Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 18 5
Offentligt
1542647_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Kriminalforsorgens
vedligeholdelse af bygninger
September
2015
Statsrevisorerne beretning SB18/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 31. august 2015
1542647_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om beretning om Kriminalforsorgens vedligeholdelse af bygninger
(beretning nr. 18/2011)
31. august 2015
RN 1502/15
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Kriminalforsorgens vedligeholdelse
af bygninger, som blev indledt med en beretning i 2012. Vi har tidligere behandlet sagen i
notat til Statsrevisorerne af 28. december 2012.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Kriminalforsorgen har forbedret rammerne for vedligeholdelsen af sine bygninger.
Vedligeholdelsesindsatsen er nu baseret på fast definerede krav til bygningernes
kvalitet og funktion. Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at
sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Kriminalforsorgen har udarbejdet en rullende 10-års plan for vedligeholdelsen af
fængsler og arresthuse. Kriminalforsorgen har også fastsat mål for bygningsmas-
sen i form af kategoriseringer for kvalitet og funktion, som danner udgangspunkt
for styring og prioritering af vedligeholdelsen af bygningerne.
Kriminalforsorgen har i bygningsanalysen ”Status og analyse for Kriminalforsor-
gens bygninger 2014” opgjort vedligeholdelsesbehovet for fængsler og arrest-
huse ud fra fast definerede krav til bygningernes kvalitet og funktion.
Justitsministeriet har fulgt Kriminalforsorgens arbejde med at forbedre rammerne
for bygningsvedligeholdelsen. Rigsrevisionen vurderer, at ministeriet på det nu-
værende grundlag kan opstille resultatmål for Kriminalforsorgens bygningers til-
stand.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i september 2012 en beretning om Kriminalforsorgens vedligehol-
delse af bygninger. Beretningen handlede om vedligeholdelsen af de danske fængsler og
arresthuse. Rigsrevisionen igangsatte undersøgelsen på eget initiativ i oktober 2011.
Formålet med beretningen var at undersøge, om Kriminalforsorgen og Justitsministeriet hav-
de sikret, at fængsler og arresthuse blev vedligeholdt effektivt i perioden 2008-2011, så de
var i god og sikkerhedsmæssig forsvarlig stand.
Statsrevisorerne beretning SB18/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 31. august 2015
1542647_0003.png
2
Beretningen viste, at Kriminalforsorgen ikke kunne dokumentere, at fængsler og arresthuse
blev vedligeholdt effektivt, og at Kriminalforsorgen kun havde kortsigtede planer for vedlige-
holdelsen. Kriminalforsorgen havde endvidere ikke fastlagt, hvilken tilstand fængsler og ar-
resthuse skal være i for at kunne imødekomme de nutidige krav til fængsler og arresthuse.
Da ansvaret for at vedligeholde bygningerne er fordelt mellem Kriminalforsorgen samt fæng-
slerne og arresthusene, kræver det en koordineret vedligeholdelsesindsats, hvis bygninger-
ne skal have den ønskede tilstand. Denne koordinering foregik ifølge beretningen ikke i til-
strækkeligt omfang.
Vedligeholdelse
af bygninger
er at udbedre slid og skader.
Opretning
er at udskifte byg-
ningsdele, så levetiden forlæn-
ges.
Kriminalforsorgen opgjorde i 2007 efterslæbet på vedligeholdelse og opretning til henholds-
vis ca. 360 mio. kr. og ca. 1.100 mio. kr. (2012-priser). Det samlede efterslæb på vedlige-
holdelse udgjorde således ca. 1.460 mio. kr. Kriminalforsorgen opgjorde i 2012 efterslæbet
på vedligeholdelse til ca. 290 mio. kr. (2012-priser), men opgjorde ikke efterslæbet på op-
retning på samme måde som i 2007.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at hverken
Justitsministeriet eller Kriminalforsorgen havde udvist en tilfredsstillende økonomistyring
angående bygningsvedligeholdelsen af fængsler og arresthuse, og at Justitsministeriet ik-
ke i tilstrækkelig grad havde sikret overensstemmelse mellem de politiske målsætninger og
de opnåede resultater.
4. Justitsministeren oplyste i sin redegørelse vedrørende beretningen, at Kriminalforsorgen
ville arbejde på at udforme en langsigtet plan for vedligeholdelsen af fængsler og arrest-
huse og konkrete mål for vedligeholdelsesindsatsen. Kriminalforsorgen ville også styrke
arbejdet med at styre, koordinere og prioritere anvendelsen af resurser til vedligeholdelsen
af sine bygninger. Kriminalforsorgen ville derudover fastlægge kriterier for bygningernes
tilstand.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
5. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Opfølgningspunkt
Kriminalforsorgens arbejde med at udarbejde en
langsigtet plan og konkrete mål for vedligeholdel-
sen af fængsler og arresthuse samt arbejdet med
at styrke styringen, koordineringen og prioriterin-
gen af anvendelsen af resurser.
Kriminalforsorgens arbejde med at opgøre det sam-
lede behov for vedligeholdelse af fængsler og ar-
resthuse.
Justitsministeriets arbejde med at forbedre resultat-
kravene til og den løbende målopfølgning på Krimi-
nalforsorgens vedligeholdelsesindsats.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
6. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på disse punkter. Hele sagen og
dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Justitsministeriets initiativer
7. Vi gennemgår i det følgende Justitsministeriets, herunder Kriminalforsorgens, initiativer i
forhold til de udestående opfølgningspunkter.
8. Rigsrevisionen har siden afgivelsen af notat til Statsrevisorerne af 28. december 2012
fulgt området ved at afholde et møde med Justitsministeriet og Kriminalforsorgen og ved
dokumentgennemgang.
Statsrevisorerne beretning SB18/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 31. august 2015
1542647_0004.png
3
Kriminalforsorgens udarbejdelse af en langsigtet plan og konkrete mål for vedlige-
holdelsen
9. Statsrevisorerne kritiserede, at der manglede mål og langsigtede planer for vedligehol-
delsen af fængsler og arresthuse. Statsrevisorerne kritiserede også, at Kriminalforsorgen
manglede værktøjer til at styre og koordinere vedligeholdelsesopgaverne.
10. Kriminalforsorgen har på baggrund af beretningen fastsat mål for den ønskede tilstand
af sine bygninger. Målene for bygningstilstanden er fastsat på grundlag af beskrivelser af
henholdsvis en kvalitetsvurdering af bygningerne i 5 kategorier og en inddeling af bygnin-
gerne i 4 forskellige typer alt efter funktion.
Figur 1. Styringsmål for Kriminalforsorgens bygninger
Kvalitetsvurdering af byg-
ningerne
1) Tilstand svarer til nyopført,
nyistandsat.
2) Tilstand svarer til pænt og
nydeligt vedligeholdt.
3) Tilstand svarer til alminde-
lig slitage.
4) Tilstand svarer til mangel-
fuld og uregelmæssigt ved-
ligeholdt.
5) Tilstand svarer til stærkt
nedslidt/skadet og oftest
vedligeholdelsesmæssigt
forsømt.
(Type 1-bygninger)
Beboelsesbygninger og besøgsbygninger skal have en tilstand svarende til pænt
og nydeligt vedligeholdt.
(Type 2-4-bygninger)
Administrationsbygninger, personalebygninger, idrætsfaciliteter, depotbygninger
mv. skal have en tilstand svarende til almindelig slitage.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af ”Mål for kvalitet af Kriminalforsorgens bygninger”.
Styringsmålene for kvaliteten af Kriminalforsorgens bygninger skal anvendes både i priorite-
ringen af bygge- og vedligeholdelsespuljen og ved opgørelsen af det samlede vedligehol-
delsesbehov.
I bygningsanalysen er der tale om en bygningsfaglig tilgang til bygningernes stand. Hertil
er det meningen, at der skal lægges en fængselsfaglig vurdering, fx hensyn til sikkerheds-
niveau. Kriterier herfor skal fastsættes i Kriminalforsorgens strategi for vedligeholdelse af
bygninger. En fængselsfaglig vurdering skal bl.a. tage højde for forhold som pladstyper, sik-
kerhedsniveau og aktivitetsniveau. Kriminalforsorgen har oplyst til Rigsrevisionen, at stra-
tegien forventes færdig til september 2015.
