Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SB 2 4
Offentligt
1007446_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om sygehusenes økonomi
i 2009
Juni
2011
Statsrevisorerne beretning SB2/2010 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 27. maj 2011
1007446_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 2/2010 om sygehusenes økonomi i 2009
Finansministerens redegørelse af 2. maj 2011
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 3. maj 2011
27. maj 2011
RN A303/11
I.
Indledning
1. Beretningen handler om sygehusenes økonomi i 2009. Rigsrevisionen igangsatte selv
undersøgelsen i marts 2010 på baggrund af, at der blev konstateret budgetoverskridelser
på sygehusene i foråret 2010.
Formålet med undersøgelsen var at kortlægge omfanget af sygehusenes budgetoverskri-
delser i 2009 og undersøge årsagerne hertil.
2. På baggrund af undersøgelsen konstaterede Statsrevisorerne, at regionernes og syge-
husenes styring af aktiviteter og økonomi generelt er en endda meget kompleks opgave.
Statsrevisorerne fandt det ikke tilfredsstillende, at der også i 2010 og fremover vil være ri-
siko for budgetoverskridelser.
Statsrevisorerne fandt det hensigtsmæssigt, at regionerne, Indenrigs- og Sundhedsmini-
steriet og Finansministeriet overvejer, hvordan styringen kan forenkles og tilrettelægges,
så den på samme tid imødekommer behovene for:
en overordnet styring af udgifterne på sundhedsområdet
at give patienterne frit valg
at give visse patientgrupper garanterede behandlingsforløb
at sikre stabilitet, driftssikkerhed og løbende effektiviseringer på landets sygehuse
at minimere usikkerheden i regionernes og sygehusenes styring af aktiviteter og øko-
nomi.
3. Indenrigs- og sundhedsministeren og finansministeren har redegjort for de initiativer, der
er sat i værk, dels i forhold til Rigsrevisionens anbefalinger til forbedring af styringen, dels i
forhold til Statsrevisorernes bemærkninger. Redegørelserne og dette notat handler især om
Statsrevisorernes bemærkninger om behov for en overordnet styring af udgifterne på sund-
hedsområdet og minimering af usikkerheden i regionernes styring af aktiviteter og økonomi.
Frit valg for patienterne, garanterede behandlingsforløb for visse patientgrupper og løbende
effektiviseringer på landets sygehuse er rammer for den overordnede styring, som der skal
tages hensyn til, men de er ikke direkte behandlet i beretningen, redegørelserne og dette
notat.
Statsrevisorerne beretning SB2/2010 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 27. maj 2011
1007446_0003.png
2
Indenrigs- og sundhedsministeren har desuden indhentet udtalelser til beretningen fra re-
gionsrådene i de 5 regioner. Det er ministerens vurdering, at regionsrådenes udtalelser af-
spejler, at beretningen kommer med nogle relevante betragtninger og anbefalinger, og at
anbefalingerne er sammenfaldende med områder, der allerede arbejdes med i regionerne.
II.
Den overordnede styring af udgifterne på sundhedsområdet
4. Statsrevisorerne fandt det ikke tilfredsstillende, at der også i 2010 og fremover vil være
risiko for budgetoverskridelser. Samtidig fandt Statsrevisorerne det hensigtsmæssigt, at re-
gionerne, Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Finansministeriet overvejer, hvordan styrin-
gen kan forenkles, så den bl.a. imødekommer behovene for en overordnet styring af udgif-
terne på sundhedsområdet.
Rigsrevisionens undersøgelse viste, at alle regionerne i 2009 havde større udgifter til syge-
husene, end der var budgetteret med. 21 af regionernes 37 sygehuse havde budgetover-
skridelser. Budgetoverskridelserne havde på nogle sygehuse haft væsentlige konsekven-
ser, bl.a. i form af afskedigelser og ansættelsesstop.
5. Både indenrigs- og sundhedsministeren og finansministeren redegør for, at der er igang-
sat initiativer, der skal sikre bedre styring af udgifterne, bl.a. i økonomiaftalen for 2011. End-
videre redegør de 2 ministre for de fremadrettede tiltag, som de ønsker at bringe ind i øko-
nomiforhandlingerne for 2012 med regionerne, og der omtales forslag til en udgiftsstyrings-
reform, som er fremlagt af regeringen.
6. Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser, at økonomiaftalen for 2011 indeholder et af-
snit om styring og prioritering, hvoraf det fremgår, at der inden for den økonomiske ramme
skal ske en skarpere styring og prioritering. Den statslige aktivitetspulje skal stadig anven-
des til at belønne en særlig indsats, men regeringen og regionerne er enige om, at regioner-
ne i højere grad skal prioritere aktivitetspuljen på områder, hvor der er behov for og ønske
om en øget indsats – også set i lyset af patienternes ventetider. Ministeren oplyser endvi-
dere, at takststyringen løbende vil blive fulgt.
Finansministeren bemærker ligeledes i sin redegørelse, at et centralt element i økonomiaf-
talen for 2011 er, at den regionale takststyring skal indrettes, så den sikrer en mere priorite-
ret aktivitetsudvikling på sygehusene og afdelingerne. En ekstra indsats skal aftales først,
så sygehusene ikke igen kan komme i den situation, at der lokalt registreres øget aktivitet,
som ikke er finansieret.
7. Jeg finder det tilfredsstillende, at der i økonomiaftalen for 2011 er truffet aftale om, at ak-
tivitetspuljemidler og takststyring skal indrettes på en måde, der sikrer en mere prioriteret
aktivitetsudvikling på sygehusene og afdelingerne. Endvidere finder jeg det tilfredsstillende,
at Indenrigs- og Sundhedsministeriet løbende vil følge op på takststyringen. Begge elemen-
ter kan efter min vurdering bidrage til en overordnet styring af udgifterne på sundhedsom-
rådet.
8. I forhold til de fremadrettede tiltag peger både indenrigs- og sundhedsministeren og fi-
nansministeren på lovforslag i forbindelse med ”Reformpakken 2020 – Kontant sikring af
Danmarks velfærd”, hvor regeringen bl.a. lægger op til ændringer af den kommunale med-
finansiering.
Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser i sin redegørelse, at det indgår som et element i
lovforslaget om kommunal medfinansiering, at der lægges et loft over regionernes indtægter
fra den kommunale medfinansiering. Loftet over de regionale indtægter fra den kommunale
medfinansiering sikrer, at regionerne ikke ved budgetoverskridelser får øgede indtægter fra
kommunerne. Dette giver et større incitament til budgetoverholdelse i regionerne. Ministeren
mener dermed, at der sendes et klart signal om væsentligheden af bedre styring.
Statsrevisorerne beretning SB2/2010 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 27. maj 2011
1007446_0004.png
3
Finansministeren oplyser, at den varslede udgiftsstyringsreform indebærer bindende ud-
giftslofter, og at det i sig selv fordrer en bedre økonomistyring i regionerne og på sygehu-
sene. I forlængelse af reformen lægger regeringen op til, at der bl.a. igangsættes et fælles
økonomistyringsprojekt med Danske Regioner. En bedre udgifts- og økonomistyring for-
ventes også at være et vigtigt element i drøftelserne med regionerne i forbindelse med øko-
nomiforhandlingerne for 2012.
9. Jeg finder det tilfredsstillende, at der også i det fremadrettede arbejde indgår overvejel-
ser, der har til hensigt at styrke den overordnede styring af udgifterne på sundhedsområ-
det. Jeg vil fortsat følge udviklingen i styringen af udgifterne på området.
III.
Minimering af usikkerhed i regionernes styring af aktiviteter og økonomi
10. Statsrevisorerne fandt det hensigtsmæssigt at overveje, hvordan styringen kan forenk-
les, så den bl.a. imødekommer behovene for at minimere usikkerheden i regionernes og
sygehusenes styring af aktiviteter og økonomi.
11. Rigsrevisionen konstaterede i beretningen, at der for de sygehuse og afdelinger, der
indgik i undersøgelsen, ikke var et sikkert grundlag for budgetstyringen i 2009. Det endeli-
ge mål for sygehusenes og afdelingernes produktionsværdi (baseline) forelå først i foråret
2009, og sygehusenes budgetter blev ændret adskillige gange i løbet af året. Dette gjorde
styringen vanskelig. Endelig havde ikke alle afdelinger realistiske budgetter ved årets start,
bl.a. fordi der ikke var sammenhæng mellem budgettet og de udgifter, den aktuelle perso-
nalenormering medførte. Hertil kom den usikkerhed, der på nogle afdelinger knytter sig til
afregningen for meraktivitet.
12. Rigsrevisionens beretning viste desuden, at regionerne fortsat har behov for at styrke
deres opfølgning på sygehusenes økonomi, og at der er behov for en skærpet opfølgning
på, om de igangsatte initiativer for at overholde budgetterne virker.
Indenrigs- og sundhedsministeren og finansministeren peger i deres redegørelser på for-
skellige initiativer, der er igangsat for at minimere usikkerheden i forbindelse med regio-
nernes og sygehusenes styring af aktiviteter og økonomi og særligt i forhold til at give et
mere sikkert grundlag for budgetstyringen og styrke opfølgningen.
13. I forhold til at give et mere sikkert grundlag for budgetstyringen oplyser indenrigs- og
sundhedsministeren, at regeringen i forbindelse med økonomiaftalen for 2011 aftalte med
Danske Regioner, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet ville udmelde baseline for 2011 i
januar 2011. Udmeldingen af baseline skete den 26. januar 2011, som var tidligere end de
foregående år, og dette har ifølge ministeren givet regionerne mulighed for at kunne melde
den endelige baseline ud til sygehusene på et tidligere tidspunkt.
14. Af mere fremadrettede initiativer, der kan minimere usikkerheden i forbindelse med re-
gionernes og sygehusenes styring af aktiviteter og økonomi, oplyser både indenrigs- og
sundhedsministeren og finansministeren, at der som led i lovforslaget om den kommunale
medfinansiering fra 2012 påtænkes en fremrykning af tidspunktet for fastsættelsen af DRG-
taksterne fra oktober til juni, så de ligger klar som grundlag for årets økonomiaftale.
15. Jeg finder det tilfredsstillende, at der med en tidligere udmelding af baseline og forslag
til en tidligere udmelding af DRG-takster er taget initiativ til at skabe et bedre grundlag for
budgetstyringen.
Statsrevisorerne beretning SB2/2010 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 27. maj 2011
1007446_0005.png
4
16. I forhold til at styrke økonomiopfølgningen oplyser indenrigs- og sundhedsministeren i
sin redegørelse, at det allerede med økonomiaftalen for 2010 blev aftalt at igangsætte et
arbejde med at udbygge og standardisere økonomiopfølgningen. De konkrete ændringer i
økonomiopfølgningen blev implementeret med virkning fra og med den regionale indberet-
ning for 3. kvartal 2010.
I forlængelse heraf oplyser finansministeren, at de konkrete ændringer betød en opstram-
ning af den løbende regionale budget- og regnskabsopfølgning i forhold til at få et rettidigt
og konsistent billede af udgiftsudviklingen i løbet af året, så regionerne i tide kan foretage
eventuelle tiltag til opretning af ubalancer. Indberetningen indebærer bl.a. systemberegne-
de skøn for årets forbrug – baseret på tidligere års regnskaber – som supplement til de re-
gionale skøn og en frist for indberetning på 1 måned efter kvartalets afslutning.
17. De enkelte regioner har desuden skitseret en række initiativer til at styrke økonomisty-
ringen generelt, ligesom der i flere regioner er taget initiativ til en tættere budgetopfølgning.
Fx oplyser én af regionerne, at de har etableret et centralt beredskab i regionen i form af en
teamfunktion med faste og løbende opfølgningsopgaver i samarbejde med sygehusene, så
økonomiske ubalancer erkendes og håndteres hurtigere.
18. Jeg finder det tilfredsstillende, at såvel regionerne som Indenrigs- og Sundhedsministe-
riet og Finansministeriet har igangsat initiativer, der har til hensigt at forbedre økonomiopfølg-
ningen.
IV.
Afslutning
19. Jeg har noteret mig, at både regionerne, indenrigs- og sundhedsministeren og finansmi-
nisteren er enige i Statsrevisorernes anbefaling om at overveje, hvordan styringen kan for-
enkles og tilrettelægges, så den imødekommer behovene for en overordnet styring af udgif-
terne på sundhedsområdet og minimering af usikkerheden i regionernes og sygehusenes
styring af aktiviteter og økonomi.
20. Jeg finder ministrenes redegørelser tilfredsstillende, og jeg vil fortsat følge udviklingen
i styringen af udgifterne på sundhedsområdet.
Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo