Trafikudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 12 8
Offentligt
1538759_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Kystbanen
August
2015
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 28. juli 2015
1538759_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om Kystbanen (beretning nr. 12/2010)
28. juli 2015
RN 703/15
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Kystbanen, som blev indledt med en
beretning i 2011. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Statsrevisorerne af 9. marts
2012, 3. december 2012 og 3. september 2014.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen kan konstatere, at Transportministeriet har medtaget driften af Kyst-
banen i den nye trafikkontrakt med DSB, og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Transportministeriet har indgået en ny trafikkontrakt med DSB. Kontrakten med-
fører, at DSB fra december 2015 overtager betjeningen af Kystbanen og den dan-
ske del af Øresundsbanen. Finansudvalget har den 7. maj 2015 tiltrådt aktstykke
nr. 113 om trafikkontrakt med DSB for perioden 2015-2024.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i september 2011 en beretning om Kystbanen. Beretningen hand-
lede om økonomien i DSBFirst og udbuddet af togtrafikken på Kystbanen.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at formålet med udbuddet
af togtrafikken på Kystbanen langt fra var indfriet. De økonomiske resultater var så negative,
at DSBFirst havde fundet det nødvendigt at trække sig som operatør i Sverige allerede i de-
cember 2011. Endvidere var togenes rettidighed på Kystbanen fortsat utilfredsstillende lav.
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 28. juli 2015
1538759_0003.png
2
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
Ændringen af DSB’s vedtægter, så det er præcise-
ret, at gældende konkurrenceret og statsstøtteret
altid finde anvendelse ved udlån. Dette indebærer,
at udlånsrenten til de konkurrenceudsatte aktivite-
ter fastsættes på markedsvilkår.
Det økonomiske resultat for DSB og DSBFirst for
2011.
Europa-Kommissionens fortsatte behandling af en
mulig statsstøttesag.
Udviklingen i rettidigheden på Kystbanen.
DSB’s samhandelsprojekt og arbejde med at for-
ankre retningslinjer og instrukser for samhandel i
organisationen.
Transportministeriets tilsyn med DSB og DSB’s
økonomi.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 9. marts 2012.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 3. december 2012.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 3. december 2012.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 3. december 2012.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 3. september 2014.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 3. september 2014, hvoraf det fremgår, at Rigs-
revisionen vil følge op på Transportministeriets til-
syn med DSB i forbindelse med opfølgningen på
beretningen om DSB’s økonomi (nr. 15/2013).
Behandles i dette notat.
Transportministeriets arbejde med at lægge driften
af Kystbanen ind i den forhandlede kontrakt med
DSB.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på det sidste punkt, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Transportministeriets arbejde med at lægge driften af Kystbanen ind i trafik-
kontrakten med DSB
DSBFirst
overtog driften af
Kystbanen og den danske del
af Øresundstrafikken den 10.
januar 2009. Den 11. december
2011 skiftede selskabet navn
fra DSBFirst Danmark A/S til
DSB Øresund A/S.
DSB Øre-
sund
er et datterselskab under
DSB.
6. Rigsrevisionen har siden afgivelsen af notatet til Statsrevisorerne af 3. september 2014
fulgt området gennem brevveksling med Transportministeriet og afventet, at der blev ind-
gået en ny trafikkontrakt mellem Transportministeriet og DSB.
7. Transportministeren bemærkede i sin redegørelse til beretningen om Kystbanen, at de
samlede erfaringer fra udbuddet af Kystbanen og Øresundstrafikken samt afviklingen af
DSB’s engagement i den svenske del af Øresundstrafikken gav anledning til at overveje,
om den danske del af Øresundstrafikken fortsat burde drives af DSBFirst, eller om den med
fordel kunne lægges ind i den forhandlede kontrakt med DSB.
8. Transportministeren orienterede Folketingets Transportudvalg om sine overvejelser om
organiseringen af togtrafikken på Kystbanen og over Øresund i et brev af 17. december 2013
og på et åbent samråd den 6. februar 2014. Heraf fremgik det, at ministeren ikke mente, at
trafikken på Kystbanen skulle genudbydes, da erfaringerne fra de seneste 6 år ikke havde
været tilfredsstillende. Erfaringerne viste bl.a., at trafikken på Kystbanen og over Øresund
ikke havde nogen indlysende trafikal sammenhæng, og at passagersammensætningen var
meget forskellig. Dermed blev fjerntrafikken på Øresundsbanen sammenblandet med den
mere S-togslignede trafik på Kystbanen, hvilket gav problemer i forhold til rettidigheden.
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 28. juli 2015
1538759_0004.png
3
Ministeren fandt derfor, at det ville være en fordel at adskille togdriften på Kystbanen og
Øresundsbanen. Flere praktiske forhold nødvendiggjorde dog, at den nuværende model
med integreret togtrafik på Kystbanen og Øresundsbanen fortsatte nogle år endnu. Årsa-
gen var, at kapaciteten på Københavns Hovedbanegård ikke muliggjorde, at Kystbanen
kunne drives som en isoleret banestrækning, og at Kystbanen ikke på nogen hensigtsmæs-
sig måde kunne drives sammen med den sjællandske regionaltrafik, før flere banestræk-
ninger på Sjælland var blevet elektrificeret.
På baggrund af overvejelserne lagde ministeren op til, at driften på Kystbanen og den dan-
ske del af Øresundsbanen skulle indgå i forhandlinger om ny trafikkontrakt med DSB. For-
handlingerne om trafikkontrakten blev afsluttet i marts 2015.
9. Det fremgår af den nye trafikkontrakt mellem Transportministeriet og DSB for perioden
2015-2024, at DSB overtager betjeningen af Kystbanen og den danske del af Øresunds-
banen fra køreplansskiftet i december 2015. Finansudvalget har den 7. maj 2015 tiltrådt
aktstykke nr. 113 om trafikkontrakt med DSB for perioden 2015-2024. Trafikkontrakten kan
dermed træde i kraft, og driften af Kystbanen og Øresundsbanen kan overgå til DSB fra de-
cember 2015.
Transportministeriet tager dog forbehold for, at eventuelle indsigelser og tilbud kan føre til,
at strækningerne ikke bliver omfattet af kontrakten. Ministeriet tager forbehold, fordi PSO-
forordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1370/2007) forudsætter,
at en endelig aftale tidligst må indgås 1 år efter offentliggørelse i EU-Tidende, hvilket skete i
november 2014.
10. Rigsrevisionen kan konstatere, at den nye trafikkontrakt indeholder en aftale mellem
Transportministeriet og DSB om driften af Kystbanen. Rigsrevisionen vurderer derfor, at
sagen kan afsluttes.
Lone Strøm