Finansudvalget 2016-17
SB 11 4
Offentligt
1677585_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
effektiv udnyttelse af
gymnasielærernes arbejdstid
November 2016
Statsrevisorerne beretning SB11/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 14. oktober 2016
1677585_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om effektiv udnyttelse af gymnasielærernes arbejdstid
(beretning nr. 11/2011)
14. oktober 2016
RN 1108/16
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om effektiv udnyttelse af gymnasielærer-
nes arbejdstid, som blev indledt med en beretning i 2012. Vi har tidligere behandlet sagen i
notat til Statsrevisorerne af 2. august 2012.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen finder Finansministeriets og Ministeriet for Børn, Undervisning og Li-
gestillings initiativer tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Finansministeriet har via overenskomstforhandlingerne ændret rammerne for til-
deling af tid til gymnasielærerne.
Finansministeriet og Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har støttet
gymnasielederne i at udnytte rammerne for tildeling af tid, bl.a. via rådgivning og
vejledning, afholdelse af kurser og konferencer og ved at oprette en tværministe-
riel følgegruppe.
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i april 2012 en beretning om effektiv udnyttelse af gymnasielærer-
nes arbejdstid. Beretningen handlede om, hvorvidt gymnasierne brugte lærerresurserne ef-
fektivt, dvs. om gymnasierne tog hensyn til forskelle i bl.a. arbejdsopgaver og forskelle i læ-
rernes forudsætninger for at løse opgaverne, når de tildelte tid til lærernes arbejdsopgaver.
Rigsrevisionen igangsatte undersøgelsen af gymnasielærernes arbejdstid på baggrund af
en anmodning fra Statsrevisorerne. Formålet med undersøgelsen var at give et overblik over
gymnasielærernes arbejdstidsfordeling og besvare Statsrevisorernes spørgsmål i tilknytning
hertil.
Statsrevisorerne beretning SB11/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 14. oktober 2016
1677585_0003.png
2
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, konstaterede de, at lærernes undervisnings-
tid på de danske gymnasier var bemærkelsesværdig lav. Lærerne brugte således mere tid
på forberedelse end på undervisning. Statsrevisorerne bemærkede endvidere, at de danske
gymnasielæreres undervisningstid var mindst (22 %) blandt alle OECD-lande (i gennemsnit
41 %), selv om man må tage forbehold for internationale forskelle i opgørelsesmetoder, gym-
nasieuddannelser og arbejdstidsbestemmelser.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Opfølgningspunkt
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Status
Behandles i dette notat.
Finansministeriets og Ministeriet for Børn og Under-
visnings arbejde med at ændre de rammer for til-
deling af tid til lærernes arbejdsopgaver, som gym-
nasielederne er underlagt.
Finansministeriets og Ministeriet for Børn og Under-
visnings overvejelser om, hvordan de kan støtte
gymnasielederne i bedst muligt at udnytte rammer-
ne for tildeling af tid til lærernes arbejdsopgaver
og udfaldet heraf.
Behandles i dette notat.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Finansministeriets og Ministeriet for Børn, Undervisning of Ligestillings initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Finansministeriets og Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestillings initiativer i forhold til de udestående opfølgningspunkter. Gennemgangen er ba-
seret på møde med de 2 ministerier og en fælles redegørelse fra de 2 ministerier.
6. Rigsrevisionen har siden afgivelsen af notat til Statsrevisorerne af 2. august 2012 fulgt om-
rådet gennem løbende dialog og møder med ministerierne. Opfølgningen har afventet mini-
steriernes arbejde med at implementere initiativerne på området.
Ændring af rammerne for tildeling af tid til lærernes arbejdsopgaver
7. Statsrevisorerne bemærkede, at der var få muligheder for at foretage ledelsesmæssige
prioriteringer, idet gymnasielærernes arbejdstid primært var bestemt af lovgivning og over-
enskomster. Således var lærernes tid til forberedelse alene udtryk for et forhandlingsresultat,
selv om det ville være mere rimeligt at differentiere forberedelsestiden, fx med hensyn til læ-
rernes erfaring, krav i forskellige fag, klassestørrelse og elevsammensætning.
8. Finansministeriet og Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling oplyser, at der ved
overenskomstaftalen fra 2013 (OK13) blev indgået en aftale mellem Finansministeriet og de
faglige organisationer om gymnasielærernes arbejdstid. Det betød, at gymnasielærerne fik
de samme arbejdstidsregler som alle andre akademikere i staten, dog med en årsnorm for
opgørelse af arbejdstiden. Som en del af forliget fik lærerne en lønstigning, og der blev i
overenskomsten aftalt en ny stillingskategori for at understøtte gymnasielærernes karriere-
muligheder. Endelig blev det aftalt, at gymnasierne skulle etablere et system til løbende re-
gistrering af arbejdstiden. De nye arbejdstidsregler trådte i kraft den 1. august 2013.
Årsnormen
fastlægger den år-
lige arbejdstid, som lærerne
skal præstere. Arbejdstiden
kan derfor tilrettelægges fleksi-
belt over en periode på ét år og
skal først opgøres ved normpe-
riodens slutning.
Arbejdstiden for en fuldtidsan-
sat lærer udgør gennemsnitlig
37 timer om ugen, 7,4 timer pr.
arbejdsdag.
Statsrevisorerne beretning SB11/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 14. oktober 2016
1677585_0004.png
3
Finansministeriet oplyser videre, at ministeriet gennem en årrække ved overenskomstfor-
handlingerne havde forsøgt at forhandle arbejdstidsregler uden særlige bindinger på lærer-
nes arbejdstid, men at det ikke tidligere havde været muligt at opnå et forhandlingsresultat.
Ministeriet oplyser, at rammerne for tildeling af tid til lærerne med de nye arbejdstidsregler
er ændret og svarer til, hvad der gælder på andre statslige arbejdspladser. Lederen skal
ikke længere tildele tid til lærernes arbejdsopgaver i form af akkorder. Ledelsen tildeler i ste-
det opgaver til lærerne inden for rammerne af en arbejdsuge på gennemsnitligt 37 timer
fordelt over et år. Lederen har i dag mulighed for at tage hensyn til lærernes forskellige for-
udsætninger for at løse arbejdsopgaverne, fx deres erfaring. Med de nye regler har lederne
på gymnasierne fået det samme ledelsesrum, som alle andre ledere har, herunder mulig-
hed for at prioritere over resurserne.
9. I overenskomsten fra 2013 blev der samtidig aftalt en udfasning af den særlige 60-års-
regel, der giver lærere over 60 år ret til en betalt arbejdstidsreduktion på 175 timer årligt.
Det fremgik af Rigsrevisionens beretning, at 60-års-reglen ikke bidrog til en effektiv anven-
delse af lærerresurserne, og at gymnasierne årligt brugte ca. 120 mio. kr. på ordningen. 60-
års-reglen gælder således alene for lærere, der pr. 31. juli 2013 er fyldt 58 år, og ordningen
er derfor udfaset inden for en kort årrække. Som en kompensation for bortfaldet af ordnin-
gen blev der aftalt en 50-års-regel. Lærere, der pr. 31. juli 2013 er fyldt 50 år, har – når de
fylder 60 år – ret til nedsat arbejdstid med op til 175 timer årligt mod tilsvarende lønned-
gang, dog med fuld pension.
10. Rigsrevisionen konstaterer, at Finansministeriet via overenskomstforhandlingerne har
ændret rammerne for tildeling af tid til gymnasielærerne. Rigsrevisionen vurderer på den
baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Ministeriernes overvejelser om, hvordan de kan støtte gymnasielederne i bedst mu-
ligt at udnytte rammerne for tildeling af tid til lærernes arbejdsopgaver
11. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at gymnasierne ikke havde en effektiv og
mere målrettet styring af lærerresurserne. Statsrevisorerne fandt derfor, at ministerierne bur-
de arbejde målrettet på at give gymnasiernes ledelser bedre mulighed for prioritering af læ-
rerresurserne.
12. Finansministeriet og Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling bemærker, at de
nye arbejdstidsregler har medført en stor kulturforandring på gymnasierne. Både leder- og
lærerroller er markant ændret med de nye arbejdstidsregler, og det tager tid for skolerne at
omstille sig til det nye paradigme. Ministerierne vurderer som følge heraf, at der fortsat i de
kommende år vil være behov for at fastholde et fokus på implementeringen af arbejdstids-
reglerne, herunder at understøtte lederne i at anvende det nye ledelsesrum til at løfte kvali-
teten i uddannelserne.
13. Finansministeriet og Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling oplyser, at de si-
den indgåelsen af OK13 har arbejdet målrettet med implementeringen af de nye arbejdstids-
regler. Implementeringen har overordnet haft fokus på at understøtte lederne i at anvende
det nye ledelsesrum til at løfte kvaliteten af elevernes uddannelser.
14. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling etablerede i 2013 en tværministeriel
styregruppe/følgegruppe, der havde til formål at sikre, at implementeringsindsatsen for re-
formerne af folkeskolen og erhvervsuddannelserne samt lærernes nye arbejdstidsregler på
alle undervisningsområder får effekt i praksis. Samtidig oprettede Finansministeriet konto-
ret for undervisning og forskning i Moderniseringsstyrelsen, som særligt har arbejdet med
implementeringen af de nye regler på tværs af det statslige undervisningsområde.
Statsrevisorerne beretning SB11/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 14. oktober 2016
1677585_0005.png
4
Implementeringsindsatsen har haft fokus på forskellige spor og er sket i forskellige faser.
Implementeringsindsatsen har hovedsageligt koncentreret sig om følgende:
KPI (Key Performance Indi-
cator)
henviser til en styrings-
mekanisme, der kan hjælpe
med at vurdere, hvor godt det
går med opfyldelsen af bestem-
te mål.
rådgivning og vejledning af ledere om de nye arbejdstidsregler
lederudvikling for de øverste institutionsledere
konferencer for bestyrelserne
opstilling af KPI’er, som gør det muligt at følge udviklingen i lærernes arbejdstid.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har desuden gennemført 2 spørgeskema-
undersøgelser for samtlige institutioner med gymnasiale uddannelser om anvendelse af po-
tentialet i OK13 og fulgt op på spørgeskemaundersøgelsen via samtaler med den øverste
leder og bestyrelsesformanden fra udvalgte institutioner.
15. Rigsrevisionen konstaterer, at Finansministeriet og Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling har taget en række initiativer i forhold til at støtte gymnasielederne i bedst muligt
at udnytte rammerne for tildeling af tid til lærernes arbejdsopgaver. Rigsrevisionen finder
dette tilfredsstillende og vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm