Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SB 2 5
Offentligt
1223982_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om sygehusenes
økonomi i 2009
Marts
2013
Statsrevisorerne beretning SB2/2010 - Bilag 5: Rigsrevisors fortsatte notat af 5. marts 2013
1223982_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om sygehusenes økonomi i 2009 (beretning nr. 2/2010)
5. marts 2013
RN 302/13
1. I dette notat følger jeg op på sagen om sygehusenes økonomi i 2009, som blev indledt
med en beretning i 2010.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Notatet indeholder følgende konklusion:
Jeg konstaterer, at regionerne efter at have haft betydelige budgetoverskridelser i
2009 opnåede overskud i sygehusenes drift i 2010 og 2011. Regionerne – som og-
så forventer budgetoverskud for 2012 eller balance mellem budget og regnskab ud
fra de foreløbige regnskabstal – har således fået vendt den økonomiske udvikling på
sygehusene. Jeg kan videre konstatere, at Finansministeriet, Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse og regionerne har gennemført en række initiativer for at sikre en
bedre overordnet styring af driftsudgifterne på sundhedsområdet. Endvidere er der
gennemført initiativer til en mere sikker budgetstyring på sygehusene. Jeg finder ini-
tiativerne tilfredsstillende, og det er min opfattelse, at sagen kan afsluttes.
Jeg bygger min konklusion på følgende:
Sagen afsluttes
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Regionerne har fået vendt en budgetoverskridelse på sygehusområdet i 2009 på
634 mio. kr. til et overskud på driften på 351 mio. kr. i 2010 og 1,1 mia. kr. i 2011.
Regionerne forventer derudover at opnå budgetoverskud i 2012 eller balance
mellem budget og regnskab.
Finansministeriet og Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har aftalt med re-
gionerne og gennemført en række initiativer med fokus på at opnå en bedre over-
ordnet styring af aktiviteter og udgifter på sundhedsområdet. Initiativerne betyder
bl.a., at der nu er en bedre styring og prioritering af aktiviteter og udgifter inden
for sygehusenes samlede budgetramme. Desuden skal ekstra aktivitet aftales, så
der er sikkerhed for finansieringen. Endvidere er der med den nye budgetlov ind-
ført bindende udgiftslofter for regionerne fra 2014 og økonomiske sanktioner, hvis
aftalte rammer og budgetter ikke overholdes.
Der er skabt større sikkerhed for regionerne og sygehusene i styringen af aktivi-
teter og udgifter ved at fremrykke udmeldingen af den forudsatte produktions-
værdi og taksterne til afregning af sygehusenes produktion.
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB2/2010 - Bilag 5: Rigsrevisors fortsatte notat af 5. marts 2013
1223982_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Jeg afgav i december 2010 en beretning om sygehusenes økonomi i 2009. Beretningen
handler om sygehusenes økonomi i 2009, herunder de budgetoverskridelser, som sygehu-
sene havde. Beretningen viste, at flertallet af de offentlige sygehuse havde budgetoverskri-
delser i 2009. Heraf havde nogle betydelige overskridelser. Beretningen viste endvidere, at
de sygehuse, der indgik i undersøgelsen, ikke havde et sikkert grundlag for budgetstyringen.
Hertil kom, at der var behov for at styrke regionernes opfølgning på sygehusenes økonomi.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, konstaterede de, at regionernes og syge-
husenes styring af økonomi og aktiviteter generelt er en meget kompleks opgave. Statsrevi-
sorerne fandt det hensigtsmæssigt, at regionerne, Ministeriet for Sundhed og Forebyggel-
se (dengang Indenrigs- og Sundhedsministeriet) og Finansministeriet overvejede, hvordan
styringen kunne forenkles og tilrettelægges, så den på samme tid imødekom behovene for:
en overordnet styring af udgifterne på sundhedsområdet
at give patienterne frit valg
at give visse patientgrupper garanterede behandlingsforløb
at sikre stabilitet, driftssikkerhed og løbende effektiviseringer på landets sygehuse
at minimere usikkerheden i regionernes og sygehusenes styring af aktiviteter og økonomi.
4. Som svar på beretningen afgav finansministeren og indenrigs- og sundhedsministeren en
redegørelse til Statsrevisorerne i maj 2011. Heri oplyste ministrene om de igangsatte initia-
tiver og om fremadrettede tiltag, som skulle sikre en bedre styring af udgifterne på sundheds-
området med henblik på at minimere usikkerheden i regionernes og sygehusenes styring af
aktiviteter og økonomi.
5. På baggrund af ministerredegørelserne afgav jeg i maj 2011 et notat i henhold til rigsre-
visorlovens § 18, stk. 4, hvori jeg fremlagde mine planer for den videre opfølgning på beret-
ningen. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2010. I notatet lovede
jeg, at jeg ville følge udviklingen i styringen af udgifterne på sundhedsområdet.
6. I dette notat redegør jeg for resultaterne af min opfølgning.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Finansministeriets, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses og regionernes
initiativer
7. Jeg gennemgår i det følgende Finansministeriets og Ministeriet for Sundhed og Forebyg-
gelses (herefter Sundhedsministeriet) initiativer med henblik på at styrke den overordnede
styring af udgifterne på sundhedsområdet. Endvidere gennemgås de initiativer, som er gen-
nemført med henblik på at minimere usikkerheden i regionernes og sygehusenes styring af
aktiviteter og udgifter. Frit valg for patienterne, garanterede behandlingsforløb for visse pa-
tientgrupper og løbende effektiviseringer på landets sygehuse er rammer for den overordne-
de styring, som der skal tages hensyn til, men de er ikke direkte behandlet i beretningen, mi-
nistrenes redegørelser og dette notat.
Gennemgangen er baseret på brevveksling og møder med Sundhedsministeriet.
Statsrevisorerne beretning SB2/2010 - Bilag 5: Rigsrevisors fortsatte notat af 5. marts 2013
1223982_0004.png
3
Initiativer med henblik på at styrke den overordnede styring af udgifterne på sund-
hedsområdet
8. Beretningen viste, at alle regioner i 2009 havde haft større driftsudgifter til deres syge-
huse, end de havde budgetteret med. Sygehusenes samlede budgetoverskridelse var på
662 mio. kr., svarende til 1,2 % af budgettet. Dette afspejlede, at hovedparten af sygehu-
sene havde haft relativt beskedne budgetoverskridelser. Nogle sygehuse havde dog i ab-
solutte tal store overskridelser.
Statsrevisorerne fandt det ikke tilfredsstillende, at der også i 2010 og fremover ville være
risiko for budgetoverskridelser. Statsrevisorerne fandt det hensigtsmæssigt, at regionerne,
Sundhedsministeriet og Finansministeriet overvejede, hvordan styringen kunne forenkles,
så den imødekom behovene for en overordnet styring af udgifterne på sundhedsområdet.
9. Tabel 1 viser regionernes budgetoverholdelse på sygehusområdet i 2009, 2010 og
2011.
Tabel 1. Regionernes budgetoverholdelse på sygehusområdet i 2009, 2010 og 2011
(Mio. kr.)
2009
Budget
1)
2)
2010
59.343
58.992
351
0,6
2011
60.212
59.071
1.141
1,9
57.807
58.441
÷634
÷1,1
Regnskab
Afvigelse i mio. kr.
Afvigelse i %
1)
2)
Budget inkl. korrektioner.
Et negativt fortegn angiver en budgetoverskridelse. Af beretningen fremgik det, at regionernes budgetoverskridelse på syge-
husområdet i 2009 udgjorde 662 mio. kr. I tabellen er budgetoverskridelsen opgjort til 634 mio. kr. Forskellen på 28 mio. kr.
skyldes, at psykiatriområdet ikke indgik i Region Midtjyllands budget og regnskab i beretningen.
Kilde: Regionerne.
Tabel 1 viser, at regionerne samlet set i 2010 havde mindre driftsudgifter til deres sygehu-
se, end de havde budgetteret med. Sygehusenes samlede budgetoverskud udgjorde såle-
des 351 mio. kr., svarende til 0,6 % af budgettet. I 2011 kunne sygehusene fremvise et over-
skud på driften på ca. 1,1 mia. kr., hvilket svarede til 1,9 % af budgettet.
Der har således siden 2010 været tale om en positiv udvikling med hensyn til regionernes
budgetoverholdelse på sygehusområdet. For 2012 er det regionernes forventning, at der li-
geledes vil være overskud på sygehusenes budgetter eller balance mellem budget og regn-
skab.
10. Sundhedsministeriet peger i sin tidligere og seneste redegørelse på, at der er gennem-
ført en række initiativer med henblik på at sikre en bedre overordnet styring af udgifterne
på sundhedsområdet.
Ministeriet har således oplyst, at økonomiaftalen for 2011 indeholder et afsnit om styring og
prioritering, hvoraf det fremgår, at der inden for den økonomiske ramme skal ske en skar-
pere styring og prioritering. Den statslige aktivitetspulje skal stadig anvendes til at belønne
en særlig indsats, men regeringen og regionerne er enige om, at regionerne i højere grad
skal prioritere aktivitetspuljen på områder, hvor der er behov for og ønske om en øget ind-
sats – også set i lyset af patienternes ventetider.
Statsrevisorerne beretning SB2/2010 - Bilag 5: Rigsrevisors fortsatte notat af 5. marts 2013
1223982_0005.png
4
Derudover var et centralt element i økonomiaftalen for 2011, at den regionale takststyring
indrettes, så den sikrer en mere prioriteret aktivitetsudvikling på sygehusene. En ekstra ind-
sats skal aftales først, så sygehusene ikke igen kan komme i den situation, at der lokalt re-
gistreres øget aktivitet, som ikke er finansieret.
11. Sundhedsministeriet peger derudover på, at Folketinget i 2012 har vedtaget en ny bud-
getlov. Formålet med budgetloven er at understøtte regionernes økonomistyring. Budgetlo-
ven indebærer indførelsen af 4-årige bindende udgiftslofter for regionerne fra 2014 og øko-
nomiske sanktioner, hvis aftalte rammer og budgetter ikke overholdes. Kravene modsvares
af, at regionerne gives bedre styringsmuligheder på en række områder, bl.a. i form af en dif-
ferentieret behandlingsgaranti.
12. Endvidere peger Sundhedsministeriet på, at der i regi af Finansministeriet, Sundheds-
ministeriet og Danske Regioner er igangsat en række projekter og analyser med det formål
at afdække og forbedre økonomistyringen i den offentlige sektor, herunder i regionerne. Der
er bl.a. igangsat en konsulentanalyse, forankret i Moderniseringsstyrelsen, der skal kortlæg-
ge økonomistyringen på sygehusene og opstille principper for god økonomistyring i regioner-
ne og på sygehusene. Konsulentanalysen er en del af projektet om god økonomistyring i den
offentlige sektor, herunder i regionerne. Derudover er der igangsat en række analyser i regi
af Sundhedsministeriet, Finansministeriet og Danske Regioner, hvor formålet er at afdække
udnyttelsen af sygehusenes kapacitet på udvalgte afdelinger og behandlingsområder (hjer-
teområdet, urologi, psykiatri og det medicinske område). Som led i forbedringen af økonomi-
styringen i regionerne gennemfører Økonomi- og Indenrigsministeriet, Finansministeriet og
Danske Regioner desuden en evaluering af regionernes kvartalsopfølgninger med henblik på
at styrke opfølgningen på regionernes økonomi fra centralt hold og i regionerne.
Endelig har regeringen nedsat et udvalg, som skal undersøge strukturer og incitamenter i
sundhedsvæsenets økonomistyring. Sundhedsministeriet forventer, at dette udvalg vil kun-
ne bidrage til en bedre økonomistyring i sundhedsvæsenet.
Initiativer med henblik på at minimere usikkerheden i regionernes og sygehusenes
styring af aktiviteter og udgifter
13. Beretningen viste, at der for de sygehuse og afdelinger, der indgik i undersøgelsen, ikke
var et sikkert grundlag for budgetstyringen i 2009. Det endelige mål for sygehusenes og af-
delingernes produktionsværdi (baseline) forelå først i foråret 2009, og sygehusenes budget-
ter blev ændret adskillige gange i løbet af året. Hertil kom den usikkerhed, der på nogle afde-
linger knyttede sig til afregningen for meraktivitet.
Statsrevisorerne fandt det hensigtsmæssigt at overveje, hvordan styringen kan forenkles, så
den bl.a. imødekommer behovene for at minimere usikkerheden i regionernes og sygehuse-
nes styring af aktiviteter og økonomi.
14. Sundhedsministeriet har for at skabe et mere sikkert grundlag for budgetstyringen i re-
gionerne og på sygehusene fremrykket udmeldingen om regionernes forudsatte produktions-
værdi. Ved at fremrykke udmeldingen til regionerne kan regionerne melde den endelige ba-
seline ud til sygehusene tidligere, så den forudsatte produktionsværdi er kendt for sygehuse-
ne på budgetlægningstidspunktet.
Derudover er ministeriets udmelding af DRG-taksterne – taksterne til afregning af sygehuse-
nes aktivitet – fremrykket, og taksterne ligger nu fast, fra disse udmeldes til den endelige af-
regning.
Det er ministeriets vurdering, at både fremrykningen af udmeldingen af regionernes og syge-
husenes aktivitetsforudsætninger og taksterne samt det forhold, at taksterne nu ligger fast,
fra disse udmeldes til den endelig afregning, bidrager til en mere sikker styring af regioner-
nes og sygehusenes aktiviteter og udgifter.
Statsrevisorerne beretning SB2/2010 - Bilag 5: Rigsrevisors fortsatte notat af 5. marts 2013
1223982_0006.png
5
III.
Afslutning
15. Rigsrevisionens opfølgning på sagen om sygehusenes økonomi i 2009 har vist, at Fi-
nansministeriet og Sundhedsministeriet sammen med regionerne har igangsat en række
initiativer for dels at styrke den overordnede styring af udgifterne på sundhedsområdet, dels
at skabe større sikkerhed i regionernes og sygehusenes styring af aktiviteter og udgifter.
Det er Sundhedsministeriets vurdering, at de gennemførte initiativer og igangværende ana-
lyser har bidraget til og fortsat vil bidrage til en mere sikker udgifts- og økonomistyring i re-
gionerne og på sygehusene.
Rigsrevisionen kan samtidig konstatere, at sygehusene har været inde i en positiv økono-
misk udvikling med budgetoverskud på sygehusenes drift i 2010 og 2011, og at regionerne
ligeledes forventer at opnå budgetoverskud eller balance mellem budget og regnskab i
2012.
16. Jeg finder det tilfredsstillende, at der nu er taget initiativer til en mere sikker budgetsty-
ring på sygehusene, og det er min opfattelse, at sagen kan afsluttes.
Lone Strøm