Statsrevisorerne 2016-17
SB 4 7
Offentligt
1722867_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
elektroniske patientjournaler
på sygehusene
Februar 2017
Statsrevisorerne beretning SB4/2010 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 13. februar 2017
1722867_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om elektroniske patientjournaler på sygehusene (beretning nr.
4/2010)
13. februar 2017
RN 402/17
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om elektroniske patientjournaler (epj) på
sygehusene, som blev indledt med en beretning i 2011. Vi har tidligere behandlet sagen i
notat til Statsrevisorerne af 28. juli 2011, af 8. maj 2013 og af 4. november 2014.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen har fulgt målet om ét epj-system i hver region og regionernes anven-
delse af epj. Der er fra 2015 ét konsolideret epj-system i alle regioner. Det finder
Rigsrevisionen tilfredsstillende.
Der er en tydelig positiv udvikling i anvendelsen af epj, ligesom der har været ind-
satser for at forbedre både anvendelse af epj og det indikatorsæt, der skal sikre en
retvisende måling. Den nationale bestyrelse for sundheds-it, hvor Sundheds- og Æl-
dreministeriet og regionerne deltager, adresserer de udfordringer, der er med epj.
Rigsrevisionen finder arbejdet tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Region Syddanmark har i november 2015 konsolideret ét fælles epj-system for
hele regionen.
Der er samlet set en positiv udvikling i regionernes opfyldelse af de 5 indikatorer
for anvendelse af epj i forhold til sidste opfølgning. Rigsrevisionen følger særskilt
problemerne med at udvikle og implementere det Fælles Medicinkort og har se-
nest i notat af 1. november 2016 (RN 1507/16) orienteret Statsrevisorerne
herom.
Regionerne har taget initiativer til at forbedre målopfyldelsen på de enkelte indi-
katorer, og Sundheds- og Ældreministeriet følger gennem den nationale besty-
relse for sundheds-it udviklingen i regionernes brug af epj og beder løbende regi-
onerne redegøre for eventuelle udfordringer.
Den nationale bestyrelse for sundheds-it har revideret indikatorsættet for at få
digitaliseringen af de kliniske arbejdsgange bedre belyst.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB4/2010 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 13. februar 2017
1722867_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i februar 2011 en beretning om elektroniske patientjournaler på sy-
gehusene. Beretningen handlede om indførelsen og anvendelsen af epj på de danske sy-
gehuse. Formålet med beretningen var at give en status på, hvor langt regionerne var kom-
met med at indføre epj på sygehusene, og at vurdere, om Sundheds- og Ældreministeriet
(det daværende Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse) bidrog til at fremme udviklingen
og udbredelsen af epj.
Beretningen viste, at regionerne var langt fra at have indført epj, da det kun var på få syge-
huse, at den papirbaserede patientjournal var erstattet med epj. Desuden viste beretnin-
gen, at der var behov for en stærkere national styring på området. Rigsrevisionen anbefa-
lede, at ministeriet bidrog til en koordineret og omkostningseffektiv udvikling på det regio-
nale område.
BOKS 1. ELEKTRONISK PATIENTJOURNAL (EPJ)
PAS
er patientadministrative
systemer, der understøtter det
kliniske arbejde med status for
patientens aktuelle tilknytning
til sygehuset og information om
tidligere indlæggelser mv.
Begrebet epj spænder fra at sætte ”strøm” til den traditionelle papirjournal til mere avancerede ud-
gaver, hvor epj også skal understøtte kvalitetsudvikling, klinisk forskning, ledelse og planlægning.
Et epj-system består typisk af 5 moduler:
PAS-modul (stamoplysninger)
notatmodul
medicinmodul
bookingmodul
rekvisitions-/svarmodul.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen bemærkede de, at alle sygehuse havde
epj i en vis udstrækning, men at kun 2 ud af i alt 31 sygehuse havde erstattet papirjourna-
len med epj. Statsrevisorerne bemærkede, at regionerne fortsat havde væsentlige teknolo-
giske og organisatoriske udfordringer i forhold til at indføre epj, og at der var behov for me-
re ambitiøse mål for overgangen til papirløse arbejdsgange.
