelsesministeriets ressort, at der for denne nye tilskudsyder fremover
skal opstilles konkrete mål for indsatsen. Ministrene oplyser desuden, at de vil igang-
sætte en forundersøgelse for at afdække, hvordan der kan foretages en evaluering
af støtten til forskning, udvikling og demonstration på energiområdet, som tager høj-
de for tilskudsydernes forskellige formål og mål.
Statsrevisorerne beretning SB11/2012 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 25. otkober 2013
1293680_0003.png
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
ministeriernes overvejelser om at opstille konkrete mål for tilskudsydernes indsats
ministeriernes arbejde med at evaluere effekterne af energiforskning, -udvikling og
-demonstration på tværs af ministerier og tilskudsydere.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i maj 2013 en beretning om tilskud til forskning, udvikling og demon-
stration på energiområdet. Beretningen handlede om Klimaministeriets og Uddannelsesmi-
nisteriets tilskud til forskning, udvikling og demonstration på energiområdet. Tilskuddene bli-
ver uddelt af en række tilskudsydere under de 2 ministerier, og ansøgerne konkurrerer om
at opnå tilskud. Formålet med undersøgelsen var at vurdere, om ministerierne og tilskuds-
yderne styrer og administrerer tilskuddene effektivt. Undersøgelsen handlede om de 4 stør-
ste tilskudsydere: Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram og ForskEL un-
der Klimaministeriets ressort samt Det Strategiske Forskningsråds programkomité for bæ-
redygtig udvikling og Højteknologifonden under Uddannelsesministeriets ressort.
Beretningen viste, at ministerierne og tilskudsyderne til en vis grad styrede tilskuddene til
forskning, udvikling og demonstration på energiområdet effektivt. De enkelte tilskudsydere
havde strategier, men ikke konkrete mål for indsatsen, og tilskudsyderne havde i varieren-
de omfang evalueret effekten af deres tilskud. På tværs af ministerierne manglede der dog
styring af indsatsen, da ministerierne hverken havde en fælles strategi eller konkrete mål for
tilskuddene. Beretningen viste også, at tilskudsydernes administration til en vis grad sikre-
de et effektivt system for tilskuddene. Alle tilskudsydere havde dog opbygget egne admini-
strative systemer, hvilket var med til at øge de administrative omkostninger.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at styringen af tilskudde-
ne havde været utilfredsstillende, idet ministerierne ikke havde fastsat en samlet strategi el-
ler konkrete mål for området. Statsrevisorerne anbefalede, at ministerierne evaluerede ef-
fekterne af energiforskning, -udvikling og -demonstration på tværs af ministerier og tilskuds-
ydere. Statsrevisorerne konstaterede desuden, at ministeriernes administration af tilskud-
dene var mindre effektiv, idet tilskudsadministrationen forekom unødigt kompliceret.
4. Dette notat indeholder Rigsrevisionens vurdering af de initiativer, som klimaministeren
og uddannelsesministeren har iværksat og vil iværksætte som følge af beretningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af ministrenes redegørelser
5. Klimaministeren og uddannelsesministeren oplyser, at de har fundet det mest hensigts-
mæssigt at udarbejde én fælles redegørelse, der dækker begge ministerområder. Derfor er
de 2 redegørelser enslydende.
Klimaministeren og uddannelsesministeren er enige i vigtigheden af, at programmerne føl-
ger op på resultaterne og indsamler viden om effekterne af tilskuddene, i det omfang det er
muligt. Ministrene finder, at resultaterne fremadrettet kan anvendes som led i styringen af
programindsatsen.
Statsrevisorerne beretning SB11/2012 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 25. otkober 2013
1293680_0004.png
3
Styring
6. Beretningen viste, at ministerierne og tilskudsyderne til en vis grad styrede tilskuddene
til forskning, udvikling og demonstration på energiområdet effektivt. De enkelte tilskudsyde-
re havde strategier, men ikke konkrete mål for indsatsen. På tværs af ministerierne fandtes
der hverken en fælles strategi eller konkrete mål for tilskuddene. Rigsrevisionen anbefale-
de på den baggrund, at ministerierne overvejede at udarbejde en samlet strategi og opstille
konkrete mål for indsatsen.
Statsrevisorerne bemærkede, at de fandt, at styringen havde været utilfredsstillende. Mini-
sterierne havde ikke fastsat en samlet strategi eller konkrete mål for området. Det var der-
for vanskeligt at evaluere indsatsen. Det øgede risikoen for, at resultaterne ikke stod mål
med indsatsen.
7. Klimaministeren og uddannelsesministeren oplyser, at de tager kritikken til efterretning.
Det er dog samtidig ministrenes opfattelse, at regeringen har fastlagt klare målsætninger
for udviklingen af energiområdet. Disse udgør sammen med FORSK2020 det nødvendige
grundlag for prioriteringen af midlerne til forskning, udvikling og demonstration. Den kon-
krete beslutning om prioritering af tilskuddene foregår i henhold til lovgrundlaget for de en-
kelte tilskudsydere og efter et politisk armslængdeprincip. Dette princip ønsker ministrene
at fastholde, da det er med til at sikre en transparent beslutningsproces og åbenhed om støt-
tekriterierne. En ændring i retning af stærkere politisk styring fra ministerierne vil bryde med
den hidtidige praksis, der hviler på et bredt politisk flertal i Folketinget.
Ministrene oplyser også, at regeringen i sin innovationsstrategi fra december 2012 og med
et politisk udspil i juni 2013 har foreslået en reform af forsknings- og innovationssystemet
på Uddannelsesministeriets område. Ét af elementerne er at lægge Det Strategiske Forsk-
ningsråd sammen med Højteknologifonden og Rådet for Teknologi og Innovation i én fond.
8. Rigsrevisionen kan i øvrigt oplyse, at der den 3. oktober 2013 – efter at ministrene havde
afgivet deres redegørelser – er indgået en politisk aftale om denne sammenlægning. Det
fremgår bl.a. af aftalen, at fonden hvert 3. år skal udforme en strategiplan med effektmål,
der både giver mulighed for en international sammenligning af fondens virke og at måle vær-
diskabelsen i forhold til fondens bevillinger.
9. Rigsrevisionen kan på baggrund af redegørelserne konstatere, at ministrene har over-
vejet, om de vil udarbejde en samlet strategi og opstille konkrete mål for den samlede ind-
sats. Det er ministrenes vurdering, at det ikke er hensigtsmæssigt at udarbejde en samlet
strategi. Rigsrevisionen kan også konstatere, at de 2 tilskudsydere under Uddannelsesmi-
nisteriets ressort, som indgik i undersøgelsen, nu lægges sammen til én samlet tilskuds-
yder. For denne tilskudsyder skal der fremover opstilles konkrete mål for indsatsen.
Rigsrevisionen anerkender, at de strategiske overvejelser nødvendigvis må tage udgangs-
punkt i de enkelte tilskudsyderes regelgrundlag, og at disse bindinger gør det vanskeligere
at udarbejde en fælles strategi. Rigsrevisionen vil dog fortsat anbefale, at ministerierne op-
stiller konkrete mål for indsatsen for at gøre det muligt for ministerierne og Folketinget at
vurdere, om indsatsen lever op til forventningerne.
Rigsrevisionen vil derfor fortsat følge Klimaministeriets og Uddannelsesministeriets over-
vejelser om at opstille konkrete mål for forskning, udvikling og demonstration på energiom-
rådet for de enkelte tilskudsydere.
Statsrevisorerne beretning SB11/2012 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 25. otkober 2013
1293680_0005.png
4
Evaluering
10. Beretningen viste, at de enkelte tilskudsydere i varierende omfang har evalueret effek-
ten af deres tilskud. Derimod har ministerierne ikke tværgående evalueret effekten af tilskud-
dene – hverken inden for eller på tværs af ministerierne.
Statsrevisorerne anbefalede i deres bemærkninger, at ministerierne evaluerer effekterne af
energiforskning, -udvikling og -demonstration på tværs af ministerier og tilskudsydere.
11. Klimaministeren og uddannelsesministeren oplyser, at de på baggrund af anbefalingen
indledningsvis vil igangsætte en forundersøgelse for at afdække, hvordan der kan foretages
en evaluering af støtten til forskning, udvikling og demonstration på energiområdet, som ta-
ger højde for tilskudsydernes forskellige formål og mål. I den forbindelse vil de invitere Rigs-
revisionen til en dialog om tilrettelæggelsen af evalueringen.