11. Kriminalforsorgen har på baggrund af Rigsrevisionens beretning også formuleret nye
styringsrammer for vedligeholdelsesindsatsen. Som led heri er der udarbejdet retningslin-
jer for koordination af vedligeholdelsesopgaverne på både centralt og decentralt niveau.
Retningslinjerne beskriver, hvordan Kriminalforsorgen koordinerer og finansierer bygnings-
vedligeholdelsen på decentralt niveau. Formålet med denne koordinering er ifølge Krimi-
nalforsorgen at få en årlig status på de vedligeholdelsesopgaver, der fremhæves i byg-
ningssynene af de enkelte institutioner, og at sikre, at de højst prioriterede opgaver udføres
først.
12. Med udgangspunkt i decentrale vedligeholdelsesplaner og i en byggeteknisk priorite-
ring af vedligeholdelsesopgaverne udarbejder Kriminalforsorgen en rullende 10-års plan
for de centrale bevillinger til bygge- og vedligeholdelsesarbejder. Planen revideres hvert år.
Den første af disse planer dækker perioden 2014-2023.
Statsrevisorerne beretning SB18/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 31. august 2015
1542647_0005.png
4
13. Rigsrevisionen har som led i opfølgningen på beretningen fået tilsendt 10-års planen
for 2014-2023 og for 2015-2024. Kriminalforsorgen har oplyst, at der lige nu udestår en
konsolidering af planen for 2015-2024. Den består i, at de vedligeholdelsesopgaver, som
områdekontorerne melder ind i deres separate vedligeholdsplaner, slettes fra den centrale
10-års plan, så der ikke sker dobbeltplanlægning på de enkelte opgaver. I forlængelse heraf
foretages den fængselsfaglige vurdering af vedligeholdelsesopgaverne i 10-års planen, hvor
bygningstype og tilstandsniveau igen inddrages.
14. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Kriminalforsorgen nu årligt udarbejder en
10-års plan for bygningsvedligeholdelsen, og at denne indsats prioriteres på baggrund af
fastlagte styringsmål for kvaliteten af bygningerne. Derudover er Kriminalforsorgen i færd
med at udarbejde en strategi, hvor også kriterier for fængselsfaglige vurderinger skal fast-
lægges. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Kriminalforsorgens opgørelse af vedligeholdelsesbehovet
15. Statsrevisorerne kritiserede, at det var uklart, hvilke funktioner bygningerne skulle under-
støtte, og hvilken kvalitet bygningerne skulle have for at fremstå i en god og sikkerhedsmæs-
sig forsvarlig tilstand. Statsrevisorerne fandt det desuden utilfredsstillende, at det var usik-
kert, hvor stort efterslæbet på vedligeholdelse og opretning egentlig var, bl.a. på grund af et
skift i opgørelsesmetoder.
16. I notatet af 28. december 2012 tog Rigsrevisionen justitsministerens oplysning om, at
Kriminalforsorgen ikke længere ville opgøre behovet for opretning, til efterretning. I den for-
bindelse understregede Rigsrevisionen, at det er væsentligt at kende det samlede behov for
den bygningsvedligeholdelse, der ville være nødvendig for at kunne bevare den forudsatte
funktionalitet og kvalitet og for at kunne styre og prioritere indsatsen på en effektiv måde.
Derfor har vi fulgt Kriminalforsorgens opgørelse af det samlede behov for vedligeholdelse,
da det er vigtigt, at Justitsministeriet og Kriminalforsorgen har et overblik over det samlede
behov for vedligeholdelse af fængsler og arresthus, og at dette behov er opgjort i forhold til
de kriterier for bygningernes funktioner og kvalitet, som Kriminalforsorgen fastlægger.
17. Kriminalforsorgen har udarbejdet en status og analyse af Kriminalforsorgens bygninger
2014 (bygningsanalysen). Bygningsanalysen indeholder en opgørelse af det samlede ved-
ligeholdelsesbehov for Kriminalforsorgens bygninger i 2014, en beskrivelse af karakteren
af og udviklingen i vedligeholdelsesbehovet, en opgørelse af vedligeholdelsesbehovet for
de forskellige bygningstyper og en sammenholdelse af bygningernes tilstandsniveau med
Kriminalforsorgens styringsmål, jf. figur 1.
18. Tabel 1 viser andelen af bygningerne, der lever op til Kriminalforsorgens styringsmål.
Tabel 1. Andel af bygninger der i 2014 lever op til styringsmålene, fordelt på
bygningstyper
Opfyldelse af
styringsmål
Type 1-bygninger (fx beboelses- og besøgsbygninger)
Type 2-bygninger (fx administrations-, vagt- og skolebygninger)
Type 3-bygninger (fx personalebygninger og idrætsfaciliteter)
Type 4-bygninger (fx depot- og lagerbygninger)
Kilde: Status og analyse af Kriminalforsorgens bygninger 2014.
38 %
91 %
78 %
79 %
Det fremgår af tabel 1, at det er type 1-bygningerne, der mindst lever op til styringsmålet.
Statsrevisorerne beretning SB18/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 31. august 2015
1542647_0006.png
5
Rigsrevisionen har bedt Kriminalforsorgen oplyse, hvordan det fremadrettet prioriteres at få
bragt type 1-bygningerne op på det ønskede niveau. Hertil har Kriminalforsorgen oplyst, at
der i 10 års planen i de kommende år vil blive lagt vægt på type 1-bygningerne, så flere af
disse bygninger bringes op på det tilstandsniveau, der er styringsmålet. Dvs. niveau 2 (til-
stand svarer til pænt og nydeligt vedligeholdt). I den forbindelse bemærker Kriminalforsor-
gen, at 56 % af type 1-bygningerne på nuværende tidspunkt har et tilstandsniveau 3 (tilstand
svarer til almindelig slitage).
19. En anden måde at opgøre vedligeholdelsesbehovet er i forhold til forskellige institutions-
typer under Kriminalforsorgen. Det samlede vedligeholdelsesbehov for den kommende 10-
års periode er i 2014 opgjort til ca. 268 mio. kr. Dette svarer til et fald på ca. 30 mio. kr. i
forhold til 2012, hvor vedligeholdelsesbehovet blev opgjort til ca. 299 mio. kr. (2014-priser).
Tabel 2 viser vedligeholdelsesbehovet fordelt på institutionstyper.
Tabel 2. Vedligeholdelsesbehov for 2014 fordelt på institutionstype
Vedligeholdelsesbehov
(mio. kr.)
Lukkede fængsler
Åbne fængsler
Arresthuse
Andre institutioner
Alle institutioner
143
58
47
20
268
Vedligeholdelsesbehov pr. m
2
(kr.)
1.043
372
1.022
1.000
747
Kilde: Status og analyse af Kriminalforsorgens bygninger 2014, uddrag af tabel 1.
Det fremgår af tabel 2, at de lukkede fængsler har det største vedligeholdelsesbehov op-
gjort i kroner og øre. Opgøres vedligeholdelsesbehovet pr. m
2
, har lukkede fængsler, ar-
resthuse og andre institutioner dog et omtrent lige stort vedligeholdelsesbehov, mens be-
hovet opgjort pr. m
2
er væsentligt lavere i de åbne fængsler. Andre institutioner omfatter
Kriminalforsorgens 7 pensioner og 11 afdelinger under Kriminalforsorgen i Frihed.
20. Endvidere fremgår det af bygningsanalysen, at der er tale om et egentligt vedligehol-
delsesmæssigt efterslæb i Kriminalforsorgen. Efterslæbet opgøres til ca. 219 mio. kr. Det
vurderes i analysen, at efterslæbet er blevet mindre i perioden 2012-2014.
21. I flerårsaftalen for Kriminalforsorgen 2008-2011 fik Kriminalforsorgen 80 mio. kr. ekstra
til større renoveringsopgaver i perioden. Herudover er den økonomiske ramme for vedlige-
holdelse af bygningerne i Kriminalforsorgen overordnet sammensat, så der hvert år alloke-
res 50 mio. kr. til en central bygge- og vedligeholdelsespulje. Bevillinger herfra gives til byg-
ge- og vedligeholdelsesopgaver samt udskiftning af sikringsinstallationer efter ansøgning.
Herudover har man i bygningsanalysen beregnet, at institutionerne i perioden 2012-2013
tilsammen har brugt ca. 50 mio. kr. årligt af egne budgetter til bygningsvedligehold.
22. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Kriminalforsorgen har skabt sig et overblik
over det samlede behov for vedligeholdelse af fængsler og arresthus baseret på de krite-
rier for bygningernes funktioner og kvalitet, som Kriminalforsorgen har fastlagt. Rigsrevisio-
nen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Kriminalforsorgen definerer et
vedligeholdelsesefterslæb ud
fra 2 væsentlige indikatorer:
1) Der er store variationer i
vedligeholdelsesbehovet i
en 10-års periode med en
overvægt af prioritet 1-akti-
viteter.
2) Vedligeholdelsesbehovet
omfatter mange genopret-
ningsaktiviteter.
Statsrevisorerne beretning SB18/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 31. august 2015
1542647_0007.png
6
Justitsministeriets arbejde med at forbedre tilsynet med Kriminalforsorgens vedlige-
holdelsesindsats
23. Statsrevisorerne kritiserede, at Justitsministeriet ikke i tilstrækkelig grad havde sikret
overensstemmelse mellem de politiske målsætninger og de opnåede resultater. Statsrevi-
sorerne forudsatte, at Justitsministeriet ville forbedre styringen og tilvejebringe et samlet
overblik over efterslæbet på vedligeholdelse af Kriminalforsorgens bygninger, ikke mindst,
hvis vedligeholdelse igen skulle blive et emne i en ny flerårsaftale.
Der er i den gældende aftale
om Kriminalforsorgens økono-
mi for 2013-2016 ikke afsat ek-
stra penge til vedligeholdelse.
24. Beretningen viste også, at Justitsministeriet ikke havde fulgt aktivt op på, om fængsler
og arresthuse er i god og sikkerhedsmæssig forsvarlig stand.
25. Vores gennemgang af Justitsministeriets direktørkontrakter for Kriminalforsorgen viser,
at ministeriet i direktørkontrakten for 2013 har sat 2 mål for vedligeholdelsesindsatsen. Der
indgår ikke resultatmål på vedligeholdelsesområdet i direktørkontrakten for 2014 og 2015.
Ifølge Justitsministeriet er baggrunden herfor, at kontrakterne afspejler en nødvendig prio-
ritering af de områder, som departementet vurderer er særligt styringsrelevante på et givent
tidspunkt. Resultatkrav på særlige fokusområder, der ikke alene udvælges ud fra økonomi-
ske kriterier, er typisk ikke flerårige, men udgår, når de er opfyldt, hvorefter departementet
eventuelt fører tilsyn med området på anden vis. Justitsministeriet bemærker, at resultatkra-
vet om vedligeholdelse af bygninger i Kriminalforsorgen er et eksempel herpå.
26. Ud over resultatkravene i direktørkontrakten i 2013 har Justitsministeriets departement
fulgt op på Kriminalforsorgens håndtering af vedligeholdelsesområdet i forhold til de punkter,
som Rigsrevisionen i notat af 28. december 2012 fremhævede som opfølgningspunkter. Til
hvert af punkterne har der været knyttet konkrete aktiviteter til at forbedre styringen af og
grundlaget for vedligeholdelsesindsatsen. Selve opfølgningen herpå er sket halvårligt.
27. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Justitsministeriet på forskellig vis har fulgt
Kriminalforsorgens aktiviteter med henblik på at skabe det styringsmæssige overblik. Med
den styringsramme, herunder dokumentationsgrundlag, som Kriminalforsorgen nu arbejder
indenfor i forhold til vedligeholdelsesindsatsen, vurderer Rigsrevisionen, at Justitsministeriet
har mulighed for en tættere opfølgning på området. Det skyldes, at det nu er muligt at sætte
resultatkrav i forhold til bygningsmassens stand. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund,
at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm