Finansudvalget 2011-12
SB 13 1
Offentligt
1121417_0001.png
13/2011
Beretning om
indkøb af sygehusmedicin
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0002.png
13/2011
Beretning om
indkøb af sygehusmedicin
Statsrevisorerne fremsender denne beretning
med deres bemærkninger til Folketinget og
vedkommende minister, jf. § 3 i lov om
statsrevisorerne og § 18, stk. 1, i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2012
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres eventuelle bemærkninger Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkommende
minister.
Ministeren for sundhed og forebyggelse afgiver en redegørelse til beretningen. Ministerens kommentarer til de indhentede
udtalelser fra regionsrådene indgår i redegørelsen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beretningen, hvilket
forventes at ske midt i november 2012.
Ministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles i Statsreviso-
rernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i april måned – i dette tilfælde Endelig
betænkning over statsregnskabet 2011, som afgives i april 2013.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Telefon: 33 37 59 87
Fax: 33 37 59 95
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.ft.dk/statsrevisorerne
Yderligere eksemplarer kan
købes ved henvendelse til:
Rosendahls-Schultz Distribution
Herstedvang 10
2620 Albertslund
Telefon: 43 22 73 00
Fax: 43 63 19 69
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.rosendahls-schultzgrafisk.dk
ISSN 2245-3008
ISBN 978-87-7434-381-3
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0004.png
STATSREVISORERNES BEMÆRKNING
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne,
den 16. maj 2012
BERETNING OM INDKØB AF SYGEHUSMEDICIN
Statsrevisorerne anmodede om denne undersøgelse af indkøb af sygehusmedicin på
baggrund af oplysninger om, at medicinen kunne indkøbes til lavere priser, bl.a. i Nor-
ge og England.
Regionernes udgifter til sygehusmedicin steg med 15 % fra 2006 til 2007. Regeringen
og Danske Regioner nedsatte derfor en arbejdsgruppe, som skulle udarbejde forslag
til, hvordan udgifterne til sygehusmedicin kunne reduceres. Regionernes nettoudgif-
ter til sygehusmedicin steg fra ca. 3,9 mia. kr. i 2007 til ca. 4,9 mia. kr. i 2008 og ud-
gjorde ca. 5,8 mia. kr. i 2010.
Arbejdsgruppen afgav rapport i maj 2009 og anbefalede et referenceprissystem som
i Norge og England, hvor sygehusmedicin ifølge rapporten er 7-10 % billigere end i
Danmark.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse indgik imidlertid kort efter en aftale med Læ-
gemiddelindustriforeningen (Lif) om prisloft og prisreduktioner for sygehusforbehold-
te lægemidler i Danmark. Aftalen skulle medføre en rabat på 5 %, men den realisere-
de rabat blev kun på 3 %.
Statsrevisorerne kritiserer:
at ministeriet indgik en prisaftale med Lif uden at inddrage Danske Regioner,
som har større indsigt i anvendelse og indkøb af medicin
at ministeriet ikke har taget initiativ til at genforhandle prisaftalen med Lif,
skønt den forventede rabat ikke fuldt ud er opnået.
Peder Larsen
Henrik Thorup*
)
Helge Adam Møller
Kristian Jensen
Mogens Jensen
Klaus Frandsen
*
)
Statsrevisor Henrik Thorup
har ikke deltaget ved behand-
lingen af denne sag på grund
af inhabilitet.
Statsrevisorerne konstaterer:
at ministeriet ikke fulgte arbejdsgruppens anbefaling
at ministeriet tog hensyn til, at Lif ikke ønskede et referenceprissystem, og at den
indgåede prisaftale tog udgangspunkt i et aftaleudkast udarbejdet af Lif
at aftalen med Lif havde andre formål end at opnå lavere priser, bl.a. at støtte forsk-
ning i den danske lægemiddelindustri
at der fortsat er grundlag for at spare på udgifterne til sygehusmedicin
at regionerne har centraliseret indkøb af sygehusmedicin via Amgros, hvilket giver
et godt grundlag for at opnå yderligere besparelser, såfremt der etableres mere
ensartet brug af sygehusmedicin på tværs af regionerne.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0005.png
Beretning til Statsrevisorerne om
indkøb af sygehusmedicin
Rigsrevisionen afgiver hermed denne beretning til
Statsrevisorerne i henhold til § 8, stk. 1, og § 17,
stk. 2, i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 101 af 19. januar 2012. Beretningen vedrører
§ 16. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0006.png
Indholdsfortegnelse
I.
 
II.
 
Introduktion og konklusion ........................................................................................... 1
 
Indledning .................................................................................................................... 5
 
A.
 
Baggrund .............................................................................................................. 5
 
B.
 
Formål, afgrænsning og metode ........................................................................... 7
 
Udgifterne til sygehusmedicin ...................................................................................... 9
 
Sundhedsministeriets regulering af priserne .............................................................. 13
 
A.
 
Prisfastsættelse .................................................................................................. 13
 
B.
 
Sundhedsministeriets opfølgning på prisaftalen ................................................. 16
 
Andre hensyn ved prisaftalen .................................................................................... 18
 
Orientering af Folketinget om prisaftalen ................................................................... 21
 
III.
 
IV.
 
V.
 
VI.
 
VII.
 
Regionernes og Amgros’ indkøb................................................................................ 23
 
A.
 
Indkøb af sygehusmedicin .................................................................................. 23
 
B.
 
Initiativer til at ensarte brugen af sygehusmedicin .............................................. 26
Bilag 1. Ordliste ................................................................................................................... 29
 
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0007.png
Beretningen vedrører finanslovens § 16. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.
I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre:
Lars Løkke Rasmussen: november 2001 - november 2007
Jakob Axel Nielsen: november 2007 - februar 2010
Bertel Haarder: februar 2010 - oktober 2011
Astrid Krag: oktober 2011 -
Pia Olsen Dyhr har været fungerende minister for sundhed og forebyggelse i
Astrid Krags barselsperiode 14. januar 2012 - 9. april 2012.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0008.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
1
I. Introduktion og konklusion
1. Denne beretning handler om indkøb af sygehusmedicin i perioden 2007- 2011. Rigsre-
visionen har igangsat undersøgelsen i maj 2011 på baggrund af en anmodning fra Statsre-
visorerne.
2. Baggrunden for undersøgelsen er Statsrevisorernes 5 spørgsmål af 16. marts 2011 om
regionernes indkøb af medicin til de offentlige sygehuse. Statsrevisorernes spørgsmål frem-
går af boks 1, som også henviser til de specifikke kapitler i beretningen, hvor spørgsmåle-
ne bliver besvaret.
Amgros
er regioner-
nes fælles indkøbsor-
ganisation for syge-
husmedicin.
BOKS 1. STATSREVISORERNES SPØRGSMÅL
1. Hvilke udgifter har regionerne haft til indkøb af sygehuslægemidler i perioden
2005-2010?
2. Hvordan har priserne på sygehuslægemidler været fastsat i perioden?
3. Hvordan har regionerne og Amgros sikret, at sygehuslægemidlerne blev
anskaffet til lavest mulige priser?
4. Hvilken hjemmel og forpligtelse har Indenrigs- og Sundhedsministeriet (nu
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse) til at indgå prisaftaler med læge-
middelindustrien, herunder aftalen med lægemiddelindustrien fra 2009 om
prisloft og prisreduktion?
5. Er der ved prisfastsættelsen taget andre hensyn end at opnå lave priser?
Kap. III
Kap. IV
Kap. VII
Kap. VI
Kap. V
Undersøgelsen er gennemført ud fra Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne af 2. august
2011 om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af regionernes indkøb af sygehusme-
dicin.
3. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
(herefter Sundhedsministeriet) og regionerne sikrer, at indkøb af sygehusmedicin sker til la-
vest mulige priser.
4. Sygehusmedicin er her forstået som al medicin, der bruges til at behandle patienterne
med på de offentlige danske sygehuse. Begrebet sygehusmedicin og medicinprodukter er
her brugt synonymt med begrebet sygehuslægemidler.
5. Undersøgelsen omfatter Sundhedsministeriet og de 5 regioner.
Lægemiddelindu-
strien
er en fællesbe-
tegnelse for private
virksomheder, der ud-
vikler, forsker, fremstil-
ler og/eller markedsfø-
rer sygehusmedicin. I
Danmark er de fleste
af disse virksomheder
medlem af branche-
foreningen Lægemid-
delindustriforeningen
(Lif). Lif’s medlems-
kreds består af virk-
somheder, der enten
har danske hoved-
kvarterer, er dattersel-
skaber af internationa-
le virksomheder, er
virksomheder, der
alene driver forskning,
eller er virksomheder,
der både driver salg
og forskning.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0009.png
2
INTRODUKTION OG KONKLUSION
UNDERSØGELSENS HOVEDKONKLUSION
Regionerne afholder væsentlige udgifter til sygehusmedicin. Udgifterne har væ-
ret markant stigende i en årrække. Udgifterne dækker over et betydeligt antal
medicinprodukter, hvoraf få produkter økonomisk set udgør en stor andel af ud-
gifterne.
Sundhedsministeriet fulgte ikke anbefalingen om at tage udgangspunkt i et re-
ferenceprissystem, som det blev fremsat i rapporten ”Analyse af sygehusmedi-
cin” fra maj 2009. Kort tid efter, at rapporten blev offentliggjort, indgik ministe-
riet i stedet en prisaftale med Lægemiddelindustriforeningen (Lif). Aftalen skul-
le reducere priserne på de produkter, der leveres af Lif-medlemmer. Ministeriet
har peget på, at årsager til at indgå en prisaftale var usikkerhed i forbindelse
med de samlede gevinster af et referenceprissystem, og at Lif ikke ønskede et
sådant system.
Rigsrevisionen kan konstatere, at Sundhedsministeriet ikke har taget initiativ til
at genforhandle prisaftalen, selv om den samlede rabat blev væsentligt lavere
end forventet.
Sundhedsministeriet har oplyst, at aftalen med Lif også havde til formål at til-
godese den forskende lægemiddelindustri, hvorfor dette er omtalt i aftaletek-
sten. Rigsrevisionen finder ikke umiddelbart, at dette hensyn er relevant at ind-
drage i grundlaget for prisaftalen.
Regionerne har siden 2007 haft en fælles indkøbsorganisation for sygehusme-
dicin. Der er dermed etableret et tilfredsstillende grundlag for at opnå rabatter
ved fælles indkøb og derved lavest mulige priser. Større indkøbsvolumen for-
udsætter en ensartet brug af sygehusmedicin på tværs af landets sygehuse.
Regionerne kan opnå yderligere besparelser ved at sikre en større fremdrift i
arbejdet med at standardisere brugen af medicin på tværs af regionerne.
Rigsrevisionen finder samlet set, at Sundhedsministeriet og regionerne har
iværksat initiativer, som bidrager til, at indkøb sker til lavest mulige priser, men
at der stadig er behov for en øget indsats for at opnå lavest mulige priser og
derved besparelser på udgifterne til sygehusmedicin.
Sundhedsministeriet bør analysere og overveje fremtidige rammer, der kan si-
kre lavere priser på sygehusmedicin.
Et
referencepris-
system
er et prissy-
stem, hvor prisen på
det enkelte produkt
bliver fastsat på bag-
grund af priserne i ud-
valgte lande. Referen-
ceprissystemer kan
indrettes på forskellig
vis.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0010.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
3
Hovedkonklusionen er baseret på følgende delkonklusioner:
Hvilke udgifter har regionerne haft til indkøb af sygehusmedicin?
Regionernes nettoudgifter til sygehusmedicin udgjorde ca. 5,8 mia. kr. i 2010.
Udgifterne steg fra 2007 til 2010 med ca. 50 % målt i løbende priser. Fra 2010 til 2011
har væksten været mindre markant, bl.a. som følge af udløb af patentrettigheder på
visse medicinprodukter.
En stor andel af udgifterne er koncentreret om relativt få medicinprodukter. Fx udgør
3 produkter, som er blandt de dyreste af de ca. 3.000 produkter, der bruges på syge-
husene, ca. 16 % af udgifterne, mens 20 produkter lægger beslag på ca. 44 % af ud-
gifterne til sygehusmedicin.
Har Sundhedsministeriet ved etablering af rammer og aftaler sikret, at regionerne kan
indkøbe sygehusmedicin til lavest mulige priser?
En arbejdsgruppe, som bestod af Sundhedsministeriet, Danske Regioner og Finans-
ministeriet, anbefalede i en rapport fra maj 2009 at tage udgangspunkt i et reference-
prissystem for at opnå lavere priser. I rapporten blev det skønnet, at priserne på ud-
valgte produkter var ca. 7 % og ca. 10 % lavere i henholdsvis Norge og England, der
har referenceprissystemer.
Opgørelsen af besparelsespotentialet, der kunne opnås ved et referenceprissystem,
var forbundet med usikkerhed, bl.a. fordi kontraktfastsatte priser er fortrolige. Det var
et af Sundhedsministeriets argumenter for i stedet i juni 2009 at indgå en prisaftale
med Lif om en rabat på 5 % på de produkter, som Lif-medlemmer sælger til sygehu-
sene. Udgifterne til produkterne udgør ca.
af de samlede udgifter til sygehusmedi-
cin.
Aftalen har økonomiske konsekvenser for regionerne, som efterfølgende er blevet
orienteret om den indgåede aftale. Danske Regioner ville gerne have været inddra-
get i forhandlingerne om aftalen.
På baggrund af oplysninger fra Amgros konstaterede Sundhedsministeriet i 2010, at
rabatten blev på ca. 3 %, og at den forventede rabat på 5 % ikke blev opnået, bl.a. for-
di ministeriet ved indgåelsen af prisaftalen ikke tog højde for de rabatter, som regio-
nerne allerede havde opnået ved det fælles medicinindkøb. Ministeriet tog ikke initia-
tiv til at justere aftalen med Lif, selv om den forventede rabat ikke blev opnået. Rigs-
revisionen skal pege på, at ministeriet gennem et tættere samarbejde med Danske
Regioner kunne have opnået et bedre forhandlingsgrundlag, som byggede på en stør-
re indsigt i medicinpriserne.
Har Sundhedsministeriet taget andre hensyn end at sikre, at indkøb sker til lavest
mulige priser?
Sundhedsministeriet valgte med prisaftalen at tilgodese den forskende lægemiddel-
industri, der ønskede en prisaftale frem for et lovbaseret referenceprissystem. Afta-
len omtaler hensynet til, at forskningen skal indtænkes i driften af sygehusvæsenet.
Det fremgår ikke klart, hvorfor dette hensyn er nævnt i en aftale, som skal sikre regio-
nerne lavest mulige priser på deres indkøb af sygehusmedicin.
Kontraktfastsatte
priser
er priser, som er
fastlagt ved kontrakt ef-
ter udbud, og som ofte
indeholder rabatter i
forhold til listeprisen.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0011.png
4
INTRODUKTION OG KONKLUSION
Sundhedsministeriet har kun i ringe grad kunnet dokumentere forhandlingerne om af-
talen med Lif. Det har derfor ikke været muligt for Rigsrevisionen at vurdere det kon-
krete sagsforløb, herunder de hensyn og overvejelser, som har indgået i forhandlin-
gerne mellem ministeriet og Lif. Rigsrevisionen kan konstatere, at der 14 dage før,
rapporten ”Analyse af sygehusmedicin” blev offentliggjort, blev holdt et møde mellem
ministeriet og Lif. Ministeriet har oplyst, at der ikke var reelle forhandlinger med Lif, før
rapporten blev offentliggjort, men har ikke kunnet redegøre for mødets formål og ind-
hold.
Har Sundhedsministeriet orienteret Folketinget om prisaftalen?
Folketingets Sundhedsvalg spurgte den 26. maj og den 3. juni 2009 om, hvilke initia-
tiver sundhedsministeren ville tage på baggrund af rapporten ”Analyse af sygehus-
medicin”. Ministeren svarede på spørgsmålene den 14. juli 2009, hvor udvalget blev
orienteret om, at aftalen med Lif var indgået den 4. juni 2009.
Sundhedsministeriet er ikke forpligtet til at indgå prisaftaler med lægemiddelindustri-
en. Hjemlen til at indgå prisaftaler bygger på den praksis, der er etableret for at ind-
gå aftaler med medicinalindustrien om medicinpriser i primærsektoren, dvs. den me-
dicin, som sælges til borgerne via apotekerne mv. Denne praksis bygger på en sæd-
vane, som er kendt af Folketinget.
Har regionerne og Amgros sikret et tilfredsstillende grundlag for at indkøbe sygehus-
medicin til lavest mulige priser?
Regionerne har centraliseret indkøbet af sygehusmedicin via Amgros. Rigsrevisionen
finder det tilfredsstillende, at der derved er etableret et godt grundlag for, at Amgros
gennem udbud kan opnå besparelser i forhold til de listepriser på medicin, som pro-
ducenterne fastsætter.
En standardiseret brug af sygehusmedicin kan danne grundlag for større udbud og
dermed lavere priser. Behovet for øget standardisering har været kendt i en årrække,
og Danske Regioner etablerede i 2009 Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedi-
cin (RADS), som skulle skabe faglig enighed om valg af dyr sygehusmedicin på tværs
af regionerne. Det er planlagt, at RADS skal udarbejde anbefalinger for de 100 pro-
dukter, der udgør 80 % af de samlede udgifter til sygehusmedicin. Indtil nu har RADS
udarbejdet anbefalinger for 22 produkter. Rigsrevisionen konstaterer, at regionerne
fortsat kan øge indsatsen for at opnå lavest mulige priser gennem en større standar-
disering af brugen af sygehusmedicin.
Rigsrevisionen vurderer, at der fortsat er et besparelsespotentiale ved mere ensartet
brug af sygehusmedicin på tværs af regionerne.
Listepriser
er de offi-
cielle priser, som pro-
ducenten anmelder til
Lægemiddelstyrelsen.
Producenten kan æn-
dre den officielle liste-
pris hver 14. dag.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0012.png
INDLEDNING
5
II. Indledning
A.
Baggrund
6. Sygehusmedicin er omtalt i økonomiaftalen for 2009 mellem regeringen og Danske Re-
gioner. I aftalen blev det konstateret, at regionernes udgifter til sygehusmedicin steg med
ca. 15 % fra 2006 til 2007, og at der fortsat var forventning om vækst i udgifterne. I forlæn-
gelse heraf nedsatte Sundhedsministeriet, Danske Regioner og Finansministeriet i oktober
2008 en arbejdsgruppe, som havde til opgave at analysere mulighederne for at begrænse
væksten i medicinudgifter i sygehussektoren og kortlægge prisfastsættelse på sygehusme-
dicin i sammenlignelige lande. Arbejdsgruppen afgav rapporten ”Analyse af sygehusmedicin”
i maj 2009. Rapporten anbefalede bl.a.:
at Sundhedsministeriet, Danske Regioner og Lægemiddelstyrelsen skulle udarbejde en
model for at indføre et referenceprissystem for sygehusmedicin
at regionerne skulle etablere et grundlag for national enighed om ensartet brug af syge-
husmedicin, der kunne styrke grundlaget for regionernes fælles indkøb af sygehusmedi-
cin.
Anbefalingerne skulle bidrage til at reducere udgifterne til sygehusmedicin.
7. Sundhedsministeriet og regionerne er de centrale aktører på området for sygehusmedi-
cin. Ministeriet har ansvaret for at fastlægge de overordnede rammer for sundhedsvæsenet,
og regionerne har ansvaret for driften af området. Den samlede økonomiske ramme for re-
gionernes drift af sundhedsområdet bliver fastlagt i den årlige økonomiaftale mellem rege-
ringen og Danske Regioner.
Økonomiaftalen dækker regionerne under ét og udgør den samlede ramme for regionernes
budget. Ca. ¾ af regionernes udgifter på sundhedsområdet er finansieret ved bloktilskud fra
staten. Den resterende del af udgifterne er finansieret via en statslig aktivitetspulje på syge-
husområdet og en delvis kommunal betaling for behandling af kommunernes borgere på sy-
gehusene.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0013.png
6
INDLEDNING
Figur 1 viser en række relevante offentlige aktører på området for sygehusmedicin.
Alle regioner har en
regional lægemiddel-
komité,
der varetager
en række opgaver i
relation til forbruget
af medicin i regionen,
herunder bl.a. over-
vågning og vurdering
af regionens samlede
medicinforbrug.
Figur 1. Offentlige aktører med indflydelse på området for sygehusmedicin
Ministeriet for
Sundhed og
Forebyggelse
Sundhedsstyrelsen
Amgros
Lægemiddelstyrelsen
Regional
lægemiddelkomité
Sygehusapotek
Lægemiddeludvalg/
specialistgruppe
Sygehusets
lægemiddelkomité
Sygehusledelse
Afdeling
Region 5
Region 4
Region 3
Region 2
Region 1
Et
sygehusapotek
leverer medicin til re-
gionernes sygehuse
mv. Sygehusapoteker
håndterer større
mængder medicin end
almindelige apoteker,
og ca.
af produk-
terne er forbeholdt til
brug på sygehusene.
Rådet for
Anvendelse
af Dyr
Sygehus-
medicin
(RADS)
Note: Lægemiddelstyrelsen blev primo 2012 lagt sammen med Sundhedsstyrelsen.
En
afdeling
er en
organisatorisk enhed
på sygehuset, hvor pa-
tienten bliver registre-
ret og behandlet.
Figur 1 viser en række offentlige aktører, som har indflydelse på området for sygehusme-
dicin. Figuren omfatter både statslige og regionale aktører. De statslige aktører sætter de
overordnede rammer for sygehusmedicin og omfatter Sundhedsministeriet, Sundhedssty-
relsen og Lægemiddelstyrelsen.
Blandt de regionale aktører, der medvirker ved indkøb af sygehusmedicin, er de regionale
lægemiddelkomitéer, som udarbejder anbefalinger om valg af medicin på sygehusene. Der-
udover er der sygehusapotekerne, der foretager indkøbet af medicin til sygehusene via Am-
gros, som er regionernes fælles indkøbsorganisation for sygehusmedicin. Lægerne på de
enkelte afdelinger træffer konkrete valg af medicin ved mødet med patienterne, og de enkel-
te sygehusledelser har ansvaret for at følge op på medicinforbruget på afdelingerne inden
for de fastlagte rammer. Sygehusenes lægemiddelkomitéer er som regel involveret i opfølg-
ningen på medicinforbruget på de enkelte sygehuse. Derudover har de enkelte regioner i for-
skelligt omfang lægemiddeludvalg/specialistgrupper, som rådgiver om brug af medicin inden
for den enkelte region.
Endelig er RADS en aktør. RADS blev nedsat af Danske Regioner i oktober 2009 med det
formål at ensarte brugen af dyr sygehusmedicin på landets sygehuse.
Alle regioner indkøber sygehusmedicin gennem Amgros, der indgår kontrakter med medici-
nalproducenter/-leverandører på regionernes vegne. Producenterne/leverandørerne leverer
medicin til sygehusapotekerne, der står for den videre distribution til de enkelte sygehuse/af-
delinger.
8. Medicin må kun forhandles eller udleveres, når Det Europæiske Lægemiddelagentur (Eu-
ropean Medical Agency – EMA) eller Lægemiddelstyrelsen har udstedt en markedsførings-
tilladelse til den enkelte producent, jf. lov nr. 1180 af 12. december 2005 (lægemiddelloven).
Når producenten har fået markedsføringstilladelse til et produkt, kan producenten anmelde
produktets pris. Lægemiddelstyrelsen registrerer herefter prisen som produktets officielle
listepris.
Det Europæiske
Lægemiddelagentur
(European Medical
Agency – EMA)
er et
EU-agentur, der har
ansvaret for den fagli-
ge vurdering af ansøg-
ninger om europæisk
markedsføringstilladel-
se for lægemidler.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0014.png
INDLEDNING
7
B.
Formål, afgrænsning og metode
Formål
9. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Sundhedsministeriet og regionerne si-
krer, at indkøb af sygehusmedicin sker til lavest mulige priser.
Det har Rigsrevisionen undersøgt ved at besvare følgende spørgsmål:
Hvilke udgifter har regionerne haft til indkøb af sygehusmedicin?
Har Sundhedsministeriet ved etablering af rammer og aftaler sikret, at regionerne kan
indkøbe sygehusmedicin til lavest mulige priser?
Har Sundhedsministeriet taget andre hensyn end at sikre, at indkøb sker til lavest mulige
priser?
Har Sundhedsministeriet orienteret Folketinget om prisaftalen?
Har regionerne og Amgros sikret et tilfredsstillende grundlag for at indkøbe sygehusme-
dicin til lavest mulige priser?
Afgrænsning
10. Undersøgelsen omfatter alene sygehussektoren og dermed ikke medicin i primærsek-
toren, dvs. medicin, som den enkelte borger selv køber på apoteket mv., eventuelt med of-
fentligt tilskud.
Undersøgelsen omfatter Sundhedsministeriet og de 5 regioner. Undersøgelsen er afgræn-
set til perioden 2007-2011. Statsrevisorerne har spurgt til regionernes udgifter til indkøb af
sygehusmedicin i perioden 2005-2010. Danske Regioner har oplyst, at de kun kan levere
udgiftstal for sygehusmedicin for 2007 og fremefter. Det skyldes, at kontoplanen, som var
gældende før 2007, ikke gav mulighed for at isolere udgifterne til sygehusmedicin.
Der foreligger ikke regnskabsoplysninger for regionernes udgifter til sygehusmedicin for
2011, og det har derfor ikke været muligt at inddrage disse i undersøgelsen. Alle øvrige op-
lysninger for 2011 foreligger, herunder oplysninger fra Lægemiddelstyrelsens lægemiddel-
statistik om forbruget af sygehusmedicin i 2011 (herefter lægemiddelstatistikken). Rigsrevi-
sionen har på den baggrund vurderet, at regnskabsoplysningerne ikke vil ændre afgørende
på vurderingerne i undersøgelsen og derfor kan afvente rigsrevisors notat, der følger op på
sundhedsministerens redegørelse til beretningen.
I undersøgelsen har vi benyttet begrebet udgifter. Amgros’ oplysninger om indkøb af syge-
husmedicin tager udgangspunkt i Amgros’ omsætning målt i Amgros’ salgspriser. Omsæt-
ningen er ikke nødvendigvis lig med regionernes udgifter, hvilket bl.a. skyldes periodiserin-
gen af de faktiske salg.
11. Primo 2012 foretog Sundhedsministeriet en omorganisering, der bl.a. medførte, at Læ-
gemiddelstyrelsen blev lagt sammen med Sundhedsstyrelsen. Vi omtaler Lægemiddelsty-
relsen i undersøgelsen, fordi undersøgelsen handler om perioden 2007-2011.
Metode
12. Undersøgelsen bygger på oplysninger fra Sundhedsministeriet, regionerne, Danske
Regioner og Amgros.
Materialet fra Sundhedsministeriet er indhentet ved møder, anmodning om redegørelser
samt gennemgang af sager, analyser af rapporter og økonomiaftalerne. Ved regionerne er
der foretaget besøg og gennemført interviews af 5 regioner, 5 sygehusapoteker samt ud-
valgte sygehuse og afdelinger. Rigsrevisionen har derudover holdt møder med Amgros,
Danske Regioner og Lif. Amgros har leveret en redegørelse, oplysninger om medicinfor-
brug, konkrete rapporter mv.
Lægemiddelstyrel-
sens lægemiddelsta-
tistik
blev udarbejdet
af Lægemiddelstyrel-
sen frem til 2012. Efter
sammenlægningen af
Lægemiddelstyrelsen
og Sundhedsstyrelsen
i 2012 vil opgaven
fremover ligge i Sta-
tens Serum Institut.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0015.png
8
INDLEDNING
13. Beretningen har i udkast været forelagt Sundhedsministeriet, og dele af beretningen har
været forelagt regionerne. Parternes bemærkninger er i videst muligt omfang indarbejdet i
beretningen. Sundhedsministeriet har i marts 2012 erklæret, at ministeriet har givet Rigsre-
visionen alle informationer med relevans for undersøgelsen.
14. Bilag 1 indeholder en ordliste, der forklarer udvalgte ord og begreber.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0016.png
UDGIFTERNE TIL SYGEHUSMEDICIN
9
III. Udgifterne til sygehusmedicin
Regionernes nettoudgifter til sygehusmedicin udgjorde ca. 5,8 mia. kr. i 2010.
Udgifterne steg fra 2007 til 2010 med ca. 50 % målt i løbende priser. Fra 2010 til 2011
har væksten været mindre markant, bl.a. som følge af udløb af patentrettigheder på
visse medicinprodukter.
En stor andel af udgifterne er koncentreret om relativt få medicinprodukter. Fx udgør
3 produkter, som er blandt de dyreste af de ca. 3.000 produkter, der bruges på syge-
husene, ca. 16 % af udgifterne, mens 20 produkter lægger beslag på ca. 44 % af ud-
gifterne til sygehusmedicin.
15. Rigsrevisionens undersøgelse af regionernes udgifter til indkøb af sygehusmedicin har
vist følgende:
Regionernes samlede nettoudgifter til sygehusmedicin var ifølge regionernes regnskaber
ca. 5,8 mia. kr. i 2010. Ifølge lægemiddelstatistikken var udgifterne 7,5 mia. kr. Forskel-
len på de 2 udgiftstal skyldes primært, at der indgår moms i lægemiddelstatistikkens op-
lysninger. Dertil kommer en række mere tekniske, afgrænsningsmæssige forskelle. Sund-
hedsministeriet og regionerne arbejder på at reducere omfanget af disse tekniske forskel-
le, så myndighederne har et pålideligt statistikgrundlag på området.
Ifølge lægemiddelstatistikken var udgifterne fortsat stigende fra 2010 til 2011, mens væk-
sten har været faldende, bl.a. som følge af patentudløb. Udgifterne til sygehusmedicin
er kendetegnet ved, at relativt få udgiftstunge produkter udgør en stor del af udgifterne.
Ud af de ca. 3.000 medicinprodukter, der benyttes i sygehussektoren, og som Amgros
indkøber, udgjorde 100 produkter 80 % af de samlede udgifter i 2010.
De 3 produkter, der er blandt de mest omkostningstunge produkter, dvs. som både er
relativt dyre og med stor omsætning, udgør i alt 16 % af de samlede udgifter.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0017.png
10
UDGIFTERNE TIL SYGEHUSMEDICIN
STATSREVISORERNES SPØRGSMÅL 1
Hvilke udgifter har regionerne haft til indkøb af sygehusmedicin i perioden 2005-2010?
16. Figur 2 viser regnskabstal for regionernes nettoudgifter til sygehusmedicin i perioden
2007-2010 målt i løbende priser.
Figur 2. Regionernes nettoudgifter til sygehusmedicin (løbende priser)
(Mio. kr.)
6.000
5.000
4.000
3.000
4.938
2.000
3.869
5.533
5.814
1.000
0
2007
2008
2009
2010
Kilde: Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Patentmedicin
”Opfinderen” af et me-
dicinprodukt kan ansø-
ge om at beskytte sit
produkt mod konkur-
rence i en periode gen-
nem et patent. Via pa-
tentregler kan der op-
nås en formel beskyt-
telsestid på 20 år fra
det tidspunkt, hvor pa-
tentansøgningen er
indleveret. På grund af
den omfattende proces
med at udvikle og god-
kende produktet vil der
ofte kun være 6-10 år
tilbage af patentperio-
den, når produktet bli-
ver markedsført.
Figur 2 viser, at regionernes nettoudgifter til sygehusmedicin steg fra 3.869 mio. kr. i 2007
til 5.814 mio. kr. i 2010 målt i løbende priser. Fra 2007 til 2008 steg nettoudgifterne med
ca. 1,1 mia. kr., mens de fra 2009 til 2010 steg med 281 mio. kr. Udgifterne steg ca. 1,9
mia. kr. på 3 år og har været stigende i hele perioden, mens væksten i nettoudgifterne har
været faldende. Årsagerne til den aftagende vækst er ikke fuldt ud belyst, men udløb af pa-
tenter har været en af årsagerne. Patentmedicin har som udgangspunkt monopol på mar-
kedet, fordi der ikke er konkurrerende produkter, og dermed har producenten ikke incita-
ment til at sætte prisen ned eller yde rabat. Når patentet udløber, åbnes der op for konkur-
rence, som kan medføre faldende priser.
Sammenligning af oplysninger om forbrug af sygehusmedicin
17. Det fremgik af Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne af 2. august 2011, at udgifter-
ne til sygehusmedicin i 2010 i alt var ca. 7,5 mia. kr. inkl. moms. Tallet var opgjort på bag-
grund af lægemiddelstatistikken, som Lægemiddelstyrelsen udgiver årligt. Lægemiddelstati-
stikken viser udgifter til medicin i sygehussektoren inkl. moms. Regionerne får refunderet
momsen, som er hovedforklaringen på, at oplysningerne i lægemiddelstatistikken er højere
end regnskabstallene. Dertil kommer en række mere tekniske, afgrænsningsmæssige for-
skelle, som Sundhedsministeriet og regionerne arbejder på at reducere omfanget af.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0018.png
UDGIFTERNE TIL SYGEHUSMEDICIN
11
18. I figur 3 er oplysningerne fra regionernes regnskabstal sammenholdt med lægemiddel-
statistikkens oplysninger, hvor der her er fraregnet moms for at gøre oplysningerne mere
sammenlignelige.
Figur 3. Sammenligning af udgifter til sygehusmedicin vurderet ud fra regionernes regnskabs-
tal og lægemiddelstatistikken (løbende priser)
(Mio. kr.)
Kilde: Lægemiddelstyrelsens lægemiddelstatistik, som også indeholder oplysninger for 2005 og 2006,
Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Figur 3 viser, at udgifterne til sygehusmedicin ekskl. moms ifølge lægemiddelstatistikken i
2005 udgjorde ca. 3,5 mia. kr., og at udgifterne i 2011 er steget til ca. 6,2 mia. kr. målt i lø-
bende priser, hvilket svarer til næsten en fordobling på 6 år. Figuren viser også, at udgifter-
ne fortsat er stigende fra 2010 til 2011.
Figuren viser desuden, at forskellen mellem regionernes regnskabstal og lægemiddelstati-
stikken er reduceret i perioden 2007-2010. Sundhedsministeriet har oplyst, at der er lagt
stor vægt på, at kvaliteten i lægemiddelstatistikken bliver forbedret, så myndighederne har
et pålideligt statistikgrundlag på området. Ministeriet har derfor indarbejdet et mål for områ-
det i resultatkontrakten mellem ministeriet og Lægemiddelstyrelsen.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0019.png
12
UDGIFTERNE TIL SYGEHUSMEDICIN
Udgiftstunge produkter
19. Sygehusene benytter i alt ca. 3.000 medicinprodukter. Den samlede procentvise andel
af de samlede udgifter til sygehusmedicin i 2011 fordelt på udgiftstunge medicinprodukter er
vist i figur 4.
Figur 4. Produkternes procentvise andel af de samlede udgifter til sygehusmedicin i 2011
Ca. 3.000 produkter
(100 %)
100 produkter
(80 %)
20 produkter
(44 %)
3 produkter
(16 %)
Kilde: Amgros.
Figur 4 viser, at 100 medicinprodukter udgjorde ca. 80 % af de samlede udgifter til sygehus-
medicin i 2011. Alene 20 af de mest udgiftstunge produkter udgjorde ca. 44 % af de samle-
de udgifter til sygehusmedicin. Det betyder, at størstedelen af udgifterne er knyttet til relativt
få produkter. Som eksempel kan nævnes, at ca. 16 % af udgifterne bruges på 3 produkter,
som dermed er blandt de mest omkostningstunge produkter, dvs. som både er relativt dyre
og med stor omsætning.
20. Der har ikke været øremærkede bevillinger til sygehusmedicin i de årlige økonomiafta-
ler, men i bloktilskudsaktstykket, som Finansudvalget tiltrådte i 2009, jf. Akt 180 25/6 2009,
blev der givet et varigt løft på 300 mio. kr. specifikt til sygehusmedicin. Udgifterne indgår i
bloktilskudsrammen.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0020.png
SUNDHEDSMINISTERIETS REGULERING AF PRISERNE
13
IV. Sundhedsministeriets regulering af priserne
En arbejdsgruppe, som bestod af Sundhedsministeriet, Danske Regioner og Finans-
ministeriet, anbefalede i en rapport fra maj 2009 at tage udgangspunkt i et reference-
prissystem for at opnå lavere priser. I rapporten blev det skønnet, at priserne på ud-
valgte produkter var ca. 7 % og ca. 10 % lavere i henholdsvis Norge og England, der
har referenceprissystemer.
Opgørelsen af besparelsespotentialet, der kunne opnås ved et referenceprissystem,
var forbundet med usikkerhed, bl.a. fordi kontraktfastsatte priser er fortrolige. Det var
et af Sundhedsministeriets argumenter for i stedet i juni 2009 at indgå en prisaftale
med Lif om en rabat på 5 % på de produkter, som Lif-medlemmer sælger til sygehu-
sene. Udgifterne til produkterne udgør ca.
af de samlede udgifter til sygehusmedi-
cin.
Aftalen har økonomiske konsekvenser for regionerne, som efterfølgende er blevet
orienteret om den indgåede aftale. Danske Regioner ville gerne have været inddra-
get i forhandlingerne om aftalen.
På baggrund af oplysninger fra Amgros konstaterede Sundhedsministeriet i 2010, at
rabatten blev på ca. 3 %, og at den forventede rabat på 5 % ikke blev opnået, bl.a. for-
di ministeriet ved indgåelsen af prisaftalen ikke tog højde for de rabatter, som regio-
nerne allerede havde opnået ved det fælles medicinindkøb. Ministeriet tog ikke initia-
tiv til at justere aftalen med Lif, selv om den forventede rabat ikke blev opnået. Rigs-
revisionen skal pege på, at ministeriet gennem et tættere samarbejde med Danske
Regioner kunne have opnået et bedre forhandlingsgrundlag, som byggede på en stør-
re indsigt i medicinpriserne.
A.
Prisfastsættelse
21. Rigsrevisionens undersøgelse af Sundhedsministeriets etablering af rammer og aftaler
for sygehusmedicin har vist følgende:
Den enkelte medicinalproducent/-leverandør fastsætter selv listeprisen på medicin og ind-
beretter prisen til Lægemiddelstyrelsen.
Rapporten ”Analyse af sygehusmedicin” anbefalede, at der blev indført et lovbaseret re-
ferenceprissystem for omkostningstunge medicinprodukter med begrænset priskonkur-
rence. Rapporten pegede på, at priserne var ca. 7 % og ca. 10 % lavere på udvalgte pro-
dukter i henholdsvis Norge og England sammenlignet med Danmark, og at begge lande
havde referenceprissystemer. Rapporten pegede samtidig på, at der var usikkerheder
om opgørelsesgrundlaget, hvorfor besparelsespotentialet var vanskeligt at vurdere en-
deligt.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0021.png
14
SUNDHEDSMINISTERIETS REGULERING AF PRISERNE
Sundhedsministeriet indgik den 4. juni 2009 en aftale med Lif med det formål at indføre
et umiddelbart prisstop og reducere listepriserne for Lif-medlemmernes produkter pr. 1.
januar 2010 med en rabat på 5 %. Det blev aftalt, at listepriserne herefter skulle holdes
i ro indtil aftalens udløb med udgangen af 2012.
Prisaftalen indeholder også et referenceprissystem for ny medicin fra Lif-medlemmer,
dvs. for medicin, som bliver introduceret, efter at prisaftalen er indgået. Aftalen omfatter
ikke kontraktfastsatte priser.
Sundhedsministeriet har oplyst, at der i perioden 2009-2011 er godkendt 37 nye medi-
cinprodukter fra Lif-medlemmer.
Sundhedsministeriet og Lif forhandlede prisaftalen, og regionerne blev orienteret om af-
talen. Danske Regioner har tilkendegivet, at de gerne ville have været inddraget i for-
handlingerne om aftalen.
Sundhedsministeriet har henvist til, at et referenceprissystem som anbefalet af arbejds-
gruppen i 2009 ikke giver sikkerhed for lavere priser.
Der findes ikke offentligt tilgængelige internationale data, som viser de kontraktfastsatte
priser. Kontraktfastsatte priser er også fortrolige i Danmark.
STATSREVISORERNES SPØRGSMÅL 2
Hvordan har priserne på sygehuslægemidler været fastsat i perioden 2005-2010?
Prisdannelse og rammer
22. Medicinalproducenten/-leverandøren anmelder en pris på medicin til Lægemiddelsty-
relsen, der registrerer prisen som listepris. For patentbelagte produkter er der en meget be-
grænset priskonkurrence, og producenternes pris er derfor som hovedregel gældende. For
ikke-patentbelagte medicinprodukter kan Amgros gennemføre udbud og derved opnå ra-
batter.
23. Arbejdsgruppen, der afgav rapporten ”Analyse af sygehusmedicin” anbefalede, at Sund-
hedsministeriet, Lægemiddelstyrelsen og Danske Regioner i fællesskab kom med en model
for at indføre et lovbaseret referenceprissystem for omkostningstunge medicinprodukter med
begrænset priskonkurrence. Forventningen var, at loven kunne træde i kraft den 1. juli 2010.
Baggrunden for anbefalingen var, at rapporten havde vist, at der med udgangspunkt i et re-
ferenceprissystem kunne opnås besparelser. Arbejdsgruppen anbefalede, at der blev sat
stop for den frie prisdannelse på den del af markedet, der vedrører omkostningstung medi-
cin. Disse produkter udgør ifølge rapporten ca.
af den medicin, der bruges på sygehuse-
ne.
24. Sundhedsministeriet indgik den 4. juni 2009 en aftale med Lif om et prisloft for medicin til
sygehuse. Aftalen retter sig mod de omkostningstunge produkter, der bliver markedsført af
Lif-medlemmer. Aftalen skulle sikre en besparelse på sygehusmedicin i form af et prisstop fra
medio 2009 og efterfølgende en reduktion på 5 % af listepriserne pr. 1. januar 2010. Det blev
aftalt, at listepriserne herefter skulle holdes i ro indtil aftalens udløb med udgangen af 2012.
Prisaftalen tager udgangspunkt i de priser, som medicinalproducenter/-leverandører selv
fastsætter, og derefter fratrækkes rabatten på 5 %.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0022.png
SUNDHEDSMINISTERIETS REGULERING AF PRISERNE
15
Prisaftalen indeholder også et referenceprissystem for ny medicin, dvs. for medicin, som bli-
ver introduceret, efter at prisaftalen er indgået. Aftalen omfatter omkostningstung medicin,
som forhandles af Lif-medlemmer. Aftalens fremadrettede referenceprissystem for nye pro-
dukter omfatter ikke kontraktfastsatte priser. Referenceprissystemet vil alene sammenligne
de priser, som medicinalindustrien selv har oplyst (listepriser) for de lande, der indgår i sy-
stemet. Sundhedsministeriet har oplyst, at der i perioden 2009-2011 er godkendt 37 nye pro-
dukter.
Prisaftalen blev forhandlet mellem Sundhedsministeriet og Lif, og regionerne blev orienteret
om aftalen. Danske Regioner har givet udtryk for, at de gerne ville have været inddraget i for-
handlingerne om aftalen.
Usikkerhed om besparelser ved et referenceprissystem
25. Sundhedsministeriet har oplyst, at prisaftalen i et vist omfang byggede på resultatet af
en konsulentrapport, som arbejdsgruppen om sygehusmedicin fik udarbejdet i 2009.
Konsulentfirmaet undersøgte priser på udvalgte produkter af sygehusmedicin i andre euro-
pæiske lande, og undersøgelsen indeholdt en sammenligning af de priser, der var fastlagt
ved kontrakt, jf. boks 2. Konsulentfirmaet fandt, at Sverige og Tyskland har priser på nogen-
lunde samme niveau som Danmark eller højere, og at begge lande er karakteriseret ved, at
producenten ligesom i Danmark selv fastsætter sin pris. Derudover pegede undersøgelsen
på, at priserne i Norge og England var henholdsvis ca. 7 % og ca. 10 % lavere end i Dan-
mark. I Norge og England er der etableret referenceprissystemer. På den baggrund anbe-
falede rapporten ”Analyse af sygehusmedicin”, at der skulle udarbejdes en model for at ind-
føre et referenceprissystem. Rapporten konkluderede også, at konsulentfirmaets analyse
var forbundet med usikkerheder, og at besparelsespotentialet i dansk sammenhæng ikke
kunne opgøres præcist. Usikkerhederne kunne bl.a. henføres til, at prisoplysningerne var
vanskelige at skaffe og derfor mangelfulde.
BOKS 2. KONSULENTRAPPORTENS PRISSAMMENLIGNINGER
Konsulentrapporten sammenlignede danske priser på sygehusmedicin med priser i 5 europæiske
lande: Norge, Sverige, Tyskland, Holland og England.
Prissammenligningerne var som udgangspunkt baseret på et udvalg af de produkter, som stod for
ca. halvdelen af udgifterne til sygehusmedicin i Danmark i 2007, herunder de produkter til behandling
på kræft- og gigtområdet, hvor der de senere år var konstateret betydelig udgiftsvækst.
Det var ikke alle medicinprodukter, der var repræsenteret i de enkelte lande, ligesom antallet af vare-
numre inden for de enkelte medicinprodukter varierede. Der var indhentet listepriser fra alle lande og
kontraktfastsatte priser, som var de faktisk forhandlede priser, fra Norge, 2 län i Sverige, 97 % af syge-
husene i England, sygehuse i Heidelberg i Tyskland og sygehuse i Danmark.
Da undersøgelsen ikke kunne bygge på alle prisoplysninger, var der tale om estimerede priser. Det
estimerede faktiske prisniveau afspejlede, at der ofte opnås rabatter ved køb af sygehusmedicin i for-
hold til listepriser.
26. Sundhedsministeriet har refereret til, at der i rapporten ”Analyse af sygehusmedicin” ik-
ke var sat konkrete beløb på besparelsespotentialet ved et referenceprissystem. Sundheds-
ministeriet vurderede, før ministeriet indgik prisaftalen, at der ville være et besparelsespoten-
tiale på 150 mio. kr. om året som følge af et referenceprissystem. Der forelå ingen beregnin-
ger eller uddybende oplysninger til grund for ministeriets skøn.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0023.png
16
SUNDHEDSMINISTERIETS REGULERING AF PRISERNE
Kopimedicin
er iden-
tiske kopier af medicin-
produkter, der ikke
længere er patentbe-
skyttede. Produkterne
har både samme ind-
holdsstoffer og samme
behandlingsmæssige
virkning.
Ministeriet har supplerende oplyst, at et referenceprissystem vil give lavere priser på medicin,
der er omfattet af patentbeskyttelse, hvilket i særlig høj grad gælder den dyre sygehusme-
dicin. Ministeriet har samtidig oplyst, at et referenceprissystem ikke vil give lavere priser på
kopimedicin, som især anvendes i primærsektoren. Ministeret har samlet for sygehussekto-
ren og primærsektoren vurderet, at referenceprissystemer ikke giver sikkerhed for lavere pri-
ser.
Referenceprissystemet for nye produkter – kontrollen af listepriser
27. Referenceprissystemet for nye produkter baserer sig på de listepriser, som producenter-
ne selv oplyser til Lægemiddelstyrelsen, og ikke på de faktisk forhandlede priser.
Prisaftalens referenceprissystem for ny medicin medfører, at priserne på ny medicin ikke må
overstige listeprisen i 9 udvalgte europæiske referencelande – Sverige, Norge, Finland, Stor-
britannien, Irland, Tyskland, Holland, Belgien og Østrig – på det tidspunkt, hvor produktet
bliver introduceret på det danske marked. Prisen bliver beregnet som den gennemsnitlige
listepris i de 9 lande. Når der er tale om et nyt produkt, vil Lægemiddelstyrelsen først kunne
fastsætte et endeligt prisloft, når de europæiske priser er indsendt fra medicinalvirksomhe-
den.
Vanskeligheder ved at prisfastsætte
28. Sundhedsministeriet har oplyst, at det er vanskeligt at prisfastsætte sygehusmedicin, for-
di der ikke findes offentligt tilgængelige internationale oplysninger om priserne på sygehus-
medicin, der kan danne grundlag for prissammenligninger. Hverken WHO, OECD eller Euro-
stat offentliggør løbende internationale statistikker over medicinpriser, der kan danne bag-
grund for undersøgelser. Forklaringen er, at sygehusmedicin bliver indkøbt via udbud, hvor
rabatterne er fortrolige. Danmark offentliggør heller ikke rabatniveau og faktiske priser for
sygehusmedicin som følge af offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 2. Ministeriet har begrun-
det det med, at oplysningerne kan have væsentlig økonomisk betydning for den virksomhed,
som oplysningen vedrører.
WHO (World Health
Organisation)
under
FN varetager interna-
tionale sundhedspro-
blemstillinger.
OECD (Organisation
for Economic Co-
operation and Devel-
opment)
er en organi-
sation for økonomisk
samarbejde og udvik-
ling.
B.
Sundhedsministeriets opfølgning på prisaftalen
29. Rigsrevisionens undersøgelse af Sundhedsministeriets opfølgning på prisaftalen har vist
følgende:
Sundhedsministeriet forventede, at aftalen ville give en rabat på 5 % af listepriserne på
sygehusmedicin, som blev indkøbt hos Lif-medlemmer. Amgros beregnede i 2011, at den
gennemsnitligt opnåede rabat i 2010 udgjorde ca. 3 % af listepriserne til medicin indkøbt
hos Lif-medlemmer.
Sundhedsministeriet tog ikke højde for, at Amgros allerede havde opnået rabatter på nog-
le af medicinprodukterne forud for prisaftalen. Ministeriet har henvist til, at rabatterne er
fortrolige, og at ministeriet ikke har efterprøvet Amgros’ beregninger.
Eurostat
er EU’s stati-
stikkontor, der modta-
ger data fra medlems-
landene, som sam-
menfattes, harmonise-
res og publiceres efter
fælles regler, så de så
vidt muligt er sammen-
lignelige.
30. Sundhedsministeriet, Lægemiddelstyrelsen og Lif er i løbende dialog for at sikre, at pris-
aftalen for medicinprodukter bliver overholdt. Det følger af aftalen, at parterne i samarbejde
overvåger, om aftalen bliver overholdt. Lif skal søge forhold afhjulpet inden 3 uger, hvis et
medlem hæver priser over det aftalte loft. Hvis Lægemiddelstyrelsen konstaterer, at prislofter
bliver overskredet, skal styrelsen orientere ministeriet og Lif.
31. Sundhedsministeriet vurderede, umiddelbart inden prisaftalen blev indgået, at aftalen
ville give en besparelse på 210 mio. kr. i 2010. Amgros opgjorde i foråret 2011, at den fak-
tiske besparelse som følge af aftalen var 118 mio. kr. i 2010.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0024.png
SUNDHEDSMINISTERIETS REGULERING AF PRISERNE
17
Det var ministeriets forventning, at aftalen ville betyde en rabat på 5 % af listepriserne på
sygehusmedicin, som blev indkøbt hos Lif-medlemmer. Amgros beregnede i 2011, at den
gennemsnitligt opnåede rabat i 2010 udgjorde ca. 3 % af listepriserne til medicin indkøbt
hos Lif-medlemmer. Amgros køber også medicin hos andre end Lif-medlemmer, og målt i
forhold til Amgros’ samlede køb af sygehusmedicin udgjorde rabatten ca. 2 %.
Det fremgår af et notat, som ministeriet har sendt til Rigsrevisionen, at der i beregningerne
var taget udgangspunkt i udgiftstallet for 2008 og forudsat en årlig stigning i udgifterne på
15 % fra 2008 til 2010. I notatet er det antaget, at der med aftalen ikke længere ville være
prisstigninger, og at introduktionen af ny medicin ville ske til en international referencepris.
Ministeriet har oplyst, at ministeriet havde forventet større rabatter som følge af aftalen, end
der faktisk er realiseret. Ministeriet havde ikke taget højde for, at Amgros allerede havde op-
nået rabatter på nogle af varerne forud for prisaftalen, og at besparelsespotentialet ville være
mindre, hvis mængderne steg mindre end forudsat. Ministeriet har endvidere peget på, at det
ikke har været muligt at efterprøve Amgros’ beregninger, og har henvist til, at rabatterne er
fortrolige. Ministeriet har fremhævet, at aftalen regulerer listepriserne for omkostningstung
medicin, dvs. områder, hvor der ofte er patenter og dermed begrænset konkurrence. Endelig
har ministeriet fremhævet, at aftalen ikke hindrer Amgros i at udbyde kontrakter om sygehus-
medicin.
32. Det fremgår af aftalen, at den kan opsiges af begge parter i perioden. Aftalen om syge-
husmedicin gælder fortsat uændret og udløber med udgangen af 2012.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0025.png
18
ANDRE HENSYN VED PRISAFTALEN
V. Andre hensyn ved prisaftalen
Sundhedsministeriet valgte med prisaftalen at tilgodese den forskende lægemiddel-
industri, der ønskede en prisaftale frem for et lovbaseret referenceprissystem. Afta-
len omtaler hensynet til, at forskningen skal indtænkes i driften af sygehusvæsenet.
Det fremgår ikke klart, hvorfor dette hensyn er nævnt i en aftale, som skal sikre regio-
nerne lavest mulige priser på deres indkøb af sygehusmedicin.
Sundhedsministeriet har kun i ringe grad kunnet dokumentere forhandlingerne om af-
talen med Lif. Det har derfor ikke været muligt for Rigsrevisionen at vurdere det kon-
krete sagsforløb, herunder de hensyn og overvejelser, som har indgået i forhandlin-
gerne mellem ministeriet og Lif. Rigsrevisionen kan konstatere, at der 14 dage før,
rapporten ”Analyse af sygehusmedicin” blev offentliggjort, blev holdt et møde mellem
ministeriet og Lif. Ministeriet har oplyst, at der ikke var reelle forhandlinger med Lif, før
rapporten blev offentliggjort, men har ikke kunnet redegøre for mødets formål og ind-
hold.
33. Rigsrevisionens undersøgelse af, om Sundhedsministeriet har taget andre hensyn, end
at indkøb sker til lavest mulig priser, har vist følgende:
Sundhedsministeriet har oplyst, at ét af formålene med prisaftalen fra juni 2009 var at til-
godese den forskende lægemiddelindustri, som gerne vil undgå et lovbaseret reference-
prissystem. Ministeriet ville sende et klart signal om, at regeringen ønskede at forbedre
rammevilkårene for forskning og udvikling af ny medicin.
Sundhedsministeriet har oplyst, at der på det forskningsmæssige område er taget en
række initiativer, og har henvist til politiske behov for at tage bredere erhvervspolitiske
hensyn til lægemiddelindustriens forskning og udvikling af ny medicin.
Sagsforløbet for forhandlingerne mellem Sundhedsministeriet og Lif er præget af mang-
lende gennemsigtighed, og det har betydet, at Rigsrevisionen har haft vanskeligheder
ved at vurdere, hvad der konkret er sket i forløbet.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0026.png
ANDRE HENSYN VED PRISAFTALEN
19
STATSREVISORERNES SPØRGSMÅL 5
Er der ved prisfastsættelsen taget andre hensyn end at opnå lave priser?
34. Sundhedsministeriet havde andre formål med at indgå aftalen end at opnå lave priser.
Ministeriet har oplyst, at et af formålene med aftalen var at tilgodese den forskende læge-
middelindustri, som gerne ville undgå et lovbaseret referenceprissystem. Samtidig var det
et formål at sende et klart signal til industrien om, at regeringen lægger vægt på at forbedre
rammevilkårene for lægemiddelindustriens forskning og udvikling af ny medicin. Af aftalen
fremgår det (som led i et længere afsnit om industriens rammevilkår): ”Det er ligeledes hen-
sigtsmæssigt, at forskningen indtænkes i driften af sygehusvæsnet, således at der er plads
til den kliniske forskning, og at der er et målrettet fokus på den kliniske forskning som en
mulig karrierevej”.
Aftalen omtaler, at parterne er enige om, at det er afgørende, at dansk sundhedsforskning
er på et højt internationalt niveau. Sidst i aftaleteksten er det nævnt, at parterne i aftalepe-
rioden vil drøfte rammevilkårene for lægemiddelforskningen og -udviklingen, herunder vil-
kårene for klinisk forskning på de offentlige sygehuse. Det fremgår ikke umiddelbart, hvor-
for forskning er relevant i sammenhæng med priser på sygehusmedicin, og ministeriet har
ikke kunnet bidrage med yderligere begrundelser. Ministeriet har oplyst, at det var Lif, der
skrev udkastet til prisaftalen.
Ministeriet har henvist til, at Folketinget den 1. juni 2011 vedtog lov om videnskabsetisk be-
handling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter, jf. lov nr. 593 af 14. juni 2011. Lo-
ven gælder fra den 1. januar 2012 og henviser til, at det er en forudsætning for et moderne
og velfungerende sundhedsvæsen med behandling af høj kvalitet, at sundhedsforskningen
har gode rammer. Der er også henvist til, at forskningen bidrager til at skabe udvikling og
vækst i den danske sundhedsindustri, der er dansk økonomis største eksportsektor.
Ministeriet har oplyst, at der på det forskningsmæssige område er taget en række initiativer
til at imødekomme lægemiddelindustriens ønsker, som alene har omfattet forskning/forsk-
ningsinitiativer. Ministeriet har i den sammenhæng henvist til politiske behov for at tage bre-
dere erhvervspolitiske hensyn til lægemiddelindustriens forskning og udvikling af ny medicin.
Ministeriet har derudover oplyst, at industrien for så vidt angår sygehusmedicin er under-
lagt RADS og udbud via Amgros.
Forhandlingerne mellem Sundhedsministeriet og Lif
35. Sundhedsministeriet har oplyst, at Lif allerede i 2008 henvendte sig til ministeriet for at
høre om muligheden for at indgå en eventuel prisaftale om sygehusmedicin. På dette tids-
punkt var arbejdsgruppen i gang med at udarbejde rapporten ”Analyse af sygehusmedicin”.
Ministeriet afviste på daværende tidspunkt at indgå en aftale, før rapporten forelå. Ministeriet
har fremhævet, at der ikke var reelle forhandlinger mellem ministeriet og Lif i den mellem-
liggende periode.
36. Det fremgik af det materiale, Rigsrevisionen har modtaget, at der ifølge en e-mail sendt
fra en medarbejder i Lif til en medarbejder i Sundhedsministeriet den 12. maj 2009 blev af-
holdt et ”non-møde” mellem Lif og ministeriet den 11. maj 2009. Mødet blev afholdt 14 dage
før, rapporten blev offentliggjort. Ministeriet har oplyst, at ”de desværre ikke kan redegøre
nærmere for mødets formål og indhold”.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0027.png
20
ANDRE HENSYN VED PRISAFTALEN
Ministeriet lovede ifølge en intern e-mail af 19. maj 2009 Lif, at Lif ville få rapporten, så snart
den var godkendt af regeringens økonomiudvalg og herefter offentliggjort. Endvidere frem-
gik det, at ministeriet havde aftalt møde med Lif den 25. maj 2009, dvs. samme dag, som
rapporten blev offentliggjort. Ministeriet har oplyst, at Lif modtog rapporten den dag, hvor rap-
porten blev offentliggjort, og at mødet blev afholdt samme dag. Ministeriet har oplyst, at for-
handlingerne med Lif tog udgangspunkt i et aftaleudkast, som Lif havde udarbejdet. For-
handlingerne er ikke dokumenteret ved referater, analyser eller anden systematisk doku-
mentation.
Ministeriet har oplyst, at ministeriet som led i Rigsrevisionens anmodning om sagsakter tog
kontakt til Lif for at sikre, at al korrespondance var udlevereret. Ministeriet blev i den forbin-
delse opmærksom på den ”fortrolige e-mail” fra 12. maj 2009. Ministeriet har beklaget, at
e-mailen ikke tidligere var blevet udleveret til Rigsrevisionen, hvilket skyldtes, at den ikke var
journaliseret.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0028.png
ORIENTERING AF FOLKETINGET OM PRISAFTALEN
21
VI. Orientering af Folketinget om prisaftalen
Folketingets Sundhedsvalg spurgte den 26. maj og den 3. juni 2009 om, hvilke initia-
tiver sundhedsministeren ville tage på baggrund af rapporten ”Analyse af sygehus-
medicin”. Ministeren svarede på spørgsmålene den 14. juli 2009, hvor udvalget blev
orienteret om, at aftalen med Lif var indgået den 4. juni 2009.
Sundhedsministeriet er ikke forpligtet til at indgå prisaftaler med lægemiddelindustri-
en. Hjemlen til at indgå prisaftaler bygger på den praksis, der er etableret for at ind-
gå aftaler med medicinalindustrien om medicinpriser i primærsektoren, dvs. den me-
dicin, som sælges til borgerne via apotekerne mv. Denne praksis bygger på en sæd-
vane, som er kendt af Folketinget.
37. Rigsrevisionens undersøgelse af Sundhedsministeriets orientering af Folketinget om pris-
aftalen har vist følgende:
Folketingets Sundhedsudvalg blev orienteret, efter at prisaftalen med Lif var indgået.
Sundhedsministeriet finder ikke, at der er krav om, at aftalen skulle have været forelagt
for Folketinget, før den blev indgået, dvs. at der skulle foreligge en specifik hjemmel til at
indgå aftalen.
Praksis for prisaftaler bygger på en sædvane fra 1994, som Folketinget drøftede i 1997,
og som er fortsat siden 1998 for primærsektoren.
Sundhedsministeriet har henvist til, at parterne til enhver tid kan opsige aftalen.
Sundhedsministeriet orienterede Europa-Kommissionen om prisaftalen, efter at Konkur-
rencestyrelsen telefonisk havde oplyst, at de ikke havde indvendinger mod aftalen.
38. Folketingets Sundhedsudvalg stillede den 26. maj 2009 spørgsmål til, hvilke initiativer
sundhedsministeren agtede at foretage på baggrund af rapporten ”Analyse af sygehusme-
dicin”, som var offentliggjort den 25. maj 2009. Ministeren svarede den 29. maj 2009, at han
ikke havde afsluttet sine overvejelser. Den 3. juni 2009, dvs. dagen før, aftalen blev under-
skrevet, spurgte Sundhedsudvalget igen, hvornår ministeren havde tænkt sig at afslutte sine
overvejelser. Svaret blev givet den 14. juli 2009, hvor Sundhedsudvalget fik en kopi af afta-
len og svar på spørgsmålet.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0029.png
22
ORIENTERING AF FOLKETINGET OM PRISAFTALEN
STATSREVISORERNES SPØRGSMÅL 4
Hvilken hjemmel og forpligtelse har Indenrigs- og Sundhedsministeriet (nu Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse) til at indgå prisaftaler med lægemiddelindustrien, herunder aftalen med lægemid-
delindustrien fra 2009 om prisloft og prisreduktion?
Hjemmel og forpligtelser
39. Det fremgår af prisaftalen med Lif, at der er tradition for, at Sundhedsministeriet og Lif
gennem aftaler har løst udfordringer vedrørende prisfastsættelse på medicin. De 2 parter
har tidligere indgået flere aftaler på primærsektorområdet, hvor der bliver givet tilskud til bor-
gernes indkøb af visse typer medicin. Henvisning til traditionen for at indgå sådanne aftaler
blev også fremhævet i aftalen for primærsektoren af 4. juni 2004, hvor der er henvist til, at
praksis er fulgt siden 1994. Ministeriet har ikke tidligere indgået prisaftaler om sygehusmedi-
cin.
40. Der har én gang været foretaget prisregulering i form af lovgivning for primærsektoren.
Loven var gældende fra foråret 1997 til foråret 1998, jf. lov nr. 224 af 25. marts 1997 om mid-
lertidigt prisstop for lægemidler. Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget,
at det med finansloven for 1997 blev besluttet, at Sundhedsministeriet skulle søge at indgå
en aftale med medicinalindustrien om at nedsætte medicinpriserne. Da parterne ikke kunne
blive enige om en aftale, blev der taget initiativ til en prisstoplov. Praksis for en sådan aftale-
regulering bygger dermed på en sædvane fra 1994, som Folketinget drøftede i 1997, og som
er fortsat siden 1998 for primærsektoren.
41. Sundhedsministeriet har henvist til, at prisaftalen med Lif blev godkendt som led i den
samlede godkendelse af økonomiaftalen for 2010 mellem regeringen og regionerne. I boks 3
er vist et uddrag fra økonomiaftalen, som omtaler prisaftalen. Ministeriet finder ikke, at der
er krav om, at aftalen skulle have været forelagt for Folketinget, før den blev indgået. Folke-
tinget blev orienteret om aftalen, efter den var indgået. Ministeriet henviser endvidere til, at
begge parter til enhver tid kan opsige aftalen.
Notificere
betyder at
underrette. I nogle til-
fælde skal EU’s med-
lemslande underrette
Europa-Kommissionen
ved vedtagelse af na-
tionale regler, der mu-
ligvis kan udgøre en
handelshindring. Kom-
missionen har efter un-
derretningen 3 måne-
der til at vurdere, om
et medlemslands for-
slag indebærer en
form for diskrimination
af øvrige landes varer
i det pågældende
land. Hvis landet ikke
hører fra kommissio-
nen inden for 3 måne-
der, kan de nationale
regler træde i kraft.
BOKS 3. UDDRAG FRA AFTALE OM REGIONERNES ØKONOMI FOR 2010
”Regeringen og Danske Regioner er enige om at igangsætte tiltag, der kan reducere væksten i udgif-
terne til sygehusmedicin. […] I forlængelse af udvalgets rapport har Ministeriet for Sundhed og Fore-
byggelse og Lægemiddelindustriforeningen i juni 2009 indgået aftale om en reduktion af listepriserne
på 5 % pr. 1. januar 2010 på den sygehusmedicin, som sælges af Lægemiddelindustriforeningens
medlemmer. Prisaftalen betyder, at regionerne kan indkøbe sygehusmedicin til lavere priser og der-
med frigøre ressourcer”.
Notifikation
42. Aftalen forudsatte, at Sundhedsministeriet skulle notificere aftalen hos konkurrencemyn-
dighederne og Europa-Kommissionen. Lif skulle modtage en kopi af notifikationsbrevene.
Ministeriet orienterede Konkurrencestyrelsen om aftalen, og styrelsen oplyste den 17. juni
2009 telefonisk, at de ikke umiddelbart havde bemærkninger til aftalen. Europa-Kommissio-
nen kvitterede den 22. juni 2009 for at have modtaget brevet. Ministeriet har oplyst, at der
ikke foreligger yderligere henvendelser fra kommissionen.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0030.png
REGIONERNES OG AMGROS’ INDKØB
23
VII. Regionernes og Amgros’ indkøb
Regionerne har centraliseret indkøbet af sygehusmedicin via Amgros. Rigsrevisionen
finder det tilfredsstillende, at der derved er etableret et godt grundlag for, at Amgros
gennem udbud kan opnå besparelser i forhold til de listepriser på medicin, som pro-
ducenterne fastsætter.
En standardiseret brug af sygehusmedicin kan danne grundlag for større udbud og
dermed lavere priser. Behovet for øget standardisering har været kendt i en årrække,
og Danske Regioner etablerede i 2009 Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedi-
cin (RADS), som skulle skabe faglig enighed om valg af dyr sygehusmedicin på tværs
af regionerne. Det er planlagt, at RADS skal udarbejde anbefalinger for de 100 pro-
dukter, der udgør 80 % af de samlede udgifter til sygehusmedicin. Indtil nu har RADS
udarbejdet anbefalinger for 22 produkter. Rigsrevisionen konstaterer, at regionerne
fortsat kan øge indsatsen for at opnå lavest mulige priser gennem en større standar-
disering af brugen af sygehusmedicin.
Rigsrevisionen vurderer, at der fortsat er et besparelsespotentiale ved mere ensartet
brug af sygehusmedicin på tværs af regionerne.
A.
Indkøb af sygehusmedicin
43. Rigsrevisionens undersøgelse af regionernes og Amgros’ grundlag for indkøb af syge-
husmedicin har vist følgende:
Amgros indkøber hovedparten af den medicin, der anvendes på de offentlige sygehuse.
Amgros har oplyst, at de i 2011 har opnået rabatter svarende til en besparelse på ca.
1,6 mia. kr. i forhold til listepriserne.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0031.png
24
REGIONERNES OG AMGROS’ INDKØB
STATSREVISORERNES SPØRGSMÅL 3
Hvordan har regionerne og Amgros sikret, at sygehuslægemidlerne blev anskaffet til lavest mulige
priser?
44. Regionernes 10 sygehusapoteker indkøber medicin til de enkelte sygehuse gennem
Amgros. Regionerne har centraliseret indkøbet af sygehusmedicin gennem Amgros, der
indkøber størstedelen af den medicin, der bliver anvendt på de offentlige sygehuse.
Amgros har oplyst, at de planlægger udbud, så de dækker sygehusenes behov for medicin,
og tilpasser udbud til markedssituationen for det pågældende produkt for at få størst mulig
konkurrenceudsættelse. Ved planlægningen af udbud tager Amgros udgangspunkt i syge-
husenes forbrug af medicin i den foregående periode.
Amgros udarbejder krav til kontrakterne, afholder udbud efter EU-reglerne og indgår de en-
delige kontrakter med medicinalproducenterne/-leverandørerne. Amgros gennemførte i alt
154 EU-udbud i 2011. Udbud sker via Amgros’ udbudssystem som beskrevet i boks 4.
BOKS 4. AMGROS’ UDBUDSSYSTEM
Medicinalproducenten/-leverandøren afgiver sit tilbud gennem Amgros’ elektroniske udbudssystem,
som automatiserer størstedelen af de rutineopgaver, der er forbundet med udbudsprocessen. For at
kunne benytte udbudssystemet skal producenten/leverandøren være oprettet som bruger med en di-
gital signatur. Den digitale signatur er virksomhedens garanti for, at ingen andre kan se tilbuddet. Op-
bygningen af Amgros’ udbudssystem skal desuden sikre, at Amgros ikke kan få adgang til indkomne
tilbud og tilbudspriser før tilbudsfristens udløb. Amgros havde over 180 medicinalproducenter/-leveran-
dører i 2011.
Amgros har oplyst, at det i nogle tilfælde alene er prisen, der afgør, hvem der vinder kontrak-
ten. Det er tilfældet, når medicinprodukterne er ens. I andre udbud er det nødvendigt at stil-
le særlige krav, fx til produktets holdbarhed eller emballage, og så er det ikke altid producen-
ten med den laveste pris, der vinder kontrakten (eksempler på krav er vist i boks 5). Disse
udbud vurderes efter kriterier om det ”økonomisk mest fordelagtige” tilbud.
BOKS 5. EKSEMPLER PÅ ANDRE FORHOLD END PRISEN, DER PÅVIRKER INDKØB AF SYGE-
HUSMEDICIN
Virkning
Bivirkninger
Holdbarhed
Leveringssikkerhed
Kvalitet
Emballage
Betydning for arbejdsmiljøet
Udgifter relateret til håndteringen af produktet.
Kontrakterne på køb af medicin løber i perioder på 1-2 år, og prisen ligger fast i kontrakt-
perioden. Amgros har oplyst, at listeprisen bliver brugt, hvis det skulle vise sig, at listeprisen
er lavere på et senere tidspunkt. Listeprisen anvendes også i de tilfælde, hvor et sygehus-
apotek bestiller medicin, som Amgros ikke har kontrakt på.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0032.png
REGIONERNES OG AMGROS’ INDKØB
25
Rammeaftaler og fastmængdekontrakt
45. Amgros har oplyst, at rammeaftaler er den mest anvendte kontraktform, hvilket bl.a.
hænger sammen med, at rammeaftaler giver sygehusene den største fleksibilitet. Ramme-
aftaler indebærer dog højere priser end fastmængdekontrakter, fordi der ikke bestilles et
fast kvantum. Amgros har oplyst, at de begyndte at anvende fastmængdekontrakter i 2008.
Amgros har oplyst, at omsætningen fordelte sig på kontrakttyper som vist i figur 5.
Figur 5. Amgros’ omsætning fordelt på kontrakttyper
Ved en
rammeaftale
holdes ét eller flere
kontraktvilkår åbne, fx
mængden. Det eller de
åbne kontraktvilkår af-
tales nærmere, når der
trækkes på rammeaf-
talen i løbetiden.
Fastmængdekontrakter
0,3 %
Uden for aftaler
26,8 %
Rammeaftaler
72,9 %
Fastmængdekontak-
ter
er kontrakter, som
forudsætter, at ordre-
giver aftager en fast
mængde til en fast pris.
Note: Figuren bygger på oplysninger fra Amgros’ seneste opgørelse, som er baseret på tal fra 2009.
Figur 5 viser, at rammeaftaler udgjorde 72,9 % af Amgros’ omsætning, mens 0,3 % af om-
sætningen bestod af fastmængdekontrakter. For 26,8 % af Amgros’ omsætning var der ikke
indgået rammeaftaler. Amgros har oplyst, at det skyldes, at de ikke har modtaget tilbud i
udbudsprocessen. Når en producent har et produkt med monopol på markedet, har produ-
centen fx ikke umiddelbart incitament til at byde i Amgros’ udbudsrunder.
Markedsovervågning
46. Amgros har som central indkøber det samlede overblik over regionernes indkøb af syge-
husmedicin. Amgros har i en årrække udarbejdet en rapport om markedsovervågning hvert
kvartal. Formålet med overvågningen er at belyse tendenser i udviklingen af forbruget af sy-
gehusmedicin, både nationalt og for de enkelte regioner. Rapporten er typisk på 25-30 sider
og består af faktuelle oplysninger. Én gang årligt indgår desuden en oversigt over patenter
og forventede patentudløb. Amgros sender rapporten til regionerne og sygehusapotekerne,
der har oplyst, at de bruger rapporten til inspiration, til overvågning af tendenser i forbrugs-
og omkostningsudvikling og til at sammenligne regionens forbrug med andre regioner.
Rabat
47. Amgros har oplyst, at de i 2011 har opnået besparelser på ca. 1,6 mia. kr. til regionerne.
Amgros udregner besparelsen som forskellen mellem listeprisen og den pris, som sygehus-
apotekerne betaler for medicinen.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0033.png
26
REGIONERNES OG AMGROS’ INDKØB
B.
Initiativer til at ensarte brugen af sygehusmedicin
48. Rigsrevisionens undersøgelse af regionernes initiativer til at ensarte brugen af sygehus-
medicin har vist følgende:
Danske Regioner etablerede i oktober 2009 RADS med det formål at ensarte brugen af
dyr sygehusmedicin for de 100 produkter, der udgør ca. 80 % af de samlede udgifter til
sygehusmedicin. Formålet var bl.a. at opnå lavere priser for dyr sygehusmedicin.
RADS har pr. marts 2012 udarbejdet anbefalinger for 22 produkter ud af de i alt 100 pro-
dukter med størst omsætning.
For de resterende 20 % af de samlede udgifter har regionerne ikke et fælles standardise-
ret valg af produkter. Regionerne har henvist til, at Amgros’ udbud bidrager til ensartet
brug af medicinen.
49. Rapporten ”Analyse af sygehusmedicin” fra maj 2009 anbefalede, at regionerne skulle
etablere et grundlag for national enighed om ensartet brug af sygehusmedicin. Formålet var
at styrke grundlaget for regionernes fælles indkøb af sygehusmedicin. Derigennem skulle
regionerne opnå større rabatter og reducere udgifterne til sygehusmedicin.
RADS
50. Danske Regioner etablerede i oktober 2009 RADS, der har til formål at sikre ensartet
anvendelse af dyr sygehusmedicin på tværs af regioner og sygehuse.
RADS består af repræsentanter for regionerne, Sundhedsstyrelsen, Institut for Rationel
Farmakoterapi (IRF), Dansk Selskab for Klinisk Farmakologi, Amgros og Danske Regioner.
RADS afholdt sit første møde i januar 2010.
Figur 6 illustrerer den proces og de aktører, som skal medvirke til at opnå bedre kvalitet i
behandlingen og bedre priser på dyr sygehusmedicin.
Figur 6. Procesforløb for RADS
Institut for Rationel
Farmakoterapi (IRF)
informerer om den me-
dicinske behandling,
som giver den største
effekt og de færreste
og mindst alvorlige bi-
virkninger til den lavest
mulige behandlings-
pris. Fra 2012 er insti-
tuttet tilknyttet Sund-
hedsstyrelsen.
RADS nedsætter fagudvalg
Fagudvalgene udarbejder fælles behandlingsvejledninger
Dansk Selskab for
Klinisk Farmakologi
er et lægevidenskabe-
ligt selskab, der bl.a.
arbejder for at fremme
den bedst mulige an-
vendelse af medicin,
og som rådgiver sund-
hedsmyndighederne i
spørgsmål om brug af
medicin.
Amgros gennemfører udbud
RADS anbefaler medicin på baggrund af udbud
Regionerne implementerer RADS’ anbefalinger
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0034.png
REGIONERNES OG AMGROS’ INDKØB
27
Det fremgår af figur 6, at RADS nedsætter forskellige fagudvalg med eksperter, som har til
opgave at skabe enighed om valg af medicin og udarbejde fælles behandlingsvejledninger
for udvalgte sygdomme. Amgros gennemfører udbud på baggrund af behandlingsvejlednin-
gerne. De medicinprodukter, der vinder udbuddet, omfattes af anbefalingerne fra RADS.
RADS tager i anbefalingerne udgangspunkt i medicin, der bør være lægens førstevalg ved
behandling af den konkrete sygdom. Derudover anbefaler RADS et andetvalg af medicin i
de tilfælde, hvor der er lægefaglige grunde til, at førstevalget ikke kan anvendes.
Regionerne har ansvaret for, at RADS’ behandlingsvejledninger med de tilhørende anbefa-
linger bliver implementeret på sygehusene. Regionerne har også ansvaret for at følge op på
implementeringen. De regionale lægemiddelkomitéer har typisk en central rolle i forbindelse
med bl.a. implementering og opfølgning på RADS’ anbefalinger. Det er op til de enkelte re-
gioner at beslutte, hvordan behandlingsvejledningerne skal implementeres.
Overvågning af forbrugsudviklingen
51. Amgros følger forbruget af de produkter, som RADS anbefaler. Til denne brug har Am-
gros udviklet et overvågningssystem, der tager udgangspunkt i målsætningerne for forbru-
get. Overvågningen sker gennem rapporter, som indeholder oplysninger om forbrugsmøn-
stre og økonomiske konsekvenser. Danske Regioner sender hvert kvartal overvågningsrap-
porterne til medlemmerne af RADS, regionernes sundhedsdirektører, sygehusapotekerne
og formanden for de regionale lægemiddelkomitéer. Danske Regioner har oplyst, at frem-
sendelsen af overvågningsrapporterne til regionernes sundhedsdirektører har til formål at
sikre forankring i regionernes ledelsessystemer. Det er op til den enkelte region, hvordan
de konkret vil bruge overvågningsrapporterne. Danske Regioner har oplyst, at regionernes
sundhedsdirektører jævnligt drøfter RADS’ udmeldinger.
Danske Regioner har oplyst, at RADS tager udgangspunkt i de 100 produkter, som i 2011
udgjorde ca. 80 % af den samlede omsætning af sygehusmedicin. RADS har pr. ultimo marts
2012 udarbejdet anbefalinger for 22 ud af de 100 produkter.
Sygehusmedicin, som ikke er omfattet af RADS’ anbefalinger
52. Sygehusmedicin omfatter ca. 3.000 produkter, hvoraf RADS arbejder med 100. Ca.
2.900 produkter udgør de resterede 20 % af omsætningen. Regionerne har ikke organise-
ret et samarbejde om ensartning af disse produkter, men har henvist til, at ensartningen i
et vist omgang sker via Amgros’ udbud. Når Amgros har afholdt udbud, udarbejder hver re-
gion en liste med anbefalinger om valg af medicin. Listerne bliver som regel udarbejdet af
de regionale lægemiddelkomitéer.
Lægernes valg af sygehusmedicin
53. Rapporten ”Analyse af sygehusmedicin” viste, at det var vigtigt, at regionerne tog de ret-
te værktøjer i brug for at sikre, at listerne blev fulgt af lægerne. Regionerne kan fastlægge
begrænsninger for brugen af medicin på sygehusene i form af behandlingsvejledninger, an-
befalinger eller ledelsesmæssige beslutninger.
Listerne over den anbefalede medicin bliver opdateret løbende eller mindst én gang om året,
når Amgros har afholdt udbud, og der foreligger nye priser.
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0035.png
28
REGIONERNES OG AMGROS’ INDKØB
54. Lægen skal som udgangspunkt ordinere medicin, der ligger inden for regionens lister
over anbefalet medicin. Lægen har mulighed for at vælge anden medicin i den konkrete si-
tuation, hvis lægen skønner, at det er hensigtsmæssigt. Hvis lægen ordinerer medicin, der
ikke er på listen over anbefalet medicin, skal lægen begrunde det som beskrevet i boks 6.
BOKS 6. LÆGENS ORDINATIONER I DET ELEKTRONISKE SYSTEM
Lægen bruger ved ordination af medicin et elektronisk system, der præsenterer de tilgængelige pro-
dukter på markedet. Lægen får primært præsenteret medicin, som er anbefalet, og får først fx efter et
museklik ned i systemet de øvrige medicinprodukter, som er tilgængelige på markedet. Hvis en læge
vil ordinere et produkt, som ikke er anbefalet, fremkommer der et felt, hvor lægen skal begrunde sin
ordination.
Afdelinger og sygehuse har oplyst, at ordination af anden medicin end standardmedicinen
– specielt dyr medicin – som regel foregår i samråd med en kollega eller en ledende over-
læge.
Lokal opfølgning på lister over anbefalet medicin
55. Alle regioner har taget initiativ til at følge op på, om lægernes ordinationer er i overens-
stemmelse med listerne over anbefalet medicin. Regionerne har nævnt, at det typisk er sy-
gehusenes lægemiddelkomitéer og sygehusapotekerne, som er involveret i opfølgningen af,
om det, der står på listerne, også er det, der bruges på afdelingerne.
Rigsrevisionen, den 9. maj 2012
Lone Strøm
/Henrik Berg Rasmussen
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0036.png
ORDLISTE
29
Bilag 1. Ordliste
Afdeling
Amgros
Dansk Selskab for Klinisk Farma-
kologi
Det Europæiske Lægemiddel-
agentur (European Medical Agency
– EMA)
Eurostat
Fastmængdekontrakt
Institut for Rationel Farmakoterapi
(IRF)
Kontraktfastsatte priser
Kopimedicin
Listepriser
Lægemiddelindustrien
En organisatorisk enhed på sygehuset, hvor patienten bliver registreret og behandlet.
Regionernes fælles indkøbsvirksomhed for sygehusmedicin.
Et lægevidenskabeligt selskab, der bl.a. arbejder for at fremme den bedst mulige an-
vendelse af medicin, og som rådgiver sundhedsmyndighederne i spørgsmål om brug
af medicin.
Et EU-agentur, der har ansvaret for den faglige vurdering af ansøgninger om europæ-
isk markedsføringstilladelse for lægemidler.
EU’s statistikkontor, der modtager data fra medlemslandene, som sammenfattes, har-
moniseres og publiceres efter fælles regler, så de så vidt muligt er sammenlignelige.
Kontrakter, som forudsætter, at ordregiver aftager en fast mængde til en fast pris.
Institut, der informerer om den medicinske behandling, som giver den største effekt
og de færreste og mindst alvorlige bivirkninger til den lavest mulige behandlingspris.
Fra 2012 er instituttet tilknyttet Sundhedsstyrelsen.
Priser, som er fastlagt ved kontrakt efter udbud, og som ofte indeholder rabatter i for-
hold til listeprisen.
Identiske kopier af medicinprodukter, der ikke længere er patentbeskyttede. Produkter-
ne har både samme indholdsstoffer og samme behandlingsmæssige virkning.
De officielle priser, som producenten anmelder til Lægemiddelstyrelsen. Producenten
kan ændre den officielle listepris hver 14. dag.
En fællesbetegnelse for private virksomheder, der udvikler, forsker, fremstiller og/eller
markedsfører sygehusmedicin. I Danmark er de fleste af disse virksomheder medlem
af brancheforeningen Lægemiddelindustriforeningen (Lif). Lif’s medlemskreds består
af virksomheder, der enten har danske hovedkvarterer, er datterselskaber af interna-
tionale virksomheder, er virksomheder, der alene driver forskning, eller er virksomhe-
der, der både driver salg og forskning.
Statistikken blev udarbejdet af Lægemiddelstyrelsen frem til 2012. Efter sammenlæg-
ningen af Lægemiddelstyrelsen og Sundhedsstyrelsen i 2012 vil opgaven fremover
ligge i Statens Serum Institut.
Notificere betyder at underrette. I nogle tilfælde skal EU’s medlemslande underrette
Europa-Kommissionen ved vedtagelse af nationale regler, der muligvis kan udgøre
en handelshindring. Kommissionen har efter underretningen 3 måneder til at vurde-
re, om et medlemslands forslag indebærer en form for diskrimination af øvrige landes
varer i det pågældende land. Hvis landet ikke hører fra kommissionen inden for 3 må-
neder, kan de nationale regler træde i kraft.
Organisation for økonomisk samarbejde og udvikling.
”Opfinderen” af et medicinprodukt kan ansøge om at beskytte sit produkt mod konkur-
rence i en periode gennem et patent. Via patentregler kan der opnås en formel beskyt-
telsestid på 20 år fra det tidspunkt, hvor patentansøgningen er indleveret. På grund af
den omfattende proces med at udvikle og godkende produktet vil der ofte kun være
6-10 år tilbage af patentperioden, når produktet bliver markedsført.
Ved en rammeaftale holdes ét eller flere kontraktvilkår åbne, fx mængden. Det eller
de åbne kontraktvilkår aftales nærmere, når der trækkes på rammeaftalen i løbetiden.
Lægemiddelstyrelsens lægemid-
delstatistik
Notificere
Organisation for Economic Co-ope-
ration and Development (OECD)
Patentmedicin
Rammeaftaler
Statsrevisorerne beretning SB13/2011 - Bilag 1: Beretning om indkøb af sygehusmedicin
1121417_0037.png
30
ORDLISTE
Referenceprissystem
Regional lægemiddelkomité
Et prissystem, hvor prisen på det enkelte produkt bliver fastsat på baggrund af priserne
i udvalgte lande. Referenceprissystemer kan indrettes på forskellig vis.
Alle regioner har en regional lægemiddelkomité, der varetager en række opgaver i
relation til forbruget af medicin i regionen, herunder bl.a. overvågning og vurdering
af regionens samlede medicinforbrug.
Leverer medicin til regionernes sygehuse mv. Sygehusapotekerne håndterer større
mængder medicin end de almindelige apoteker, og ca.
af produkterne er forbeholdt
til brug på sygehusene.
Organisation under FN, der varetager internationale sundhedsproblemstillinger.
Sygehusapotek
World Health Organisation (WHO)