Finansudvalget 2013-14
SB 6 5
Offentligt
1395079_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om styring af behandlings-
indsatsen mod stofmisbrug
September
2014
Statsrevisorerne beretning SB6/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 28. august 2014
1395079_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om styring af behandlingsindsatsen mod stofmisbrug
(beretning nr. 6/2011)
28. august 2014
RN 305/14
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om styring af behandlingsindsatsen mod
stofmisbrug, som blev indledt med en beretning i 2012.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold (herefter Socialministe-
riet) og Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse (herefter Sundhedsministeriet) har
som en del af de sociale 2020-mål opstillet klare mål for indsatsen mod stofmisbrug.
Socialministeriet har derudover taget en række initiativer i forhold til at opnå en bed-
re styring af behandlingsindsatsen mod stofmisbrug. Rigsrevisionen finder initiativer-
ne tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Socialministeriet og Sundhedsministeriet har opstillet 2 klare, nationale mål for
stofmisbrugsområdet:
I 2020 skal mindst halvdelen af de stofmisbrugere, der afslutter et behandlings-
forløb for stofmisbrug, være enten stoffrie eller opleve en reduktion i stofmis-
bruget.
Frem mod 2020 skal antallet af narkorelaterede dødsfald reduceres og fast-
holdes på et niveau på højst 200. Det svarer til en reduktion på 30 %.
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Socialministeren lancerede en stofmisbrugspakke i oktober 2012. Stofmisbrugs-
pakken indeholder 10 initiativer, som er målrettet den sociale stofmisbrugsbehand-
ling, herunder bl.a. en kortlægning af kapaciteten i behandlingssystemet og udnyt-
telsen heraf samt et omfattende metodeprogram.
Socialministeriet har som en del af stofmisbrugspakken iværksat en analyse med
henblik på at styrke kommunernes udredning og sagsbehandling på stofmisbrugs-
området. Derudover har ministeriet rettet direkte henvendelse til de kommuner,
der fortsat ikke overholder lovkravene til kvalitetsstandarder for social behandling
for stofmisbrug. Endelig har ministeriet oplyst, at der er sket et fald i andelen af
kommunale overskridelser af behandlingsgarantien fra 13 % i 2010 til 7 % i 2011.
Statsrevisorerne beretning SB6/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 28. august 2014
1395079_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i januar 2012 en beretning om styring af behandlingsindsatsen mod
stofmisbrug. Beretningen handlede om Socialministeriets og Sundhedsministeriets indsats
mod stofmisbrug. Beretningens fokus var på, om de 2 ministerier havde opstillet mål for be-
handlingsindsatsen mod stofmisbrug, og om Socialministeriet i tilfredsstillende omfang hav-
de ført tilsyn med kommunernes overholdelse af lovgivningen om behandling for stofmisbrug.
Beretningen viste, at ministerierne havde opstillet 4 mål for behandlingsindsatsen, hvoraf
ingen af målene var tidsafgrænsede, og hvoraf 3 mål ikke var specifikke eller målbare. Mi-
nisterierne havde taget en række understøttende initiativer, hvor Socialministeriets initiati-
ver rettede sig mod den sociale behandlingsindsats og den kommunale sagsbehandling, og
Sundhedsministeriets initiativer rettede sig mod den lægelige behandlingsindsats. Socialmi-
nisteriet havde kun i mindre omfang taget initiativer, der understøtter udviklingen af kvalite-
ten af den sociale behandling. Endelig viste beretningen, at kommunerne ikke i alle tilfælde
efterlevede reglerne vedrørende behandlingsgaranti, udarbejdelse af handleplaner og offent-
liggørelse af kvalitetsstandarder for social stofmisbrugsbehandling.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det mindre tilfredsstillende, at de
4 mål for behandlingsindsatsen mod stofmisbrug var svære at følge op på. Statsrevisorer-
ne bemærkede, at målene ikke angav, hvad der skulle ske og for hvem, hvornår og hvor-
dan, og at dette vanskeliggjorde en målrettet opfølgning og korrektion af indsatsen.
4. Som svar på beretningen afgav socialministeren og sundhedsministeren en redegørelse
til Statsrevisorerne i marts 2012.
Socialministeren oplyste i sin redegørelse, at ministeren som en del af arbejdet med social-
reformen ville se nærmere på, hvordan der kunne opstilles klare målsætninger for indsatsen
for de mest sårbare og udsatte grupper. I den forbindelse lagde ministeren vægt på, at mål-
sætningerne kan fungere som pejlemærker for indsatserne i kommunerne, så kommunerne
bedre kan vurdere, om de indsatser, de sætter i gang, har den ønskede effekt for borgerne.
I det fremadrettede arbejde med målsætninger ville Socialministeriet – i dialog med Sund-
hedsministeriet – inddrage Statsrevisorernes og Rigsrevisionens bemærkninger om opfølg-
ning og styring på stofmisbrugsområdet.
Sundhedsministeren oplyste i sin redegørelse, at ministeren havde noteret sig, at målene
for behandlingsindsatsen efter Rigsrevisionens opfattelse kunne formuleres klarere. Sund-
hedsministeriet ville derfor – i samarbejde med Socialministeriet – overveje, hvordan Rigs-
revisionens anbefaling om at fastlægge mere specifikke, tidsafgrænsede og målbare mål
for behandlingsindsatsen kunne udmøntes i praksis.
5. På baggrund af ministerredegørelserne afgav Rigsrevisionen i april 2012 et notat i hen-
hold til rigsrevisorlovens § 18, stk. 4, hvori Rigsrevisionens planer for den videre opfølgning
på beretningen fremgik. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2011.
Det fremgik af notatet, at Rigsrevisionen ville følge udviklingen på følgende områder:
sundhedsministerens og socialministerens arbejde med at se nærmere på, hvordan der
kan opstilles klare mål for behandlingsindsatsen mod stofmisbrug
socialministerens tiltag for at sikre og forbedre kvaliteten af den sociale stofmisbrugs-
behandling
socialministerens arbejde med at følge op på, om kommunerne overholder lovgivnin-
gen om behandling for stofmisbrug.
6. Rigsrevisionen redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB6/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 28. august 2014
1395079_0004.png
3
II.
Socialministeriets og Sundhedsministeriets initiativer
7. Rigsrevisionen gennemgår i det følgende Socialministeriets og Sundhedsministeriets ini-
tiativer i forhold til de udestående punkter. Gennemgangen er baseret på redegørelser og do-
kumentation fra de 2 ministerier.
Klare mål for behandlingsindsatsen
8. Beretningen viste, at ministerierne havde opstillet 4 mål for behandlingsindsatsen, hvoraf
ingen af målene var tidsafgrænsede, og hvoraf 3 mål ikke var specifikke eller målbare.
Statsrevisorerne fandt det mindre tilfredsstillende, at de 4 mål for behandlingsindsatsen mod
stofmisbrug var svære at følge op på.
Socialministeriet og Sundhedsministeriet har i redegørelser fra april 2014 oplyst, at regerin-
gen som en del af de sociale 2020-mål har opstillet følgende nationale mål for stofmisbrugs-
området:
I 2020 skal mindst halvdelen af de stofmisbrugere, der afslutter et behandlingsforløb for
stofmisbrug, være enten stoffrie eller opleve en reduktion i stofmisbruget.
Frem mod 2020 skal antallet af narkorelaterede dødsfald reduceres og fastholdes på et
niveau på højst 200. Det svarer til en reduktion på 30 %.
Der er nedsat en national styregruppe for arbejdet med de sociale 2020-mål bestående af
repræsentanter fra KL, Danske Regioner, Socialministeriet, Sundhedsministeriet og andre
ministerier. Socialministeriet har oplyst, at styregruppen skal afrapportere til regeringens øko-
nomiudvalg i relevant omfang, og at resultaterne af styregruppens arbejde vil indgå i de år-
lige økonomiaftaler med kommunerne. I økonomiaftalerne kan der aftales større analyser
og indgås aftaler om udbredelse af bestemt metoder i kommunerne. Endelig har Socialmi-
nisteriet oplyst, at styregruppen har nedsat en særskilt arbejdsgruppe om stofmisbrugsom-
rådet, bl.a. med deltagelse af KL. Arbejdsgruppen har til opgave at kortlægge den nuværen-
de indsats og finde nye veje til at nå målene i 2020. Denne kortlægning skal danne baggrund
for regeringens oplæg til en national forebyggelsesplan, der skal udgøre grundlaget for op-
følgningen på de sociale 2020-mål.
9. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Socialministeriet og Sundhedsministeriet har
opstillet klare nationale mål for behandlingsindsatsen mod stofmisbrug.
Kvaliteten af den sociale stofmisbrugsbehandling
10. Beretningen viste, at Socialministeriet kun i mindre omfang havde taget initiativer, der
understøtter udviklingen af kvaliteten af den sociale stofmisbrugsbehandling, hvilket Stats-
revisorerne også bemærkede.
11. Socialministeriet har oplyst, at socialministeren som en del af socialreformen lancerede
en stofmisbrugspakke i oktober 2012. Stofmisbrugspakken indeholder en række initiativer,
som er målrettet den sociale stofmisbrugsbehandling. De 10 initiativer fremgår af boks 1.
De overordnede styringsmæssige mål med stofmisbrugspakken er:
at opnå konkret og præcis viden om kapaciteten, herunder de økonomiske og faglige re-
surser i den sociale stofmisbrugsbehandling
at sikre en mere systematisk anvendelse af eksisterende data såvel som nyerhvervede
data på området, der kan bidrage til bedre styring og planlægning af indsatsen i den so-
ciale stofmisbrugsbehandling både nationalt og lokalt i kommunerne.
Statsrevisorerne beretning SB6/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 28. august 2014
1395079_0005.png
4
BOKS 1. STOFMISBRUGSPAKKENS 10 INITIATIVER
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Analyse af kommunernes udredning og sagsbehandling på stofmisbrugsområdet.
Kapacitetsanalyse af den sociale stofmisbrugsbehandling.
Viden, der virker – metodeprogram på stofmisbrugsområdet.
Udarbejdelse af nationale retningslinjer for stofmisbrugsbehandling.
Styrket kommunal opfølgning.
Udvikling og afprøvning af efterbehandlingsmetoder.
Etablering af rehabiliterende netværk for stofmisbrugere i forlængelse af deres behandling –
et samspil mellem kommuner og frivillige organisationer.
8. Opsøgende indsats til de allermest udsatte stofmisbrugere.
9. Bedre sammenhæng mellem forskning og praksis.
10. Større kvalitet i stofmisbrugsdatabasen.
12. Både Socialministeriet og Sundhedsministeriet har lyst, at de 2 ministerier har en løben-
de dialog om udviklingen på stofmisbrugsområdet, og at Sundhedsministeriet sidder med i
styregruppen for Socialministeriets stofmisbrugspakke. Socialministeriet har oplyst, at også
KL deltager i styregruppen for stofmisbrugspakken, og at det er ministeriets klare opfattelse,
at KL og kommunerne er enige i intentionerne bag og i indsatserne i stofmisbrugspakken.
13. Socialministeriet har oplyst, at ministeriet har vurderet, at der er behov for en analyse af
den sociale stofmisbrugsbehandling, herunder en kortlægning af kapaciteten i behandlings-
systemet og udnyttelsen heraf. SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd offentliggjor-
de en større undersøgelse af den sociale stofmisbrugsbehandling i 2009. Det er i høj grad
de udfordringer, der blev identificeret i den rapport, som stofmisbrugspakken søger at imøde-
komme. Ministeriet vurderer, at der fortsat er et behov for øget viden på området, og derfor
iværksættes der – som en del af stofmisbrugspakken – en omfattende kapacitetsanalyse.
Der mangler bl.a. viden om kapaciteten i den sociale stofmisbrugsbehandling, og hvordan
den udnyttes. Kapacitetsanalysen kombineres med en analyse af kommunens udredning og
sagsbehandling på området, idet SFI’s analyse viste, at der er stor variation i kommunernes
behandlingsindsats. Kapacitetsanalysen gennemføres af SFI og forventes at foreligge i slut-
ningen af 2014.
14. Socialministeriet har videre oplyst, at ministeriet som en del af stofmisbrugspakken iværk-
sætter et omfattende metodeprogram, der skal sikre viden om og udbredelse af metoder,
som virker i indsatsen. Herudover iværksættes 2 øvrige initiativer, der sammen med metode-
programmet har særligt fokus på at sikre og forbedre kvaliteten af den sociale stofmisbrugs-
behandling. De 3 konkrete initiativer er:
initiativ 3: viden, der virker – metodeprogram på stofmisbrugsområdet
initiativ 6: udvikling og afprøvning af efterbehandlingsmetoder
initiativ 8: opsøgende indsats til de allermest udsatte stofmisbrugere.
I metodeprogrammet er der fokus på at udvælge en række internationale behandlingsme-
toder og teste dem i en dansk kontekst. I første omgang vil der være særligt fokus på mål-
gruppen af unge stofmisbrugere. Initiativet vedrørende efterbehandlingsindsatsen vil omfat-
te afprøvning af målrettede efterbehandlingsmetoder med dokumenteret effekt. Generelt for
de 2 initiativer vil der være fokus på at styrke det metodiske og systematiske arbejde i stof-
misbrugsbehandlingen og at sikre anvendelsen af virksomme metoder og styring i stofmis-
brugsbehandlingen, som har dokumenteret effekt i forhold til de enkelte målgrupper.
Socialministeriet har i foråret 2014 indgået aftale med 9 kommuner, der skal deltage i me-
todeprogrammet og afprøve metoder i perioden september 2014-2018. Der er i alt afsat 36
mio. kr. til projektkommunerne i projektperioden.
Statsrevisorerne beretning SB6/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 28. august 2014
1395079_0006.png
5
15. Socialministeriet har desuden oplyst, at alle sociale døgntilbud og ambulante stofmis-
brugsbehandlingstilbud vil være omfattet af tilsynsreformen. Tilsynsreformen supplerer den
øvrige indsats på stofmisbrugsområdet, idet der er fokus på, at de sociale tilbud – i det om-
fang det er muligt – skal bygge indsatsen på viden, der virker og har dokumenteret effekt.
16. Rigsrevisionen finder, at Socialministeriet med lanceringen af misbrugspakken har ta-
get et vigtigt tiltag for at sikre og forbedre kvaliteten af den sociale stofmisbrugsbehandling,
som kommunerne er ansvarlige for. Dette finder Rigsrevisionen tilfredsstillende.
Socialministeriets tilsyn med kommunerne
17. Beretningen viste, at kommunerne ikke i alle tilfælde efterlevede reglerne vedrørende
behandlingsgaranti, udarbejdelse af handleplaner og offentliggørelse af kvalitetsstandarder
for social stofmisbrugsbehandling.
18. Statsrevisorerne konstaterede, at Socialministeriet havde ført tilsyn med, at kommuner-
ne overholdt lovgivningen, men at 12-13 % af nystartede behandlingsforløb i perioden 2008-
2010 overskred den lovpligtige behandlingsgaranti, at 25 kommuner (25 %) endnu ikke hav-
de offentliggjort en kvalitetsstandard for stofmisbrugeres behandling, og at kommunerne ik-
ke udarbejdede handleplaner i tilstrækkeligt omfang. Statsrevisorerne imødeså, at disse lov-
brud meget hurtigt ville blive bragt til ophør.
Behandlingsgaranti
19. Socialstyrelsen har udarbejdet en opgørelse over antallet og andelen af overskridelser
af behandlingsgarantien for 2011. Socialministeriet har på den baggrund oplyst, at 7 % af
nystartede behandlingsforløb overskred den lovpligtige behandlingsgaranti i 2011. Social-
styrelsen forventer at kunne offentliggøre 2012-tallene ultimo 2014.
20. Rigsrevisionen konstaterer, at der er sket et fald i andelen af overskridelser af behand-
lingsgarantien fra 13 % i 2010 til 7 % i 2011. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at
udviklingen går den rigtige vej hen imod færre overskridelser.
Handleplaner
21. Kommunen skal tilbyde at udarbejde en handleplan, når de yder hjælp til personer med
alvorlige sociale problemer. Det følger af servicelovens § 141. Socialministeriet har oplyst,
at det er op til den enkelte sagsbehandlers skøn, om borgeren bør tilbydes en sådan. So-
cialministeriet har oplyst, at ministeriet vil iværksætte en analyse af kommunernes udred-
ning og sagsbehandling, der bl.a. skal bidrage til at afdække de udfordringer, som den en-
kelte sagsbehandler står med. Målet er at opnå konkret viden om, hvordan udredning og
sagsbehandling kan styrkes.
22. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Socialministeriet vil iværksætte en analyse
med henblik på at styrke kommunernes udredning og sagsbehandling på stofmisbrugsom-
rådet.
Kvalitetsstandarder
23. Socialstyrelsen gennemgik kommunernes kvalitetsstandarder i august 2013. Gennem-
gangen viste, at 10 kommuner ikke havde en kvalitetsstandard på kommunens hjemmesi-
de. Endvidere viste gennemgangen, at 13 kommuners kvalitetsstandarder var udaterede,
og at 25 kommuners kvalitetsstandarder ikke var revideret inden for de seneste 2 år.
Socialstyrelsen konstaterer:
at kommunernes kvalitetsstandarder er af varierende karakter, både når det gælder ind-
hold, systematik og tilgængelighed
at kvalitetsstandarderne giver indtryk af, at processen omkring udarbejdelse, anvendel-
se og revision ligeledes er varierende i kommunerne.
Statsrevisorerne beretning SB6/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 28. august 2014
1395079_0007.png
6
Socialstyrelsen har oplyst, at styrelsen har rettet henvendelse til kommuner, der ikke har haft
en kvalitetsstandard tilgængelig på kommunens hjemmeside. Socialstyrelsen har videre op-
lyst, at styrelsen også fremadrettet vil følge op på kommunernes offentliggørelse af kvalitets-
standarder.
24. Socialministeriet har oplyst, at ministeriet har vurderet, at der er behov for at styrke ram-
merne for den kommunale opfølgning på borgere, der har været i et behandlingsforløb efter
§ 101 i serviceloven. Derfor har ministeriet i regi af stofmisbrugspakken igangsat et nyt tiltag
om styrket kommunal opfølgning, hvor målet er at sikre en større systematik i kommunernes
opfølgning på borgere, der har været i social stofmisbrugsbehandling. Konkret går initiativet
ud på at udvide de eksisterende kvalitetsstandarder for den sociale stofmisbrugsbehandling.
Initiativet er gennemført ved en ændring i bekendtgørelse om kvalitetsstandard for social be-
handling for stofmisbrug efter § 101 i lov om social service (bekendtgørelse nr. 430 af 30.
april 2014). Ændringen betyder, at kommunerne fremover skal beskrive, hvordan de sikrer
en opfølgning på borgerens handlingsplan. Derudover betyder ændringen, at der stilles krav
til kommunerne om at opstille måltal på udvalgte parametre.
25. Rigsrevisionen konstaterer, at der fortsat er kommuner, der ikke overholder lovkravene
til kvalitetsstandarder for social behandling for stofmisbrug. Rigsrevisionen finder det tilfreds-
stillende, at Socialministeriet følger op på indsatsen i forhold til disse kommuner.
III.
Afslutning
26. Rigsrevisionen finder ministeriernes initiativer tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan
afsluttes.
Lone Strøm