Finansudvalget 2011-12
SB 5 3
Offentligt
1134832_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om mål, resultater og
opfølgning på kræftbehandlingen
Juni
2012
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 12. juni 2012
1134832_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 5/2011 om mål, resultater og opfølgning på
kræftbehandlingen
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. maj 2012
12. juni 2012
RN A303/12
1. Dette notat handler om de initiativer, som ministeren for sundhed og forebyggelse (her-
efter sundhedsministeren) har iværksat som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og
beretningens indhold og konklusioner. Ministeren har desuden indhentet udtalelser til be-
retningen fra regionsrådene i de 5 regioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Notatet indeholder følgende konklusion:
Jeg finder, at sundhedsministeren på tilfredsstillende vis redegør for, hvilke initiativer
beretningen har givet anledning til.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse (herefter Sundhedsministeriet) har på bag-
grund af beretningen iværksat månedlige indberetninger fra regionerne om overhol-
delse af reglerne om de maksimale ventetider. Ministeriet har også igangsat et arbej-
de med at etablere en ny monitoreringsmodel for kræftområdet, som skal sikre en præ-
cis og løbende overvågning af både de maksimale ventetider og forløbstiderne i pak-
keforløbene.
Sundhedsministeren tager til efterretning, at Rigsrevisionen finder, at der bør opstilles
mål for kvaliteten af kræftbehandlingen og for kræftpatienternes overlevelse. Kvalite-
ten af kræftbehandlingen følges på nationalt plan, og kvalitetsudviklingen på kræftom-
rådet er styrket med en bevilling til kvalitetsarbejdet i de kliniske databaser. Regioner-
ne har oplyst, at der er etableret en ny organisation i 2011, som giver regionerne mu-
lighed for at styrke opfølgningen på resultaterne fra de kliniske databaser.
Jeg vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Sundhedsministeriets arbejde med at implementere den nye monitoreringsmodel
for kræftområdet, som skal overvåge de maksimale ventetider og forløbstiderne i
pakkeforløbene
Sundhedsministeriets arbejde med at opstille mål for kvaliteten af kræftbehand-
lingen og kræftpatienternes overlevelse.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 12. juni 2012
1134832_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Jeg afgav i januar 2012 en beretning om mål, resultater og opfølgning på kræftbehand-
lingen. Beretningens formål var at vurdere, om Sundhedsministeriet havde opstillet mål for
kræftbehandlingen, og om ministeriet og regionerne fulgte resultaterne af kræftbehandlin-
gen.
Det er ministeriets opgave at fastsætte de overordnede rammer for sundhedsvæsenet, her-
under kræftbehandlingen, mens regionerne har ansvaret for driften.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at der i de senere år er
iværksat en række initiativer til at forbedre kræftbehandlingen i Danmark. Der er bl.a. iværk-
sat 3 kræftplaner og pakkeforløb for kræftpatienter. Samtidig er kræftområdet i perioden
2007-2010 tilført øgede bevillinger på ca. 6,8 mia. kr.
Statsrevisorerne kritiserede, at ministeriet og regionerne ikke havde etableret et fyldestgø-
rende grundlag for at vurdere, om de mange initiativer og de tilførte bevillinger reelt har re-
sulteret i en bedre kræftbehandling, herunder kortere ventetid på behandling og stigende
overlevelse blandt kræftpatienter.
Statsrevisorerne fremhævede, at et sådant grundlag er vigtigt for den politiske og ledelses-
mæssige prioritering af sundhedsvæsenets fortsatte indsats for at styrke kræftbehandlin-
gen.
4. Dette notat indeholder min vurdering af de initiativer, som sundhedsministeren vil sætte i
værk som følge af beretningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af sundhedsministerens redegørelse
5. I det følgende gennemgår jeg sundhedsministerens overvejelser og iværksatte initiativer,
som vedrører 3 områder:
de maksimale ventetider
forløbstiderne i pakkeforløbene
kvaliteten af behandlingen og patienternes overlevelse.
Af ministerens redegørelse fremgår det, at Sundhedsministeriet er ved at etablere en ny
samlet monitoreringsmodel, der skal sikre en fyldestgørende og løbende overvågning af
både de maksimale ventetider og forløbstiderne i pakkeforløbene. Jeg behandler derfor
ministerens svar vedrørende de maksimale ventetider og forløbstiderne i pakkeforløbene i
samme afsnit.
