Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
SB 9 4
Offentligt
1047639_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om rejsekortprojektet
December
2011
Statsrevisorerne beretning SB9/2010 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 25. november 2011
1047639_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 9/2010 om rejsekortprojektet
Transportministerens redegørelser af 4. juli 2011 og 25. oktober 2011
25. november 2011
RN A604/11
I.
Indledning
1. Beretningen handler om, hvordan Rejsekort A/S har forberedt og styret udviklingen af
rejsekortet, og hvordan Transportministeriet som tilsynsmyndighed har fulgt rejsekortpro-
jektet.
2. Rejsekortprojektet er et it-projekt, der skal gøre det nemmere for passagererne at bruge
den kollektive trafik, da passagererne ikke længere behøver at købe en papirbillet til en kon-
kret rejse, men blot kan benytte et elektronisk rejsekort.
3. Formålet med undersøgelsen var at vurdere, hvordan Rejsekort A/S forberedte og styre-
de rejsekortprojektet, og hvordan Transportministeriet fulgte projektet. Rigsrevisionen har i
undersøgelsen vurderet følgende forhold:
Rejsekort A/S’ forberedelse, inden kontrakten blev indgået
Rejsekort A/S’ risikostyring af rejsekortprojektet
udviklingen i rejsekortprojektets økonomi
Transportministeriets tilsyn med rejsekortprojektet.
Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at rejsekortprojektet er mindst 4 år forsinket.
Rejsekortsystemet skulle have været taget i brug i 2009, men forventes først taget fuldt ud
i brug i 2013. Forsinkelsen betyder, at formålet endnu ikke er indfriet, og at rejsekortsyste-
met vil give underskud i længere tid end forventet.
Transportministeren oplyser i sin redegørelse, at ministeren tager beretningens konklusio-
ner og anbefalinger samt Statsrevisorernes bemærkninger til efterretning.
Transportministeren har i sin redegørelse redegjort for de foranstaltninger og overvejelser,
som beretningen har givet anledning til. Ministeren har desuden indhentet udtalelser fra be-
styrelserne i henholdsvis Rejsekort A/S, DSB og Metroselskabet I/S.
Statsrevisorerne beretning SB9/2010 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 25. november 2011
1047639_0003.png
2
II.
Rejsekort A/S’ forberedelse af rejsekortprojektet
4. Statsrevisorerne bemærkede, at der gik for lang tid, før der var en gensidig forståelse
mellem Rejsekort A/S og leverandøren om, hvad der skulle leveres.
Det fremgår af transportministerens redegørelse, at ministeren tager bemærkningen til ef-
terretning. Det fremgår også, at bestyrelsen i Metroselskabet I/S bemærker, at det er sel-
skabets opfattelse, at rejsekortprojektets forsinkelse med stor sandsynlighed har haft de år-
sager, som fremgår af Rigsrevisionens beretning, i de forskellige faser af projektforløbet.
Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeren har taget bemærkningen til efterretning.
III.
Rejsekort A/S’ risikostyring af rejsekortprojektet
5. Statsrevisorerne kritiserede, at Rejsekort A/S ikke i tilstrækkelig grad havde styret rejse-
kortprojektet med den professionalisme og omhu, der er nødvendig ved et så komplekst it-
system som rejsekortsystemet.
Transportministeren oplyser i sin redegørelse, at Rejsekort A/S har iværksat flere tiltag. Rej-
sekort A/S har styrket partnerskabet og samarbejdet med leverandøren, udvidet sin ledelse
og styrket styringen af projektet samt udvidet organisationen markant. Også leverandøren
har styrket sin ledelse, styring og organisation betydeligt.
Bestyrelsen i Rejsekort A/S vurderer dog, at der fortsat er risici, der skal følges tæt. Rejse-
kort A/S har i 2011 fået gennemført en risikoanalyse af et konsulentfirma og har efterfølgen-
de styrket risikostyringen i tæt samarbejde med leverandøren.
Transportministeren oplyser, at det væsentligste er, at Rejsekort A/S har etableret et sam-
arbejde med leverandøren, som sikrer, at rejsekortprojektet ikke forsinkes yderligere eller
fordyres. Desuden vil DSB’s ledelse i sin fremadrettede varetagelse af rejsekortprojektet
tage hensyn til Rigsrevisionens betragtninger og vurderinger for projektets fremtid.
Jeg finder det tilfredsstillende, at risikostyringen er styrket yderligere i 2011. Jeg vil følge, om
projektet som forventet bliver taget fuldt ud i brug i 2013.
IV.
Økonomien i rejsekortprojektet
6. Statsrevisorerne bemærkede, at forsinkelsen af rejsekortsystemet betyder, at systemet
vil give underskud i længere tid end forventet.
Rigsrevisionen konkluderede i beretningen, at økonomien i rejsekortprojektet har udviklet
sig tilfredsstillende, da den samlede kontraktpris stort set er fastholdt. Rejsekort A/S’ inter-
ne udgifter er dog blevet væsentligt højere end forventet, som følge af at projektet er blevet
forsinket.
Rigsrevisionen konkluderede videre, at Rejsekort A/S – frem for at opkræve bod for de for-
sinkelser, der var opstået – i nogle tilfælde forhandlede sig frem til at få en række funktio-
ner gratis eller til nedsat pris. Derudover forhandlede Rejsekort A/S sig til et årligt nedslag
på 26 mio. kr. for de årlige driftsudgifter for de trafikselskaber, som ikke fra starten var til-
sluttet rejsekortprojektet. Nedslaget vil dog først blive realiseret, når og hvis disse selskaber
tilslutter sig.
Statsrevisorerne beretning SB9/2010 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 25. november 2011
1047639_0004.png
3
Transportministeren bemærker i sin redegørelse, at bestyrelsen i Rejsekort A/S anerkender,
at der er meromkostninger til styrkelse af Rejsekort A/S’ driftsorganisation, men det er vig-
tigt i den forbindelse at pege på, at Rejsekort A/S har fået kompensationer i tillægsaftalerne
i størrelsesordenen 0,5 mia. kr. Bestyrelsen i Metroselskabet I/S bemærker dog, at forhold
om driftsøkonomi i sagens natur er usikre og bl.a. vil afhænge af, om de endnu ikke tilslut-
tede trafikselskaber vælger at tilslutte sig rejsekortet som brugere og/eller aktionærer i den
nærmeste fremtid.
Jeg finder det tilfredsstillende, at Rejsekort A/S har fået kompensationer i tillægsaftalerne,
men skal dog fremhæve, at realiseringen af en del af kompensationerne vil afhænge af, om
de resterende trafikselskaber tilslutter sig projektet. Jeg vil fortsat følge økonomien i projek-
tet.
V.
Transportministeriets tilsyn med rejsekortprojektet
7. Rigsrevisionen konkluderede i beretningen, at Transportministeriet førte et tilfredsstillen-
de tilsyn med rejsekortprojektet. Ministeriet tilrettelagde fra begyndelsen et tættere tilsyn
end normalt og intensiverede sit tilsyn, i takt med at projektet blev mere problematisk.
Transportministeren bemærker i sin redegørelse, at Rigsrevisionen vurderede, at ministe-
riets tilsyn med rejsekortprojektet var tilfredsstillende, og at beretningen ikke giver anledning
til yderligere foranstaltninger og overvejelser i forhold til ministeriet. Ministeren finder det væ-
sentligt, at både DSB’s ledelse og Rejsekort A/S vil tage hensyn til og følge op på under-
søgelsens konklusioner og anbefalinger.
Jeg finder dette tilfredsstillende.
VI.
Sammenfatning
8. Jeg har noteret mig, at transportministeren er enig i beretningens konklusioner og anbe-
falinger om den fremadrettede varetagelse af rejsekortprojektet.
Jeg finder samlet set transportministerens redegørelse tilfredsstillende.
Jeg vil følge udviklingen på følgende områder:
rejsekortsystemets fulde implementering i 2013
økonomien i rejsekortprojektet.
Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo