Trafikudvalget 2013-14
SB 12 7
Offentligt
1395841_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Kystbanen
September
2014
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. september 2014
1395841_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om Kystbanen (beretning nr. 12/2010)
3. september 2014
RN 704/14
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Kystbanen, som blev indledt med en
beretning i 2011.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Opfølgningen i sagen om Kystbanen viser, at DSB har udarbejdet retningslinjer og
forretningsgange for indgåelse af koncerninterne handler, at Transportministeriet har
taget initiativer til at sikre en tættere dialog med DSB om den strategiske og økono-
miske udvikling i selskabet, og at ministeriet arbejder på, at Kystbanen skal indgå i
den kommende trafikkontrakt med DSB. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at
DSB har udarbejdet retningslinjer og forretningsgange for indgåelse af koncerninter-
ne handler.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Transportministeriets arbejde med at lægge driften af Kystbanen ind i den forhand-
lede kontrakt med DSB.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i september 2011 en beretning om Kystbanen. Beretningen handle-
de om økonomien i DSBFirst og udbuddet af togtrafikken på Kystbanen. DSBFirst overtog
togdriften på Kystbanen i januar 2009. Beretningen viste, at økonomistyringen i DSBFirst var
yderst mangelfuld, og at det økonomiske resultat for DSBFirst Sverige AB og DSBFirst Dan-
mark A/S blev et betydeligt underskud i 2010.
Beretningen viste videre, at formålet med udbuddet af togtrafikken på Kystbanen langt fra
var blevet indfriet. Togenes rettidighed på Kystbanen var langt fra målet, og de økonomiske
resultater var så negative, at DSBFirst trak sig som operatør i Sverige i december 2011. Der
var bl.a. væsentlige meromkostninger til personale og vedligeholdelse af tog. Dertil kom, at
økonomistyringen i DSBFirst var yderst mangelfuld. Endvidere var DSBFirst blevet begunsti-
get i sin samhandel med DSB, hvilket medførte, at revisionen tog forbehold for DSB’s regn-
skab. Spørgsmålet var, om DSB’s samhandel og mellemregning med DSBFirst levede op til
de særlige krav, der stilles til DSB’s konkurrenceudsatte aktiviteter. DSB valgte at genåbne
sit regnskab for 2010, så det tog højde for eventuelle tab på DSBFirsts trafikkontrakter og
for eventuelle tilbagebetalingskrav i forbindelse med statsstøtte. DSB nedjusterede sit års-
resultat med 725 mio. kr.
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. september 2014
1395841_0003.png
2
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at formålet med udbuddet
af togtrafikken på Kystbanen langt fra var indfriet. De økonomiske resultater var så negative,
at DSBFirst havde fundet det nødvendigt at trække sig som operatør i Sverige allerede i de-
cember 2011. Endvidere var togenes rettidighed på Kystbanen fortsat utilfredsstillende lav.
4. Rigsrevisionen udarbejdede i forlængelse af beretningen i oktober 2011 et notat til Stats-
revisorerne om DSB. Notatet uddybede en række regnskabstekniske forhold, som ikke æn-
drede på grundlaget for eller konklusionerne i beretningen om Kystbanen.
5. Som svar på beretningen afgav transportministeren 2 redegørelser til Statsrevisorerne i
henholdsvis januar og februar 2012. Heri oplyste ministeren, at ministeren tog beretningens
konklusioner og anbefalinger samt Statsrevisorernes bemærkninger til efterretning. Det frem-
gik også, at DSB’s bestyrelse tog Rigsrevisionens beretning til efterretning.
6. På baggrund af ministerredegørelserne afgav Rigsrevisionen i marts 2012 et notat i hen-
hold til rigsrevisorlovens § 18, stk. 4, hvori Rigsrevisionens planer for den videre opfølgning
på beretningen fremgik. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2010.
Det fremgik af notatet, at Rigsrevisionen ville følge udviklingen på følgende områder:
DSB’s samhandelsprojekt og arbejde med at forankre retningslinjer og instrukser for
samhandel i organisationen
det økonomiske resultat for DSB og DSBFirst for 2011
Europa-Kommissionens fortsatte behandling af en mulig statsstøttesag
Transportministeriets tilsyn med DSB’s økonomi og overvejelser om at lægge driften af
Kystbanen ind i den forhandlede kontrakt med DSB
udviklingen i rettidigheden på Kystbanen.
