Finansudvalget 2012-13
SB 17 3
Offentligt
1201917_0001.png
Høringssvar vedr. Statsrevisorenes beretning nr. 17/2011 om aktivi-
teter og udgifter i praksissektoren
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse skal afgive redegørelse til Statsreviso-
rerne vedr. de foranstaltninger og overvejelser, Statsrevisorernes beretning vedr.
aktiviteter og udgifter i Praksissektoren har givet anledning til. I den forbindelse
har ministeriet anmodet Region Nordjylland om regionens eventuelle bemærk-
ninger til beretningen, som hermed følger i indeværende høringssvar.
Region Nordjylland finder indledningsvis anledning til at tilkendegive, at der er
tale om en grundig og gennemarbejdet beretning, der indeholder genkendelige
konklusioner. Beretningen forholder sig til de centrale elementer i forhold til regi-
onernes styringsmuligheder og udnyttelse heraf. Region Nordjyllands bemærk-
ninger til henholdsvis de rammer regionen er underlagt, og regionens egen ind-
sats indenfor disse rammer følger herunder.
Rammerne for styring af aktivitet og udgifter i praksissektoren
Region Nordjylland finder den konklusion, at de eksisterende rammer gør det
vanskeligt for regionen at styre aktiviteter og udgifter i praksissektoren, let gen-
kendelig og meget central. Endvidere indeholder beretningen centrale pointer, i
forhold til de rammer regionerne har for kontrol og udfordringer i den forbindelse.
En udfordring i den forbindelse er, at regionen via sin forsyningsforpligtelse er
bestiller af en ydelse hos en leverandør
mens det er en borger og ikke regio-
nen, der efterspørger og modtager ydelsen. Det er en helt fundamental udfor-
dring, som gør aktivitetsstyring, budgettering af udgifter samt opfølgende kontrol
meget vanskelig. Det er desuden et vilkår, at kontrollen sker indenfor rammerne
af et aftalebaseret system, der i høj grad er baseret på tillid.
Region Nordjylland anerkender, at indgåelse af overenskomster er en realistisk
og relevant måde at tilrettelægge de overordnede rammer for praksisområdet på.
Region Nordjylland anser dog på linje med Statsrevisorerne overenskomsternes
paritetiske system som en væsentlig udfordring i forhold til en effektiv kontrolind-
sats. Det princip indebærer, at ethvert tiltag til kontrol
uanset hvor oplagt et evt.
krav mod en yder måtte være
bliver gjort til genstand for et spørgsmål om for-
tolkning af overenskomsten. Og som konsekvens heraf en klage til samarbejds-
udvalg og Landssamarbejdsudvalg, hvor der er et krav om enighed, for at kunne
træffe beslutninger. Opnås der ikke enighed, vil der kunne blive tale om en for-
handlingsløsning eller faglig voldgift. Det er altså uanset udgangspunktet forbun-
det med stor usikkerhed, hvordan udfaldet af sagen bliver.
Region Nordjylland anser det som vanskeligt at få ændret dette afgørende inden-
for de nuværende rammer, idet det vil blive genstand for forhandling i forbindelse
med en overenskomstfornyelse på de enkelte praksisområder. Det er altså helt
elementære krav til kontrolmulighed, der bliver genstand for forhandling.
Regionsrådsformand
Ulla Astman
Tlf.: 96 35 10 00
Mail: [email protected]
13. november 2012
Journalnr.: 2011-156555-13
Statsrevisorerne beretning SB17/2011 - Bilag 3: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse nr. 2 af 7. januar 2013
Alternativet til en overenskomst er konflikt, hvilket traditionelt er til størst ulempe
for borgere, regioner og kommuner. Ved konflikt vil den pågældende ydergruppe
forsætte sit virke (i og med overenskomstens ydelser normalt videreføres i be-
kendtgørelsesform), mens yderen blot kræver kontant betaling af borgerne, som
så må få refunderet udlægget hos regioner og kommuner.
Statsrevisorernes beretning vil dog være et væsentligt bidrag til at kunne for-
handle styrkede kompetencer til regionerne i overenskomsterne.
Region Nordjyllands kontrolindsats
En af Statsrevisorernes konklusioner er, at der er forskel på kontrolniveauet i de
enkelte regioner. Region Nordjylland er af den opfattelse, at det er en korrekt
iagttagelse. Regionale forskelle i håndteringen af og niveauet for kontrol skyldes
efter Region Nordjyllands opfattelse primært uklare overenskomster, hvorfor der
naturligt nok sker forskellig udfyldning.
Region Nordjylland kan oplyse, at der i regi af Danske Regioner er iværksat en
tværregional indsats i forhold til en styrkelse af regionernes kontrolindsats. Der er
tale om en konsolidering af en allerede igangværende proces. Indsatsen har til
formål dels at skabe en mere struktureret tilgang til kontrol på praksisområdet
med udvikling af en tværregional organisering omkring erfaringsudveksling med
kontrolindsatsen. Endvidere at strømline og ensrette denne indsats via handle-
planer og fælles strategier.
Region Nordjylland kan videre oplyse, at der pågår et arbejde i forhold til at ud-
byde regionernes IT-system til afregning, administration og dataanalyse. Et væ-
sentligt element heri er at styrke den IT-baserede kontrol af den afregning, der
foregår.
I Region Nordjylland har der også været et stadigt stigende fokus på kontrol på
praksisområdet indenfor de givne rammer. Indsatsen og regionens fokus på
denne styrkes yderligere ved skabelse af en specialiseret kontrolfunktion og en
organisering omkring denne. Formålet er at arbejde systematisk med kontrol in-
denfor de givne lovgivnings- og overenskomstmæssige rammer, herunder at af-
prøve disse rammer. En del af hensigten er også at styrke indsatsen i forhold til
kommunikation til yderne
i og med en skærpet indsats og en italesættelse heraf
erfaringsmæssigt kan føre til adfærdsændringer.
Region Nordjylland vil i sammenhæng med egen indsats tillige indgå i den orga-
nisering og indsats, der pågår i forhold ensretning og styrkelse af den tværregio-
nale indsats. Region Nordjylland vil derfor arbejde systematisk med at udnytte og
anvende erfaringer med og ideer til kontrolindsatser, der findes i øvrige regioner.
Side 2 af 2