12. Rigsrevisionen finder det fornuftigt, at ministerierne vil igangsætte et arbejde med at eva-
luere støtten til forskning, udvikling og demonstration på energiområdet. Rigsrevisionen del-
tager gerne i en dialog om den overordnede tilrettelæggelse af evalueringen.
Rigsrevisionen vil følge op på Klimaministeriets og Uddannelsesministeriets arbejde med at
evaluere effekterne af energiforskning, -udvikling og -demonstration på tværs af ministerier
og tilskudsydere.
Administration
13. Beretningen viste, at tilskudsydernes administration til en vis grad sikrer et effektivt sy-
stem for tilskuddene samlet set. Alle tilskudsydere har dog opbygget egne administrative
systemer, hvilket er med til at øge de administrative omkostninger. Beretningen viste des-
uden, at én af de 4 tilskudsyderes administrationspraksis ikke levede op til alle krav i for-
valtningsloven.
Statsrevisorerne konstaterede i deres bemærkninger, at ministeriernes administration af
tilskuddene var mindre effektiv, idet tilskudsadministrationen forekom unødigt kompliceret
og uensartet.
14. Klimaministeren og uddannelsesministeren oplyser, at de tager kritikken til efterretning.
Ministrene er enige i, at de administrative procedurer skal være enkle, og at de skal være
så ensartede som muligt på tværs af de 2 ministerområder under hensyntagen til de bin-
dinger, som måtte udspringe af forskelligartet lovgrundlag og formål.
Som tidligere nævnt er der den 3. oktober 2013 indgået en politisk aftale om at lægge Det
Strategiske Forskningsråd sammen med Højteknologifonden og Rådet for Teknologi og
Innovation i én fond. Ministrene oplyser, at antallet af tilskudsydere på energiområdet re-
duceres med denne sammenlægning.
Desuden omtaler ministrene det såkaldte samordningsprojekt, der vedrører tilskudsyderne
under Klimaministeriets ressort, og som også er omtalt i beretningen. Ministrene oplyser, at
de administrative procedurer på tværs af tilskudsyderne i foråret 2013 blev grundigt gen-
nemgået for i størst muligt omfang at ensarte administrative regler, ansøgningsskemaer
mv. til gavn for ansøgerne. Der er udarbejdet en handlingsplan for samordningen, som vil
blive iværksat i efteråret 2013.
Endelig oplyser ministrene, at kritikpunkterne vedrørende administrationspraksis hos én af
de 4 tilskudsydere er imødekommet. Administrationspraksis er justeret, så den lever op til
forvaltningslovens krav.
Statsrevisorerne beretning SB11/2012 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 25. otkober 2013
1293680_0006.png
5
15. Rigsrevisionen konstaterer, at både Klimaministeriet og Uddannelsesministeriet har
igangsat initiativer, der bl.a. har til formål at forenkle tilskudsydernes administration inden
for de respektive ministeriers ressort. Rigsrevisionen konstaterer også, at ministerierne
ikke har igangsat initiativer, der har til formål at forenkle administrationen på tværs af mini-
sterierne. Som det imidlertid også fremgår af beretningen, anerkender Rigsrevisionen, at
ensartning af administrationen på tværs af ministerierne er vanskelig inden for det nuvæ-
rende system. Endelig konstaterer Rigsrevisionen, at alle tilskudsyderes administrations-
praksis nu overholder forvaltningslovens krav.
Rigsrevisionen finder de igangsatte initiativer tilfredsstillende, idet det må forventes, at ini-
tiativerne vil bidrage positivt til at forenkle og ensarte administrationen, hvilket vil være til
gavn for ansøgerne.
III.
Næste skridt i sagen
16. Rigsrevisionen vil følge udviklingen på følgende områder:
ministeriernes overvejelser om at opstille konkrete mål for tilskudsydernes indsats
ministeriernes arbejde med at evaluere effekterne af energiforskning, -udvikling og
-demonstration på tværs af ministerier og tilskudsydere.
Lone Strøm