Overvågningen af de maksimale ventetider og forløbstiderne i pakkeforløbene
De maksimale ventetider
6. Beretningen viste, at Sundhedsministeriet med de maksimale ventetider har opstillet mål
for kræftpatienters ventetid til forundersøgelse, behandling og efterbehandling. De maksi-
male ventetider er en patientrettighed, jf. bekendtgørelse nr. 1749 af 21. december 2006
om behandling af patienter med livstruende kræftsygdomme mv. Patienterne har krav på,
at der iværksættes nogle efterfølgende procedurer, hvis de maksimale ventetider ikke kan
overholdes.
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 12. juni 2012
1134832_0004.png
3
Beretningen viste, at ministeriet ikke havde etableret en tilstrækkelig overvågning af, om de
maksimale ventetider blev overholdt. Ministeriets overvågning var baseret på sygehusenes
skøn over, hvor lang tid den ukomplicerede patient maksimalt skulle vente. Sygehusene ind-
berettede deres skøn til venteinfo.dk, men det var ikke obligatorisk for sygehusene at indbe-
rette. Beretningen viste videre, at ministeriet ville tage initiativ til en fyldestgørende og løben-
de overvågning af de maksimale ventetider.
Statsrevisorerne konstaterede, at ministeriet nu vil overvåge de maksimale ventetider, men
bemærkede, at overvågningen burde have været etableret for længst.
7. Ministeren anerkender, at de maksimale ventetider ikke har været fulgt tæt nok med den
hidtidige overvågning. Ministeren mener i lighed med Rigsrevisionen og Statsrevisorerne,
at der er behov for at sikre en tæt og præcis monitorering af de maksimale ventetider for
kræftpatienter.
8. Ministeriet har på den baggrund i januar 2012 indført månedlige indberetninger fra re-
gionernes ledelser til Sundhedsstyrelsen. I disse indberetninger skal regionerne redegøre
konkret for overholdelsen af de maksimale ventetider.
Ministeren oplyser videre, at der i et tæt samarbejde mellem regionerne, Sundhedsstyrel-
sen og Sundhedsministeriet siden januar 2012 er arbejdet på at etablere en ny monitore-
ringsmodel på kræftområdet. Som led i dette arbejde indføres de nødvendige registrerin-
ger, som muliggør, at ministeriet præcist – og på baggrund af faktuelle og aktuelle data –
vil kunne følge overholdelsen af de maksimale ventetider. Dermed sikres der bl.a. et grund-
lag for at kunne reagere hurtigt, hvis de maksimale ventetider ikke overholdes.
De månedlige indberetninger fra regionerne vil fortsætte, til den nye monitoreringsmodel er
helt på plads i forhold til overvågning af de maksimale ventetider for kræftpatienter.
Forløbstiderne i pakkeforløbene
9. Beretningen viste, at Sundhedsministeriet med forløbstiderne i pakkeforløbene har op-
stillet mål for, hvor lang tid der højst bør gå fra henvisning med begrundet mistanke om
kræft til første behandling. Forløbstiderne i pakkeforløbene er – i modsætning til reglerne
om de maksimale ventetider – ikke en patientrettighed, men en fagligt begrundet rettesnor
for, hvor lang tid der højst bør gå for en standardpatient fra begrundet mistanke om kræft
til første behandling.
Beretningen viste desuden, at ministeriet ikke detaljeret overvågede forløbstiderne, og at
det derfor ikke var muligt at vurdere, om forløbstiderne i pakkeforløbene blev overholdt.
Ministeriet ville imidlertid – som det fremgår af beretningen – sikre en eksakt overvågning
af forløbstiderne i pakkeforløbene.
Statsrevisorerne konstaterede, at ministeriet nu vil overvåge forløbstiderne, men bemær-
kede, at overvågningen burde have været etableret for længst.
10. Sundhedsministeren finder i lighed med Rigsrevisionen og Statsrevisorerne, at der er
behov for at kunne følge detaljeret op på forløbstiderne i pakkeforløbene. Ministeriet er der-
for – som nævnt ovenfor – ved at etablere en ny samlet monitoreringsmodel for kræftområ-
det, som skal sikre tæt overvågning af både de maksimale ventetider og forløbstiderne i
pakkeforløbene.
Overvågningen af forløbstiderne i pakkeforløbene kræver nye registreringer, som imple-
menteres i regionerne i efteråret 2012. Første offentliggørelse af data fra den nye nationale
kræftmonitorering ventes at ske i maj 2013.
