Finansudvalget 2011-12
SB 11 3
Offentligt
1149561_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om effektiv udnyttelse
af gymnasielærernes arbejdstid
August
2012
Statsrevisorerne beretning SB11/2011 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 2. august 2012
1149561_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 11/2011 om effektiv udnyttelse af gymnasie-
lærernes arbejdstid
Finansministeren og børne- og undervisningsministerens fælles redegørelse
af 2. juli 2012
2. august 2012
RN A108/12
1. Dette notat handler om de initiativer, som finansministeren og børne- og undervisnings-
ministeren vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens
indhold og konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Notatet indeholder følgende konklusion:
Finansministeren og børne- og undervisningsministeren tilkendegiver i deres fælles
redegørelse, at de er enige i såvel Statsrevisorernes bemærkninger som beretningens
indhold og konklusioner. Jeg har særligt noteret mig, at ministrene deler Statsreviso-
rernes og Rigsrevisionens opfattelse af, at gymnasielærernes arbejdstid ikke udnyttes
tilstrækkeligt effektivt.
Jeg vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Finansministeriets og Ministeriet for Børn og Undervisnings arbejde med at æn-
dre de rammer for tildeling af tid til lærernes arbejdsopgaver, som gymnasieleder-
ne er underlagt
Finansministeriets og Ministeriet for Børn og Undervisnings overvejelser om, hvor-
dan de kan støtte gymnasielederne i bedst muligt at udnytte rammerne for tilde-
ling af tid til lærernes arbejdsopgaver, og udfaldet heraf.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I.
Baggrund
2. Jeg afgav i april 2012 en beretning om effektiv udnyttelse af gymnasielærernes arbejds-
tid. Beretningen handler om, hvorvidt gymnasierne bruger lærerresurserne effektivt, dvs. om
gymnasierne tager hensyn til forskelle i bl.a. arbejdsopgaver og forskelle i lærernes forud-
sætninger for at løse opgaverne, når de tildeler tid til lærernes arbejdsopgaver.
Rigsrevisionen igangsatte undersøgelsen af gymnasielærernes arbejdstid på baggrund af en
anmodning fra Statsrevisorerne. Formålet med undersøgelsen var at give et overblik over
gymnasielærernes arbejdstidsfordeling og besvare Statsrevisorernes spørgsmål i tilknytning
hertil.
Statsrevisorerne beretning SB11/2011 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 2. august 2012
1149561_0003.png
2
3. Dette notat indeholder min vurdering af de initiativer, som finansministeren og børne- og
undervisningsministeren vil sætte i værk som følge af beretningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Gennemgang af finansministeren og børne- og undervisningsministerens fælles
redegørelse
4. I det følgende gennemgår jeg finansministerens og børne- og undervisningsministerens
initiativer i forhold til at forbedre gymnasiernes udnyttelse af lærerresurserne.
Ændring af rammerne for gymnasielærernes arbejdstid
5. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at lærernes undervisnings-
tid på de danske gymnasier er bemærkelsesværdig lav, og at der er få muligheder for ledel-
sesmæssige prioriteringer af gymnasielærernes arbejdstid, idet den primært er bestemt af
lovgivning og overenskomster.
Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at gymnasierne ikke har en effektiv og mere mål-
rettet styring af lærerresurserne, og anbefalede ministerierne at arbejde målrettet på at give
gymnasiernes ledelser bedre mulighed for at prioritere lærerresurserne.
6. Finansministeren og børne- og undervisningsministeren skriver i deres redegørelse, at de
er enige i, at den del af arbejdstiden, som lærerne bruger på at undervise, er lav. De skriver
endvidere, at den lave undervisningstid er problematisk set i lyset af, at lærernes undervis-
ning og samvær med eleverne er helt afgørende i forhold til at sikre et højt fagligt udbytte for
eleverne. Ministrene har derfor som væsentlig målsætning at øge den del af arbejdstiden,
som lærerne bruger på undervisning og andre læringsaktiviteter sammen med eleverne.
Finansministeren og børne- og undervisningsministeren skriver også i deres redegørelse, at
de er enige i, at der i dag er begrænsede muligheder for gymnasielederne for at prioritere
over gymnasielærernes arbejdstid. De finder, at det i overvejende grad er overenskomster-
ne, der begrænser gymnasieledernes muligheder for at prioritere over lærernes arbejdstid.
Som et problematisk eksempel nævner de gymnasielærernes forberedelsestid, der er fast-
lagt som følge af et forhandlingsresultat frem for i stedet at tage udgangspunkt i faglige, pæ-
dagogiske overvejelser og den enkelte lærers erfaring og kompetencer.
Ministrene deler således Statsrevisorernes opfattelse af, at der bør arbejdes målrettet på at
forbedre gymnasieledernes prioriteringsmuligheder, og tilkendegiver, at det fortsat vil være
en højt prioriteret opgave for Finansministeriet og Ministeriet for Børn og Undervisning at få
ændret gymnasielærernes overenskomster, så gymnasielederne principielt får de samme
muligheder for at disponere over medarbejdernes arbejdstid, som ledere har på andre typer
arbejdspladser.
7. Jeg finder det tilfredsstillende, at finansministeren og børne- og undervisningsministeren
vil arbejde på at ændre de overenskomstmæssige rammer for tildeling af gymnasielærernes
arbejdstid. Jeg vil følge dette arbejde.
Bedre udnyttelse af eksisterende rammer for gymnasielærernes arbejdstid
8. Beretningen viste, at gymnasielederne ikke i tilstrækkelig grad udnytter de muligheder for
tildeling af tid til lærernes arbejdsopgaver, som de eksisterende rammer giver. På den bag-
grund opfordrede jeg Finansministeriet og Ministeriet for Børn og Undervisning til at overve-
je, hvordan de kan støtte gymnasielederne i bedre at udnytte disse muligheder.
Statsrevisorerne beretning SB11/2011 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 2. august 2012
1149561_0004.png
3
9. Jeg konstaterer, at finansministeren og børne- og undervisningsministeren er enige i be-
tragtningen om, at gymnasierne ikke i tilstrækkelig grad udnytter de muligheder for at dispo-
nere over lærernes arbejdstid, som de eksisterende rammer giver, og at ministrene fremover
vil overveje, hvordan de kan forbedre ministeriernes vejledning til gymnasielederne i, hvor-
dan gældende overenskomstresultater kan implementeres bedst muligt. Jeg vil følge mini-
steriernes videre arbejde hermed.
III.
Næste skridt i sagen
10. Jeg vil følge udviklingen på følgende områder:
Finansministeriets og Ministeriet for Børn og Undervisnings arbejde med at ændre de
rammer for tildeling af tid til lærernes arbejdsopgaver, som gymnasielederne er under-
lagt
Finansministeriets og Ministeriet for Børn og Undervisnings overvejelser om, hvordan de
kan støtte gymnasielederne i bedst muligt at udnytte rammerne for tildeling af tid til læ-
rernes arbejdsopgaver, og udfaldet heraf.
Lone Strøm