7. Rigsrevisionen afgav som opfølgning på beretningen et notat til Statsrevisorerne i decem-
ber 2012. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2011. Notatet viste,
at DSB havde iværksat en række initiativer i relation til den interne samhandel i DSB-kon-
cernen, at Transportministeriet og DSB havde redegjort tilfredsstillende for udviklingen i det
økonomiske resultat for DSB og DSBFirst for 2011, at der endnu ikke var fundet en endelig
model for den fremtidige økonomirapportering fra DSB til ministeriet, at der ville blive taget
stilling til muligheden for at tilbageføre Kystbanen til DSB i forbindelse med arbejdet med at
indgå en ny trafikkontrakt med DSB, og at rettidigheden for Kystbanen var forbedret i de før-
ste 8 måneder af 2012 og lå over målsætningen på mindst 90 %. Det fremgik af notatet, at
Rigsrevisionen ville følge udviklingen på følgende områder:
DSB’s samhandelsprojekt og arbejde med at forankre retningslinjer og instrukser for
samhandel i organisationen
Transportministeriets tilsyn med DSB og ministeriets overvejelser om at lægge driften
af Kystbanen ind i den forhandlede kontrakt med DSB.
8. Rigsrevisionen redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. september 2014
1395841_0004.png
3
II.
Transportministerens initiativer
9. Rigsrevisionen gennemgår i det følgende transportministerens initiativer i forhold til de
udestående punkter. Gennemgangen er baseret på brevveksling og gennemgang af doku-
mentation fra DSB og Transportministeriet.
DSB’s samhandelsprojekt
10. Rigsrevisionen og DSB’s øvrige eksterne revisorer tog i marts 2011 forbehold i erklæ-
ringen vedrørende den udførte forvaltningsrevision på DSB’s koncern- og årsregnskab for
2010, fordi DSB’s samhandel begunstigede DSBFirst og derfor ikke opfyldte de særlige
krav til DSB’s konkurrenceudsatte aktiviteter. Det fremgik af beretningen, at DSB primo april
2011 iværksatte et samhandelsprojekt for at følge op på og fjerne årsagerne til forbeholdet.
DSB nedsatte en taskforce, som skulle sikre fremdriften i samhandelsprojektet.
Rigsrevisionen kunne i marts 2012 konstatere, at taskforcen endnu ikke havde afsluttet sit
arbejde, men at DSB havde indført nye forretningsgange for håndtering af samhandel.
Rigsrevisionen kunne i december 2012 konstatere, at DSB som et resultat af samhandels-
projektet havde udarbejdet en ”Politik for intern samhandel i DSB”, og at DSB nu var i gang
med at forankre arbejdet med forretningsgange for den interne samhandel i DSB. Rigsre-
visionen besluttede på den baggrund at følge DSB’s fortsatte arbejde med at forankre ret-
ningslinjer og instrukser for samhandel i organisationen.
11. I marts 2013 konstaterede Rigsrevisionen, at DSB i fortsættelse af ”Politik for intern
samhandel i DSB” havde udarbejdet ”Retningslinjer for prisfastsættelse af intern handel i
DSB”, og at DSB var i gang med at udarbejde detaljerede beskrivelser af processer og for-
retningsgange for kontraktoprettelse med henblik på at implementere interne kontroller.
I november 2013 konstaterede Rigsrevisionen, at DSB’s politik for koncernintern samhan-
del og interne afregningspriser var blevet opdateret i 2013. Det var Rigsrevisionens vurde-
ring, at de udarbejdede politikker og forretningsgange vedrørende kontraktoprettelse var
hensigtsmæssige, og vores stikprøvevise gennemgang viste, at aftalerne og afregningen
var i overensstemmelse med de vedtagne politikker og retningslinjer.
12. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at DSB har udarbejdet retningslinjer og for-
retningsgange for indgåelse af koncerninterne handler, og det er vores opfattelse, at punk-
tet kan afsluttes.
13. Som supplement til Rigsrevisionens undersøgelse af DSB’s politik for koncernintern
samhandel undersøgte DSB’s interne revision i 2013, om DSB’s grundregistreringer gav
mulighed for at foretage en fuldstændig og nøjagtig opgørelse af samhandlen. Intern re-
vision konstaterede, at det nu var muligt via et it-udtræk at specificere den totale interne
samhandel. Faciliteten blev færdigudviklet i oktober 2013.
14. DSB’s valgte, eksterne revisor (p.t. Ernst & Young) skal afgive en årlig erklæring ved-
rørende DSB’s regnskabsreglement. Erklæringen omfatter en gennemgang af, om DSB’s
salg af ydelser til eksterne parter uden for den forhandlede trafikkontrakt sker til en pris, der
mindst dækker de fulde omkostninger og en rimelig fortjeneste. I erklæringen af 7. marts
2014 tog revisor forbehold for, at DSB’s samhandel med andre selskaber i DSB-koncernen
og salg af ydelser til koncerneksterne parter i enkelte tilfælde ikke var ”dokumenteret sket i
overensstemmelse med regnskabsreglementets bestemmelser”.
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. september 2014
1395841_0005.png
4
Transportministeriets tilsyn med DSB og overvejelser om driften af Kystbanen
15. Beretningen viste, at DSB ikke havde givet Transportministeriet dækkende oplysninger
om DSBFirsts økonomi, selv om ministeriet siden april 2010 gentagne gange anmodede
DSB om at forbedre det materiale, som ministeriet anvender for at følge lønsomheden i
DSB. Transportministeren bemærkede i sin redegørelse til beretningen, at de samlede er-
faringer fra udbuddet af Kystbanen og Øresundstrafikken samt afviklingen af DSB’s enga-
gement i den svenske del af Øresundstrafikken gav anledning til at overveje, om den dan-
ske del af Øresundstrafikken fortsat burde drives af DSBFirst, eller om den med fordel kun-
ne lægges ind i den forhandlede kontrakt. Rigsrevisionen besluttede på den baggrund at
følge, om Transportministeriet modtager dækkende oplysninger til brug for tilsynet med
DSB’s økonomi, og at følge ministeriets overvejelser om at lægge driften af Kystbanen ind
i den forhandlede kontrakt med DSB.
16. Rigsrevisionen kunne i december 2012 konstatere, at Transportministeriet endnu ikke
havde fundet en endelig model for den fremtidige økonomirapportering fra DSB til ministe-
riet. Transportministeriet kunne dog oplyse, at ministeriet gennem det seneste år havde op-
levet et betragteligt løft i kvaliteten og mængden af de oplysninger, der tilgik ministeriet om
DSB’s økonomi. Rigsrevisionen besluttede på den baggrund at følge udviklingen i Trans-
portministeriets tilsyn med DSB.
Rigsrevisionen kunne desuden konstatere, at Transportministeriet ville tage stilling til mu-
ligheden for at tilbageføre Kystbanen og/eller Øresundstrafikken til DSB i forbindelse med
arbejdet med at indgå en ny kontrakt med DSB om offentlig servicetrafik. Rigsrevisionen
besluttede på den baggrund at følge Transportministeriets overvejelser om at lægge driften
af Kystbanen ind i den forhandlede kontrakt med DSB.
17. Rigsrevisionen har i beretning til Statsrevisorerne om DSB’s økonomi (nr. 15/2013) un-
dersøgt Transportministeriets tilsyn med DSB. Beretningen viste, at Transportministeriet i
perioden 2007-2013 fulgte med i DSB’s økonomiske udvikling og allerede i 2008 blev op-
mærksom på selskabets problemer. Men ministeriet handlede ikke tilstrækkeligt på disse
problemer. Efter 2011 har ministeriet haft en tættere dialog med DSB om den strategiske
og økonomiske udvikling i selskabet.
18. Transportministeren anførte i sin redegørelse, at beretningen understregede behovet
for fortsat at føre et tilstrækkeligt tilsyn med DSB, herunder vigtigheden af økonomiopfølg-
ning og kvartalsmøder mellem Transportministeriet og DSB. Ministeren hæftede sig des-
uden ved konklusionen om, at ministeriet er langt tættere på virksomheden i dag end tidli-
gere. Dette bekræfter ministeren i, at ministeriets tilsynsmodel, hvor kvartalsmøder med be-
styrelsen udgør omdrejningspunktet, er et godt udgangspunkt for tilsynet med udviklingen i
DSB’s økonomi. På baggrund af ministerredegørelserne afgav Rigsrevisionen i juni 2014
et notat til Statsrevisorerne, hvoraf det fremgik, at Rigsrevisionen ville følge op på Trans-
portministeriets tilsyn med DSB’s fortsatte arbejde med at effektivisere virksomheden og
orientere Statsrevisorerne om resultatet af opfølgningen.
19. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at punktet om, hvorvidt Transportministeriet modta-
ger dækkende oplysninger til brug for tilsynet med DSB, kan afsluttes i tilknytning til beret-
ningen om Kystbanen, da opfølgningen på Transportministeriets tilsyn med DSB vil finde
sted i regi af beretningen om DSB’s økonomi.
20. Transportministeriet har oplyst, at ministeriet arbejder på, at Kystbanen skal indgå i den
kommende trafikkontrakt med DSB, og at en reintegration af Kystbanen i den forhandlede
kontrakt afhænger af, at der indgås en politisk aftale, som støtter op herom. Forhandlinger
med DSB pågår stadig. Ministeriet forventer at indgå en ny trafikkontrakt ultimo 2014.
21. Rigsrevisionen vil orientere Statsrevisorerne om den fremtidige drift af Kystbanen, når
der foreligger en ny trafikkontrakt.
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. september 2014
1395841_0006.png
5
III.
Næste skridt i sagen
22. Rigsrevisionen vil følge udviklingen på følgende område:
Transportministeriets arbejde med at lægge driften af Kystbanen ind i den forhandlede
kontrakt med DSB.
Lone Strøm