Finansudvalget 2015-16
SB 16 4
Offentligt
1574019_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om undervisningen
på universiteterne
December
2015
Statsrevisorerne beretning SB16/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 27. november 2015
1574019_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om undervisningen på universiteterne (beretning nr. 16/2011)
27. november 2015
RN 1108/15
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om undervisningen på universiteterne,
som blev indledt med en beretning i 2012. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Stats-
revisorerne af 11. februar 2013.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Uddannelses- og Forskningsministeriet har taget en række initiativer, der skal sikre
kvalitet i de videregående uddannelser ved bl.a. at øge gennemsigtigheden i de fag-
lige resultater og etablere et system til indberetning af nøgletal herfor.
Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at denne del af sagen
kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Uddannelses- og Forskningsministeriet har fulgt op på taxameterforhøjelsen og
vil følge dette fremadrettet.
Styrelsen for Videregående Uddannelser har fået udarbejdet et system til indbe-
retning af undervisning, vejledning og forskerdækning.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har arbejdet med at skabe større gennem-
sigtighed i universiteternes faglige resultater samt defineret og indsamlet nøgle-
tal herfor.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har arbejdet med at skabe gennemsigtig-
hed i universiteternes faglige resultater og resurseanvendelse. Rigsrevisionen fin-
der det i denne sammenhæng hensigtsmæssigt, at ministeriet har etableret nøg-
letal for udviklingen i timetal og forskerdækning, og at disse tal fremadrettet bør
indgå i Styrelsen for Videregående Uddannelsers tilsyn.
Uddannelses- og Forskningsministeriet er i gang med at implementere uddannel-
sesakkreditering, der skal sikre, at uddannelserne og undervisningen baserer sig
på et videngrundlag (forskning). Rigsrevisionen vil dog fortsat følge indfasningen
af institutionsakkrediteringen i opfølgningen på beretningen om sikring og udvik-
ling af kvaliteten af universitetsuddannelserne fra april 2008.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB16/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 27. november 2015
1574019_0003.png
2
Uddannelses- og Forskningsministeriet har fulgt op på antallet af undervisningstimer
og på forskerdækning. Rigsrevisionen kan dog konstatere, at der stadig er store for-
skelle mellem de enkelte uddannelser i forhold til timetal og forskerdækning.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
udviklingen i timetal og forskerdækning
Uddannelses- og Forskningsministeriets brug af universiteternes udviklingskon-
trakter til at adressere risikoen for, at studerende på nogle uddannelser ikke tilby-
des heltidsuddannelser af høj kvalitet.
I.
Bachelor- og kandidatuddan-
nelser
er forskningsbaserede
uddannelser, som universite-
terne udbyder. Uddannelserne
udbydes inden for de faglige
hovedområder humaniora,
samfundsvidenskab, naturvi-
denskab, teknisk videnskab
og sundhedsvidenskab.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2012 en beretning om undervisningen på universiteterne.
Beretningen handlede om, hvorvidt universiteterne tilbyder de studerende på bachelor- og
kandidatuddannelserne forskningsbaseret undervisning, og om takstforhøjelsen har givet
det ønskede løft til undervisningen på humaniora og samfundsvidenskab. Beretningen vi-
ste, at de studerende – selv efter takstforhøjelsen – tilbydes meget få undervisningstimer,
ligesom meget af undervisningen varetages af eksterne undervisere (dvs. ikke forskere).
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de, at universiteterne og Ud-
dannelses- og Forskningsministeriet ikke i tilstrækkelig grad havde styret og fulgt op på, om
de studerende modtog tilstrækkelig forskningsbaseret undervisning.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
Udviklingen i timetal og forskerdækning af under-
visningen.
Uddannelses- og Forskningsministeriets arbejde
med at skabe større gennemsigtighed i universite-
ternes faglige resultater, herunder definere og ind-
samle sammenlignelige nøgletal om undervisnin-
gen (timetal og forskerdækning).
Uddannelses- og Forskningsministeriets brug af
universiteternes udviklingskontrakter til at adressere
risikoen for, at studerende på nogle uddannelser
ikke tilbydes heltidsuddannelser af høj kvalitet.
Uddannelses- og Forskningsministeriets eventuelle
initiativer som opfølgning på ECTS-evalueringen.
Uddannelses- og Forskningsministeriets opfølgning
på taxameterløftet via tilsyn med universiteterne.
Universiteternes arbejde med at sikre et passende
niveau af forskningsbaseret undervisning på alle
uddannelser og større gennemsigtighed i universi-
teternes faglige resultater og resurseanvendelse.
Udformningen og implementeringen af den nye
akkrediteringsmodel.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på ovennævnte punkter.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB16/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 27. november 2015
1574019_0004.png
3
II.
Uddannelses- og Forskningsministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Uddannelses- og Forskningsministeriets initiativer i forhold
til de udestående opfølgningspunkter. Rigsrevisionen har siden afgivelsen af notat til Stats-
revisorerne af 11. februar 2013 fulgt området gennem løbende brevveksling og møder med
ministeriet. Vi har afventet ministeriets opgørelse over undervisningstimer på de videregå-
ende uddannelser.
Udviklingen i timetal og forskerdækning af undervisningen
7. Statsrevisorerne pegede på risikoen for, at studerende på nogle universitetsuddannelser
ikke tilbydes en heltidsuddannelse af høj kvalitet, fordi antallet af undervisningstimer er for
lavt, og forskerdækningen af undervisningen er utilstrækkelig.
8. Det fremgik af beretningen, at en bachelorstuderende på en humanistisk uddannelse i gen-
nemsnit kun havde 8 undervisningstimer pr. uge, og en kandidatstuderende havde 5 timer
pr. uge. Beretningen viste også, at studerende på de samfundsvidenskabelige uddannelser
i gennemsnit blev undervist noget mindre af forskere end på andre uddannelser. Rigsrevi-
sionen havde set eksempler på samfundsvidenskabelige uddannelser, hvor forskere vare-
tog helt ned til godt 20 % af undervisningen. Det lave undervisningstimetal gav risiko for, at
de studerende ikke reelt gik på en heltidsuddannelse, og den lave forskerdækning på nog-
le uddannelser kunne betyde, at de studerende ikke modtog tilstrækkelig forskningsbaseret
undervisning.
9. Uddannelses- og forskningsministeren oplyste i sin redegørelse, at han var enig i, at det
var kritisabelt, at forskerdækningen visse steder var så lav som 20 %, og at antallet af under-
visningstimer kun var henholdsvis 5 og 8 timer.
10. Uddannelses- og Forskningsministeriet har oplyst, at ministeriet har fulgt op på antallet
af undervisningstimer og forskerdækning i forbindelse med opfølgningen på taxameterfor-
højelsen til humaniora og samfundsvidenskab. Ministeriet har således løbende via opfølg-
ningen på taxameterløftet fulgt op på antallet af undervisnings- og vejledningstimer og forsk-
ningsbaseret undervisning på 115 udvalgte humanistiske og samfundsvidenskabelige ud-
dannelser fordelt på 6 universiteter. Ifølge ministeriet er der i alt 498 humanistiske og sam-
fundsvidenskabelige bachelor- og kandidatuddannelser, hvilket betyder, at undersøgelsen
vedrører knap 1/4 af disse uddannelser.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har senest i december 2013 offentliggjort et notat,
der opgør antallet af undervisnings- og vejledningstimer og forskningsbaseret undervisning
på de 115 udvalgte uddannelser. Af notatet fremgår det, at de uddannelser, der indgår i op-
gørelsen, generelt har fået flere undervisnings- og vejledningstimer. Forskerdækningen er
ligeledes steget, men i mindre omfang. Det fremgår dog også, at det er forskelligt fra uddan-
nelse til uddannelse, hvor stor forbedringen har været, ligesom der er nogle uddannelser,
der slet ikke har opnået en forbedring.
11. Uddannelses- og forskningsministerens opfølgning fra december 2013 viste, at timetal-
let fra 2009/2010 til 2012/2013 var steget med 8 procentpoint i forhold til Uddannelses- og
Forskningsministeriets opgørelse fra 2009/2010
1)
, mens forskerdækningen var steget med
3 procentpoint.
Styrelsen for Videregående Uddannelser fulgte op på opgørelsen i forbindelse med tilsyns-
møderne med de enkelte universiteter i 2013 og 2014. Effekterne af taxameterforhøjelsen
udgjorde desuden et særskilt emne i tilsynsrapporterne for de enkelte universiteter.
Uddannelses- og Forsknings-
ministeriets opfølgning på taxa-
meterforhøjelsen er baseret på
data fra de 5 største henholds-
vis humanistiske og samfunds-
videnskabelige bachelor- og
kandidatuddannelser på 6 uni-
versiteter – i alt 115 uddannel-
ser.
1)
Uddannelses- og Forskningsministeriets tal fra målingen i 2009/2010 afviger med 2 procentpoint fra Rigs-
revisionens opgørelse i beretningen. Det skyldes bl.a., at Rigsrevisionens opgørelse er baseret på flere
universiteter end ministeriets opgørelse.
Statsrevisorerne beretning SB16/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 27. november 2015
1574019_0005.png
4
12. Uddannelses- og Forskningsministeriet har oplyst, at ministeriet fremover vil følge effek-
ten af taxameterforhøjelsen målt ved antallet af undervisnings- og vejledningstimer samt for-
holdet mellem videnskabeligt personale og deltidsbeskæftigede videnskabelige medarbej-
dere. Dette skal ske for fremadrettet at sikre ensartede definitioner og opgørelsesmetoder
og for at opnå en samlet og sammenlignelig indsigt i alle de videregående uddannelser.
13. Rigsrevisionen kan konstatere, at Uddannelses- og Forskningsministeriet har fulgt op på
antallet af undervisningstimer og forskerdækning i forbindelse med opfølgningen på taxame-
terforhøjelsen. Rigsrevisionen kan dog konstatere, at der stadig er store forskelle mellem de
enkelte uddannelser i forhold til timetal og forskerdækning. Rigsrevisionen vil derfor fortsat
følge udviklingen i timetal og forskerdækning på universiteterne.
Uddannelses- og Forskningsministeriets arbejde med at skabe større gennemsigtig-
hed i universiteternes faglige resultater, herunder definere og indsamle sammenlig-
nelige nøgletal om undervisningen (timetal og forskerdækning)
14. Det fremgik af beretningen, at Uddannelses- og Forskningsministeriet ikke systematisk
opsamlede oplysninger over timetal og forskerdækning på universiteterne.
Uddannelses- og forskningsministeren oplyste i sin redegørelse, at han havde sat fokus på
uddannelsernes kvalitet ved at stille krav om større gennemsigtighed i universiteternes fag-
lige resultater gennem flere og bedre informationer om universiteternes faglige aktiviteter,
herunder at der etableres metoder til dokumentation af antallet af undervisningstimer. Mini-
steren ville bl.a. nedsætte en arbejdsgruppe med repræsentanter fra de videregående ud-
dannelsesinstitutioner, der skulle udarbejde grundlaget for indsamling af data om studieak-
tiviteter på de videregående uddannelser, bl.a. for at belyse, om de enkelte uddannelser var
heltidsuddannelser. Det ville bl.a. omfatte, hvem der forestod undervisningen, herunder for-
skerdækningen, og undervisningsaktiviteterne.
15. Uddannelses- og Forskningsministeriet har oplyst, at ministeriet i samarbejde med re-
præsentanterne fra uddannelsesinstitutionerne har udviklet et koncept for at opgøre om-
fanget af planlagt undervisning, vejledning og forskerdækning på alle videregående uddan-
nelser på ministerområdet. Styrelsen for Videregående Uddannelser har i forlængelse heraf
fået udviklet et it-system til semestervis indberetning af den planlagte undervisning og vej-
ledning samt forskerdækning. Systemet er i øjeblikket i pilotdrift for en række udvalgte ud-
dannelser. Fra efterårssemesteret 2015 skal alle institutioner indberette tal til systemet for
alle videregåede uddannelser.
