Finansudvalget 2011-12
SB 21 7
Offentligt
1208271_0001.png
Statsrevisorerne
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1040 København K
København, den 24. januar 2013
Sagsnr.: 17676
Dok.nr.: 485642
Fødevareministerens redegørelse vedrørende statsrevisorernes bemærkning til be-
retning nr. 21/2011 om revisionen af EU-midler i Danmark i 2011
Ved brev af 23. november 2012 har Statsrevisorerne anmodet mig om en redegørelse for
de foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 21/2011 om revisionen af EU-
midler i Danmark i 2011 giver anledning til inden for Fødevareministeriets ressort.
Beretningen omfatter en række landbrugsordninger, og jeg er meget tilfreds med, at
Statsrevisorerne igen i år konstaterer, at forvaltningen af EU-midler samlet set er til-
fredsstillende.
Jeg har videre noteret mig, at Statsrevisorerne anser EU regelsættet for meget komplice-
ret for både forvaltning og landmænd, men også at statsrevisorerne ikke finder det til-
fredsstillende, at det har været nødvendigt for Rigsrevisionen at afgive tre supplerende
oplysninger på landbrugsområdet.
Den første supplerende oplysning omhandler arealkontrollen, hvor det påpeges, at den
fortsat ikke fungerer tilfredsstillende. Der henvises i beretningen specifikt til, at Natur-
Erhvervstyrelsen har sikret en bedre organisering af kontrollen, men at der fortsat er be-
hov for forbedringer af telemålingernes kvalitet.
Fødevareministeriet og NaturErhvervstyrelsen har i 2012 gjort en ekstra indsats for at
forbedre telemålingernes kvalitet. Arbejdsgangene for telemålingskontrollerne er fra
2012 ændret således, at de udførende kontrollører arbejder tættere sammen med de fag-
lige sagsbehandlere. Dette sikrer en tættere interaktion og vidensdeling mellem kontrol-
lørerne, der udfører selve telemålingskontrollen, og sagsbehandlerne, der efterfølgende
godkender sagerne.
Fra 2011 er der indført anden sagsbehandling, hvor en erfaren sagsbehandler kontrollerer
den første sagsbehandlers arbejde og returnerer sagen, hvis den ikke er 100 % i orden.
Derudover er der indført en systematisk kvalitetskontrol af telemålingskontrollen, hvor
sagerne udvælges og kontrolleres efter den samme metode, som anvendes til den EU-
bestemte kvalitetstest af markbloktemaet (ETS-testen). Den systematiske kvalitetskon-
trol er indført for at måle, om NaturErhvervstyrelsen kvalitetsmæssigt ligger indenfor
EU’s generelle kvalitetsnormer ved gennemførelsen af telemålingskontrollen, samt sikre
en hurtig indgriben evt. med korrigerende foranstaltninger, såfremt dette ikke måtte være
tilfældet. Før denne metode blev indført, blev kvalitetskontrollen først udført efter kon-
trollens afslutning.
Statsrevisorerne beretning SB21/2011 - Bilag 7: Fødevarerministerens redegørelse af 24. januar 2013
Samlet har dette givet et kvalitetsløft af kontrolgrundlaget for de ansøgninger, der kan
afsluttes ved hjælp af telemåling, eller som skal følges op i felten af kontrollørerne.
Den anden supplerende oplysning vedrører Krydsoverensstemmelseskontrollen, og det
forhold, at en række kommuner indberetter bemærkelsesværdigt få eller slet ingen over-
trædelser af krydsoverensstemmelseskravene i forhold til landbruget.
Jeg skal gøre opmærksom på, at NaturErhvervstyrelsen (tidl. FødevareErhverv) i de se-
neste år har påpeget over for kommunerne, at manglende opfyldelse af forpligtelserne i
forbindelse med krydsoverensstemmelse (KO) indebærer en risiko for uretmæssig udbe-
taling af landbrugsstøtte, hvilket således udgør en risiko for underkendelse og dermed en
statsfinansiel risiko. Senest skrev NaturErhvervstyrelsen i maj 2012 til alle landets
kommuner, at man ville analysere antallet af indberetninger fra de enkelte kommuner.
Der er i december 2012 sendt breve til de kommuner, hvor antallet af KO- indberetnin-
ger pr. tilsynsbesøg afviger væsentligt og negativt fra gennemsnittet af KO- indberetnin-
ger for alle danske kommuner. I øjeblikket er der en dialog herom med en række af disse
kommuner samt med Kommunernes Landsforening og Miljøstyrelsen, der er statslig
ressortmyndighed for hovedparten af de KO-krav, som kommunerne kontrollerer.
De kommuner, der ikke af egen drift henvender sig på baggrund af NaturErhvervstyrel-
sens brev, vil blive kontaktet i begyndelsen af 2013 med henblik på en kortlægning af
årsagerne til den lave indberetningsfrekvens.
Jeg har bemærket Rigsrevisionens anbefaling om, at tilsynsmodellen bør genovervejes.
Fødevareministeriet har valgt at benytte de eksisterende myndigheder, herunder kom-
munerne, til at gennemføre krydsoverensstemmelseskontrollen, hvilket bl.a. indebærer,
at NaturErhvervstyrelsen ikke har instruktionsbeføjelser over for kommunerne. Efter
Rigsrevisionens opfattelse er der behov for, at organiseringen af krydsoverensstemmel-
seskontrollen genovervejes, således at der sikres en ensartet kvalitet af kontrollen.
Samtidig med at vi følger op på de relevante kommuner, vil jeg gerne se på ændringer i
forhold til kontrolmodellen.
Den tredje supplerende oplysning omhandler de konstaterede svagheder på landbrugs-
området, som har givet anledning til underkendelser på ca. 1 mia. kr. i perioden 2002-
2011. EU-Domstolen har i juli 2012 afgjort, at den største sag om underkendelse på 750
mio. kr. står ved magt. De danske myndigheder har anket dommen.
Hektarstøttesagen, som vedrører perioden 2002
2004, udgør langt størstedelen af den
samlede underkendelse på ca. 1 mia. kr. Denne sag adskiller sig fra de øvrige underken-
delsessager, idet sagens hovedspørgsmål ifølge de danske myndigheders opfattelse er,
hvorvidt de danske regler for plejen af udtagne arealer var i overensstemmelse med EU-
reglerne. Afgørelsen fra Retten, som er EU´s domstol i første instans, er som nævnt an-
ket til selve EU-Domstolen.
2
Statsrevisorerne beretning SB21/2011 - Bilag 7: Fødevarerministerens redegørelse af 24. januar 2013
De øvrige underkendelsessager drejer sig typisk om svagheder ved kontrollen af forskel-
lige støttebetingelser samt
dog i begrænset omfang
om manglende indførelse af nor-
mer for god landbrugs- og miljømæssig stand og krydsoverensstemmelseskrav.
Foranlediget af EU-rettens dom har Fødevareministeriet igangsat et analysearbejde med
henblik på at vurdere mulige forbedringspotentialer i administrationen af EU’s land-
brugsstøtte i Danmark. Analysen sker med afsæt i den aktuelle administration og de ini-
tiativer til forbedringer af administrationen, som NaturErhvervstyrelsen er i færd med at
implementere i forlængelse af
”Projekt bedre kontrol” for arealstøtten og et tilsvarende
projekt ”Wupti” for projektstøtteområdet.
Analysen gennemføres i samarbejde med
konsulentfirmaet PA Consult og omfatter blandt andet en benchmarking på udvalgte
områder i forhold til administrationen i sammenlignelige medlemsstater.
Analysen omfatter endvidere en vurdering af mulige forbedringspotentialer i forhold til
telemålingskontrollen og kontrolmodellen for krydsoverensstemmelse.
Det forventes, at analysen er færdig i første kvartal 2013.
I den forbindelse har jeg noteret mig, at Rigsrevisionen anerkender de initiativer, der
allerede er igangsat for at minimere risikoen for fremtidige underkendelser, og at Rigs-
revisionen samtidigt finder den nuværende handleplan for de fremadrettede initiativer
tilfredsstillende.
Med venlig hilsen
Mette Gjerskov
CC: Redegørelsen sendes i kopi til rigsrevisor Lone Strøm
3