Statsrevisorerne beklagede, at den enestående mulighed for et forpligtende samarbejde
om epj på tværs af regioner ikke var blevet udnyttet i tilstrækkelig grad. Sammenhængen-
de Digital Sundhed i Danmark blev etableret i 2007 med bl.a. det formål at fremme udvik-
lingen og udbredelsen af epj på landsplan med udgangspunkt i omkostningseffektivitet og i
fælles standarder og principper.
Statsrevisorerne kritiserede, at målsætningerne om at fremme omkostningseffektive epj-
løsninger – som var nationalt koordinerede – ikke var omsat til konkrete initiativer, da man
nedlagde Sammenhængende Digital Sundhed i Danmark i 2010. Statsrevisorerne fandt, at
der var behov for en stærkere og mere forpligtende styring, koordination og prioritering på
sundheds-it-området. Statsrevisorerne pegede i den forbindelse på etableringen af den
nye styrelse for National Sundheds-it under det daværende Indenrigs- og Sundhedsmini-
steriet og på Regionernes Sundheds-it Organisation som initiativer, der burde prioriteres
højt.
Statsrevisorerne beretning SB4/2010 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 13. februar 2017
1722867_0004.png
3
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Opfølgningspunkt
Den nationale styring på sundheds-it-området,
herunder om initiativer fra Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse og National Sundheds-it sikrer
fremdrift. Den nationale styring omhandler koordi-
nering og en fælles offentlig strategi for it-under-
støttelsen af sundhedsområdet, varetagelse af ef-
fektiv drift og udvikling af sundheds it-systemer
under ministeriet samt fastsættelse af nationale
standarder og initiativer til at fremme en sammen-
hængende arkitektur for it-anvendelsen i sund-
hedsvæsnet.
Målet om ét epj-system i hver region.
Den regionale styring på området, herunder regio-
nernes initiativer til at sikre, at de digitale løsninger
anvendes i det daglige arbejde på sygehusene.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 4. november 2014.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tidligere
er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Regionernes initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende regionernes initiativer i forhold til de udestående opfølg-
ningspunkter.
7. Rigsrevisionen har siden afgivelsen af notat til Statsrevisorerne af 4. november 2014
fulgt området gennem brevveksling med regionerne. Vi har afventet Region Syddanmarks
endelige konsolidering af ét samlet epj-system og fulgt udviklingen i regionernes anvendel-
se af epj.
Målet om ét epj-system i regionerne
8. Rigsrevisionens opfølgning på beretningen viste i november 2014, at 4 ud af 5 regioner
havde ét samlet epj-system i hver region, men at Region Syddanmark først forventede at
have konsolideret ét epj-system i november 2015.
9. Rigsrevisionen har indhentet oplysninger fra Region Syddanmark om status på indførel-
se af ét epj-system.
Region Syddanmark oplyser, at regionen har gennemført konsolideringen fra udgangen af
november 2015 og nu har ét konsolideret epj-system for alle brugere i Region Syddanmark.
10. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at alle regioner nu har konsolideret ét samlet
epj-system for hele regionen. Rigsrevisionen vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Regionalt følger regionerne
brugen af epj i regi af Regio-
nernes Sundheds-it.
Nationalt foregår der en op-
følgning i
den nationale be-
styrelse for sundheds-it,
der
har ligget i regi af NSI (Natio-
nal Sundheds-it). Fremadrettet
kommer det til at ligge under
Sundhedsdatastyrelsen. Både
regionerne og Sundheds- og
Ældreministeriet er repræsen-
teret i den Nationale Bestyrel-
se for Sundheds-it, der også
består af medlemmer fra Digi-
taliseringsstyrelsen og kommu-
nerne
.
Statsrevisorerne beretning SB4/2010 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 13. februar 2017
1722867_0005.png
4
Anvendelse af epj
Den nationale it-strategi
er
den fællesoffentlige strategi for
digitalisering af sundhedsvæse-
net og er vedtaget via økonomi-
forhandlinger mellem regerin-
gen, regionerne og kommuner-
ne. Opfølgningen på strategien
foregår i den nationale besty-
relse for sundheds-it.
11. Rigsrevisionens opfølgning på beretningen viste i november 2014, at regionerne som
et initiativ i den nationale it-strategi fra 2013 ”Fuld anvendelse af den kliniske it-arbejds-
plads” havde fastsat mål for anvendelsen af it-løsninger i det daglige arbejde, men at opfyl-
delsen af disse mål var mangelfuld.