Indberetningerne er en del af et større datavarehusprojekt, som løbende bliver udvidet med
flere oplysninger. Datavarehuset skal bl.a. også give oplysninger til det digitale værktøj Ud-
dannelseszoom, der skal være med til at understøtte unges uddannelsesvalg gennem stør-
re gennemsigtighed omkring uddannelsernes kvalitet og relevans. Oplysninger om timetal
og forskerdækning vil fra 2016 indgå, når fase 2 af Uddannelseszoom er implementeret.
16. Rigsrevisionen finder Uddannelses- og Forskningsministeriets arbejde med at skabe
større gennemsigtighed i universiteternes faglige resultater samt definere og indsamle nøg-
letal tilfredsstillende. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB16/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 27. november 2015
1574019_0006.png
5
Uddannelses- og Forskningsministeriets brug af universiteternes udviklingskontrak-
ter til at adressere risikoen for, at studerende på nogle uddannelser ikke tilbydes hel-
tidsuddannelse af høj kvalitet
17. Det fremgik af beretningen, at uddannelses- og forskningsministeren i juni 2012 havde
indgået nye udviklingskontrakter med universiteterne. Både de hidtidige og de nye udvik-
lingskontrakter forholdt sig til forskellige aspekter af kvalitet i uddannelserne, men ingen af
kontrakterne for 2011 indeholdt mål for antallet af undervisningstimer eller forskerdæknin-
gen. Det gjorde 2 af de nye kontrakter, idet et mål for timetal indgik i KU’s kontrakt, og et
mål om at øge forskerdækningen af undervisningen indgik i CBS’ kontrakt.
18. Uddannelses- og Forskningsministeriet har oplyst, at formålet med udviklingskontrak-
terne er at fremme institutionernes strategiske udvikling.
19. Udviklingskontrakterne for 2015-2017 indeholder 5 pligtige mål baseret på samfunds-
mæssige prioriteringer opstillet af uddannelses- og forskningsministeren, herunder ét plig-
tigt mål om kvalitet i uddannelserne. Universiteterne definerer selv konkrete målepunkter til
de enkelte mål. Rigsrevisionens gennemgang af universiteternes udviklingskontrakter viser,
at 3 ud af 8 universiteter (KU, DTU og AU) har opsat målepunkter vedrørende timetal, mens
ét universitet (AAU) har opstillet et målepunkt vedrørende forskerdækningen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet påpeger, at målene i udviklingskontrakten med til-
hørende målepunkter typisk er på institutionsniveau og derfor normalt ikke adresserer en-
keltuddannelser.
Styrelsen for Videregående Uddannelser følger årligt op på universiteternes afrapporterin-
ger af mål fra udviklingskontrakten i forbindelse med opfølgningen på årsrapporten. I tilba-
gemeldingen til institutionerne har Uddannelses- og Forskningsministeriet oplyst, at styrel-
sen særligt har fokus på de målepunkter, der ikke er opfyldt eller ikke er opgjort, og de afvi-
gelsesforklaringer, institutionerne angiver.
20. Rigsrevisionens gennemgang viser, at uddannelses- og forskningsministeren har opstil-
let et pligtigt mål i universiteternes udviklingskontrakter for at adressere bedre kvalitet i ud-
dannelserne, herunder fastholdelse af studerende og bedre beskæftigelse. Rigsrevisionen
finder dog samtidig, at pligtige mål ikke i sig selv er nok til at sikre kvalitet i uddannelserne,
da universiteterne kun i begrænset omfang selv har opstillet målepunkter vedrørende time-
tal og forskerdækning. Rigsrevisionen finder, at uddannelses- og forskningsministeren bur-
de have stillet mere konkrete krav til universiteterne, og vil derfor fortsat følge området.
Uddannelses- og Forskningsministeriets eventuelle initiativer som opfølgning på
ECTS-evalueringen
21. I forbindelse med spørgsmålet om udviklingen i timetal og forskerdækning oplyste ud-
dannelses- og forskningsministeren i sin redegørelse, at Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
havde igangsat en undersøgelse af de videregående uddannelsesinstitutioners arbejde
med at fastsætte ECTS i forbindelse med uddannelsesplanlægning og tilrettelæggelse af
undervisningen.
22. EVA offentliggjorde i marts 2014 undersøgelsen ”ECTS – på de videregående uddan-
nelser”. Hovedkonklusionerne i undersøgelsen er, at institutionerne bruger ECTS, når ud-
dannelserne skal tilrettelægges, og at de følger den samme timenorm for ECTS. Undersø-
gelsen stiller sig dog kritisk over for institutionernes arbejde med at monitorere og justere
de studerendes arbejdsbyrde i forhold til ECTS og normen om fuldtidsstudier. Undersøgel-
sen peger på, at dette arbejde ikke foregår tilstrækkeligt systematisk.
Forkortelser for universite-
terne
Københavns Universitet
Aarhus Universitet
Syddansk Universitet
Copenhagen Business
School
AAU: Aalborg Universitet
RUC: Roskilde Universitet
DTU: Danmarks Tekniske
Universitet
ITU: IT-Universitetet
KU:
AU:
SDU:
CBS:
ECTS (European Credit
Transfer System)
Ét studieår svarer til 60 ECTS-
point. ECTS er et mål for ar-
bejdsbelastningen, og 60 ECTS-
point svarer i Danmark til en ar-
bejdsbelastning på 1.650 timer
om året.
Statsrevisorerne beretning SB16/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 27. november 2015
1574019_0007.png
6
EVA vil følge op på ECTS-undersøgelsen gennem undersøgelsen ”Studieintensitet – hvor-
dan leverer de videregående uddannelser fuldtidsuddannelser?”. Undersøgelsen sætter fo-
kus på, hvordan de videregående uddannelsesinstitutioner kan tilrettelægge uddannelserne
med det formål at sikre, at de studerende læser på fuldtid. Undersøgelsen er tværgående
og omfatter både erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter og løber frem
til primo 2016.
23. EVA’s evaluering har ikke givet direkte anledning til initiativer fra Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets side. Ministeriet har dog oplyst, at ministeriet vil følge resultaterne af EVA’s
videre undersøgelse af området.
24. Rigsrevisionen kan konstatere, at Uddannelses- og Forskningsministeriet vil følge resul-
taterne af EVA’s videre undersøgelse. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen
kan afsluttes.
Uddannelses- og Forskningsministeriets opfølgning på taxameterløftet via tilsyn med
universiteterne
25. Statsrevisorerne fandt ikke udviklingen i timetal og forskerdækning efter takstforhøjelsen
tilfredsstillende.
26. Emnet er allerede behandlet i dette notat, jf. pkt. 7-13. Rigsrevisionen kan på baggrund
heraf konstatere, at Uddannelses- og Forskningsministeriet har fulgt op på effekterne af taxa-
meterløftet via ministeriets tilsyn, og at ministeriet også vil følge dette fremover. Ministeriet
har etableret nøgletal for udviklingen i timetal og forskerdækning, som bør indgå i Styrelsen
for Videregående Uddannelsers tilsyn. Dette finder Rigsrevisionen tilfredsstillende og vurde-
rer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Universiteternes arbejde med at sikre et passende niveau af forskningsbaseret under-
visning på alle uddannelser og større gennemsigtighed i universiteternes faglige re-
sultater og resurseanvendelse
27. Statsrevisorerne kritiserede, at universiteterne og Uddannelses- og Forskningsministe-
riet ikke i tilstrækkelig grad havde styret og fulgt op på, om de studerende modtog tilstrække-
lig forskningsbaseret undervisning.
Statsrevisorerne kritiserede også, at der ikke var fastsat mål og normer eller peget på bed-
ste praksis for den forskningsbaserede undervisning, og at der kun var et enkelt universitet
(CBS), som havde tilstrækkelig viden om omkostningerne ved de forskellige uddannelser.
28. Uddannelses- og forskningsministeren oplyste i sin redegørelse, at han forventede, at
universiteterne havde fokus på optimering af den interne økonomistyring, herunder omkost-
ningerne ved forskning og uddannelse. Universiteterne skulle i den kommende årsrapport
for 2012 udarbejde økonomiske nøgletal for udgifter til bl.a. forskning og uddannelse efter en
ny vejledning om hovedområde- og formålsfordeling af universiteternes omkostninger. Der-
udover oplyste ministeren, at han havde stillet krav om, at universiteterne skulle overgå til en
fælles kontoplan og på sigt økonomistyringssystemet Navision Stat, hvilket også forventedes
at ville give en større gennemsigtighed i universiteternes omkostninger.
29. Det er ifølge Uddannelses- og Forskningsministeriet det enkelte universitets ansvar at
levere forskningsbaserede uddannelser af den fornødne kvalitet. Ministeriet har dog – bl.a.
på baggrund af Rigsrevisionens beretning – i oktober 2013 nedsat et udvalg, der skal pege
på initiativer til forbedring af kvalitet, relevans og sammenhæng i de videregående uddan-
nelser (kvalitetsudvalget). Kvalitetsudvalget har arbejdet frem til januar 2015 og er nu kom-
met med en række anbefalinger. Ifølge ministeriet bekræfter anbefalingerne relevansen af
det igangsatte arbejde med retvisende og sammenlignelige opgørelser af timetal og forsker-
dækning på tværs af uddannelsesinstitutionerne.
Statsrevisorerne beretning SB16/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 27. november 2015
1574019_0008.png
7
Ud over kvalitetsudvalgets arbejde fremhæver Uddannelses- og Forskningsministeriet 3 kon-
krete initiativer, som ministeriet har taget for at styrke universiteternes arbejde med kvalitet.
For det første er lov om akkreditering blevet ændret, så der nu er indført institutionsakkredi-
tering. Institutionsakkreditering indebærer en ekstern vurdering af universiteternes kvalitets-
arbejde og styrker således universiteternes eget arbejde med udvikling af kvaliteten af ud-
dannelserne. Akkrediteringsmodellen vil blive gennemgået i pkt. 33-40 i dette notat. For det
andet har ministeriet øget gennemsigtigheden på området gennem flere offentligt tilgænge-
lige data, herunder udviklet det digitale værktøj Uddannelseszoom, der skal understøtte un-
ges uddannelsesvalg gennem mulighed for at sammenligne uddannelser på forskellige pa-
rametre i forhold til kvalitet og relevans. Formålet med Uddannelseszoom er, at især kom-
mende studerende i forbindelse med deres valg af videregående uddannelse skal have mu-
lighed for at sammenligne forskellige informationer på tværs af uddannelser og uddannelses-
typer, herunder informationer om løn, ledighed, gennemførelsestid og frafald. For det tredje
har ministeriet fra 2015 introduceret et nyt indikatorbestemt tilsyn med uddannelsesinstitu-
tionerne. Det indikatorbaserede tilsyn er en del af et fælles tilsynskoncept for de videregåen-
de uddannelser, som Styrelsen for Videregående Uddannelser har introduceret i 2015. Sty-
relsen følger i det indikatorbaserede tilsyn institutionerne via en række nøgletal. Tilsynet
baserer sig på data, der bl.a. er indberettet til Danmarks Statistik og Forsknings- og Innova-
tionsstyrelsen. De nøgletal, der ligger til grund for tilsynet, bliver offentliggjort på ministeriets
hjemmeside. På nuværende tidspunkt er der offentliggjort nøgletal for 2012, 2013 og 2014.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har oplyst, at nøgletallene i dag indeholder data ved-
rørende tilgang, frafald på 1. år, overskredet studietid og ledighed samt nøgletal for ph.d.-ud-
dannelse og videre- og efteruddannelse. Ministeriet gør i denne forbindelse opmærksom på,
at 2015 er det første år med det nye tilsynskoncept. Ministeriet vil derfor arbejde med frem-
adrettet at udvikle det indikatorbaserede tilsyn. Udviklingen i timetal og forskerdækning vil
indgå i ministeriets overvejelser om, hvordan tilsynet fremadrettet kan tilrettelægges.
30. Uddannelses- og Forskningsministeriet arbejder med at øge gennemsigtigheden i for-
hold til universiteternes faglige resultater og resurseanvendelsen på en række områder. Det-
te foregår gennem det enkelte universitets afrapportering af opfyldelsen af målene i udvik-
lingskontrakten i årsrapporten, jf. pkt. 18-20 i dette notat, og gennem Styrelsen for Videre-
gående Uddannelsers tilsyn. I forhold til at skabe større gennemsigtighed i resurseanven-
delsen har universiteterne desuden siden regnskabsåret 2012 udarbejdet økonomiske nøg-
letal for resurseforbruget. Opgørelsen indeholder 5 hovedtemaer, herunder uddannelse og
forskning, hvortil der er knyttet en række underformål. Opgørelsen fremgår ligeledes af uni-
versiteternes årsrapporter.
31. Uddannelses- og Forskningsministeriet har oplyst, at regeringen i efteråret 2015 har be-
sluttet, at der skal indføres en ny, fælles kontoplan for de videregående uddannelsesinsti-
tutioner. Ministeriet vil derfor igangsætte et arbejde om en fælles kontoplan med henblik på,
at de videregående uddannelsesinstitutioner kan overgå til fælles kontoplan pr. 1. januar
2018.
32. Rigsrevisionen finder, at Uddannelses- og Forskningsministeriet på forskellige måder
har arbejdet på at skabe gennemsigtighed i universiteternes faglige resultater og resurse-
anvendelse. Rigsrevisionen finder det i denne sammenhæng hensigtsmæssigt, at ministe-
riet har etableret nøgletal for udviklingen i timetal og forskerdækning, som fremadrettet bør
indgå i Styrelsen for Videregående Uddannelsers tilsyn. Rigsrevisionen vurderer derfor, at
denne del af sagen kan afsluttes. Rigsrevisionen vil dog som tidligere nævnt fortsat følge
udviklingen i niveauet for den forskningsbaserede undervisning.
Statsrevisorerne beretning SB16/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 27. november 2015
1574019_0009.png
8
Udformningen og implementeringen af den nye akkrediteringsmodel
33. Statsrevisorerne bemærkede, at Uddannelses- og Forskningsministeriet ikke via akkre-
ditering havde sikret, at de studerende fik et passende niveau af forskningsbaseret undervis-
ning.
34. Uddannelses- og forskningsministeren oplyste i sin redegørelse, at regeringen ville fore-
slå at indføre et nyt akkrediteringssystem, der skulle indebære en overgang til institutions-
akkreditering. Overgangen til institutionsakkreditering ville ifølge Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet betyde, at ansvaret for sikringen af den enkelte uddannelses relevans og
kvalitet ville blive placeret mere entydigt hos den centrale ledelse på den udbydende uddan-
nelsesinstitution.
35. Rigsrevisionen bemærkede i notat til Statsrevisorerne af 11. februar 2013, at institutions-
akkreditering ikke i sig selv sikrer, at de studerende får et passende niveau af forskningsba-
seret undervisning, da det bl.a. afhænger af, hvilke krav der stilles til uddannelsesinstitutio-
nernes overvågning af egne uddannelser.
36. Lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner trådte i kraft den 1. juli
2013. Loven indfaser over en årrække institutionsakkreditering som afløser for uddannelses-
akkreditering. Af lovbemærkningerne fremgår det, at alle Uddannelses- og Forskningsmini-
steriets uddannelsesinstitutioner skal have gennemgået en institutionsakkreditering inden
6 år fra lovens ikrafttræden, dvs. pr. 1. juli 2019. I indfasningsperioden fortsætter uddannel-
sesakkrediteringen af eksisterende uddannelser.
De 5 kriterier for akkredite-
ring
Kvalitetssikringspolitik og
strategi.
Kvalitetsledelse og organi-
sering.
Uddannelsernes viden-
grundlag.
Uddannelsernes niveau
og indhold.
Uddannelsernes relevans.
37. Institutionsakkreditering skal ifølge Uddannelses- og Forskningsministeriet medvirke til
at støtte og udvikle uddannelsesinstitutionernes interne kvalitetskultur gennem en tæt kob-
ling mellem uddannelsesinstitutionernes daglige kvalitets- og dokumentationsarbejde og den
eksterne kvalitetssikring. Det interne kvalitetssikringsarbejde skal leve op til 5 centralt fast-
satte kriterier for at blive akkrediteret. Kriterierne dækker alle videregående uddannelsesin-
stitutioner under ministeriet.
38. Akkrediteringsopgaven varetages af Danmarks Akkrediteringsinstitution og Akkredite-
ringsrådet, som er et fagligt uafhængigt råd. Ved institutionsakkreditering vurderes univer-
siteternes interne kvalitetsarbejde gennem en vurdering af, om det enkelte universitets in-
terne kvalitetssikringssystem er tilstrækkeligt effektivt, både når det drejer sig om udvikling
af nye uddannelser og om gennemførelse af og udvikling af eksisterende uddannelsesud-
bud. I institutionsakkrediteringen indgår en vurdering af, om universiteterne har en praksis,
der sikrer, at uddannelserne og undervisningen baserer sig på et videngrundlag (forskning),
som svarer til uddannelser af den type på det givne niveau og giver et solidt grundlag for
opnåelse af uddannelsens mål. Blandt de elementer, der indgår i akkrediteringen, er, om
universitetet sikrer, at uddannelserne er tilknyttet relevante faglige forskningsmiljøer og lø-
bende baserer sig på ny viden og forskning, at undervisernes faglige kvalifikationer er op-
daterede og løbende udvikles, at underviserne deltager i eller har aktiv kontakt med rele-
vante forskningsmiljøer og løbende inddrager viden og erfaringer herfra i undervisningen,
og at de studerende har kontakt til den relevante forskning.
39. Foreløbig er DTU og SDU blevet positivt institutionsakkrediteret, mens CBS og ITU er
blevet betinget positivt akkrediteret. AAU er i øjeblikket i gang med at blive akkrediteret. Der
er indtil videre ikke nogen universiteter, der har fået afslag på institutionsakkreditering.
Ved institutionsakkrediteringen af CBS blev det fx bemærket, at andelen af forskningsbase-
ret undervisning ikke blev monitoreret i tilstrækkelig grad, ligesom CBS ikke havde etable-
ret tilstrækkelige procedurer og en tilstrækkelig praksis til at sikre, at aktive forskere havde
varetaget en passende andel af undervisningen på hver enkelt uddannelse. Disse forhold
førte bl.a. til, at CBS blev betinget positivt institutionsakkrediteret. CBS skal nu rette op på
de konstaterede kvalitetsmæssige problemer, så Akkrediteringsrådet kan træffe en fornyet
afgørelse om institutionsakkreditering inden for 2 år.
Statsrevisorerne beretning SB16/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 27. november 2015
1574019_0010.png
9
40. Rigsrevisionen kan konstatere, at der i institutionsakkrediteringen bl.a. indgår en vurde-
ring af, om universiteterne har en praksis, der sikrer, at uddannelserne og undervisningen
baserer sig på et videngrundlag (forskning), og vurderer derfor, at denne del af sagen kan
afsluttes. Rigsrevisionen vil dog fortsat følge indfasningen af institutionsakkreditering i for-
bindelse med opfølgningen på beretningen om sikring og udvikling af kvaliteten af universi-
tetsuddannelserne fra april 2008.
Lone Strøm