Finansudvalget 2013-14
SB 12 5
Offentligt
1367448_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Finansiel Stabilitet A/S
Maj
2014
Statsrevisorerne beretning SB12/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. maj 2014
1367448_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om Finansiel Stabilitet A/S (beretning nr. 12/2011)
9. maj 2014
RN 1504/14
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Finansiel Stabilitet A/S (herefter Finan-
siel Stabilitet), som blev indledt med en beretning i 2012.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Finansiel Stabilitet har ved overtagelsen af Sparekassen Østjylland og Cantobank A/S
(herefter Cantobank) håndteret de forhold, som blev fremdraget i beretningen, tilfreds-
stillende. Finansiel Stabilitet har fastsat mål for afviklingen af aktiviteter og engage-
menter og har i sit arbejde med at regulere renteniveauet for kunderne i koncernen
taget initiativ til at sikre, at efterslæb i implementeringen af de udmeldte rentesatser
undgås. Rigsrevisionen finder, at Finansiel Stabilitets initiativer er tilfredsstillende, og
vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Finansiel Stabilitet har overdraget aktiviteter og engagementer i Sparekassen Øst-
jylland til moderselskabet inden for det fastsatte mål på 12 måneder. Finansiel
Stabilitet solgte Cantobank videre 3 måneder efter overtagelsen af bankens aktier.
Finansiel Stabilitet har fastsat mål for afvikling i sit årlige budget, og Finansiel Sta-
bilitets egen rapportering om målopfyldelse for 2013 afspejler en fremdrift i afvik-
lingen.
Finansiel Stabilitet har indgået aftale om en advokatundersøgelse af Sparekassen
Østjylland på baggrund af en offentlig annoncering.
Finansiel Stabilitets overtagelse af Sparekassen Østjylland og Cantobank er fore-
gået på en måde, så løn og vederlag til direktør og bestyrelse har været fastsat på
niveau med sammenlignelige virksomheder og institutioner i branchen, men også
under hensyn til løn og vederlag i andre statslige aktieselskaber.
Finansiel Stabilitet har nedbragt andelen af konti, der ikke er renteharmoniseret,
og har oplyst, at der ikke længere er et efterslæb i implementeringen af rentesat-
serne. Rigsrevisionens stikprøve har vist, at Finansiel Stabilitet ikke havde et ef-
terslæb i implementeringen af rentesatser i de gennemgåede sager.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB12/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. maj 2014
1367448_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i maj 2012 en beretning om Finansiel Stabilitet. Beretningen hand-
lede om, hvordan Finansiel Stabilitet overtager og afvikler nødlidende pengeinstitutter. Stats-
revisorerne anmodede Rigsrevisionen om at undersøge, hvordan Finansiel Stabilitet vare-
tager disse opgaver.
Beretningen viste, at Finansiel Stabilitet overordnet overtager og afvikler nødlidende penge-
institutter på en tilfredsstillende måde. Finansiel Stabilitets datterselskaber har med advokat-
undersøgelser desuden identificeret mulige lovovertrædelser i de overtagne pengeinstitut-
ter. Rigsrevisionen fandt dog, at Finansiel Stabilitet burde operationalisere kravet om hurtig
afvikling af de overtagne pengeinstitutters aktiviteter i klare mål og milepæle for at sikre frem-
drift og gennemsigtighed i afviklingsopgaven. Beretningen viste desuden, at Finansiel Stabi-
litets køb af advokatundersøgelser var omfattet af tilbudsloven og EU’s udbudsdirektiv.
Herudover fandt Rigsrevisionen, at Finansiel Stabilitet ved hver pengeinstitutovertagelse bør
genforhandle direktørlønnen og fastsætte vederlag til bestyrelsen, så løn og vederlag er i
overensstemmelse med statens og Finansiel Stabilitets retningslinjer og er fastsat under hen-
syn til sparsommelighed. Rigsrevisionen fandt endvidere, at Finansiel Stabilitet burde påse,
at selskabets udmeldte rentesatser implementeres af datterselskaberne i koncernen. De ud-
meldte rentesatser har bl.a. til formål at sikre, at datterselskaberne ikke konkurrerer med de
rentesatser, som tilbydes på det øvrige pengeinstitutmarked.
Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at Finansiel Stabilitets over-
tagelse og afvikling af nødlidende pengeinstitutter havde været tilfredsstillende, men kunne
forbedres på nogle punkter. Statsrevisorerne konstaterede endvidere, at der var fokus på
sparsommelig drift i Finansiel Stabilitet. Statsrevisorerne bemærkede endelig, at de fandt
det utilfredsstillende, at Finansiel Stabilitet ikke havde sikret, at datterselskaberne så vidt mu-
ligt anvendte de rentesatser, som var udmeldt i medfør af afviklingsbekendtgørelsen.
3. Som svar på beretningen afgav erhvervs- og vækstministeren en redegørelse til Statsrevi-
sorerne i august 2012. Heri oplyste ministeren, at han har taget Rigsrevisionens beretning
og Statsrevisorernes kritik til efterretning.
4. På baggrund af ministerredegørelsen afgav Rigsrevisionen i september 2012 et notat i
henhold til rigsrevisorlovens § 18, stk. 4, hvori Rigsrevisionens planer for den videre opfølg-
ning på beretningen fremgik. Det fremgik af notatet, at Rigsrevisionen ville følge udviklingen
på følgende områder:
Finansiel Stabilitets arbejde med at sikre, at de overtagne aktiviteter og engagementer er
solgt, afviklet eller overført til Finansiel Stabilitets moderselskab inden 12 måneder fra
overtagelsen
Finansiel Stabilitets arbejde med at opstille mål for afviklingen, herunder målenes sam-
menhæng med kravet om, at afvikling skal ske inden 5 år fra overtagelsen af et nødliden-
de pengeinstitut
om Finansiel Stabilitets køb af advokatundersøgelser er i overensstemmelse med sel-
skabets procedure herfor
Finansiel Stabilitets genforhandling af løn og vederlag ved overtagelse af nødlidende
pengeinstitutter
Finansiel Stabilitets arbejde med at regulere renteniveauet for kunderne i koncernen.
5. Rigsrevisionen redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB12/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. maj 2014
1367448_0004.png
3
II.
Finansiel Stabilitets initiativer
6. Rigsrevisionen gennemgår i det følgende Finansiel Stabilitets initiativer i forhold til de ude-
stående punkter. Gennemgangen er baseret på møder og brevveksling med Erhvervs- og
Vækstministeriet samt Finansiel Stabilitet. Derudover har vi stikprøvevist gennemgået et an-
tal ikke-renteharmoniserede konti med henblik på at efterprøve, om Finansiel Stabilitet har
et efterslæb i forhold til at implementere selskabets udmeldte rentesatser.
Håndtering af overtagne aktiviteter og engagementer
7. Beretningen viste, at Finansiel Stabilitet havde overtaget nødlidende pengeinstitutter på
en tilfredsstillende måde.
8. Finansiel Stabilitet har fastsat en målsætning om, at aktiviteter og engagementer fra det
enkelte nødlidende pengeinstitut skal sælges, afvikles eller overføres til Finansiel Stabilitets
moderselskab inden 12 måneder fra overtagelsen til central afvikling og administration. For-
målet er, at Finansiel Stabilitet kan indlevere det overtagne pengeinstituts bank- og værdi-
papirlicens, og at den resterende afvikling gennemføres i regi af Finansiel Stabilitet.
9. Finansiel Stabilitet har i 2012 og 2013 overtaget 2 pengeinstitutter. Heraf var ét, Sparekas-
sen Østjylland, nødlidende. Finansiel Stabilitet overtog Sparekassen Østjylland i april 2012
og solgte i umiddelbar forlængelse af overtagelsen størstedelen af sparekassens aktiviteter
til Sparekassen Kronjylland. De tilbageværende aktiviteter og engagementer i Sparekassen
Østjylland blev overført til central afvikling i moderselskabet i september 2012, og Finansiel
Stabilitet levede derfor op 12-måneders-målet.
Finansiel Stabilitet overtog derudover samtlige aktier i Cantobank i februar 2013. Cantobank
blev ikke overtaget som et nødlidende pengeinstitut, men fordi Finansiel Stabilitet havde ak-
tierne som sikkerhed for et uindfriet lån. Cantobank blev solgt videre i maj 2013.
10. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Finansiel Stabilitet har overdraget de reste-
rende aktiviteter og engagementer i Sparekassen Østjylland til moderselskabet inden for det
opsatte mål på 12 måneder.
Mål for afviklingsopgaven
11. Beretningen viste, at Finansiel Stabilitet burde operationalisere kravet om hurtig afvikling
af de overtagne pengeinstitutters aktiviteter i klare mål og milepæle for at sikre fremdrift og
gennemsigtighed i afviklingsopgaven.
Statsrevisorerne bemærkede, at der i højere grad bør sættes mål for afviklingsopgaven, så
det kan vurderes, om afviklingen er sket hurtigst muligt.
12. Erhvervs- og Vækstministeriet har i februar 2012 udsendt en ny bekendtgørelse om af-
vikling i regi af Finansiel Stabilitet (herefter afviklingsbekendtgørelsen). Heri er det tidligere
krav om, at alle engagementer, der kræver bank- eller værdipapirlicens, skal være afviklet
senest 5 år efter overtagelsen, udgået.
Erhvervs- og Vækstministeriet har oplyst, at baggrunden herfor er, at fristen ikke længere
blev stillet som krav fra Europa-Kommissionens side i forbindelse med godkendelsen af de
danske ordninger til håndtering af nødlidende pengeinstitutter – modsat tidligere.
Finansiel Stabilitet har oplyst, at selskabet afvikler overtagne kundeforhold og øvrige aktivi-
teter hurtigst muligt med lavest mulige omkostninger for staten og på en for kunderne ordent-
lig og redelig måde.
Bekendtgørelse nr. 141 af 16.
februar 2012 om ændring af
bekendtgørelse om afvikling af
datterselskaber til Finansiel
Stabilitet A/S samt betaling af
risikopræmie.
Statsrevisorerne beretning SB12/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. maj 2014
1367448_0005.png
4
Finansielle aktiver
kan fx væ-
re aktier, obligationer og pan-
tebreve.
Individuel statsgaranti
er en
ordning under Bankpakke II
(Kreditpakken), hvor Finansiel
Stabilitet A/S på vegne af sta-
ten i op til 3 år kunne garantere
for obligationer og lån, som
penge- og realkreditinstitutter-
ne udstedte frem til den 31. de-
cember 2010. Garantien inde-
bar, at staten garanterede for
rentebetalingen og tilbagebeta-
lingen på lånene. Garantien
blev tildelt efter ansøgning.
Finansiel Stabilitet har endvidere oplyst, at selskabet forventer, at afviklingen i 2015 vil væ-
re så fremskreden, at der herefter ikke er nogen tilbageværende kunder i koncernen, bort-
set fra i datterselskabet FS Property Finance. Tilbage skal der herefter udelukkende være
finansielle aktiver, ejendomme og forpligtigelser, såsom retssager og tvister, samt udstedte
individuelle statsgarantier. De særlige vilkår for datterselskabet FS Property Finance følger
af en beslutning i Folketinget, ifølge hvilken Finansiel Stabilitet har overtaget en række akti-
ver fra FIH Erhvervsbank i marts 2012. Disse aktiver, og dermed FS Property Finance, skal
likvideres eller afhændes ultimo 2016 med mulighed for udskydelse i op til 3 år til 31. decem-
ber 2019.
Finansiel Stabilitet har en masterplan for afvikling af engagementer og aktiver i selskabet.
Masterplanen viser slutdatoer for, hvornår hovedgrupper af aktiviteter forventes afviklet. Fi-
nansiel Stabilitet har oplyst, at på konkrete aktiviteter, fx et porteføljesalg, udarbejdes der
projektplaner for afviklingen. Desuden har Finansiel Stabilitet udarbejdet en politik for salgs-
processer. Politikken indebærer, at Finansiel Stabilitet skal følge en række principper i for-
bindelse med udbud. Principperne skal sikre, at der ikke opstår tvivl om, hvorvidt Finansiel
Stabilitets salgsprocesser er i overensstemmelse med EU-retlige principper om gennemsig-
tighed, ligebehandling og forbud mod statsstøtte.
Selskabet har afviklingsmål i sine budgetter for 2013 og 2014, som også er fremsendt til Er-
hvervs- og Vækstministeriet. Selskabet har desuden oplyst, at selskabets direktion og besty-
relse endvidere modtager henholdsvis månedsvis og kvartalsvis rapportering om afvikling
af engagementer, retssager og tvister, ejendomme, finansielle aktiver og medarbejdere.
Selskabets mål i 2013 for at nedbringe engagementer og aktiver mv. er vist i tabel 1 sammen
med den realiserede målopfyldelse for 2013.
Tabel 1. Finansiel Stabilitets målopfyldelse på afviklingsmål i 2013
Afviklingsmål
Kunder (antal)
Engagementer
1)
(mia. kr.)
Ejendomme på balancen (mia. kr.)
Pantebreve (mia. kr.)
Finansielle aktiver (mia. kr.)
Individuelle statsgarantier (mia. kr.)
Fuldtidsansatte medarbejdere i uopsagte stillinger (antal)
1)
Målopfyldelse
975
7,8
2,0
1,1
1,9
61,2
132
1.200
4,3
1,2
1,2
0,9
58,8
109
Efter af- og nedskrivninger.
Kilde: Finansiel Stabilitet.
Det fremgår af tabel 1, at Finansiel Stabilitet har nået hovedparten af de 7 afviklingsmål i
budgettet for 2013. Selskabet har fx afviklet ejendomme for 2,0 mia. kr., hvilket er mere, end
der var målsat i 2013. Ved indgangen til 2014 havde Finansiel Stabilitet herefter for 1,8 mia.
kr. ejendomme på balancen. Tilsvarende er antallet af kunder nedbragt med 975 mod et mål
på 1.200. Ved indgangen til 2014 havde Finansiel Stabilitet herefter ca. 1.900 kunder.
Finansiel Stabilitet har oplyst, at selskabet i 2014 forventer at afvikle ejendomme for yderli-
gere 1 mia. kr. Hertil kommer bl.a. engagementer for 5,8 mia. kr. og finansielle aktiver for
0,6 mia. kr.
Statsrevisorerne beretning SB12/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. maj 2014
1367448_0006.png
5
13. Finansiel Stabilitet har oplyst, at der på nuværende tidspunkt pågår overvejelser om, at
Finansiel Stabilitet – i tilpasset form – fremadrettet skal varetage opgaven som national af-
viklingsmyndighed. Overvejelserne er baseret på en forventning om ikrafttrædelsen af et di-
rektiv om genopretning og afvikling af kreditinstitutter og investeringsselskaber. Den fremti-
dige organisering af afviklingsmyndigheden og hjemmelsgrundlaget herfor forventes på plads
i løbet af 2. halvår 2014. De tilbageværende aktiviteter vil skulle afvikles i regi af den nye af-
viklingsmyndighed, og den planlagte organisering af den nye afviklingsmyndighed vil tage
højde herfor.
14. På baggrund af den nye bekendtgørelses bestemmelse om, at afviklingen skal ske hur-
tigst muligt, finder Rigsrevisionen det tilfredsstillende, at Finansiel Stabilitet har opsat mål for
afvikling i sit årlige budget, og at Finansiel Stabilitets egen rapportering om målopfyldelse
for 2013 afspejler en fremdrift i afviklingen. Det er samtidig Rigsrevisionens forventning, at
der i forbindelse med Finansiel Stabilitets eventuelle overgang til national afviklingsmyndig-
hed fortsat vil være fokus på afvikling af Finansiel Stabilitets tilbageværende aktiviteter.
Køb af advokatundersøgelser
15. Beretningen viste, at Finansiel Stabilitets køb af advokatundersøgelser var omfattet af
EU’s udbudsdirektiv og de på daværende tidspunkt gældende regler i tilbudsloven.
Statsrevisorerne bemærkede, at Finansiel Stabilitet fremover bør sikre, at køb af eksterne
ekspertydelser sker i overensstemmelse med reglerne for tilbud og udbud.
16. Folketinget har pr. 1. januar 2013 ændret reglerne i tilbudsloven for annoncering af vis-
se tjenesteydelser. Ændringen medfører bl.a., at køb af advokatydelser ikke længere skal
annonceres.
Finansiel Stabilitet har fået foretaget en advokatundersøgelse i forbindelse med overtagel-
sen af Sparekassen Østjylland. Finansiel Stabilitet har annonceret opgaven, fordi købet fandt
sted, før ovennævnte regulering af tilbudsloven trådte i kraft. Finansiel Stabilitet har derud-
over underrettet Europa-Kommissionen om købet.
17. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at advokatundersøgelsen vedrørende overta-
gelsen af Sparekassen Østjylland blev foretaget på baggrund af en offentlig annoncering.
Genforhandling af løn og vederlag
18. Beretningen viste, at Finansiel Stabilitet ved hver pengeinstitutovertagelse burde genfor-
handle direktørlønnen og fastsætte vederlag til bestyrelsen, så løn og vederlag er i overens-
stemmelse med statens og Finansiel Stabilitets retningslinjer og er fastsat under hensyn til
sparsommelighed.
19. Finansiel Stabilitet solgte størstedelen af Sparekassen Østjyllands aktiviteter videre til
Sparekassen Kronjylland i umiddelbar forlængelse af overtagelsen. Sparekassen Østjyllands
direktion blev opsagt og fritstillet. Ved overtagelsen af Sparekassen Østjylland indsatte Fi-
nansiel Stabilitet en ny bestyrelse fra banken bestående af medarbejdere fra Finansiel Sta-
bilitet, som ikke modtog bestyrelsesvederlag. Genforhandling af løn og vederlag var derfor
ikke relevant i forbindelse med overtagelsen af Sparekassen Østjylland.
Finansiel Stabilitet har oplyst, at der kort tid efter overtagelsen af Cantobank i februar 2013
blev indsat en ny bestyrelse, som bestod af medarbejdere fra Finansiel Stabilitet. Disse med-
arbejdere er ikke blevet honoreret særskilt for bestyrelsesarbejdet. Den administrerende di-
rektør for Cantobank fortsatte frem til maj 2013, hvor banken blev solgt videre, og den admi-
nistrerende direktør i den forbindelse blev opsagt. Finansiel Stabilitet genforhandlede ikke
den administrerende direktørs løn, mens banken var ejet af Finansiel Stabilitet. Rigsrevisio-
nen vurderer, at den administrerende direktørs løn var i overensstemmelse med statens og
Finansiel Stabilitets retningslinjer, idet direktørlønnen ikke var lønførende.
Europa-Kommissionen har den
6. juni 2012 offentliggjort forslag
til Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv om et regelsæt for
genopretning og afvikling af kre-
ditinstitutter.
Statsrevisorerne beretning SB12/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. maj 2014
1367448_0007.png
6
20. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at i de tilfælde, hvor Finansiel Stabilitet har
overtaget banker og udbetalt løn og vederlag til direktør og bestyrelse, har løn og vederlag
været fastsat på niveau med sammenlignelige virksomheder og institutioner i branchen og
under hensyn til løn og vederlag i andre statslige aktieselskaber.
Finansiel Stabilitets rentesatser
21. Beretningen viste, at Finansiel Stabilitet burde påse, at selskabets udmeldte rentesatser
for udlån i videst muligt omfang implementeres i datterselskaberne. På tidspunktet for be-
retningen lå den faktiske udlånsrente for ca. 70 % af engagementerne i datterselskaberne
under Finansiel Stabilitets udmeldte rentesatser. Beretningen viste desuden, at en årsag
hertil, særligt i nogle af datterselskaberne, skyldtes et efterslæb i implementeringen af de
udmeldte rentesatser.
Statsrevisorerne bemærkede, at de fandt det utilfredsstillende, at Finansiel Stabilitet ikke
havde sikret, at datterselskaberne så vidt muligt anvendte de rentesatser, som var udmeldt i
medfør af afviklingsbekendtgørelsen. De udmeldte rentesatser skal hindre urimelig konkur-
rence med de øvrige pengeinstitutter på markedet og sikre ordentlige vilkår for kunder og
kreditorer.
22. Finansiel Stabilitet har oplyst, at fastsættelse af renteniveau sker centralt i Finansiel Sta-
bilitets moderselskab og under hensyn til afviklingsbekendtgørelsen.
Rentesatserne for kunderne i Finansiel Stabilitets datterselskaber skal således fastsættes,
så de ikke konkurrerer med de rentesatser, som generelt tilbydes på det danske pengein-
stitutmarked. Det indebærer bl.a., at udlånsrenten for kunder i datterselskaber til Finansiel
Stabilitet skal ligge blandt de 10 % højeste på det danske pengeinstitutmarked. Tilsvarende
skal indlånsrenten ligge blandt de 10 % laveste.
Finansiel Stabilitet gennemfører renteændringer løbende, fx på baggrund af statistik fra Natio-
nalbanken for udlån, med henblik på at sikre, at kravene er opfyldt. Finansiel Stabilitet har
videre oplyst, at selskabet regelmæssigt udarbejder lister over ikke-harmoniserede rentesat-
ser. Finansiel Stabilitet har udarbejdet interne retningslinjer, hvoraf det fremgår, at afvigende
rentesatser skal årsagsforklares kvartalvist.
23. Finansiel Stabilitet har oplyst, at 16 % af koncernens konti ikke var renteharmoniseret
ved udgangen af 2013.
Statsrevisorerne beretning SB12/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. maj 2014
1367448_0008.png
7
24. Tabel 2 viser årsagerne til, at de angivne konti ikke er renteharmoniseret.
Tabel 2. Årsagerne til, at den faktiske udlånsrente i datterselskaberne afviger fra de udmeldte rentesatser ultimo 2013
Efterslæb i forhold
til implementering
FS Bank
FS (FS Finans)
FS Finans III (Amagerbanken)
FS Finans IV (Fjordbank Mors)
FS Finans II (Max Bank)
FS Finans I (Sparekasse Østjylland)
FS Property Finance
1)
1)
Fast
renteaftale
81 %
59 %
74 %
59 %
86 %
75 %
76 %
Rentehenstand/
rentenulstilling
19 %
41 %
26 %
41 %
14 %
25 %
24 %
I alt
(antal konti er
angivet i parentes)
100 %
(83)
100 % (156)
100 %
100 %
100 %
100 %
(58)
(69)
(66)
(16)
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
100 % (304)
Data for FS Property Finance opgøres anderledes end for de øvrige datterselskaber. Det betyder, at data for kolonnen ”Fast
renteaftale” for FS Property Finances vedkommende også indeholder konti med rentehenstand, mens kolonnen ”Rentehen-
stand/rentenulstilling” kun indeholder konti med rentenulstilling. Årsagen til de forskellige opgørelsesmetoder er, at afviklin-
gen af aktiverne i FS Property Finance varetages af FIH Erhvervsbank efter en administrationsaftale, som er indgået af FS
Property Finance.
Kilde: Finansiel Stabilitet.
Det fremgår af tabel 2, at der ikke længere er efterslæb i implementeringen af de udmeldte
rentesatser, men at årsagen til de afvigende rentesatser skyldes andre forhold. For det før-
ste er der med en række kunder indgået låneaftaler, der bl.a. indebærer en fast rente for en
periode. For nogle af disse gælder, at Finansiel Stabilitet ikke er den eneste kreditor. For det
andet anvendes rentehenstand og rentenulstilling.
25. Rigsrevisionen har foretaget en revision blandt de konti, der endnu ikke er renteharmo-
niseret, jf. boks 1. I revisionen er efterprøvet, at den manglende renteharmonisering ikke ved-
rører efterslæb i implementeringen af de udmeldte rentesatser. Herudover har Rigsrevisio-
nen efterprøvet, om der foreligger dokumentation for, hvorfor de pågældende konti ikke er
renteharmoniseret, fx at der er tale om en aftale med en fast rente.
Rentehenstand og rentenul-
stilling
bruges, hvor kunden
enten er under insolvensbe-
handling, under konkurs eller
under offentlig gældssanering,
og hvor kundens økonomi gør,
at renter ikke kan betales.
BOKS 1. METODE FOR STIKPRØVEREVISION
Rigsrevisionen har udvalgt en stikprøve på 12 konti ud af en samlet liste på 448 konti, som Finansiel
Stabilitet har oplyst, ikke er renteharmoniseret. Stikprøven udgør dermed ca. 2,5 % af totalen. En kon-
to vedrører et engagement i Finansiel Stabilitet, fx en virksomhed. Den samme virksomhed eller pri-
vatkunde kan dog have flere konti. Stikprøven er udvalgt på baggrund af engagementernes beløbs-
mæssige størrelse og deriblandt er der sikret en spredning i forhold til udvælgelse af både virksom-
heder og privatpersoner, størrelsen i afvigelsen på rentesatserne fra det renteharmoniserede niveau
og aftaletyper – bankaftale, rentenulstilling etc. Stikprøven vedrører ikke konti fra FS Property Finance.
Finansiel Stabilitets egen interne revision har vurderet, at renteharmoniseringen af kontiene i FS Prop-
erty Finance sker i overensstemmelse med rentepolitikken i FS-koncernen.
Gennemgangen viste, at Finansiel Stabilitet ikke havde et efterslæb i implementeringen i
nogle af de udvalgte sager. Finansiel Stabilitet har endvidere fremlagt dokumentation for,
hvorfor de pågældende konti ikke er renteharmoniseret. 2 af de 12 konti var blevet rente-
harmoniseret, men stod registreret med en forkert kode hos Finansiel Stabilitet.
Statsrevisorerne beretning SB12/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. maj 2014
1367448_0009.png
8
26. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Finansiel Stabilitet har nedbragt andelen af
konti, der ikke er renteharmoniseret. Rigsrevisionen finder det endvidere tilfredsstillende, at
Finansiel Stabilitet har gennemført en procedure, der sikrer, at datterselskaberne ikke kom-
mer bagud med at få implementeret selskabets udmeldte rentesatser.
III.
Afslutning
27. Rigsrevisionen finder, at Finansiel Stabilitets initiativer er tilfredsstillende, og vurderer, at
sagen om Finansiel Stabilitet kan afsluttes.
Lone Strøm