Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
SB 9 2
Offentligt
«
2011-08-25
Metroselskabet
Transportminister
Hans Christian Schmidt
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Udtalelse til beretning nr. 9 / 2 0 1 0 om rejsekortprojektet til Transportministeren
Transportministeriet har den 15. august anmodet Metroselskabets bestyrelse om en udtalelse
til konklusionerne i Rigsrevisionensberetning til Statsrevisorerne om rejsekortprojektet af ju-
ni 2011.
Metroselskabets bestyrelse har drøftet dette på møde den 25. august 2011 og er nået til enig-
hed om nedenstående udtalelse.
Metroselskabet ejer knap 8 % af aktierne i Rejsekort A / S og selskabet er tildelt en plads ud af
i alt 9 pladser i Rejsekort A / S bestyrelse.
Metroselskabet er ikke direkte involveret i den detaljerede projektstyring af den tekniske le-
verance, idet denne hovedsagligt er foregået i samspil mellem Rejsekort A / S og de ejere, der
har direkte salg/salgssystemerpå den ene side samt systemleverandøren på den anden side.
Denne konstruktion skal især ses i lyset af, at Metroselskabet (ved metroens start) valgte at
lade DSB/Movia varetage det betjente salg af billetter, bl.a. for ikke at skabe flere salgskana-
ler i Hovedstaden.
Metroselskabet skal i den forbindelse henlede opmærksomheden på selskabets breve til
Transportministeriet af den 14. december 2009 og 6. april 2010 om fordelene ved at etablere
en professionel bestyrelse i Rejsekort A / S for at sikre projektets fremdrift.
Hertil kommer, at implementeringen i hovedstadsområdet - og dermed i Metroen - sker i for-
længelse af implementeringen iTrafikområder vest og syd i Movia og i Nordjyllands Trafiksel-
skab. Det har derfor løbende været intentionen, at erfaringerne fra implementeringen i disse
områder ville kunne anvendes ved introduktionen af Rejsekortet i Metroen.
Metroselskabet skal derfor bemærke, at det ikke har været muligt at have en meget detalje-
ret indsigt i alle dele af indholdet af beretningen fra Rigsrevisionen,selvom Metroselskabet
naturligvis har fulgt projektets fremdrift løbende gennem Rejsekort A / S rapporteringer til be-
styrelsen. En væsentlig del af beretningen bygger således på dokumentation fra DSB Rejse-
kort A / S , som Metroselskabet af naturlige årsager ikke har adgang til.
Bestyrelsens udtalelse bør ses i dette lys.
På det grundlag, som Metroselskabet har haft for at bedømme rejsekortprojektets udvikling,