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 12. juni 2012
1134832_0005.png
4
Ministeren fremhæver, at forløbstiderne i pakkeforløbene er det første, som overvåges med
den nye kræftmonitorering. Monitoreringsmodellen udvides herefter med overvågning af de
maksimale ventetider på kræftområdet. Ministeren bemærker, at de nævnte månedlige ind-
beretninger, jf. pkt. 8, om de maksimale ventetider på kræftområdet fastholdes, indtil over-
vågningen af de maksimale ventetider er integreret i den nye nationale monitoreringsmodel
for kræftområdet.
11. Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeren med den nye monitoreringsmodel for kræft-
området vil sikre en tæt og præcis overvågning af de maksimale ventetider og forløbstider-
ne i pakkeforløbene. Jeg har noteret mig, at modellen først vil kunne overvåge forløbstider-
ne i pakkeforløbene. Herefter integreres overvågningen af de maksimale ventetider i model-
len. Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeriet frem til modellens endelige implementering
månedligt følger udviklingen i de maksimale ventetider via indberetninger fra regionerne. Jeg
vil følge ministeriets arbejde med at implementere monitoreringsmodellen.
Kvaliteten af behandlingen og patienternes overlevelse
12. Beretningen viste, at Sundhedsministeriet ikke havde opstillet mål for, hvilke resultater
regionerne forventes at opnå på kræftområdet på baggrund af de tildelte midler. Ministeriet
havde således ikke opstillet mål for kvaliteten af kræftbehandlingen eller patienternes over-
levelse, og ministeriet fulgte ikke kvaliteten af kræftbehandlingen i de kliniske databaser. Be-
retningen viste videre, at regionerne ikke i alle tilfælde fulgte tilfredsstillende op på resulta-
terne fra de kliniske databaser.
13. Sundhedsministeren tager til efterretning, at Rigsrevisionen finder, at der bør opstilles
mål for kvaliteten af kræftbehandlingen og for kræftpatienternes overlevelse. Ministeren be-
mærker hertil, at regeringen vil sætte nationale mål for udviklingen i danskernes sundheds-
tilstand 10 år frem i tiden, jf. regeringsgrundlaget fra oktober 2011.
Ministeren bemærker desuden, at kvaliteten af kræftbehandlingen følges fra nationalt hold i
regi af Task Force for Patientforløb på Kræft- og Hjerteområdet, som løbende forholder sig
til relevante opgørelser vedrørende udviklingen på kræftområdet. Med Kræftplan III er det
endvidere fra statslig side prioriteret at styrke kvalitetsudviklingen på kræftområdet med en
bevilling på 2 mio. kr. årligt til at understøtte kvalitetsarbejdet i regi af de kliniske databaser.
Kræftpatienters overlevelse følges af Sundhedsstyrelsen, bl.a. baseret på data fra Landspa-
tientregisteret. Seneste offentliggørelse fra Sundhedsstyrelsen er ”Sygehuspatienters over-
levelse efter diagnose for otte kræftsygdomme i perioden 1998-2009” af 29. november 2011.
14. Ministeriet har, jf. § 18, stk. 3, i lov om revision af statens regnskaber, indhentet udtalel-
ser fra regionsrådene. Regionsrådene redegør i deres udtalelser for, hvordan de arbejder
med at sikre opfølgning på resultaterne fra de kliniske databaser. Flere regioner fremhæver,
at der med Regionernes Kliniske Kvalitetsudviklingsprogram er etableret en styrket organi-
sation i 2011. Kvalitetsprogrammet forbedrer ifølge regionerne muligheden for at løfte kva-
liteten på kræftområdet på baggrund af oplysninger fra de kliniske databaser.
15. Jeg finder, at Regionernes Kliniske Kvalitetsudviklingsprogram vil kunne styrke regioner-
nes opfølgning på resultaterne fra de kliniske databaser. Jeg finder dog fortsat, at ministe-
riet i højere grad bør stille krav til regionerne om konkrete resultater på kræftområdet. Klare
mål og en løbende opfølgning kan gøre det muligt at vurdere, om de tilførte midler og de
mange initiativer reelt fører til en bedre kvalitet i behandlingen, kortere tid fra henvisning til
behandling og stigende overlevelse. Jeg vil fortsat følge ministeriets arbejde med at opstil-
le mål på kræftområdet.
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 12. juni 2012
1134832_0006.png
5
III.
Næste skridt i sagen
16. Jeg vil følge udviklingen på følgende områder:
Sundhedsministeriets arbejde med at implementere den nye monitoreringsmodel for
kræftområdet, som skal overvåge de maksimale ventetider og forløbstiderne i pakkefor-
løbene
Sundhedsministeriets arbejde med at opstille mål for kvaliteten af kræftbehandlingen
og kræftpatienternes overlevelse.
Lone Strøm