Finansudvalget 2015-16
SB 13 6
Offentligt
1655422_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
indkøb af sygehusmedicin
August 2016
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. august 2016
1655422_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om indkøb af sygehusmedicin (beretning nr. 13/2011)
1. august 2016
RN 406/16
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om indkøb af sygehusmedicin, som blev
indledt med en beretning i 2012. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Statsrevisorerne
af 26. oktober 2012, 4. april 2013 og 21. oktober 2015.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Da den tidligere prisaftale udløb, iværksatte Sundheds- og Ældreministeriet og Dan-
ske Regioner initiativer, som har til formål at sikre, at indkøb af sygehusmedicin kan
ske til lavest mulige priser.
Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Sundheds- og Ældreministeriet, Danske Regioner og Lægemiddelindustriforenin-
gen (Lif) indgik den 1. april 2016 en ny aftale om prisreduktioner og loft over pri-
serne for sygehusforbeholdte lægemidler i perioden 1. april 2016 - 31. marts 2019.
Den nye prisaftale er mere gunstig end de tidligere prisaftaler, da den indebærer
en dobbelt så stor reduktion af prisloftet for eksisterende sygehusmedicin og en
genberegning af prisloftet for ny sygehusmedicin.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i maj 2012 en beretning om indkøb af sygehusmedicin. Beretningen
handlede om indkøb af sygehusmedicin i perioden 2007-2011, og formålet var at vurdere,
om Sundheds- og Ældreministeriet og regionerne sikrede, at indkøb af sygehusmedicin ske-
te til lavest mulige priser.
Beretningen viste, at regionerne havde afholdt væsentlige udgifter til sygehusmedicin, og at
udgifterne havde været markant stigende i en årrække. Beretningen viste videre, at ministe-
riet og regionerne havde iværksat initiativer, som bidrog til, at indkøb skete til lavest mulige
priser, men at der stadig var behov for en øget indsats for at opnå lavest mulige priser og
derved besparelser på udgifterne til sygehusmedicin.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. august 2016
1655422_0003.png
2
Beretningen viste desuden, at regionerne i 2007 fik en fælles indkøbsorganisation for syge-
husmedicin (Amgros) og dermed etablerede et godt grundlag for at opnå rabatter ved fælles
indkøb og derved lavest mulige priser. Større indkøbsvolumen forudsatte en ensartet brug
af sygehusmedicin på tværs af landets sygehuse. Regionerne kunne opnå yderligere be-
sparelser ved at sikre en større fremdrift i arbejdet med at standardisere brugen af medicin
på tværs af regionerne.
Beretningen viste endvidere, at Sundheds- og Ældreministeriet ikke fulgte anbefalingen om
at tage udgangspunkt i et referenceprissystem fremsat i rapporten ”Analyse af sygehusme-
dicin” fra maj 2009, men i stedet indgik en prisaftale med Lægemiddelindustriforeningen (Lif)
den 4. juni 2009. Danske Regioner var ikke inddraget i forhandlingerne om aftalen. Aftalen
skulle reducere priserne (den officielle listepris) på den sygehusmedicin, der blev leveret af
Lif-medlemmer. Aftalen indebar et prisloft fra juli 2009 og en prisreduktion på 5 % pr. 1. ja-
nuar 2010. Prisen på sygehusmedicin kunne ikke hæves over dette niveau frem til 31. de-
cember 2012. Endelig viste beretningen, at den gennemsnitlige opnåede rabat i 2010 ikke
indfriede ministeriets forventninger.
Sundheds- og Ældreministeriet pegede på, at årsagen til at indgå en prisaftale var usikker-
hed i forbindelse med de samlede gevinster af referenceprissystemet, og at Lif ikke ønske-
de et sådant system.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de:
at ministeriet indgik en prisaftale med Lif uden at inddrage Danske Regioner, som hav-
de større indsigt i anvendelse og indkøb af medicin
at ministeriet ikke havde taget initiativ til at genforhandle prisaftalen med Lif, skønt den
forventede rabat ikke fuldt ud var opnået.
Statsrevisorerne konstaterede også, at der fortsat var grundlag for at spare på udgifterne
til sygehusmedicin.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
Sundheds- og Ældreministeriets arbejde med fort-
sat at sikre styring af medicinudgifterne, herunder
ministeriets analyse af de fremtidige rammer, der
kan sikre lavere priser på sygehusmedicin.
Resultatet af Sundheds- og Ældreministeriets for-
handlinger om en ny aftale med Lif om priser på
sygehusmedicin.
Hvorvidt prisaftalen fungerer efter hensigten. Det
vil ske senest medio 2014 i umiddelbar forlængel-
se af Sundheds- og Ældreministeriet, Danske Re-
gioner og Lif’s midtvejsdrøftelser i tilknytning til pris-
aftalen.
Hvilke initiativer Sundheds- og Ældreministeriet og
regionerne iværksatte den 1. januar 2016 for at sik-
re, at indkøb af sygehusmedicin kan ske til lavest
mulige priser. Den eksisterende prisaftale udløb
den 31. december 2015.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 4. april 2013.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 4. april 2013.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 21. oktober 2015.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på det punkt, der ikke tidligere er
afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. august 2016
1655422_0004.png
3
II.
Sundheds- og Ældreministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Sundheds- og Ældreministeriets initiativer i forhold til det ude-
stående opfølgningspunkt.
7. Rigsrevisionen har siden afgivelsen af notat til Statsrevisorerne af 21. oktober 2015 fulgt
området gennem brevveksling med Sundheds- og Ældreministeriet. Vi har afventet, hvilke
initiativer ministeriet og regionerne iværksatte ved prisaftalens udløb den 31. december 2015.
Ministeriet har orienteret om disse initiativer i en redegørelse af 17. maj 2016.
Ny prisaftale
8. Den eksisterende prisaftale mellem Sundheds- og Ældreministeriet, Danske Regioner og
Lif blev forlænget til 1. april 2016. Sundheds- og Ældreministeriet har oplyst, at baggrunden
for forlængelsen var, at aftaleparterne ikke kunne nå til enighed, inden aftalen udløb den 31.
december 2015. Aftaleparterne ønskede dog fortsat at undersøge mulighederne for en ny
aftale og blev derfor enige om at forlænge aftalen i 3 måneder.
9. Sundheds- og Ældreministeriet har oplyst, at det centrale hensyn for prisaftaleforhandlin-
gerne var ønsket om ikke at ville betale mere for medicin i Danmark end i lande, vi normalt
sammenligner os med. Ministeriet havde en generel forventning om faldende medicinpriser
i Europa og fik inden forhandlingerne gennemført en prisanalyse, der sammenholdt de dan-
ske priser på sygehusmedicin med priserne i sammenlignelige lande.
Forhandlingerne resulterede i, at Sundheds- og Ældreministeriet, Danske Regioner og Lif
den 1. april 2016 indgik en ny aftale om prisreduktioner og loft over priserne for sygehus-
forbeholdte lægemidler i perioden 1. april 2016 - 31. marts 2019. Den nye prisaftale betyder:
Prisloftet for listepriserne på
eksisterende sygehusmedicin
skal reduceres yderligere
med i alt 10 % i aftaleperioden. Reduktionen er fordelt med 2,5 % henholdsvis den 1. maj
2016, 1. april 2017, 1. april 2018 og 1. februar 2019. Prisreduktionen er dermed dobbelt
så stor som i de 2 tidligere aftaler, hvor prisloftet blev reduceret med på 5 % i de 3-årige
aftaleperioder.
Prisen på
ny sygehusmedicin,
som introduceres i Danmark i aftaleperioden, kan ikke
overstige den gennemsnitlige pris i Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Holland,
Belgien, Tyskland, Irland og Østrig. Hvis den nye sygehusmedicin ikke er markedsført i
mindst 3 af de 9 lande ved introduktionen, skal der fastsættes et midlertidigt prisloft. Pris-
loftet for ny sygehusmedicin genberegnes som noget nyt i forhold til tidligere aftaler, når
den er introduceret i 6 eller i alle 9 referencelande.
Formålet med aftalen er at sikre forudsigelighed og et listeprisniveau på sygehusmedicin i
Danmark på niveau med priserne i de 9 referencelande.
Parterne vil evaluere, om den forudsatte effekt af aftalen bliver realiseret. Det vil ske ved en
midtvejsevaluering inden udgangen af oktober 2017 og 3 måneder før, aftalen udløber –
dvs. senest den 21. december 2018. I forlængelse af evalueringerne vil Sundheds- og Æl-
dreministeriet tage initiativer til, at udbydere af sygehusmedicin – som ikke er medlemmer
af Lif – tilslutter sig principperne i aftalen eller bliver omfattet af andre foranstaltninger.
10. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Sundheds- og Ældreministeriet og Danske
Regioner på baggrund af den nye prisaftale har medvirket til at sikre, at indkøb af sygehus-
medicin kan ske til lavest mulige priser. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen
kan afsluttes.
Lone Strøm