12. Rigsrevisionen har indhentet oplysninger fra regionerne om status for anvendelse af
epj i form af opfyldelse af indikatorer og mål for den kliniske arbejdsplads.
Den kliniske it-arbejdsplads er personalets adgang til at se og arbejde med patientoplys-
ninger, bestille undersøgelser og ordinere behandling, dokumentere indsatsen, dele infor-
mationer mv. Regionerne har udarbejdet 9 indikatorer for anvendelsen af den kliniske it-
arbejdsplads.
5 indikatorer skal belyse de kliniske arbejdsgange knyttet til epj og består af forskellige in-
formationer om patientens behandling, medicinering og rekvisitioner. 4 indikatorer er knyt-
tet til den rettidige elektroniske kommunikation mellem sygehuse, kommuner og praksis-
sektoren om den enkelte patient.
8 ud af de 9 indikatorer afspejler mål, der skulle være implementeret ved udgangen af 2014,
mens en enkelt – afstemning af det Fælles Medicinkort – havde målopfyldelse ved udgan-
gen af 2013.
Tabel 1 viser, hvordan de 5 indikatorer for anvendelse af epj knytter sig til modulerne i et
epj-system.
Gennemførelsen af initiativet
”Fuld anvendelse af den kli-
niske it-arbejdsplads”
er for-
ankret og styres i regi af -di-
rektørkredsen for regionernes
sundheds-it, som rapporterer
status til den nationale bestyrel-
se for sundheds-it. Direktør-
kredsens opgave er at sætte
de overordnede rammer for
regionernes samarbejde om
sundheds-it.
Tabel 4. De 5 typiske moduler i et epj-system
Indikator 1 – PAS
Indikator 2 – Medicin
Indikator 3 – Rekvisition/svar
Indikator 4 – Booking
Indikator 5 – Notat
Patient Administrativt System. Understøtter det kliniske arbejde med status for patien-
tens aktuelle tilknytning til sygehuset og med information om tidligere indlæggelser mv.
Anvendes til ordination, klargøring og dokumentation for, at patienten tager medicinen.
Understøtter bestilling af undersøgelser mv. og formidling af resultater fra undersøgel-
ser.
Anvendes til planlægning af patientens tilstedeværelse af hensyn til den fysiske kapaci-
tet.
Anvendes i den kliniske proces til fx beskrivelse af lægens undersøgelse af patienten,
hvad lægen overvejer og bestemmer samt plejeoplysninger.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Danske Regioner.
Danske Regioner har oplyst, at der skal ske afrapportering på indikatorerne halvårligt.
Dette notat bygger på oplysninger fra den seneste måling på indikatorerne, som omfatter
2. kvartal 2016, på nær indikator 2 (medicin), der er opgjort for juni 2016. Regionernes re-
sultater for de 5 indikatorer, der handler om brugen af epj, bliver gennemgået i det efterføl-
gende.
Statsrevisorerne beretning SB4/2010 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 13. februar 2017
1722867_0006.png
5
Indikator 1 – PAS
13. Indikatoren viser omfanget af elektronisk overført information ved overflytning af pati-
enter mellem enheder. Der måles i indikatoren på:
overflytning af patient til anden afdeling på samme sygehus
overflytning af patient til andet sygehus i samme region
overflytning af patient til anden region eller privathospital.
Formålet med at overføre relevante henvisningsoplysninger elektronisk om en given pati-
ent er dels at videregive disse informationer om patienten, dels at overdrage behandlings-
ansvaret for patienten til modtageren. Derved får modtageren hjemmel til at tilgå patien-
tens journal og dermed øvrige relevante journaloplysninger. Samtidig udnyttes resurserne
bedre, fordi en unødvendig arbejdsgang med dobbeltregistrering undgås. Det er endvidere
formålet at øge patientsikkerheden, ved at relevante henvisningsoplysninger direkte over-
føres elektronisk og tidstro. Konsekvensen af, at ikke al information om patienten sendes
elektronisk, vil være, at patientens henvisningsoplysninger manuelt overføres i papirformat
mellem afdelinger og sygehuse, eventuelt med unødig eller uhensigtsmæssig forsinkelse.
Figur 1 viser andelen af overflytninger, som er sendt elektronisk i de 5 regioner. Målet var
95 % opfyldelse inden udgangen af 2014.
Figur 1. Andel information, der er oversendt ved overflytning
Region Hovedstaden
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Til andre
regioner
Region Sjælland
Region Syddanmark
Region Midtjylland
Region Nordjylland
Til andre
regioner
Til andre
regioner
Til andre
regioner
Mellem
afdelinger
Mellem
afdelinger
Mellem
afdelinger
Mellem
afdelinger
Mellem
afdelinger
Mellem
hospitaler
Mellem
hospitaler
Mellem
hospitaler
2014
2016
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra den nationale bestyrelse for sundheds-it.
Mellem
hospitaler
Mellem
hospitaler
Til andre
regioner
Statsrevisorerne beretning SB4/2010 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 13. februar 2017
1722867_0007.png
6
Det fremgår af figur 1, at Region Sjælland og Region Syddanmark i både 2014 og 2016
opfylder målet om 95 % opfyldelse i forhold til at sikre overførslen af elektronisk informa-
tion ved overflytning af patientbehandlinger mellem de forskellige enheder. Region Nordjyl-
land opfylder målet i forhold til at sikre overførslen af elektronisk information ved overflyt-
ning af patientbehandlinger mellem de forskellige enheder i 2016, mens regionen i 2014
opfyldte målet i forhold til at dele information mellem afdelinger på hospitalet og mellem
hospitaler i regionen. Region Nordjylland kunne ikke i 2014 opgøre, hvor stor en andel in-
formation der overføres elektronisk ved overflytning fra hospitaler i regionen.
Det fremgår videre, at Region Hovedstaden sendte information elektronisk til andre afdelin-
ger på samme hospital i 68 % i 2016 af tilfældene mod 39 % i 2014. Der blev overført infor-
mation elektronisk mellem hospitaler i regionen i 70 % af tilfældene i 2016 mod 36 % i 2014.
Fra hospitaler i regionen til hospitaler i andre regioner og privathospitaler blev der overført
information elektronisk i 37 % af tilfældene i 2016 mod 21 % i 2014.
Endelig fremgår det, at Region Midtjylland både i 2014 og 2016 opfylder målet i forhold til
at dele information mellem afdelinger på hospitalet og mellem hospitaler i regionen. I 2016
blev der i Region Midtjylland overført 57 % information elektronisk ved overflytning fra hos-
pitaler i regionen til andre regioner og privathospitaler mod 41 % i 2014.
14. Region Hovedstaden oplyser, at der er sket en positiv udvikling i opfyldelsen af indika-
toren over tid, men at der fortsat er fokus på forbedringstiltag. Samtidig afventer regionen
fuld implementering af den nye epj – Sundhedsplatformen. Danske Regioner oplyser, at
Region Midtjyllands manglende opfyldelse primært skyldes, at privathospitaler ikke kan
modtage oplysninger elektronisk. Region Midtjylland oplyser derudover, at regionen arbej-
der på at få etableret en løsning i forhold til at dele patientoplysninger med andre regioner.
Udvekslingen er ikke endnu fuldt digitaliseret, og i de tilfælde hvor patientoplysninger ikke
kan sendes fyldestgørende digitalt, sendes det hele på papir, så der ikke er en risiko for, at
digitale oplysninger og oplysninger på papir ikke bliver sammenkoblet korrekt hos modta-
geren af informationen.
Indikator 2 – Medicin
15. Formålet med det Fælles Medicinkort er at mindske medicineringsfejlene og dermed
øge patientsikkerheden, fordi det af et afstemt medicinkort fremgår, hvilken medicin patien-
ten får. Uoverensstemmelser i patienters medicinlister opstår ofte ved overgang fra den
ene sektor til den anden, fx fra hospital til hjemmeplejen. Manglende afstemning af medi-
cinkort er dermed medvirkende til at øge risikoen for medicineringsfejl, hvilket kan have
store konsekvenser for patienten.
Figur 2 viser, om det Fælles Medicinkort er afstemt ved udskrivelse, dvs. om kortet er op-
dateret med den medicin, patienten får. Målet var 90 % opfyldelse i 2013.
Statsrevisorerne beretning SB4/2010 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 13. februar 2017
1722867_0008.png
7
Figur 2. Afstemte medicinkort ved udskrivelse
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Region
Hovedstaden
2014
2016
Region
Sjælland
Region
Syddanmark
Region
Midtjylland
Region
Nordjylland
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af data fra den nationale bestyrelse for sundheds-it.
Det fremgår af figur 2, at ingen regioner opfylder målet om, at 90 % af medicinkortene er
afstemt ved udskrivelsen, men at der i alle regioner skete en positiv udvikling fra 2014 til
2016.
Region Hovedstaden havde 62 % afstemte medicinkort i juni 2016 mod 50 % i 2014. Re-
gion Sjælland havde 83 % afstemte medicinkort i juni 2016 mod 74 % i 2014. Region Syd-
danmark kunne ikke opgøre andel afstemte medicinkort i 2014, men havde 64 % afstemte
medicinkort i juni 2016. Region Midtjylland havde 80 % afstemte medicinkort i juni 2016
mod 32 % i 2014. Endelig fremgår det af figuren, at Region Nordjylland havde 88 % af-
stemte medicinkort i juni 2016 mod 63 % i 2014.
16. Region Hovedstaden oplyser, at regionen er i gang med at opgradere det Fælles Medi-
cinkort til en nyere version og derfor ikke har så stor en andel afstemte medicinkort som
forventet. Regionen har nedsat en fokusgruppe til at sikre det ledelsesmæssige fokus på
korrekt brug af medicinkortet. Region Sjælland oplyser, at der i regionens målstyring er fo-
kus på arbejdet med medicinafstemninger. Region Syddanmark oplyser, at regionen ople-
ver en stigning i andelen af afstemte medicinkort grundet en fokuseret indsats på sygehu-
sene. Region Nordjylland oplyser, at der fortsat er fokus på undervisning og ledelsesmæs-
sig opfølgning.
Indikator 3 – Rekvisition/svar
17. De enkelte hospitalsafdelinger rekvirerer en række undersøgelser fra andre afdelinger
vedrørende den enkelte patient. Prøvesvar skal bl.a. sendes elektronisk for at sikre, at læ-
ger, plejepersonale og patienter undgår ventetid i forhold til at få videresendt vigtige oplys-
ninger. Indikator 3 måler, i hvor høj grad afdelingerne på hospitalerne rekvirerer og modta-
ger svar elektronisk på diagnostik og prøver.
Figur 3 viser regionernes nuværende målopfyldelse på rekvisition og svar på henholdsvis
klinisk biokemi, billeddiagnostik og patologi, der er de afdelinger, der oftest udfører under-
søgelser på patienter, som er indlagt på andre afdelinger. Målet var, at 95 % af alle rekvisi-
tioner og svar på prøver er elektroniske ved udgangen af 2014.
I
biokemi
tager man fx blod-
prøver.
I
billeddiagnostik
tager man
fx røntgen og laver skannin-
ger.
I
patologi
undersøger man for
sygelige forandringer i væv og
celler.
Statsrevisorerne beretning SB4/2010 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 13. februar 2017
1722867_0009.png
8
Figur 3. Rekvisition/svar
Region Hovedstaden
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Billed-
diagnostik
Billed-
diagnostik
Patologi
Patologi
Patologi
Patologi
Billed-
diagnostik
Billed-
diagnostik
Billed-
diagnostik
Patologi
Biokemi
Biokemi
Biokemi
Biokemi
Biokemi
Region Sjælland
Region Syddanmark
Region Midtjylland
Region Nordjylland
2014
2015/2016
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra den nationale bestyrelse for sundheds-it.
Det fremgår af figur 3, at Region Sjælland, Region Syddanmark og Region Nordjylland op-
fylder målet om at modtage og sende prøvesvar elektronisk i både 2014 og 2016.
Det fremgår videre, at Region Hovedstaden i både 2014 og 2015 opfylder målet med hen-
syn til svar fra biokemisk afdeling, mens regionens afdelinger i 2015 modtog og sendte
84 % prøvesvar elektronisk fra billeddiagnostik, hvilket er et fald i forhold til de 89 %, som
de modtog og sendte elektronisk i 2014. I 2015 modtog og sendte Region Hovedstadens
afdelinger 94 % prøvesvar elektronisk fra patologi mod 89 % i 2014. Region Hovedstaden
har ikke tal for indikatoren for 2016, da der er implementeret en ny løsning i foråret 2016.
Region Hovedstaden oplyser, at implementeringen af Sundhedsplatformen skal give et løft
i samlingen af it-funktionaliteter og dermed en forbedring af patientjournalløsningen.
Figur 3 viser endeligt, at Region Midtjylland i både 2014 og 2016 opfylder målet med hen-
syn til de biokemiske afdelinger, mens regionens afdelinger i 2016 modtog og sendte 53 %
prøvesvar elektronisk fra billediagnostik mod 45 % i 2014. I 2016 modtog og sendte regio-
nens afdelinger prøvesvar elektronisk fra patologi i 92 % af tilfældene mod 55 % i 2014.
18. Region Hovedstaden oplyser, at der fortsat arbejdes på at etablere de nødvendige og
hensigtsmæssige snitflader og konsolideringer imellem systemerne, med henblik på at si-
kre at prøvesvar modtages og sendes elektronisk. Region Midtjylland oplyser, at udfordrin-
gen ved kommunikation af røntgen er løst, da regionen er ved at tage en ny integration
mellem epj og røntgeninformationssystemet i brug.
Statsrevisorerne beretning SB4/2010 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 13. februar 2017
1722867_0010.png
9
Indikator 4 – Booking
19. Det blev aftalt i økonomiaftalen om regionernes økonomi for 2011, at 80 % af al kom-
munikation fra den offentlige sektor til borgerne skulle foregå digitalt i 2015. En væsentlig
del af regionernes kommunikation til borgerne er indkaldelsesbreve til ambulante undersø-
gelser og til indlæggelser.
Figur 4 viser regionernes målopfyldelse på elektroniske indkaldelsesbreve. Målet er, at
80 % af alle indkaldelsesbreve sendes elektronisk.
Figur 4. Booking – elektroniske indkaldelsesbreve
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Region
Hovedstaden
2015
Region
Sjælland
Region
Syddanmark
Region
Midtjylland
Region
Nordjylland
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af data fra den nationale bestyrelse for sundheds-it.
Det fremgår af figur 4, at Region Syddanmark når målet om, at 80 % af indkaldelsesbreve-
ne sendes digitalt. I Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Midtjylland og Region
Nordjylland sendes henholdsvis 77 %, 72 %, 79 % og 72 % af indkaldelserne digitalt. Indi-
katoren blev ikke opgjort i 2014, da Digital Post først trådte i kraft i november 2014. Re-
gionerne har ikke tal for indikatoren for 2016, da det er aftalt, at indikatoren skal udgå.
Sundheds- og Ældreministeriet oplyser, at indikatoren booking udgår, fordi den ikke vurde-
res at være strategisk relevant i dens nuværende udformning. I stedet skal der udarbejdes
en ny indikator, der måler patienternes brug af digitale selvbetjeningsløsninger til booking
af aftaler på de områder, det er muligt, fx ultralydsundersøgelser og blodprøvetagning.
20. Region Hovedstaden oplyser, at andelen af indkaldelsesbreve, der sendes digitalt, ind-
går i en samlet vurdering af forbedringstiltag for digitalisering af borgerhenvendelser. Region
Nordjylland oplyser, at breve sendes digitalt, medmindre der er tale om patienter, der er
undtaget Digital Post.
Indikator 5 - Notat
21. En tidstro registrering er vigtig, for at behandlingen på optimal vis kan fortsætte i andre
sektorer. Indikator 5 måler, om de behandlinger mv., som patienten har fået under indlæg-
gelse, er færdigregistreret samme dag eller dagen efter, at patienten udskrives. Indikatoren
afspejler derved, i hvor høj grad personalet registrerer patienternes procedurer løbende, og
dermed om registreringen er tidstro.
Figur 5 viser andelen af patienter, der er tidstro registreret ved udskrivelsen. Målet var 95 %
opfyldelse inden udgangen af 2014.
Statsrevisorerne beretning SB4/2010 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 13. februar 2017
1722867_0011.png
10
Figur 5. Patienter, der er tidstro registreret
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Region
Hovedstaden
2014
Region
Sjælland
2015/2016
Region
Syddanmark
Region
Midtjylland
Region
Nordjylland
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af data fra den nationale bestyrelse for sundheds-it.
Det fremgår af figur 5, at Region Sjælland som den eneste region i 2014 og 2016 når målet
om, at 95 % af patienterne skal være tidstro registreret ved udskrivelsen.
Det fremgår videre, at 74 % af patienterne i Region Hovedstaden var tidstro registreret ved
udskrivelsen i 2015 mod 66 % i 2014. Region Hovedstaden har ikke data for indikatoren for
2016. Region Hovedstaden oplyser, at implementeringen af Sundhedsplatformen skal give
et løft i samlingen af it-funktionaliteter og dermed en forbedring af patientjournalløsningen.
I Region Syddanmark var 83 % af patienterne tidstro registreret ved udskrivelsen i 2016
mod 65 % i 2014. I Region Midtjylland var 90 % af patienterne registreret tidstro i 2014 og
2016. Endelig fremgår det af figuren, at 75 % af patienterne i Region Nordjylland var regi-
streret tidstro i 2014 og 2016.
Danske Regioner oplyser, at regionerne i den nationale bestyrelse for sundheds-it flere
gange har påpeget, at indikatoren ikke i tilstrækkelig grad viser, om registreringen er tids-
tro. Det har dog ikke været muligt at finde et alternativ.
Opsamling
22. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at de 5 indikatorer, der måler regionernes brug af epj,
viser, at der samlet set er en tydelig positiv udvikling. Regionerne har stadig et vist potenti-
ale for forbedring særligt i forhold til tidstro registrering ved udskrivelsen (figur 5) og i forhold
til at afstemme medicinkort ved udskrivelse (figur 2). Rigsrevisionen følger særskilt proble-
merne med at udvikle og implementere det Fælles Medicinkort og har senest i notat af 1.
november 2016 (RN 1507/16) orienteret Statsrevisorerne herom.
23. Det kan have store konsekvenser for patienten, hvis oplysninger om behandling og hel-
bredstilstand ikke er registreret og videregivet elektronisk, fordi det øger risikoen for fejlbe-
handling. Der er derfor behov for, at Sundheds- og Ældreministeriet fortsat har stort fokus
på implementeringen og anvendelse af sundheds-it i regionerne.
Sundheds- og Ældreministeriet følger regionernes anvendelse af epj i den nationale besty-
relse for sundheds-it. Ministeriet har oplyst, at den nationale bestyrelse for sundheds-it i
oktober 2014 anmodede regionerne om en redegørelse for de tiltag, som regionerne ville
igangsætte for at sikre, at de aftalte målsætninger om anvendelsen af epj kunne indfris.
Regionerne igangsatte på baggrund af redegørelsen en proces for undersøgelse af årsa-
gerne til den manglende målopfyldelse i de enkelte regioner med det formål at kortlægge
mulighederne for korrigerende handlinger.
Statsrevisorerne beretning SB4/2010 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 13. februar 2017
1722867_0012.png
11
24. Det fremgår af den regionale økonomiaftale for 2016, at der skal ske en tilpasning af indi-
katorsættet for udbredelse, anvendelse og effekt af sundheds-it, så det samlet set giver et
strategisk relevant og retvisende billede af it-understøttelsen af centrale arbejdsgange og
opgaver i sundhedsvæsenet. Det blev aftalt i den nationale bestyrelse for sundheds-it, at
yderligere korrigerende handlinger i forhold til opfyldelsen af målsætninger om anvendelse
af epj skulle afvente tilpasningen af indikatorsættet.
Et revideret indikatorsæt blev godkendt af den nationale bestyrelse for sundheds-it i juni
2016. I det nye indikatorsæt udgår indikatoren rekvisition/svar for biokemi, da denne har
haft fuld målopfyldelse længe, og indikatoren booking. Der er desuden vedtaget en ny sam-
arbejdsmodel for det fremadrettede arbejde med indikatorer, der bl.a. præciserer roller og
arbejdsdeling.
25. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at den nationale bestyrelse for sundheds-it,
hvor Sundheds- og Ældreministeriet og regionernes deltager, adresserer de udfordringer,
der er med epj, og iværksætter korrigerende handlinger. Rigsrevisionen vurderer derfor, at
denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm