Finansudvalget 2015-16
SB 13 5
Offentligt
1558902_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om indkøb af
sygehusmedicin
November
2015
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 21. oktober 2015
1558902_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om indkøb af sygehusmedicin (beretning nr. 13/2011)
21. oktober 2015
RN 406/15
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om indkøb af sygehusmedicin, som blev
indledt med en beretning i 2012. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Statsrevisorer-
ne af 26. oktober 2012 og 4. april 2013.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen finder Sundheds- og Ældreministeriets (tidligere Ministeriet for Sund-
hed og Forebyggelse) opfølgning på prisaftalen tilfredsstillende og vurderer, at denne
del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Sundheds- og Ældreministeriet har fulgt op på prisaftalen ved at gennemføre midt-
vejsdrøftelser mellem Sundheds- og Ældreministeriet, Lægemiddelindustriforenin-
gen (Lif) og Danske Regioner. Parterne er enige om, at prisaftalen har været med
til at sikre prisstabilitet på indkøb af sygehusmedicin.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Den nuværende prisaftale udløber den 31. december 2015. Rigsrevisionen vil følge
op på, hvilke initiativer Sundheds- og Ældreministeriet og regionerne vil iværksætte
den 1. januar 2016 for at sikre, at indkøb af sygehusmedicin kan ske til lavest mulige
priser.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i maj 2012 en beretning om indkøb af sygehusmedicin. Beretningen
handlede om indkøb af sygehusmedicin i perioden 2007-2011. Formålet med undersøgel-
sen var at vurdere, om Sundheds- og Ældreministeriet og regionerne sikrede, at indkøb af
sygehusmedicin skete til lavest mulige priser.
Beretningen viste, at regionerne havde afholdt væsentlige udgifter til sygehusmedicin, og at
udgifterne var markant stigende i en årrække. Beretningen viste videre, at ministeriet og re-
gionerne havde iværksat initiativer, som bidrog til, at indkøb skete til lavest mulige priser,
men at der stadig var behov for en øget indsats for at opnå lavest mulige priser og derved
besparelser på udgifterne til sygehusmedicin.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 21. oktober 2015
1558902_0003.png
2
Beretningen viste videre, at regionerne i 2007 fik en fælles indkøbsorganisation for syge-
husmedicin (Amgros) og dermed etablerede et godt grundlag for at opnå rabatter ved fæl-
les indkøb og derved lavest mulige priser. Større indkøbsvolumen forudsatte en ensartet
brug af sygehusmedicin på tværs af landets sygehuse. Regionerne kunne opnå yderligere
besparelser ved at sikre en større fremdrift i arbejdet med at standardisere brugen af medi-
cin på tværs af regionerne.
Beretningen viste endelig, at Sundheds- og Ældreministeriet ikke fulgte anbefalingen om at
tage udgangspunkt i et referenceprissystem fremsat i rapporten ”Analyse af sygehusmedi-
cin” fra maj 2009, men i stedet indgik en prisaftale med Lægemiddelindustriforeningen (Lif)
den 4. juni 2009. Danske Regioner var ikke inddraget i forhandlingerne om aftalen. Aftalen
skulle reducere priserne (den officielle listepris) på den sygehusmedicin, der blev leveret af
Lif-medlemmer. Aftalen indebar et prisloft fra juli 2009 og en prisreduktion på 5 % pr. 1. ja-
nuar 2010. Prisen på sygehusmedicin kunne ikke hæves over dette niveau frem til 31. de-
cember 2012. Beretningen viste, at den gennemsnitlige opnåede rabat i 2010 ikke indfrie-
de ministeriets forventninger.
Sundheds- og Ældreministeriet pegede på, at årsagen til at indgå en prisaftale var usikker i
forbindelse med de samlede gevinster af referenceprissystemet, og at Lif ikke ønskede et
sådant system.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de:
at ministeriet indgik en prisaftale med Lif uden at inddrage Danske Regioner, som hav-
de større indsigt i anvendelse og indkøb af medicin
at ministeriet ikke havde taget initiativ til at genforhandle prisaftalen med Lif, skønt den
forventede rabat ikke fuldt ud var opnået.
Statsrevisorerne konstaterede også, at der fortsat var grundlag for at spare på udgifterne til
sygehusmedicin.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på følgen-
de punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
Sundheds- og Ældreministeriets arbejde med fort-
sat at sikre styring af medicinudgifterne, herunder
ministeriets analyse af de fremtidige rammer, der
kan sikre lavere priser på sygehusmedicin.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 4. april 2013, hvor det fremgår:
at Sundheds- og Ældreministeriet har inddraget
Danske Regioner i forhandlingerne om en ny
prisaftale med Lif
at Sundheds- og Ældreministeriet til brug for for-
handlingerne om en ny prisaftale med Lif har
analyseret og overvejet fremtidige rammer, der
kan sikre lavere priser på sygehusmedicin.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 4. april 2013, hvor det fremgår, at Sundheds- og
Ældreministeriet, Lif og Danske Regioner indgik en
prisaftale den 18. december 2012.
Behandles i dette notat.
Resultatet af Sundheds- og Ældreministeriets for-
handlinger om en ny aftale med Lif om priser på
sygehusmedicin.
Hvorvidt prisaftalen fungerer efter hensigten. Det vil
ske senest medio 2014 i umiddelbar forlængelse af
Sundheds- og Ældreministeriet, Danske Regioner
og Lif’s midtvejsdrøftelser i tilknytning til prisaftalen.
5. Vi redegør i dette notat for resultatet af opfølgningen på det punkt, der ikke tidligere er af-
sluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 21. oktober 2015
1558902_0004.png
3
II.
Sundheds- og Ældreministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Sundheds- og Ældreministeriets initiativer i forhold til det ude-
stående opfølgningspunkt.
7. Rigsrevisionen har siden afgivelsen af notat til Statsrevisorerne af 4. april 2013 fulgt om-
rådet gennem brevveksling og møde med Sundheds- og Ældreministeriet. Vi har afventet,
at Sundheds- og Ældreministeriet, Danske Regioner og Lif afholdt midtvejsdrøftelser i tilknyt-
ning til den nye prisaftale for perioden 1. januar 2013 - 31. december 2015. Drøftelserne
skulle have fundet sted inden udgangen af juni 2014, men fandt først sted den 5. december
2014.
8. Sundheds- og Ældreministeriet har den 15. januar 2015 skriftligt redegjort for ministeriets
vurdering af effekten af prisaftalen på baggrund af midtvejsdrøftelserne. Ministeriet oplyste
i redegørelsen, at ministeriet havde bedt om supplerende oplysninger fra Statens Serum
Institut om den del af prisaftalen, som omhandler nyintroducerede lægemidler. Ministeriet
fremsendte den 6. august 2015 en statusopgørelse over nyintroducerede lægemidler og har
efterfølgende uddybet forhold i redegørelsen på et møde med Rigsrevisionen.
Opfølgning på prisaftalen
9. Det fremgik af notat til Statsrevisorerne af 4. april 2013, at Rigsrevisionen i forlængelse
af midtvejsdrøftelser mellem Sundheds- og Ældreministeriet, Danske Regioner og Lif ville
følge op på, om den nuværende prisaftale fungerer efter hensigten.
Prisaftalen fra juni 2009 blev afløst af den nuværende prisaftale, som gælder for perioden
1. januar 2013 - 31. december 2015. I den nuværende prisaftale er der fortsat et prisloft, og
priserne (de officielle listepriser) er reduceret med yderligere 2,5 % pr. 1. april 2013 og igen
med 2,5 % pr. 1. april 2014.
Det fremgik videre af notatet, at Sundheds- og Ældreministeriet løbende og ved midtvejs-
drøftelserne ville følge op på effekten af prisaftalen for at sikre, at den aftalte listeprisreduk-
tion som minimum fik det forventede gennemslag. En stor forskel i forhold til forventninger-
ne til aftalen kunne medføre en genforhandling ved midtvejsdrøftelsen.
10. Sundheds- og Ældreministeriet har oplyst, at ministeriet inden midtvejsdrøftelserne lø-
bende har fulgt op på området og prisaftalen ved møder med Lif, Amgros og Danske Regio-
ner. Derudover følger og monitorerer Statens Serum Institut priserne på lægemidler, som
introduceres i prisaftalens periode.
Sundheds- og Ældreministeriet har videre oplyst, at de fortsat stigende udgifter til sygehus-
medicin efter ministeriets opfattelse dels skyldes indkøb af større mængder sygehusmedi-
cin, dels indkøb af nye og meget dyre produkter. Ministeriet har ikke opgørelser over, hvor
stor en andel af udgiftsstigningerne, der enten kan tilskrives mængdestigninger eller indkøb
af nye og dyre produkter.
11. Midtvejsdrøftelsen i december 2014 fandt sted på baggrund af en opgørelse fra Amgros
over den samlede omsætning af sygehusforbeholdte lægemidler, som er omfattet af prisaf-
talen, fra april 2013 til april 2014, dvs. i det første år af den nuværende prisaftale.
Opgørelsen viste en samlet omsætning på 4.380 mio. kr., og at omsætningen havde været
4.890 mio. kr., hvis indkøbene var sket til listepris. Det betyder, at Amgros i gennemsnit fik
10,4 % i rabat i forhold til listeprisen, svarende til 510 mio. kr. I 2009 – inden den første pris-
aftale – fik Amgros i gennemsnit 9,2 % i rabat i forhold til listeprisen.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 21. oktober 2015
1558902_0005.png
4
Figur 1 viser udviklingen i prisloftet over listeprisen (markeret med grønt) fra juli 2009 (in-
deks 100) til 31. december 2015, hvor den nuværende prisaftale udløber. Figuren viser og-
så den gennemsnitlige indekserede indkøbspris (markeret med rødt) i perioden juli-decem-
ber 2009 og i perioden 1. april 2013 - 1. april 2014.
Figur 1. Prisloft og gennemsnitlig indkøbspris (indeks 100 = juli 2009)
105
100
95
90
10,4 %
9,2 %
85
80
Juli Januar
2009 2010
Prisloft
Gennemsnitlig indkøbspris
April
2013
April
2014
31. december
2015
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Sundheds- og Ældreministeriet.
Det fremgår af figur 1, at Amgros fortsat opnår rabat i forhold til prisloftet på listeprisen og
dermed opnår en lavere indkøbspris. I 2009 fik Amgros i gennemsnit 9,2 % i rabat i forhold
til listeprisen, og fra april 2013 til april 2014 fik Amgros i gennemsnit 10,4 % i rabat. Den gen-
nemsnitlige indekserede indkøbspris var lavere i perioden april 2013 - april 2014 end i perio-
den juli-december 2009.
12. Indkøbspriserne afhænger ifølge prisaftalen af listeprisen, konkurrencen på markedet
og organiseringen af indkøbene.
Vores gennemgang af Sundheds- og Ældreministeriets redegørelse af 15. januar 2015 og
de tilhørende bilag viser, at der ved midtvejsdrøftelsen var uenighed mellem parterne om
den faktiske effekt af prisaftalen. Uenigheden drejede sig om, hvor stor en andel af den op-
nåede rabat der kan tilskrives effektiviteten af Amgros’ udbud og/eller en effekt af prisafta-
len. Der var dog enighed om, at prisaftalen var med til at sikre prisstabilitet.
13. Sundheds- og Ældreministeriet oplyste i redegørelsen af 15. januar 2015, at midtvejs-
drøftelsen ikke gav anledning til at genforhandle aftalen. Ministeriet vurderede, at der har
været fuldt gennemslag af listeprisreduktionerne som følge af prisaftalen, idet virksomhe-
derne ikke har kompenseret for listeprisreduktionerne pr. 1. april 2013 ved at give mindre
rabatter i forbindelse med Amgros’ udbud, dvs. at prisaftalen fungerer efter hensigten.
Sundheds- og Ældreministeriet oplyste videre, at ministeriet på baggrund af uenigheden
om effekten havde bedt om supplerende oplysninger fra Statens Serum Institut om den del
af prisaftalen, som omhandler nyintroducerede lægemidler.
Sundheds- og Ældreministeriet sendte den 6. august 2015 en statusopgørelse over ny-
introducerede lægemidler. Ministeriet har oplyst, at statusopgørelsen ikke har givet anled-
ning til at genforhandle aftalen.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 21. oktober 2015
1558902_0006.png
5
14. Sundheds- og Ældreministeriet har redegjort for ministeriets overvejelser i forhold til, at
den nuværende prisaftale udløber den 31. december 2015. Ministeriet bemærker, at det cen-
trale hensyn for prisaftaleforhandlingerne er ønsket om ikke at ville betale mere for medicin
i Danmark end i lande, vi normalt sammenligner os med. For at kunne imødekomme dette
hensyn er det nødvendigt at foretage en analyse, der sammenholder de danske priser på sy-
gehusmedicin med priserne i sammenlignelige lande. Ministeriet vil således forsøge at tilve-
jebringe oplysninger om og facilitere analyser af prisniveauet for sygehusmedicin i Danmark
sammenholdt med prisniveauet i sammenlignelige lande. Dette arbejde skal baseres på li-
stepriser og så vidt muligt også på faktiske priser. På den baggrund kan det vurderes, hvad
et fornuftigt forhandlingsresultat vil være.
Det fremgår af ”Aftale om regionernes økonomi for 2016” af 20. august 2015, at regeringen
og Danske Regioner er enige om, at der er brug for et forstærket fokus på medicinområdet.
Parterne vil derfor nedsætte en arbejdsgruppe, som skal kortlægge og komme med anbe-
falinger vedrørende den overordnede håndtering af medicinområdet. Derudover overvejes,
hvordan grundlaget for styringen kan forbedres, fx gennem bedre data om anvendelse, spo-
ring og effekt af medicin. Som grundlag for arbejdet gennemføres en ekstern konsulentana-
lyse. Arbejdet færdiggøres i januar 2016. Formandskabet for arbejdsgruppen varetages af
Sundheds- og Ældreministeriet.
Sundheds- og Ældreministeriet har oplyst, at der pågår en regeringsproces vedrørende ar-
bejdsgruppen, herunder tidshorisonten for den endelige afrapportering herfra. Ministeriet
vil offentliggøre kommissoriet for arbejdsgruppen, når det foreligger.
15. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Sundheds- og Ældreministeriet har fulgt op
på prisaftalen ved at gennemføre midtvejsdrøftelser med parterne. Rigsrevisionen kan kon-
statere, at der er uenighed mellem parterne om, hvilken effekt prisaftalen har, men at par-
terne er enige om, at den har været med til at sikre prisstabilitet. Ministeriet vurderer, at der
har været fuldt gennemslag af listeprisreduktionerne som følge af prisaftalen, idet virksom-
hederne ikke har kompenseret for listeprisreduktionerne ved at give mindre rabatter i for-
bindelse med Amgros’ udbud.
16. Den nuværende prisaftale udløber den 31. december 2015. Rigsrevisionen vil følge op
på, hvilke initiativer Sundheds- og Ældreministeriet og regionerne vil iværksætte den 1. ja-
nuar 2016 for at sikre, at indkøb af sygehusmedicin kan ske til lavest mulige priser.
Lone Strøm