Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
SB 3 1
Offentligt
949031_0001.png
3/2010
Beretning om
betaling til medlemmer af statslige
kollegiale organer
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0002.png
3/2010
Beretning om
betaling til medlemmer af statslige
kollegiale organer
Statsrevisorerne fremsender denne beretning
med deres bemærkninger til Folketinget og
vedkommende minister, jf. § 3 i lov om
statsrevisorerne og § 18, stk. 1, i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2011
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres eventuelle bemærkninger Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkommende
minister.
Finans-, økonomi- og erhvervs-, indenrigs- og sundheds-, videnskabs-, undervisnings- samt kulturministeren afgiver en rede-
gørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministrenes redegørelser.
På baggrund af ministrenes redegørelser og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beretningen, hvilket
forventes at ske ultimo august 2011.
Ministrenes redegørelser, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles i Statsreviso-
rernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i april måned – i dette tilfælde Endelig
betænkning over statsregnskabet 2010, som afgives i april 2012.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0003.png
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Telefon: 33 37 59 87
Fax: 33 37 59 95
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.ft.dk/statsrevisorerne
Yderligere eksemplarer kan
købes ved henvendelse til:
Rosendahls-Schultz Distribution
Herstedvang 10
2620 Albertslund
Telefon: 43 22 73 00
Fax: 43 63 19 69
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.rosendahls-schultzgrafisk.dk
ISSN 0108-3902
ISBN 978-87-7434-348-6
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0004.png
STATSREVISORERNES BEMÆRKNING
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne,
den 26. januar 2011
BERETNING OM BETALING TIL MEDLEMMER AF STATSLIGE KOLLEGIALE
ORGANER
Beretningen handler om betaling til ikke-statsansatte og statsansatte medlemmer af
de ca. 460 kollegiale organer, som findes i staten. Kollegiale organer kan være stats-
lige råd, nævn, udvalg mv. Der er undersøgt 18 udvalgte kollegiale organer på 6 mi-
nisterområder.
Beretninger viser:
at betaling til medlemmer af kollegiale organer ikke altid afspejler tidsforbruget
at betaling til statsansatte medlemmer i stort omfang sker som særskilt vederlag,
selv om dette ifølge Finansministeriets nuværende regelsæt burde være en und-
tagelse
at Finansministeriet i sin egenskab af statens overordnede arbejdsgiver ikke har
fulgt op på, om ministerierne administrerer i overensstemmelse med reglerne om
særskilt vederlag.
Peder Larsen
Henrik Thorup
Helge Adam Møller
Mogens Lykketoft
Carsten Hansen
Peter Christensen
Statsrevisorerne bemærker, at der er behov for, at Finansministeriet analyserer og
overvejer, om reglerne for betaling af arbejdet i statslige kollegiale organer fortsat er
hensigtsmæssige.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0006.png
Beretning til Statsrevisorerne om
betaling til medlemmer af statslige
kollegiale organer
Rigsrevisionen afgiver hermed denne beretning til
Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk. 2, i rigsrevi-
sorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 3 af 7. januar
1997 som ændret ved lov nr. 590 af 13. juni 2006.
Beretningen vedrører finanslovens § 7. Finans-
ministeriet, § 8. Økonomi- og Erhvervsministeriet,
§ 16. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse (nu
Indenrigs- og Sundhedsministeriet), § 19. Ministe-
riet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, § 20.
Undervisningsministeriet og § 21. Kulturministeriet.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0008.png
Indholdsfortegnelse
I.
II.
Introduktion og konklusion ........................................................................................... 1
Indledning .................................................................................................................... 5
A. Baggrund .............................................................................................................. 5
B. Formål, afgrænsning og metode ........................................................................... 7
Betaling til statsansatte medlemmer af kollegiale organer........................................... 9
A. Ministeriernes afgørelse om særskilt vederlag til statsansatte ............................. 9
B. Statsansattes betaling med andet end særskilt vederlag ................................... 12
Sammenhængen mellem betaling og tidsforbrug i kollegiale organer ....................... 15
Finansministeriets opfølgning på cirkulærets anvendelse ......................................... 18
III.
IV.
V.
Bilag 1. Ordliste................................................................................................................... 20
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0009.png
Beretningen vedrører finanslovens § 7. Finansministeriet, § 8. Økonomi- og
Erhvervsministeriet, § 16. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse (nu Inden-
rigs- og Sundhedsministeriet), § 19. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, § 20. Undervisningsministeriet og § 21. Kulturministeriet.
I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre for Finansministeriet:
Lars Løkke Rasmussen: november 2007 - april 2009
Claus Hjort Frederiksen: april 2009 -
I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre for Økonomi- og
Erhvervsministeriet:
Lene Espersen: september 2008 - februar 2010
Brian Mikkelsen: februar 2010 -
I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre for Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse (nu Indenrigs- og Sundhedsministeriet):
Jakob Axel Nielsen: november 2007 - februar 2010
Bertel Haarder: februar 2010 -
I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre for Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling:
Helge Sander: november 2001 - februar 2010
Charlotte Sahl-Madsen: februar 2010 -
I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre for Undervisnings-
ministeriet:
Bertel Haarder: februar 2005 - februar 2010
Tina Nedergaard: februar 2010 -
I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre for Kulturministeriet:
Carina Christensen: september 2008 - februar 2010
Per Stig Møller: februar 2010 -
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0010.png
1
B
INTRODUKTION OG KONKLUSION
1
I. Introduktion og konklusion
1. Denne beretning handler om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer. Kolle-
giale organer omfatter statslige råd, nævn, kommissioner, udvalg mv. Rigsrevisionen påbe-
gyndte undersøgelsen af egen drift i april 2010, og undersøgelsen vedrører udbetalinger i
2009.
2. Ministerierne har siden 1998 været bemyndiget til at afgøre sager om betaling til medlem-
mer af kollegiale organer. Finansministeriet har fastlagt reglerne for betaling i cirkulære om
særskilt vederlag mv. (cirkulære nr. 186 af 2. november 1998), som suppleres i Personale-
styrelsens Personaleadministrative Vejledning (PAV), kap. 10.13.
Reglerne for betaling af ikke-statsansatte og statsansatte medlemmer af de kollegiale orga-
ner er forskellige. Ikke-statsansatte kan som udgangspunkt modtage særskilt vederlag, som
er en betalingsform for varetagelse af denne type hverv i staten. Statsansatte skal derimod
ydes den betaling, der følger af overenskomster og aftaler mv. i hovedansættelsen, fx i form
af tillæg eller merarbejdsbetaling.
Forskellen skyldes, at statsansattes hvervsvaretagelse i kollegiale organer antages at være
omfattet af deres normale tjeneste og dermed dækket af deres almindelige løn. Statsansat-
te kan derfor ifølge cirkulæret kun i ”meget sjældne undtagelsestilfælde” modtage særskilt
vederlag som betaling for varetagelsen af hverv i kollegiale organer. Der kan i henhold til
cirkulæret maksimalt udbetales 500 kr. pr. time (oktober 1997-niveau). Dette svarer til ca.
650 kr. i aktuelt niveau. Maksimumgrænsen gælder for såvel særskilt vederlag som tillæg
til dommere og ansatte ved højere læreanstalter og forskningsinstitutioner, hvor der er ind-
gået særlige aftaler i overensstemmelse med cirkulæret.
3. Staten anvendte ca. 138 mio. kr. på særskilt vederlag i 2009. Dertil kommer udgifterne
til betaling til statsansatte i form af fx tillæg eller merarbejdsbetaling, der udbetales af hoved-
arbejdsgivere som en del af den almindelige løn.
4. Formålet med Rigsrevisionens undersøgelse er at belyse og vurdere betalingen til med-
lemmer af statslige kollegiale organer. Formålet undersøges ved at besvare følgende 3
spørgsmål:
Betales statsansatte medlemmer af kollegiale organer efter gældende cirkulære og vej-
ledning?
Er det sikret, at der er sammenhæng mellem tidsforbrug og betaling til alle medlemmer
af kollegiale organer?
Har Finansministeriet fulgt op på cirkulærets anvendelse?
Regelsættet for beta-
ling til medlemmer af
statslige kollegiale or-
ganer er beskrevet i
Finansministeriets cir-
kulære om særskilt ve-
derlag mv. (cirkulære
nr. 186 af 2. november
1998).
Cirkulæret suppleres
af Personalestyrelsens
Personaleadministra-
tive Vejledning (PAV),
kap. 10.13.
Rigsrevisionens undersøgelse af ministeriernes administration af dette område er baseret
på en gennemgang af praksis i 6 ministerier: Finansministeriet, Indenrigs- og Sundheds-
ministeriet, Kulturministeriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Undervis-
ningsministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0011.png
2
1
B
INTRODUKTION OG KONKLUSION
UNDERSØGELSENS HOVEDKONKLUSION
Rigsrevisionen vurderer, at ca. 460 kollegiale organer er omfattet af Finansmi-
nisteriets cirkulære fra 1998 om særskilt vederlag. Undersøgelsen af betaling
til medlemmer af statslige kollegiale organer er baseret på en gennemgang af
praksis i 6 ministerier, der tilsammen har 262 kollegiale organer med i alt 2.949
medlemmer.
Finansministeriet varetager statens overordnede arbejdsgiveropgaver og skal
følge op på udviklingen på det statslige løn- og ansættelsesretslige område. Mi-
nisteriet har som led i denne opgavevaretagelse fastlagt reglerne for betaling
til medlemmer af de kollegiale organer. Reglerne fremgår af cirkulæret om sær-
skilt vederlag.
Finansministeriet er som regeludsteder på området forpligtet til at rådgive mini-
sterierne og til at være opmærksom på, om reglerne fungerer efter hensigten.
Kompetencen til at træffe afgørelser om betaling til medlemmer af kollegiale
organer er decentraliseret, hvilket giver mulighed for, at ministerierne kan ad-
ministrere forskelligt inden for cirkulærets rammer, så administrationen kan
tilpasses de enkelte ministeriers særlige behov.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at ministeriernes betaling til medlemmer af
kollegiale organer ikke er helt tilfredsstillende, da betalingen til statsansatte i
de fleste tilfælde ikke sker i henhold til cirkulæret og den tilhørende vejledning.
Hertil kommer, at sammenhængen mellem betaling og tidsforbrug i mange til-
fælde ikke kan godtgøres.
Rigsrevisionen konstaterer samtidig, at Finansministeriet – trods indikationer
på, at reglerne er vanskelige at administrere – ikke har undersøgt, hvordan mi-
nisterierne anvender cirkulæret. Rigsrevisionen finder, at Finansministeriet bur-
de have fulgt op på disse indikationer og vurderet, om reglerne fungerer efter
hensigten.
Finansministeriet har oplyst, at Personalestyrelsen snarest muligt vil foretage
en evaluering af regelsættet om særskilt vederlag. Rigsrevisionen finder dette
tilfredsstillende.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0012.png
1
B
INTRODUKTION OG KONKLUSION
3
Hovedkonklusionen baseres på følgende:
Betaling til statsansatte medlemmer af kollegiale organer
Statsansatte medlemmer af kollegiale organer skal efter gældende cirkulære
som hovedregel ydes betaling efter overenskomster og aftaler i hovedansæt-
telsen. Statsansatte kan kun i ”meget sjældne undtagelsestilfælde” modtage
særskilt vederlag.
De statsansatte medlemmer, bortset fra dommere, betales imidlertid ikke for
deres hvervsvaretagelse i kollegiale organer efter gældende cirkulære og vej-
ledning, da ministerierne har vurderet, at der i udstrakt grad kan ydes særskilt
vederlag, selv om cirkulæret lægger op til, at dette skal være en sjælden und-
tagelse.
Når statsansatte betales med andet end særskilt vederlag, sker betalingen di-
rekte fra hvervsministerierne. Dermed kan det ikke sikres, at de ansættelses-
retslige krav overholdes, og at hovedarbejdsgiveren har mulighed for at vurde-
re betalingens størrelse i forhold til den ansattes arbejdsbelastning. Rigsrevi-
sionen finder, at det bør være hovedarbejdsgiveren, der vurderer omfanget af
en eventuel betaling og forestår udbetalingen.
Ministeriernes afgørelse om særskilt vederlag til statsansatte
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling og Undervisningsministeriet har
afgjort, at langt flere statsansatte kan ydes særskilt vederlag, end cirkulæret læg-
ger op til. Der er ikke tale om ”meget sjældne undtagelsestilfælde”, når de 2 mini-
sterier har afgjort, at henholdsvis 48 ud af 48 og 6 ud af 7 statsansatte medlem-
mer af de undersøgte kollegiale organer kan ydes særskilt vederlag. Rigsrevisio-
nens undersøgelse har vist, at hvervsministerierne har truffet afgørelse om ydel-
se af særskilt vederlag til statsansatte medlemmer uden at have drøftet sammen-
hængen mellem hvervet og hovedstillingen med de statsansattes hovedarbejds-
givere. Kulturministeriet har oplyst, at de generelt ikke drøfter sammenhængen
mellem hvervet og den statslige ansættelse med medlemmernes hovedarbejds-
givere, da ministeriet som altovervejende udgangspunkt finder, at der ikke er sam-
menhæng mellem medlemmernes ansættelse i staten og hvervet. Rigsrevisionen
finder ikke, at Kulturministeriets praksis er i overensstemmelse med cirkulæret.
Rigsrevisionen er enig med Finansministeriet i, at et hvervsministerium bør drøf-
te denne sammenhæng med hovedarbejdsgiveren, inden der kan ydes særskilt
vederlag eller anden form for betaling for hvervet.
En
hvervsindehaver
er et medlem af et
statsligt kollegialt or-
gan.
Hovedarbejdsgiver
er den statsansatte
hvervsindehavers
normale ansættelses-
sted i staten.
Hvervsministerium
er det ministerium,
som det kollegiale or-
gan hører under.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0013.png
4
1
B
INTRODUKTION OG KONKLUSION
Statsansattes betaling med andet end særskilt vederlag
Dommere betales i henhold til de særlige aftaler, der er indgået i overensstemmel-
se med cirkulærets regler. Kulturministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet
har i henhold til cirkulærets regler indgået aftale med den forhandlingsberettigede
organisation om betaling med tillæg til ansatte ved højere læreanstalter og forsk-
ningsinstitutioner. Kulturministeriet har herudover, ligeledes i henhold til reglerne,
indgået aftale med hovedarbejdsgiveren om at yde statsansatte ved andre stats-
lige virksomheder et tillæg. De 2 ministerier udbetaler som hvervsministerier alle
tillæggene, hvilket medfører, at det ikke kan sikres, at de ansættelsesretslige krav
overholdes. Derudover har hovedarbejdsgiveren ikke mulighed for at vurdere be-
talingens størrelse i forhold til den ansattes arbejdsbelastning. De 2 ministerier har
oplyst, at ministerierne fremover vil være mere opmærksomme på problemstillin-
gen og eventuelt ændre praksis. Rigsrevisionen finder, at det bør være hovedar-
bejdsgiveren, der vurderer omfanget af en eventuel betaling og forestår udbeta-
lingen.
Sammenhængen mellem betaling og tidsforbrug i kollegiale organer
De undersøgte hvervsministerier har i mange tilfælde ikke sikret, at der er sam-
menhæng mellem betalingen til medlemmer af kollegiale organer og deres tids-
forbrug.
Der er en betydelig uigennemsigtighed i takstfastsættelsen, når de undersøgte
ministerier yder medlemmer et fast årligt beløb. Ministerierne ved ikke, om de får
de hvervstimer, de betaler for, og kan ikke godtgøre, om timesatsen ved bereg-
ning af de årlige beløb ligger under maksimumsgrænsen for betalingen.
Betaling fra hvervsmi-
nisteriet til medlemmer
af kollegiale organer
skal ske med en time-
sats på maks. 500 kr.
(oktober 1997-niveau).
Dette svarer til ca. 650
kr. i aktuelt niveau.
Finansministeriets opfølgning på cirkulærets anvendelse
Finansministeriet har som regeludsteder på det løn- og ansættelsesretslige om-
råde rådgivet ministerierne om reglerne for betaling til medlemmer af kollegiale
organer. Det er ministeriernes ansvar, at cirkulærets bestemmelser overholdes,
men Finansministeriet burde – som følge af indikationer på, at reglerne er van-
skelige at administrere – have undersøgt, hvordan ministerierne anvendte cir-
kulæret efter decentraliseringen i 1998. Rigsrevisionen finder, at Finansministe-
riet burde have fulgt op på indikationerne og vurderet, om reglerne fungerer ef-
ter hensigten.
Finansministeriet har oplyst, at Personalestyrelsen snarest muligt vil foretage
en evaluering af regelsættet om særskilt vederlag. Rigsrevisionen finder dette
tilfredsstillende.
Finansministeriet har rådgivet ministerierne om fortolkning af reglerne siden de-
centraliseringen i 1998. Finansministeriet har ikke undersøgt, om ministerierne har
administreret cirkulæret efter intentionen, eller vurderet, om der var behov for en
tydeliggørelse og forenkling af reglerne.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0014.png
2
B
INDLEDNING
5
II. Indledning
A.
Baggrund
5. Denne beretning handler om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer. Kolle-
giale organer omfatter statslige råd, nævn, kommissioner, udvalg mv. Rigsrevisionen påbe-
gyndte undersøgelsen af egen drift i april 2010, og undersøgelsen vedrører udbetalinger i
2009.
6. Ministerierne har siden 1998 været bemyndiget til at afgøre sager om betaling til medlem-
mer af kollegiale organer. Finansministeriet har fastlagt reglerne for betaling i cirkulære om
særskilt vederlag mv. (cirkulære nr. 186 af 2. november 1998), som suppleres i Personale-
styrelsens Personaleadministrative Vejledning (PAV), kap. 10.13.
Reglerne for betaling af ikke-statsansatte og statsansatte medlemmer af de kollegiale orga-
ner er forskellige. Ikke-statsansatte kan som udgangspunkt modtage særskilt vederlag, som
er en betalingsform for varetagelse af denne type hverv i staten. Statsansatte skal derimod
ydes den betaling, der følger af overenskomst og aftaler mv. i hovedansættelsen, fx i form af
tillæg eller merarbejdsbetaling.
Forskellen skyldes, at statsansattes hvervsvaretagelse i kollegiale organer antages at være
omfattet af deres normale tjeneste og dermed dækket af deres almindelige løn. Statsansat-
te kan derfor ifølge cirkulæret kun i ”meget sjældne undtagelsestilfælde” modtage særskilt
vederlag som betaling for varetagelsen af hverv i kollegiale organer. Der kan i henhold til
cirkulæret maksimalt udbetales 500 kr. pr. time (oktober 1997-niveau). Dette svarer til ca.
650 kr. i aktuelt niveau. Maksimumgrænsen gælder for såvel særskilt vederlag som tillæg
til dommere og ansatte ved højere læreanstalter og forskningsinstitutioner, hvor der er ind-
gået særlige aftaler i overensstemmelse med cirkulæret. Rigsrevisionen har i undersøgel-
sen lagt til grund, at når hvervsministeriet udbetaler tillæg til statsansatte ved andre statsli-
ge virksomheder, gælder der ligeledes en maksimumgrænse på 500 kr. pr. time (oktober
1997-niveau).
Hvis statsansatte skal have betaling for den ekstra arbejdsindsats, de yder i et kollegialt or-
gan, skal det ske på baggrund af ansættelsesvilkår hos hovedarbejdsgiveren, timeopgørel-
ser og lønoplysninger. De særlige regler for betaling til statsansatte skyldes, at staten som
arbejdsgiver både betaler den almindelige løn og en eventuel betaling for hvervsvaretagel-
se. Reglerne skal sikre, at staten ikke betaler flere gange for den samme arbejdstid.
7. Det fremgår af statsregnskabet, at staten i 2009 samlet anvendte ca. 138 mio. kr. på sær-
skilt vederlag. Herudover kommer udgifterne til betaling til statsansatte i form af fx tillæg el-
ler merarbejdsbetaling, der udbetales af hovedarbejdsgivere som en del af den almindelige
løn. De samlede udgifter til betaling til statsansatte fremgår derfor ikke direkte af statsregn-
skabet.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0015.png
6
2
B
INDLEDNING
8. Undersøgelsen har vist, at der ikke er en fuldstændig opgørelse af det samlede antal kol-
legiale organer i staten. Rigsrevisionen vurderer imidlertid på baggrund af oplysninger fra
Finansministeriet, at ca. 460 kollegiale organer er omfattet af reglerne i cirkulæret.
9. Rigsrevisionen har undersøgt, hvor mange personer der modtog særskilt vederlag i 2009
og deres gennemsnitlige betaling. Oplysningerne er baseret på de udbetalinger, der er fore-
taget i Statens Lønsystem. Da lønsystemet også anvendes af statslige institutioner, der ikke
indgår direkte i statsregnskabet, fx tilskudsfinansierede og selvejende institutioner, viser den-
ne opgørelse et højere forbrug af særskilt vederlag end statsregnskabet. Oplysningerne fra
lønsystemet viser, at der i 2009 blev udbetalt 155 mio. kr. i særskilt vederlag, jf. tabel 1.
Tabel 1. Forbruget af særskilt vederlag i 2009
Antal personer,
der betales
3.388
Kilde: Statens Lønsystem.
Samlet
forbrug
155 mio. kr.
Gennemsnitlig
betaling
45.700 kr.
25 % får
mere end
54.200 kr.
25 % får
mindre end
6.900 kr.
Det fremgår af tabel 1, at ca. 3.400 personer modtog særskilt vederlag i 2009, og at de i
gennemsnit modtog 45.700 kr. Der er imidlertid en betydelig variation i de beløb, der udbe-
tales. Således fik de 25 %, der fik de laveste betalinger i 2009, mindre end 6.900 kr., mens
de 25 % højst betalte fik udbetalt mere end 54.200 kr.
10. Rigsrevisionen har undersøgt betalingen for de personer, der i 2009 samlet modtog de
største beløb i særskilt vederlag, jf. tabel 2.
Tabel 2. Antal personer, der hver modtog over 300.000 kr. i særskilt vederlag i 2009
Samlet betaling i særskilt vederlag
500.000-733.000 kr.
400.000-499.999 kr.
300.000-399.999 kr.
I alt
Kilde: Statens Lønsystem.
Antal personer
6
9
19
34
Heraf statsansatte
5
4
12
21
En fuldtidsstilling i
staten er normeret til
1.924 timer årligt.
Hvis ferie og helligdage
fratrækkes, er der ca.
1.680 arbejdstimer på
et år.
Det fremgår af tabel 2, at 34 personer i 2009 hver modtog mere end 300.000 kr. i særskilt
vederlag, og at 21 personer heraf, svarende til 62 %, var statsansatte.
11. En gennemgang af de højst betalte statsansatte medlemmers tidsforbrug på hvervs-
varetagelsen viser, at nogle medlemmer af kollegiale organer lægger ganske mange timer
i hvervene. Gældende cirkulære og vejledning sætter ikke begrænsninger for, hvor mange
timer en hvervsindehaver kan lægge i et givent hverv. Rigsrevisionen konstaterer, at der i
enkelte tilfælde er tale om, at hvervsvaretagelsen er tæt på at svare til en fuldtidsstilling ved
siden af den statsansættelse, som hvervsindehaveren allerede har.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0016.png
2
B
INDLEDNING
7
12. Reglerne for betaling til medlemmer af kollegiale organer er komplicerede, især for de
statsansatte medlemmer. Rigsrevisionens løbende lønrevisioner har vist, at der er en bety-
delig risiko for fejl på området. Lønrevisionerne har desuden vist, at der i visse tilfælde mang-
ler gennemsigtighed i ministeriernes fastsættelse af betalingen, så ministerierne ikke er vi-
dende om, hvorvidt medlemmerne lægger de hvervstimer, de betales for.
Rigsrevisionen har på baggrund af erfaringerne fra lønrevisionerne af egen drift valgt at un-
dersøge, hvordan statsansatte medlemmer af de kollegiale organer betales. Rigsrevisionen
har videre valgt at undersøge ministeriernes administrative praksis for fastsættelse af beta-
lingen for arbejdet i det kollegiale organ.
B.
Formål, afgrænsning og metode
Formål
13. Formålet med Rigsrevisionens undersøgelse er at belyse og vurdere betalingen til med-
lemmer af statslige kollegiale organer. Formålet undersøges ved at besvare følgende 3
spørgsmål:
Betales statsansatte medlemmer af kollegiale organer efter gældende cirkulære og vej-
ledning?
Er det sikret, at der er sammenhæng mellem tidsforbrug og betaling til alle medlemmer
af kollegiale organer?
Har Finansministeriet fulgt op på cirkulærets anvendelse?
Afgrænsning
14. Undersøgelsen omfatter betaling til medlemmer af kollegiale organer i 2009. Rigsrevisio-
nen finder, at der er kontinuitet i administrationen af området, og at en udvidelse af under-
søgelsesperioden derfor ikke vil ændre undersøgelsens konklusioner.
Undersøgelsen fokuserer på statslige kollegiale organer. Rigsrevisionen finder, at det ikke
vil være hensigtsmæssigt at inddrage selvejende institutioner, fx universiteter og erhvervs-
skoler, i undersøgelsen, da der er påbegyndt udarbejdelse af et nyt regelgrundlag for disse
institutioner, som forventes færdigt i 2011.
Undersøgelsen omfatter imidlertid ansatte ved universiteterne, når de optræder som med-
lemmer af statslige kollegiale organer uden for universiteterne. Ifølge universitetsloven (lov-
bekendtgørelse nr. 754 af 17. juni 2010, § 29, stk. 1) er de ansatte ved universiteterne om-
fattet af Finansministeriets regler om løn- og ansættelsesforhold, herunder reglerne om sær-
skilt vederlag, og de er direkte nævnt i § 7, stk. 1, i cirkulæret om særskilt vederlag.
Metode
15. Rigsrevisionens undersøgelse af ministeriernes betaling til medlemmer af kollegiale or-
ganer og deres styring af disse udgifter er baseret på en gennemgang af praksis i 6 ministe-
rier: Finansministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Kulturministeriet, Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling, Undervisningsministeriet og Økonomi- og Erhvervsmi-
nisteriet. Ministerierne er udvalgt, da de tilsammen har 262 kollegiale organer, svarende til
over halvdelen af det samlede antal kollegiale organer i staten. Herudover har de også en
økonomisk væsentlighed, idet ca. 40 % af det samlede beløb, der ifølge statsregnskabet
blev anvendt til særskilt vederlag i 2009, blev udbetalt af disse 6 ministerier. Endelig har
de udvalgte ministerier en lang række kollegiale organer med forskellige beslutningskom-
petencer og mangeartede opgaver.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0017.png
8
2
B
INDLEDNING
Tabel 3 viser antallet af kollegiale organer, antal medlemmer og udgifter til særskilt veder-
lag i de 6 ministerier.
Tabel 3. De udvalgte ministeriers kollegiale organer, antallet af medlemmer heri og udgifter til særskilt vederlag i 2009
Antal kollegiale
organer
Finansministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Kulturministeriet
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling
Undervisningsministeriet
Økonomi- og Erhvervsministeriet
I alt
1)
Antal medlemmer
i de kollegiale organer
150
815
558
338
321
767
2.949
Udgifter til særskilt
vederlag i mio. kr.
0,3
17,0
1)
15,6
3,2
7,0
8,1
51,2
15
60
63
34
25
65
262
Udgiften til særskilt vederlag vedrører det daværende Sundheds- og Forebyggelsesministerium, som ved ressortomlæg-
ningen i 2010 blev ændret til Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Det fremgår af tabel 3, at de 6 ministerier har 262 kollegiale organer med i alt 2.949 med-
lemmer. De samlede udgifter til særskilt vederlag i de 6 udvalgte ministerier var 51,2 mio. kr.
i 2009. Den store variation mellem ministeriernes udgifter til særskilt vederlag skyldes store
forskelle, dels i betalingsniveau, dels i hvor mange af medlemmerne der betales med sær-
skilt vederlag.
16. Rigsrevisionens undersøgelse er foretaget dels på baggrund af oplysninger om alle kol-
legiale organer i de 6 ministerier, dels på baggrund af en gennemgang af 18 udvalgte kolle-
giale organer fordelt med 3 fra hvert ministerium. De 18 kollegiale organer er udvalgt på bag-
grund af organets beslutningskompetence, den anvendte betalingsform, udpegningsproce-
duren og medlemmernes erhvervsmæssige stilling.
Rigsrevisionens undersøgelse har omfattet interviews med medarbejdere fra departemen-
terne i de 6 ministerier og besøg ved de 18 udvalgte kollegiale organers sekretariater. Rigs-
revisionen har gennemgået dokumentation for ministeriernes generelle håndtering af sager
om særskilt vederlag og dokumentation for den konkrete sagsbehandling i de 18 kollegiale
organer. Rigsrevisionens gennemgang har fx omfattet interne vejledninger, kommissorier
for de kollegiale organer, medlemslister, beskikkelsesbreve, timeopgørelser og beslutnings-
grundlag for udpegning og fastsættelse af betaling.
17. Rigsrevisionens undersøgelse af Finansministeriets opfølgning på cirkulærets anvendel-
se er foretaget ved interviews med medarbejdere fra Personalestyrelsen og Finansministe-
riets departement.
18. Beretningen har i udkast været forelagt Finansministeriet, Indenrigs- og Sundhedsmini-
steriet, Kulturministeriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Undervisnings-
ministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet. Ministeriernes bemærkninger er i videst mu-
ligt omfang indarbejdet i beretningen.
19. Bilag 1 indeholder en ordliste, der forklarer udvalgte ord og begreber.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0018.png
3
B
BETALING TIL STATSANSATTE MEDLEMMER AF KOLLEGIALE ORGANER
9
III. Betaling til statsansatte medlemmer af
kollegiale organer
Statsansatte medlemmer af kollegiale organer skal efter gældende cirkulære som
hovedregel ydes betaling efter overenskomster og aftaler i hovedansættelsen. Stats-
ansatte kan kun i ”meget sjældne undtagelsestilfælde” modtage særskilt vederlag.
De statsansatte medlemmer, bortset fra dommere, betales imidlertid ikke for deres
hvervsvaretagelse i kollegiale organer efter gældende cirkulære og vejledning, da mi-
nisterierne har vurderet, at der i udstrakt grad kan ydes særskilt vederlag, selv om cir-
kulæret lægger op til, at dette skal være en sjælden undtagelse.
Når statsansatte betales med andet end særskilt vederlag, sker betalingen direkte fra
hvervsministerierne. Dermed kan det ikke sikres, at de ansættelsesretslige krav over-
holdes, og at hovedarbejdsgiveren har mulighed for at vurdere betalingens størrelse
i forhold til den ansattes arbejdsbelastning. Rigsrevisionen finder, at det bør være
hovedarbejdsgiveren, der vurderer omfanget af en eventuel betaling og forestår ud-
betalingen.
A.
Ministeriernes afgørelse om særskilt vederlag til statsansatte
20. Rigsrevisionens undersøgelse af ministeriernes afgørelse om særskilt vederlag til stats-
ansatte har vist følgende:
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling og Undervisningsministeriet har afgjort,
at langt flere statsansatte kan ydes særskilt vederlag, end cirkulæret lægger op til. Der
er ikke tale om ”meget sjældne undtagelsestilfælde”, når de 2 ministerier har afgjort, at
henholdsvis 48 ud af 48 og 6 ud af 7 statsansatte medlemmer af de undersøgte kollegia-
le organer kan ydes særskilt vederlag. Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at hvervs-
ministerierne har truffet afgørelse om ydelse af særskilt vederlag til statsansatte medlem-
mer uden at have drøftet sammenhængen mellem hvervet og hovedstillingen med de
statsansattes hovedarbejdsgivere. Kulturministeriet har oplyst, at de generelt ikke drøf-
ter sammenhængen mellem hvervet og den statslige ansættelse med medlemmernes
hovedarbejdsgivere, da ministeriet som altovervejende udgangspunkt finder, at der ikke
er sammenhæng mellem medlemmernes ansættelse i staten og hvervet. Rigsrevisionen
finder ikke, at Kulturministeriets praksis er i overensstemmelse med cirkulæret. Rigsrevi-
sionen er enig med Finansministeriet i, at et hvervsministerium bør drøfte denne sam-
menhæng med hovedarbejdsgiveren, inden der kan ydes særskilt vederlag eller anden
form for betaling for hvervet.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0019.png
10
3
B
BETALING TIL STATSANSATTE MEDLEMMER AF KOLLEGIALE ORGANER
Afgørelse om særskilt vederlag til statsansatte
21. Ministerierne har siden 1998 været bemyndiget til at afgøre sager om betaling til med-
lemmerne af de kollegiale organer, herunder betaling til de statsansatte medlemmer.
Figur 1 viser de beslutninger, ministerierne skal træffe i forhold til betaling af statsansatte
for deres varetagelse af hverv i kollegiale organer.
Figur 1. Afgørelse om betaling til statsansatte
Afgørelse om betaling
til statsansatte
Særskilt vederlag
Ikke særskilt vederlag
3 grupper statsansatte med
særlige betalingsregler:
dommere
ansatte ved højere lære-
anstalter og forsknings-
institutioner
1)
statsansatte ved andre
statslige virksomheder.
1)
Der er alene tale om ansatte, der er beskæftiget med undervisning og/eller forskning ved
universiteter, højere læreanstalter og forskningsinstitutioner.
Af figur 1 fremgår det, at ministerierne indledningsvist skal vurdere, om den statsansatte
kan ydes særskilt vederlag eller ej.
22. Statsansatte kan kun i ”meget sjældne undtagelsestilfælde” ydes særskilt vederlag, jf.
§ 5 i cirkulæret. Det skyldes, at statsansattes varetagelse af hverv i kollegiale organer an-
tages at ske som led i deres tjenstlige arbejde. Statsansatte kan kun modtage særskilt ve-
derlag, hvis der ikke er nogen forbindelse mellem deres normale statslige ansættelse og
hvervsvaretagelsen.
Personalestyrelsen finder, at dette skal tolkes meget snævert. Der kan således ikke ydes
særskilt vederlag, hvis de kompetencer, der efterspørges i hvervet, udspringer af medlem-
mets daglige arbejde. Hvervsministeriet kan træffe afgørelse om at betale statsansatte med
særskilt vederlag efter i fornødent omfang at have drøftet sammenhængen mellem hvervet
og hovedstillingen med hovedarbejdsgiveren.
De statsansatte medlemmer kan således kun undtagelsesvist modtage særskilt vederlag,
men kan eventuelt betales for arbejdet i det kollegiale organ på 3 andre måder, afhængigt
af deres hovedansættelse, jf. figur 1.
23. Dommere kan i givet fald betales i henhold til en såkaldt dommeraftale. Ansatte ved hø-
jere læreanstalter og forskningsinstitutioner kan ydes betaling på baggrund af en aftale om
tillæg, jf. § 7 i cirkulæret. Statsansatte ved andre statslige virksomheder kan betales inden
for overenskomsten i deres hovedstilling og kan fx ydes tillæg eller merarbejdsbetaling.
Personalestyrelsen er
statens arbejdsgiver-
organisation og vare-
tager de overordnede
arbejdsgiveropgaver
på bl.a. lønområdet.
Personalestyrelsen
fastsætter og fortolker
regler på det statslige
ansættelsesområde,
herunder regler for
brugen af særskilt
vederlag.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0020.png
3
B
BETALING TIL STATSANSATTE MEDLEMMER AF KOLLEGIALE ORGANER
11
24. Rigsrevisionen har undersøgt, i hvilket omfang de 6 ministerier har vurderet, at statsan-
satte kan ydes særskilt vederlag, og om vurderingen er foretaget på baggrund af en drøf-
telse med hovedarbejdsgiveren. Tabel 4 viser antallet af statsansatte medlemmer af de 18
kollegiale organer fordelt på ministerier.
Tabel 4. Statsansatte medlemmer af de 18 kollegiale organer fordelt på ministerier
(Antal)
Samlet antal
medlemmer
Finansministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Kulturministeriet
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling
Undervisningsministeriet
Økonomi- og Erhvervsministeriet
I alt
17
26
19
210
44
57
373
Heraf
statsansatte
6
7
9
48
7
9
86
Statsansatte, hvor ministeriet
har afgjort, at der kan ydes
særskilt vederlag
0
0
1
48
6
0
55
Det fremgår af tabel 4, at der i de 18 undersøgte kollegiale organer i alt er 373 medlemmer,
hvoraf 86 er statsansatte. Det fremgår desuden af tabellen, at de 6 ministerier har afgjort,
at i alt 55 statsansatte kan ydes særskilt vederlag, svarende til 64 % af de statsansatte.
25. Der er væsentlige forskelle på de 6 ministeriers vurdering af, om statsansatte kan ydes
særskilt vederlag. Således har Finansministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Inden-
rigs- og Sundhedsministeriet vurderet, at ingen af de 22 statsansatte medlemmer af deres
kollegiale organer kan ydes særskilt vederlag. Kulturministeriet har vurderet, at 1 ud af 9
statsansatte medlemmer kan ydes særskilt vederlag.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling og Undervisningsministeriet har derimod
vurderet, at henholdsvis alle 48 og 6 ud af 7 statsansatte medlemmer kan ydes særskilt ve-
derlag. Ministerierne har oplyst, at der skelnes mellem, om medlemmet er udpeget på grund
af sin statslige stilling eller grundet personlig faglig ekspertise, særlige kompetencer eller er
udpeget som sagkyndig. Ét af ministerierne har desuden oplyst, at det er nødvendigt at yde
særskilt vederlag, hvis ministeriet skal kunne bemande de kollegiale organer med kvalifice-
rede personer.
26. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling har oplyst, at ministeriet i en række kol-
legiale organer under Forsknings- og Innovationsstyrelsen yder kompensation til statsansat-
te medlemmers arbejdsgiver. Forsknings- og Innovationsstyrelsen har besluttet, at alle stats-
ansatte fremover vil blive betalt gennem arbejdsgiverkompensation. Rigsrevisionen finder
dette hensigtsmæssigt, idet betaling via arbejdsgiverkompensation vil give hovedarbejdsgi-
veren mulighed for at vurdere betalingens størrelse i forhold til den ansattes arbejdsbelast-
ning ved hvervsvaretagelsen.
27. Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at Undervisningsministeriet, Ministeriet for Viden-
skab, Teknologi og Udvikling og Kulturministeriet har truffet afgørelse om ydelse af særskilt
vederlag til statsansatte medlemmer uden kontakt til de statsansattes hovedarbejdsgiver.
Ministerierne har således ikke drøftet sammenhængen mellem hvervet og hovedstillingen
med hovedarbejdsgiveren.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0021.png
12
3
B
BETALING TIL STATSANSATTE MEDLEMMER AF KOLLEGIALE ORGANER
Kulturministeriet har bemærket, at der som altovervejende udgangspunkt ikke er sammen-
hæng mellem medlemmernes ansættelse i staten og de kvalifikationer, de besidder i relation
til varetagelsen af et hverv i et kollegialt organ. Det skyldes, at medlemmerne beskikkes på
baggrund af deres personlige kvalifikationer og ikke med afsæt i deres ansættelse i staten.
Kulturministeriet har oplyst, at dette er årsagen til, at de generelt ikke drøfter sammenhæn-
gen mellem hvervet og den statslige ansættelse med medlemmets hovedarbejdsgiver.
Rigsrevisionen finder ikke, at Kulturministeriets praksis er i overensstemmelse med cirkulæ-
rets bestemmelse om, at statsansattes varetagelse af hverv som udgangspunkt antages at
ske som led i deres tjenstlige arbejde, og at statsansatte derfor kun i ”meget sjældne undta-
gelsestilfælde” kan ydes særskilt vederlag.
Rigsrevisionen er enig med Finansministeriet i, at et hvervsministerium bør drøfte sammen-
hængen mellem hvervet og hovedstillingen med hovedarbejdsgiveren, inden der kan ydes
særskilt vederlag eller anden form for betaling for hvervet.
B.
Statsansattes betaling med andet end særskilt vederlag
28. Rigsrevisionens undersøgelse af betalingen til statsansatte med andet end særskilt ve-
derlag har vist følgende:
Dommere betales i henhold til de særlige aftaler, der er indgået i overensstemmelse med
cirkulærets regler. Kulturministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i henhold
til cirkulærets regler indgået aftale med den forhandlingsberettigede organisation om be-
taling med tillæg til ansatte ved højere læreanstalter og forskningsinstitutioner. Kulturmi-
nisteriet har herudover, ligeledes i henhold til reglerne, indgået aftale med hovedarbejds-
giveren om at yde statsansatte ved andre statslige virksomheder et tillæg. De 2 ministe-
rier udbetaler som hvervsministerier alle tillæggene, hvilket medfører, at det ikke kan si-
kres, at de ansættelsesretslige krav overholdes. Derudover har hovedarbejdsgiveren ik-
ke mulighed for at vurdere betalingens størrelse i forhold til den ansattes arbejdsbelast-
ning. De 2 ministerier har oplyst, at ministerierne fremover vil være mere opmærksom-
me på problemstillingen og eventuelt ændre praksis. Rigsrevisionen finder, at det bør
være hovedarbejdsgiveren, der vurderer omfanget af en eventuel betaling og forestår
udbetalingen.
Betaling til statsansatte, der ikke ydes særskilt vederlag
29. Når ministeriet har truffet afgørelse om, at et statsansat medlem af et kollegialt organ skal
betales for arbejdet i det kollegiale organ, kan det ske på 3 måder, afhængigt af deres hoved-
ansættelse.
Tabel 5 viser fordelingen på ministerområder af henholdsvis dommere, ansatte ved højere
læreanstalter og forskningsinstitutioner og ansatte ved andre statslige virksomheder i de 18
kollegiale organer.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0022.png
3
B
BETALING TIL STATSANSATTE MEDLEMMER AF KOLLEGIALE ORGANER
13
Tabel 5. Fordeling af 3 grupper statsansatte medlemmer af 18 kollegiale organer ved 6 ministerier
(Antal)
Dommere
Ansatte ved højere
læreanstalter og
forskningsinstitutioner
0
5
4
37
5
5
56
Ansatte ved
andre statslige
virksomheder
6
1
5
11
1
1
25
Finansministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Kulturministeriet
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling
Undervisningsministeriet
Økonomi- og Erhvervsministeriet
I alt
0
1
0
0
1
3
5
Tabel 5 viser, at de 86 statsansatte medlemmer af de 18 kollegiale organer fordeler sig med
5 dommere, 56 ansatte ved højere læreanstalter og forskningsinstitutioner og 25 ansatte ved
andre statslige virksomheder.
30. Dommere betales i henhold til en såkaldt dommeraftale. Ansatte ved højere læreanstal-
ter og forskningsinstitutioner ydes betaling på baggrund af en aftale om tillæg, jf. § 7 i cirku-
læret. Statsansatte ved andre statslige virksomheder betales inden for overenskomsten i
deres hovedstilling og kan fx ydes tillæg eller merarbejdsbetaling.
31. Rigsrevisionen har i pkt. 25-27 redegjort for betalingen til 55 af de 86 statsansatte, hvor
ministerierne har vurderet, at der kan ydes betaling i form af særskilt vederlag. Rigsrevisio-
nen har herudover undersøgt, om de 6 ministerier efterlever gældende cirkulære og vejled-
ning for betaling til de 31 statsansatte, der kan ydes betaling efter særlige aftaler. Fordelin-
gen på ministerområder af henholdsvis dommere, ansatte ved højere læreanstalter og forsk-
ningsinstitutioner og ansatte ved andre statslige virksomheder, der kan ydes betaling efter
særlige aftaler, er vist i tabel 6.
Tabel 6. Fordeling af 3 grupper statsansatte medlemmer af 18 kollegiale organer ved 6 ministerier, der kan ydes
betaling efter særlige aftaler
(Antal)
Dommere
Ansatte ved højere
læreanstalter og
forskningsinstitutioner
0
5
4
0
0
5
14
Ansatte ved
andre statslige
virksomheder
6
1
4
0
0
1
12
Finansministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Kulturministeriet
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling
Undervisningsministeriet
Økonomi- og Erhvervsministeriet
I alt
0
1
0
0
1
3
5
Det fremgår af tabel 6, at de 31 statsansatte medlemmer af de 18 kollegiale organer, der
kan ydes betaling efter særlige aftaler, fordeler sig med 5 dommere, 14 ansatte ved højere
læreanstalter og forskningsinstitutioner og 12 ansatte ved andre statslige virksomheder.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0023.png
14
3
B
BETALING TIL STATSANSATTE MEDLEMMER AF KOLLEGIALE ORGANER
32. Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Økonomi-
og Erhvervsministeriet og Undervisningsministeriet yder betaling til de 5 dommere i henhold
til cirkulæret efter en dommeraftale mellem Justitsministeriet og Den Danske Dommerfore-
ning.
33. De 14 ansatte ved højere læreanstalter og forskningsinstitutioner ydes alle betaling med
tillæg. Kulturministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet har indgået aftale med den for-
handlingsberettigede organisation om tillæg for i alt 9 medlemmer. Tillæggene er indgået i
henhold til cirkulærets § 7. Økonomi- og Erhvervsministeriet betaler – på baggrund af afta-
ler indgået før cirkulærets ikrafttræden – tillæg til 5 medlemmer.
34. Der er 12 statsansatte ved andre statslige virksomheder. Kulturministeriet har indgået
aftale med hovedarbejdsgiveren om at yde 4 statsansatte medlemmer et tillæg. Økonomi-
og Erhvervsministeriet betaler ét medlem med vederlag pr. afholdt møde på baggrund af en
aftale indgået før 1998. Tillæggene er indgået i henhold til cirkulærets regler. Finansministe-
riet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet betaler ikke deres 7 statsansatte medlemmer af
denne gruppe for hvervet.
35. Kulturministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet udbetaler som hvervsministerier
tillæggene til de 9 ansatte ved højere læreanstalter og forskningsinstitutioner. Kulturministe-
riet udbetaler ligeledes tillæg til de 4 statsansatte ved andre statslige virksomheder. De ud-
betalte beløb til disse 13 statsansatte er af samme størrelse som de særskilte vederlag, der
udbetales til ikke-statsansatte medlemmer af de pågældende kollegiale organer.
Personalestyrelsen har oplyst, at det normalt vil være den statsansattes hovedarbejdsgiver,
der yder betalingen som en del af hvervsindehaverens almindelige løn, men at reglerne i
cirkulæret ikke er til hinder for, at hvervsministeriet udbetaler dele af lønnen efter aftale med
hovedarbejdsgiveren.
Udbetalinger direkte fra hvervsministeriet kan imidlertid medføre en række problemer, da be-
talingen til statsansatte som udgangspunkt skal ske på baggrund af ansættelsesvilkår hos
hovedarbejdsgiveren, timeopgørelser og lønoplysninger. Hvis der fx skal ske udbetaling af
merarbejde, kræver det en stillingtagen til, om de timer, der bruges på hvervsvaretagelsen,
ligger ud over den almindelige tjenestetid, da der ellers kan forekomme dobbeltbetaling for
de lagte timer.
Ligeledes kan der opstå en række ansættelsesretslige problemer vedrørende fx løn under
barsel og sygdom, når udbetalingen foregår direkte fra hvervsministeriet. Det skyldes, at
statsansattes betaling er en del af deres løn hos hovedarbejdsgiveren. Fx skal tillæg og i
nogle tilfælde merarbejde udbetales, selv om pågældende er syg.
36. Kulturministeriet har oplyst, at ministeriet principielt er enig i, at der kan opstå ansættel-
sesretlige problemer, og derfor vil overveje at ændre praksis.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har oplyst, at tillæg til statsansatte ved højere læreanstal-
ter og forskningsinstitutioner sker på baggrund af dialog mellem ministeriet og hovedarbejds-
giveren. Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil fremadrettet være mere opmærksom på oven-
stående problemstillinger. Rigsrevisionen finder, at det bør være hovedarbejdsgiveren, der
vurderer omfanget af en eventuel betaling og forestår udbetalingen.
37. Rigsrevisionen finder videre, at de ansættelsesretslige krav i forbindelse med fx syg-
dom, barsel, orlov mv. alene kan sikres overholdt for de 13 statsansatte, der honoreres af
Kulturministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet, hvis det er hovedarbejdsgiveren,
der udbetaler tillæggene. Hovedarbejdsgiveren vil desuden have mulighed for at vurdere
betalingens størrelse i forhold til den ansattes arbejdsbelastning.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0024.png
4
B
SAMMENHÆNGEN MELLEM BETALING OG TIDSFORBRUG I KOLLEGIALE ORGANER
15
IV. Sammenhængen mellem betaling og
tidsforbrug i kollegiale organer
De undersøgte hvervsministerier har i mange tilfælde ikke sikret, at der er sammen-
hæng mellem betalingen til medlemmer af kollegiale organer og deres tidsforbrug.
38. Rigsrevisionens undersøgelse af ministeriernes betaling til medlemmer af kollegiale or-
ganer har vist følgende:
Der er en betydelig uigennemsigtighed i takstfastsættelsen, når de undersøgte ministeri-
er yder medlemmer et fast årligt beløb. Ministerierne ved ikke, om de får de hvervstimer,
de betaler for, og kan ikke godtgøre, om timesatsen ved beregning af de årlige beløb lig-
ger under maksimumsgrænsen for betalingen.
Ministeriernes betaling til medlemmer af kollegiale organer
39. Rigsrevisionen har undersøgt, om de 6 ministerier sikrer, at der er sammenhæng mel-
lem betalingen og tidsforbruget i de kollegiale organer. Undersøgelsen omfatter både sær-
skilt vederlag og andre typer af betalinger, der udbetales direkte af hvervsministerierne til
medlemmerne af de kollegiale organer. Rigsrevisionen har desuden undersøgt, hvordan mi-
nisterierne fastsætter taksterne og følger op på medlemmernes tidsforbrug i de 18 kollegia-
le organer. Undersøgelsen dækker både statsansatte og ikke-statsansatte medlemmer.
40. I henhold til cirkulæret fastsættes betalingen for hvervsvaretagelsen normalt pr. arbejds-
time, pr. sag eller pr. møde. Hvis dette ikke er muligt, kan betalingen fastsættes på grundlag
af det timeforbrug, der skønnes at medgå til hvervsvaretagelsen. Der må maksimalt betales
500 kr. pr. time (oktober 1997-niveau) for hvervsvaretagelsen. Maksimumgrænsen gælder
for såvel særskilt vederlag som tillæg til dommere og ansatte ved højere læreanstalter og
forskningsinstitutioner. Finansministeriet anbefaler, at betalingens størrelse ligger på niveau
med den løn, en statsansat vil få i en stilling, der stiller samme krav til arbejdets kvalitative
karakter. Meget få stillinger i staten aflønnes med en timeløn over 500 kr. (oktober 1997-ni-
veau). På baggrund heraf har Rigsrevisionen i undersøgelsen lagt til grund, at når hvervs-
ministeriet udbetaler tillæg til statsansatte ved andre statslige virksomheder, gælder der lige-
ledes en maksimumgrænse på 500 kr. pr. time (oktober 1997-niveau).
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0025.png
16
4
B
SAMMENHÆNGEN MELLEM BETALING OG TIDSFORBRUG I KOLLEGIALE ORGANER
41. Tabel 7 viser betalingsformen i de 18 kollegiale organer. De kollegiale organers takst-
fastsættelse og kontrol af tidsforbrug varierer, også inden for det enkelte ministerium. Nogle
medlemmer betales pr. time, pr. sag eller pr. møde, og andre ydes et fast årligt beløb.
Tabel 7. Betalingsform i de 18 kollegiale organer
(Antal)
Ingen betaling
Betaling pr. time,
pr. sag eller
pr. møde
7
Fast årligt beløb
Betaling både
pr. møde og med
et fast årligt beløb
1
Kollegiale organer
2
8
Det fremgår af tabel 7, at medlemmerne af 2 kollegiale organer ikke ydes betaling for de-
res hvervsvaretagelse. I 7 kollegiale organer betales medlemmerne pr. time, pr. sag eller
pr. møde, mens medlemmerne af 8 kollegiale organer ydes et fast årligt beløb. I et enkelt
af de 18 undersøgte kollegiale organer anvendes såvel betaling pr. møde som et fast årligt
beløb, afhængigt af de opgaver medlemmerne varetager.
42. Rigsrevisionen har undersøgt, hvordan ministerierne registrerer medlemmernes tids-
forbrug. I de kollegiale organer, hvor ministerierne betaler medlemmerne pr. time, pr. sag
eller pr. møde, fandt Rigsrevisionen, at ministerierne registrerede medlemmernes deltagel-
se, så der alene skete betaling til medlemmer for de timer, sager eller møder, hvor de del-
tog i hvervsarbejdet.
I de kollegiale organer, hvor ministerierne betaler medlemmerne med et fast årligt beløb,
konstaterede Rigsrevisionen, at hovedparten af ministerierne ikke kunne redegøre for sam-
menhængen mellem det årlige beløb og tidsforbruget på hvervsvaretagelsen. Det skyldes
bl.a., at ministerierne ofte træffer afgørelse om, hvad medlemmernes samlede betaling på
årsbasis skal være, og først herefter skønner timeforbruget.
Ét ministerium har således i forbindelse med takstfastsættelsen af arbejdet i et konkret kol-
legialt organ oplyst, at fastsættelsen af betalingen ikke har indeholdt forsøg på at give præ-
cise vurderinger af timeforbrug eller timesatser. Betalingen er fastsat ud fra en overordnet
betragtning af den leverede arbejdsindsats. Der har derfor ikke været udmeldt eller drøftet
specifikke timesatser i relation til betalingen.
43. Samtidig har Rigsrevisionens undersøgelse vist, at hovedparten af ministerierne ikke
systematisk og løbende følger op på medlemmernes tidsforbrug i de tilfælde, hvor der ydes
et fast årligt beløb. Dette medfører, at det i flere tilfælde er usikkert, om cirkulærets grænser
for den maksimale betaling efterleves. Rigsrevisionen har konstateret, at ministerierne i fle-
re tilfælde ikke kan godtgøre, at timesatsen ved beregningen af det årlige beløb er på maks.
500 kr. (oktober 1997-niveau).
44. Rigsrevisionens gennemgang af alle 262 kollegiale organer i de 6 ministerier har vist, at
der er store forskelle på, i hvor høj grad der ydes betaling med et fast årligt beløb. Kulturmi-
nisteriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling yder faste årlige beløb i mere
end 90 % af ministeriernes kollegiale organer, hvor der sker betaling. I de 4 andre ministe-
rier gælder dette for 34-50 % af ministeriernes kollegiale organer, hvor der sker betaling.
45. Kulturministeriet har oplyst, at de årlige vederlag fastsættes ud fra et skøn over det årli-
ge timeforbrug, og at ministeriet naturligvis efterfølgende skal følge op herpå. Kulturministe-
riet vil fremadrettet styrke opfølgningsindsatsen.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0026.png
4
B
SAMMENHÆNGEN MELLEM BETALING OG TIDSFORBRUG I KOLLEGIALE ORGANER
17
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling har oplyst, at de fremadrettet vil følge op
på deres takstfastsættelse hvert 2. år. I den forbindelse vil de bl.a. tage stilling til faktorer
som antallet af møder i det kollegiale organ, omfanget af forberedelse, antal af ansøgninger
og bevillinger, kompleksiteten i opgaveporteføljen og omfanget af rådgivning. Vurderingen
vil både ske via kvantitativ dataindsamling og via interviews med sekretariater.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har oplyst, at de vil revidere procedurerne for honorerin-
gen, så der er en større gennemsigtighed i takstfastsættelsen og mere opfølgning på med-
lemmernes reelle tidsforbrug.
Rigsrevisionen finder, at de nævnte initiativer kan medvirke til at sikre sammenhæng mellem
betalingen og tidsforbruget i de kollegiale organer.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0027.png
18
5
B
FINANSMINISTERIETS OPFØLGNING PÅ CIRKULÆRETS ANVENDELSE
V. Finansministeriets opfølgning på cirkulærets
anvendelse
Finansministeriet har som regeludsteder på det løn- og ansættelsesretslige område
rådgivet ministerierne om reglerne for betaling til medlemmer af kollegiale organer.
Det er ministeriernes ansvar, at cirkulærets bestemmelser overholdes, men Finans-
ministeriet burde – som følge af indikationer på, at reglerne er vanskelige at admini-
strere – have undersøgt, hvordan ministerierne anvendte cirkulæret efter decentrali-
seringen i 1998. Rigsrevisionen finder, at Finansministeriet burde have fulgt op på in-
dikationerne og vurderet, om reglerne fungerer efter hensigten.
Finansministeriet har oplyst, at Personalestyrelsen snarest muligt vil foretage en eva-
luering af regelsættet om særskilt vederlag. Rigsrevisionen finder dette tilfredsstillen-
de.
46. Rigsrevisionens undersøgelse af Finansministeriets opfølgning på cirkulæret har vist
følgende:
Finansministeriet har rådgivet ministerierne om fortolkning af reglerne siden decentrali-
seringen i 1998. Finansministeriet har ikke undersøgt, om ministerierne har administre-
ret cirkulæret efter intentionen, eller vurderet, om der var behov for en tydeliggørelse og
forenkling af reglerne.
Finansministeriets opfølgning på cirkulæret
47. Finansministeriet varetager statens overordnede arbejdsgiveropgaver og skal følge op
på udviklingen på det statslige løn- og ansættelsesretslige område. Rigsrevisionen har som
en del af undersøgelsen af betaling til medlemmer af kollegiale organer undersøgt, hvordan
Finansministeriet varetager rådgivning og opfølgning på cirkulærets anvendelse.
48. Siden 1998 har de enkelte ministerier været bemyndiget til at afgøre sager om betaling
til medlemmer af kollegiale organer. Tidligere lå kompetencen til at træffe afgørelser om be-
taling til medlemmer af kollegiale organer hos Finansministeriet. Finansministeriet har fast-
lagt reglerne for betaling i cirkulære om særskilt vederlag mv. (cirkulære nr. 186 af 2. novem-
ber 1998), som suppleres i Personalestyrelsens Personaleadministrative Vejledning (PAV),
kap. 10.13. Finansministeriet er som regeludsteder på området forpligtet til at rådgive mini-
sterierne og til at være opmærksom på, om reglerne fungerer efter hensigten.
49. Ifølge Finansministeriet er intentionen med cirkulæret at regulere og begrænse statsan-
sattes mulighed for at modtage særskilt vederlag for at varetage hverv i kollegiale organer.
Statsansattes varetagelse af hverv i kollegiale organer antages at ske som led i deres tjenst-
lige arbejde.
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0028.png
5
B
FINANSMINISTERIETS OPFØLGNING PÅ CIRKULÆRETS ANVENDELSE
19
50. Decentraliseringen af kompetencen til at træffe afgørelser om betaling til medlemmer
af kollegiale organer giver mulighed for, at ministerierne kan administrere forskelligt inden
for cirkulærets rammer, så administrationen kan tilpasses de enkelte ministeriers særlige
behov.
51. Ved decentraliseringen af kompetencen opstod der et behov for fortolkningsbidrag og
rådgivning fra Finansministeriet, og ministeriet har oplyst, at der flere gange ugentligt er fore-
spørgsler fra ministerierne omkring fortolkningen af cirkulæret. Forespørgslerne vedrører
primært betalingen til medlemmer af kollegiale organer og særligt, om statsansatte kan ydes
særskilt vederlag.
Finansministeriet har i forbindelse med henvendelserne alene ydet rådgivning til ministerier-
ne, da det er ministerierne, der er bemyndiget til at afgøre sager om betaling. Det er derfor
ministerierne, der har ansvaret for, at der administreres i overensstemmelse med cirkulærets
bestemmelser, og at den enkelte udbetaling følger reglerne.
52. Flere ministerier i undersøgelsen har tilkendegivet, at de finder, at reglerne for betaling
af arbejdet i kollegiale organer er komplicerede. Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at
særligt hvad angår statsansatte, er procedurerne komplekse og administrativt tunge. Cirku-
læret har desuden givet anledning til usikkerhed, bl.a. i forhold til betaling i forbindelse med
barsel, sygdom og orlov. Finansministeriet har ikke, ud over PAV, udarbejdet supplerende
retningslinjer for anvendelse af særskilt vederlag.
53. Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at cirkulærets regler ikke følges, og at betaling til
statsansatte i stort omfang sker ved særskilt vederlag, selv om dette burde være en undta-
gelse. Det fremgår tillige af undersøgelsen, at det i mange tilfælde ikke er sikret, at der er
sammenhæng mellem betalingen til medlemmer af kollegiale organer og deres tidsforbrug.
54. Undersøgelsen har vist, at Finansministeriet ikke efter 1998, hvor cirkulæret trådte i kraft,
har undersøgt, om ministerierne har efterlevet cirkulærets intentioner, eller hvor stort omfan-
get af betaling til statsansatte i form af særskilt vederlag har været i de kollegiale organer.
55. Rigsrevisionen finder, at selv om det er ministeriernes ansvar, at cirkulærets bestemmel-
ser overholdes, burde Finansministeriet – som følge af indikationer på, at reglerne er vanske-
lige at administrere – have undersøgt, hvordan ministerierne anvendte cirkulæret efter de-
centraliseringen i 1998. Finansministeriet burde have fulgt op på disse indikationer og vurde-
ret, om der var behov for en tydeliggørelse og forenkling af reglerne.
56. Rigsrevisionen finder, at Finansministeriet – som regeludsteder på det løn- og ansættel-
sesretslige område i staten – bør følge op på, om reglerne fungerer efter hensigten.
57. Finansministeriet er enig med Rigsrevisionen i, at ministeriet er forpligtet til at være op-
mærksom på, om reglerne fungerer efter hensigten, og at evaluere de gældende regler, hvis
det viser sig relevant. Finansministeriet har oplyst, at Personalestyrelsen snarest muligt vil
foretage en evaluering af regelsættet om særskilt vederlag. Rigsrevisionen finder dette til-
fredsstillende.
Rigsrevisionen, den 19. januar 2011
Henrik Otbo
/Hans Andersen
Statsrevisorerne beretning SB3/2010 - Bilag 1: Beretning om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
949031_0029.png
20
ORDLISTE
Bilag 1. Ordliste
§ 7-aftaler
§ 7 i cirkulæret fastsætter, at ansatte, der er beskæftiget med undervisning og/eller
forskning ved universiteter, højere læreanstalter og forskningsinstitutioner, hvis virk-
somhed må sidestilles med universitetsvirksomhed og læreanstaltsinstitutters virksom-
hed, skal ydes betaling på baggrund af en særlig aftale. Det fremgår heraf, hvilket til-
læg den pågældende statsansatte skal modtage for den tjenstlige varetagelse af hver-
vet. Aftalen om tillægget skal indgås mellem den statsansattes hovedarbejdsgiver og
den forhandlingsberettigede organisation efter anmodning fra hvervsministeriet.
Aftaler om betaling til dommere i henhold til § 6 i Finansministeriets cirkulære om sær-
skilt vederlag mv. Aftalen indgås mellem Justitsministeriet og Den Danske Dommer-
forening efter anmodning fra hvervsministeriet.
En fuldtidsstilling i staten er normeret til 1.924 timer årligt. Hvis ferie og helligdage fra-
trækkes, er der ca. 1.680 arbejdstimer på et år.
Den statsansatte hvervsindehavers normale ansættelsessted i staten.
Et medlem af et statsligt kollegialt organ.
Det ministerium, som det kollegiale organ hører under. Ministeriets opgave er at træffe
afgørelse om, hvem der skal sidde i organerne, om de skal honoreres og med hvilket
beløb.
Statsligt råd, nævn, kommission, udvalg mv.
En styrelse under Finansministeriet. Personalestyrelsen er statens arbejdsgiverorgani-
sation og varetager de overordnede arbejdsgiveropgaver på bl.a. lønområdet. Persona-
lestyrelsen fastsætter og fortolker regler på det statslige ansættelsesområde, herunder
regler for brugen af særskilt vederlag.
Det lønsystem, der anvendes af hovedparten af de statslige institutioner.
Dommeraftaler
Fuldtidsstilling
Hovedarbejdsgiver
Hvervsindehaver
Hvervsministerium
Kollegialt organ
Personalestyrelsen
Statens Lønsystem