Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
SB 12 2
Offentligt
1034794_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
DSB
Oktober
2011
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 2: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om DSB
1034794_0002.png
RIGSREVISORS FAKTUELLE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Faktuelt notat om DSB
18. oktober 2011
RN D201/11
I.
Indledning
1. Rigsrevisionen afgav den 14. september 2011 beretning nr. 12/2010 til Statsrevisorerne
om Kystbanen. I fortsættelse af drøftelserne på statsrevisormødet den 21. september 2011
tilbød jeg at udarbejde et notat om en række regnskabstekniske forhold, der fremgår af det
efterfølgende.
2. Rigsrevisionen har holdt møder med og gennemgået materiale fra DSBFirst Øresunds
eksterne revisor (KPMG) og har fået belyst forholdene.
3. Notatet har i udkast været forelagt Transportministeriet og DSB, hvis bemærkninger i vi-
dest muligt omfang er indarbejdet i notatet.
II. Nedskrivninger og hensættelser til tab vedrørende DSBFirst Øresund i forbin-
delse med genåbningen af DSB’s årsrapport for 2010
4. Rigsrevisionen anførte i beretningen om Kystbanen, at der var indarbejdet nedskrivnin-
ger og hensættelser til tab på 725 mio. kr. vedrørende DSBFirst Øresund i DSB’s koncern-
og årsrapport for 2010. DSBFirst Øresund består af selskaberne DSBFirst Danmark A/S,
DSBFirst Sverige AB og DSBFirst ApS.
5. Baggrunden for nedskrivningerne og hensættelserne var svigtende realiserede resulta-
ter i den forløbne del af 2011 for DSBFirst Øresund, en revurdering af fremtidsforventnin-
gerne til driftsudviklingen i DSBFirst Øresund og en eventuel tilbagebetaling af statsstøtte.
På den baggrund var det nødvendigt for DSB at undersøge mulighederne for enten at gen-
nemføre en kontrolleret afvikling eller en bæredygtig omstrukturering af DSBFirst Øresund.
DSB genåbnede derfor DSB’s regnskab for 2010, og der blev herefter i årsrapporten af 13.
april 2011 foretaget nedskrivninger og hensættelser til finansiering af forventede tab vedrø-
rende DSBFirst Øresund.
6. De foretagne nedskrivninger og hensættelser på i alt 725 mio. kr. før skat blev opgjort ud
fra en række forudsætninger. Beløbet blev desuden fastsat med henblik på at kunne sikre
den fortsatte drift i DSBFirst Øresund, indtil en eventuel afvikling kunne realiseres.
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 2: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om DSB
1034794_0003.png
2
7. Det fremgår desuden af DSB’s årsrapport af 13. april 2011 og revisionsprotokollatet af
samme dato, at der var væsentlig regnskabsmæssig usikkerhed om de indregnede ned-
skrivninger og hensættelser, herunder særligt et eventuelt tilbagebetalingskrav i forbindel-
se med statsstøtte, og effekten af det forventede driftsunderskud mv. Opgørelsen på i alt
725 mio. kr. kunne således efterfølgende vise sig at afvige markant i såvel negativ som po-
sitiv retning.
8. DSB har i deres høringssvar fremhævet, at opgørelsen af de 725 mio. kr. ikke er endelig,
idet der fortsat er tale om hensættelser og endnu ikke fuldt aktualiserede nedskrivninger.
9. Nedskrivningerne og hensættelserne på 725 mio. kr. var fordelt på 8 områder. Fordelin-
gen fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Oversigt over nedskrivninger og hensættelser til tab vedrørende
DSBFirst Øresund
(Mio. kr.)
Nedskrivning af kapitalandele
Nedskrivning af mellemregning mellem DSB og DSBFirst Øresund
Forventet tab på performancegarantier over for trafikkøbere
Tilskud til forventet driftsunderskud
Nedskrivning af igangværende it-projekter
Afledte estimerede uundgåelige direkte omkostninger i DSB og
DSB Sverige AB
Tilbagebetaling af statsstøtte
Procesomkostninger mv.
Samlede nedskrivninger og hensættelser før skat
Note: Der indgår fortsat et betydeligt skøn i tallene i denne opgørelse.
75
232
167
113
45
20
41
32
725
Tabel 1 viser de 8 områder, hvor DSB’s vurdering og skøn på daværende tidspunkt viste, at
der var risiko for tab vedrørende DSBFirst Øresund. DSB vurderede, at opfyldelsen af trafik-
kontrakterne var forbundet med væsentlig usikkerhed, hvilket betød, at værdien af kapital-
andele på 75 mio. kr. og mellemregninger på 232 mio. kr. sandsynligvis ville blive tabt og
derfor måtte nedskrives. Desuden fandt DSB, at der var risiko for, at trafikkøberne (den dan-
ske og den svenske stat) ved en eventuel hurtig nedlukning af aktiviteterne ville gøre krav på
de stillede performancegarantier på 167 mio. kr. for manglende opfyldelse af forpligtelser i
forbindelse med rettidighed, som DSB herefter ville være forpligtet til at indfri. DSB foretog
derudover hensættelser på 251 mio. kr. til bl.a. forventet driftsunderskud og andre nedskriv-
ninger samt et foreløbigt opgjort tilbagebetalingskrav omkring statsstøtte.
10. Som det også fremgik af beretningen om Kystbanen, oplyste DSB den 28. juni 2011, at
DSB forventede, at de kunne tilbageføre 200-250 mio. kr. af de 725 mio. kr. som følge af den
aftale, der var indgået med Öresundståg AB om justering af trafikkontrakten i Sverige.
11. Regnskabet for DSB af 17. marts 2011 viste et overskud før skat på 173 mio. kr. (afrun-
det), der som følge af nedskrivningerne og hensættelserne på 725 mio. kr. i regnskabet af
13. april 2011 blev opgjort til et underskud på 551 mio. kr. (afrundet). Ud over nedskrivnin-
gerne og hensættelserne på 725 mio. kr. før skat blev der ikke foretaget andre talmæssige
ændringer i regnskabet for DSB.
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 2: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om DSB
1034794_0004.png
3
III.
DSB’s behandling af meromkostninger på 320 mio. kr. i regnskabet for 2010
12. Indtægterne og omkostningerne fra DSBFirst Øresund og fra de øvrige tilknyttede DSB-
selskaber indgår som alle øvrige indtægter og omkostninger i DSB’s konsoliderede regn-
skab. I overensstemmelse med årsregnskabsloven er der sket elimineringer af transaktio-
ner mellem DSB’s selskaber i det konsoliderede regnskab. De 320 mio. kr. i realiserede
meromkostninger for 2009 og 2010 var således allerede indregnet i det konsoliderede regn-
skab for DSB (i både årsrapporten af 17. marts 2011 og årsrapporten af 13. april 2011).
Meromkostningerne på de 320 mio. kr. er ikke en afvigelse i forhold til det aflagte koncern-
regnskab for DSB, men er en afvigelse i forhold til det oprindelige tilbudsbudget, og er først
opgjort på baggrund af en efterfølgende analyse.
13. Meromkostningerne i DSBFirst Øresund var således indeholdt i DSB’s årsrapport, men
var ikke særskilt specificeret. DSB forholdt sig således ikke specifikt til størrelsen af merom-
kostningerne i DSBFirst Øresund i årsrapporterne af henholdsvis 17. marts 2011 og 13. april
2011. Dette er imidlertid ikke usædvanligt, da omkostningsafvigelser i forhold til budget nor-
malt ikke omtales særskilt i et finansielt regnskab. Det forhold, at den realiserede økonomi
afveg betydeligt fra de oprindelige budgetter, var imidlertid ét af de forhold, som DSB blev
bekendt med i perioden 17. marts 2011 – 13. april 2011, og som førte til, at DSB ændrede
vurdering af fremtidsforventningerne til driftsudviklingen i DSBFirst Øresund. Det var såle-
des en af årsagerne til, at DSB vurderede, at der var et behov for at indarbejde de væsent-
lige nedskrivninger og hensættelser på i alt 725 mio. kr. før skat.
14. I marts 2011 var det forventede resultat før af- og nedskrivninger for DSBFirst Øresund
i 2010 (DSBFirst Sverige AB og DSBFirst Danmark A/S) på 49 mio. kr. Derudover viste bud-
gettet for DSBFirst Øresund for 2011 et forventet overskud på 92 mio. kr. før af- og nedskriv-
ninger. Disse forventninger lå til grund for værdiansættelsen af DSB’s kapitalandele i DSB-
First Øresund i DSB’s årsrapport af 17. marts 2011.
15. I den genåbnede årsrapport af 13. april 2011 anførte DSB, at DSBFirst Øresund var i en
alvorlig økonomisk situation, idet forretningsområdets udvikling i 2010 ikke havde levet op
til det forventede overskud, men havde medført et driftsunderskud. DSB omtalte desuden,
at de nu forventede et større driftsunderskud i 2011 for DSBFirst Øresund. De ændrede for-
udsætninger baserede sig bl.a. på, at der nu forelå perioderegnskaber for januar og febru-
ar 2011 for DSBFirst Øresund, der viste et underskud. Disse forventninger medførte bl.a.
behovet for nedskrivninger af DSB’s kapitalandele i DSBFirst Øresund og nedskrivning af
mellemregninger mellem selskaberne på henholdsvis 75 mio. kr. og 232 mio. kr.
16. KPMG var af Transportministeriet blevet anmodet om at analysere DSBFirsts økonomi,
når årsrapporterne for 2010 forelå. KPMG’s analyse forelå med notat af 17. juni 2011. Ana-
lysen omfattede indtægter og omkostninger i 2009 og 2010. I notatet specificerede KPMG
bl.a., at DSBFirst Øresund havde realiserede meromkostninger på 320 mio. kr. i forhold til
et af KPMG korrigeret tilbudsbudget. Det korrigerede tilbudsbudget havde KPMG beregnet
på baggrund af det væsentligt højere aktivitetsniveau, der havde været i DSBFirst Øresund
i forhold til det oprindelige tilbudsbudget. Meromkostningerne fordelte sig som anført i tabel 2.
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 2: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om DSB
1034794_0005.png
4
Tabel 2. Specifikation af DSBFirst Øresunds meromkostninger
(Mio. kr.)
Togvedligehold
Personale
Lavere indtægter fra bonus (fra Trafikstyrelsen)
Andre operationelle omkostninger
Samlede meromkostninger
112
97
69
42
320
Meromkostningerne i DSBFirst Øresund omfattede bl.a. vedligeholdelsesomkostninger
på 112 mio. kr., der bl.a. var en følge af, at de realiserede omkostninger pr. kørt kilome-
ter var højere end forudsat i tilbudsbudgettet. Meromkostningerne på 97 mio. kr. til per-
sonale skyldtes bl.a. højere årlige lønomkostninger pr. medarbejder, længere vende-
tider (på grund af stram udbudskøreplan) og udbetaling af overarbejde. DSBFirst Øre-
sund havde desuden lavere indtægter for bod og bonus på 69 mio. kr., idet selskabet
lå under det forudsatte niveau for rettidighed. Endvidere var der andre operationelle om-
kostninger på 42 mio. kr., som primært var relateret til administration, herunder merfor-
brug af konsulenter som følge af udvikling af produktionssystem, implementering af
planlægningsværktøjer og diverse assistance m.m.
17.
Indtægterne og omkostningerne fra DSBFirst Øresund indgår som alle øvrige ind-
tægter og omkostninger i DSB’s konsoliderede regnskab. Meromkostningerne i DSB-
First Øresund var således indeholdt i DSB’s årsrapport, men var ikke særskilt specifice-
ret, idet omkostningsafvigelserne normalt ikke omtales særskilt i et finansielt regnskab.
Afvigelserne mellem den realiserede økonomi og de oprindelige budgetter blev DSB
bekendt med i perioden 17. marts 2011 – 13. april 2011 og førte til nedskrivning af vær-
diansættelsen af DSB’s kapitalandele m.m. og til hensættelser til tab på i alt 725 mio.
kr. i årsrapporten af 13. april 2011.
IV.
Forudsætningen i DSBFirst Øresunds og DSB’s årsrapport for going concern
18.
Regnskaberne for DSBFirst Øresund og DSB er aflagt ud fra princippet om fortsat
drift. Det følger af årsregnskabslovens § 13, stk. 1, pkt. 4, at driften af en aktivitet formo-
des at forudsætte going concern, medmindre den ikke skal eller ikke antages at kunne
fortsætte.
19.
DSB’s koncern- og årsregnskab er i sin helhed udarbejdet efter en forudsætning
om fortsat drift. Der har i forløbet omkring aflæggelsen af årsrapporten for 2010 ikke
været tale om at tage forbehold for fortsat drift i DSB’s koncern- og årsregnskab fra
revisorernes side.
20.
DSBFirst Danmark A/S (det selskab i DSBFirst Øresund, der forestår driften af
Kystbanen) besluttede den 21. juni 2011 at aflægge årsrapport ud fra princippet om
fortsat drift. Det var dog baseret på en række forudsætninger, som selskaberne rede-
gjorde for i årsrapportens ledelsesberetning. De væsentligste forudsætninger var:
at der kunne findes en forhandlingsmæssig løsning med trafikkøbere i Sverige og
Danmark om en ændret model
at de ultimative ejere fra DSB og First Group som led i en samlet løsning ville tilveje-
bringe nødvendig ansvarlig kapital til selskabets videre drift
at der som led i en samlet løsning også kunne findes en løsning på statsstøttepro-
blemstillingerne, der ikke ville medføre betydelige tilbagebetalinger til staten.
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 2: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om DSB
1034794_0006.png
5
21.
Opfyldelsen af ovennævnte forudsætninger var usikker på tidspunktet for aflæggel-
sen af DSBFirst Danmark A/S' årsrapport af 21. juni 2011, og der forelå den 21. juni
2011 ikke bindende tilsagn om løsningerne (se bilag 1 og 2). Revisor anførte i sin revi-
sionspåtegning for DSBFirst Danmark A/S’ årsregnskab, at såfremt de nævnte forhold
ikke blev opfyldt, kunne forudsætningen om fortsat drift (going concern) vise sig ikke at
holde, hvilket kunne have væsentlig og gennemgribende påvirkning på årsregnskabet.
Revisor havde ikke modtaget tilstrækkeligt revisionsmæssigt grundlag for at kunne vur-
dere forudsætningen om fortsat drift (going concern) og tog derfor forbehold herfor. Re-
visors endelige konklusion var, at revisor som følge af de nævnte forhold ikke kunne ud-
trykke en konklusion om årsregnskabet.
22.
DSB offentliggjorde den 3. august 2011 i en pressemeddelelse, at DSB og First-
Group har indgået aftale om sammen at rekonstruere DSBFirst Øresund. Aftalen inde-
bærer bl.a., at DSB og FirstGroup hver tilfører selskaberne yderligere 35 mio. kr. i an-
svarlig kapital. Herudover betaler Öresundståg AB 45 mio. svenske kroner til DSBFirst
Sverige AB. DSB oplyser videre, at garantien stillet over for de svenske trafikkøbere er
nedskrevet med 55 mio. kr. I forbindelse med problemstillingerne omkring statsstøtte
har DSB besluttet at korrigere prisen for Helgoland fra 80 mio. kr. til 38 mio. kr., hvilket
ifølge DSB’s vurdering afspejler en fri markedspris på aftaletidspunktet. De samlede
tiltag vedrørende DSBFirst vil i løbet af efteråret blive forelagt Europa-Kommissionen.
V.
Afslutning
23.
Dette notat indeholder en række regnskabstekniske oplysninger og tal om flere sel-
skaber i DSB koncernen, ligesom jeg har valgt at vedlægge et antal bilag, der indehol-
der yderligere oplysninger. Der er ikke som led i udarbejdelsen af dette notat fremkom-
met oplysninger, som ændrer på grundlaget for beretningen om Kystbanen eller kon-
klusionerne i beretningen. Jeg har tilstræbt at fremstille de relevante regnskabsforhold
så klart som muligt, men er opmærksom på, at der er tale om svært tilgængelige pro-
blemstillinger, som indgår i en større kontekst. Hvis notatet ikke fuldt ud imødekommer
Statsrevisorernes behov, vil jeg foreslå, at der sker en yderligere mundtlig forklaring af
oplysningerne på et møde.
Henrik Otbo
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 2: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om DSB
1034794_0007.png
6
Bilag 1
(fra DSBFirst Danmark A/S’ årsrapport for 2010 af 21. juni 2011)
Ledelsespåtegning
Bestyrelse og direktion har dags dato behandlet og godkendt årsrapporten for regnskabs-
året 1. januar – 31. december 2010 for DSBFirst Danmark A/S.
Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabsloven.
Den samlede aktivitet omkring DSBFirst Øresund og således også DSBFirst Danmark A/S
er i en alvorlig økonomisk situation. Vi har aflagt årsregnskabet for 2010 efter principper for
fortsat drift (going concern). Dette baserer sig på en række forudsætninger, der skal opfyldes
og i modsat fald kan forudsætningen om going concern vise sig ikke at holde. Der henvises
til den detaljerede omtale i ledelsesberetningens afsnit om økonomisk udvikling i 2010.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet ud fra de omtalte forudsætninger giver et retvisen-
de billede af selskabets aktiver, passiver og finansielle stilling pr. 31. december 2010 samt
af resultatet af selskabets aktiviteter for regnskabsåret 1. januar – 31. december 2010.
Det er endvidere vores opfattelse, at ledelsesberetningen indeholder en retvisende redegø-
relse for udviklingen i selskabets aktiviteter og økonomiske forhold, årets resultat og af sel-
skabets finansielle stilling.
Årsrapporten indstilles til generalforsamlingens godkendelse.
København, den 21. juni 2011
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 2: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om DSB
1034794_0008.png
7
Bilag 2
(fra KPMG’s revisorpåtegning vedrørende DSBFirst Danmark A/S’ årsrapport for
2010 af 21. juni 2011)
Forbehold
Som det fremgår af ledelsesberetningens afsnit om økonomisk udvikling i 2010, har selska-
bet realiseret et stort underskud i 2010, og egenkapitalen er negativ, ligesom der er betyde-
lig usikkerhed om selskabets fremtidige drift og økonomiske stilling.
Den samlede aktivitet i DSBFirst Øresund (DSBFirst Danmark A/S og DSBFirst Sverige AB)
er i en alvorlig økonomisk situation. DSB SOV har iværksat forhandlinger med trafikkøber-
ne i Sverige og First Group om en ændret model for den svenske trafik. De danske trafik-
købere skal ligeledes tiltræde en sådan model i det omfang en løsning påvirker den danske
trafikkontrakt. Resultatet af forhandlingerne vil påvirke fremtidsmulighederne for DSBFirst
Øresund og herunder DSBFirst Danmark A/S.
Ledelsen har aflagt årsregnskab som en fortsættende virksomhed (going concern), hvilket
særligt forudsætter:
1) at der kan findes en forhandlingsmæssig løsning med trafikkøbere i Sverige og Danmark
om en ændret model
2) at der som led i en samlet løsning også kan findes en afklaring på statsstøtteproblemstil-
lingerne, der ikke medfører betydelige tilbagebetalinger til staten fra selskabet, samt
3) at de ultimative ejere DSB SOV og First Group som led i en samlet løsning vil tilvejebrin-
ge nødvendig ansvarlig kapital til selskabets videre drift.
Ad 1) Det er ledelsens forventning, at der kan findes en forhandlingsmæssig løsning med
trafikkøbere i Sverige og Danmark om en økonomisk holdbar model og har reflekte-
ret forventningerne til denne i årsregnskabet. Der foreligger imidlertid ikke på nuvæ-
rende tidspunkt noget bindende tilsagn fra trafikkøberne i Sverige og Danmark.
Ad 2) Revisorerne for selskabets ultimative moderselskab DSB SOV har i forvaltningsrevi-
sionspåtegningen til koncern- og årsregnskabet for 2010 taget forbehold for, at DSB
SOV’s forvaltning af samhandelen med DSBFirst Øresund og overdragelsen af ved-
ligeholdelse af togsæt på Helgoland i regnskabsåret 2010 er varetaget på en økono-
misk hensigtsmæssig måde. Kammeradvokaten har efterfølgende vurderet, at der kan
være tale om ulovlig statsstøtte i forholdet mellem DSB og DSBFirst Danmark A/S.
Dette kan omfatte elementer af såvel renter af mellemregning med DSB, selve mel-
lemregningen med DSB samt vederlag fra overdragelsen af vedligeholdelse af tog-
sæt på Helgoland. Ledelsen i DSBFirst Danmark A/S har vurderet, at der kan findes
en afklaring på statsstøtteproblemstillingerne, der ikke medfører betydelige tilbage-
betalinger fra selskabet og har lagt forudsætningen om fortsat drift (going concern)
til grund for regnskabsaflæggelsen. Der er imidlertid usikkerhed herom.
Ad 3) Det er ledelsens forventning, at de ultimative ejere DSB SOV og First Group som led
i en samlet løsning vil tilvejebringe nødvendig ansvarlig kapital til selskabets videre
drift. Der foreligger imidlertid ikke noget bindende tilsagn herom.
I tillæg til de nævnte forhold under 1) til 3) er der regnskabsmæssig usikkerhed om en ræk-
ke forhold i årsregnskabet, herunder særligt vurdering af værdiansættelse af selskabets til-
godehavende hos DSBFirst Sverige AB, samt om hvorvidt den revurderede trafikkontrakt
vil være tabsgivende.
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 2: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om DSB
1034794_0009.png
8
Såfremt de nævnte forhold ikke kan opfyldes, kan forudsætningen om fortsat drift (going
concern) vise sig ikke at holde, hvilket vil kunne have væsentlig og gennemgribende påvirk-
ning på årsregnskabet. Vi har ikke modtaget tilstrækkeligt revisionsmæssigt grundlag for at
kunne vurdere forudsætningen om fortsat drift (going concern) og tager derfor forbehold her-
for.
Konklusion
Som følge af de nævnte forhold under ovenstående forbehold vurderer vi samlet, at vi ikke
har kunnet opnå tilstrækkeligt revisionsmæssigt grundlag for at vurdere forudsætningen om
fortsat drift (going concern) og kan derfor ikke udtrykke en konklusion om årsregnskabet.
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 2: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om DSB
1034794_0010.png
9
Bilag 3
(fra DSBFirst ApS’ årsrapport for 2010 af 21. juni 2011)
Ledelsespåtegning
Bestyrelse og direktion har dags dato behandlet og godkendt årsrapporten for regnskabs-
året 1. januar – 31. december 2010 for DSBFirst ApS.
Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabsloven.
Den samlede aktivitet omkring DSBFirst Øresund og således også DSBFirst ApS er i en al-
vorlig økonomisk situation. Vi har aflagt årsregnskabet for 2010 efter principper for fortsat
drift (going concern). Dette baserer sig på en række forudsætninger, der skal opfyldes og i
modsat fald kan forudsætningen om going concern vise sig ikke at holde. Der henvises til
den detaljerede omtale i ledelsesberetningens afsnit om økonomisk udvikling i 2010.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet ud fra de omtalte forudsætninger giver et retvisen-
de billede af selskabets aktiver, passiver og finansielle stilling pr. 31. december 2010 samt
af resultatet af selskabets aktiviteter for regnskabsåret 1. januar – 31. december 2010.
Det er endvidere vores opfattelse, at ledelsesberetningen indeholder en retvisende redegø-
relse for udviklingen i selskabets aktiviteter og økonomiske forhold, årets resultat og af sel-
skabets finansielle stilling.
Årsrapporten indstilles til generalforsamlingens godkendelse.
København, den 21. juni 2011
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 2: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om DSB
1034794_0011.png
10
Bilag 4
(fra DSBFirst ApS’ årsrapport for 2010 af 21. juni 2011)
Forbehold (udsnit fra KPMG’s revisorpåtegning)
Som det fremgår af ledelsesberetningens afsnit om økonomisk udvikling i 2010, har selska-
bet realiseret et stort underskud i 2010, og egenkapitalen er negativ, ligesom der er betyde-
lig usikkerhed om selskabets fremtidige drift og økonomiske stilling.
Den samlede aktivitet i datterselskaberne DSBFirst Danmark A/S og DSBFirst Sverige AB
(DSBFirst Øresund) er i en alvorlig økonomisk situation. DSB SOV har iværksat forhandlin-
ger med trafikkøberne i Sverige og First Group om en ændret model for den svenske trafik.
De danske trafikkøbere skal ligeledes tiltræde en sådan model i det omfang en løsning på-
virker den danske trafikkontrakt. Resultatet af forhandlingerne vil påvirke fremtidsmulighe-
derne for DSBFirst Øresund og således også DSBFirst ApS.
Ledelsen har aflagt årsregnskabet som en fortsættende virksomhed (going concern), hvilket
særligt forudsætter:
1) at der kan findes en forhandlingsmæssig løsning med trafikkøbere i Sverige og Danmark
om en ændret model.
2) at der som led i en samlet løsning også kan findes en afklaring på statsstøtteproblemstil-
lingerne, der ikke medfører betydelige tilbagebetalinger fra DSBFirst Øresund, samt
3) at de ultimative ejere DSB SOV og First Group som led i en samlet løsning vil tilvejebrin-
ge nødvendig ansvarlig kapital til selskabets og DSBFirst Øresunds videre drift.
Ad 1) Det er ledelsens forventning, at der kan findes en forhandlingsmæssig løsning med
trafikkøbere i Sverige og Danmark om en økonomisk holdbar model og har reflekteret
forventningerne til denne i årsregnskabet. Der foreligger imidlertid ikke på nuværende
tidspunkt noget bindende tilsagn fra trafikkøberne i Sverige og Danmark.
Ad 2) Revisorerne for selskabets moderselskab DSB SOV har i forvaltningsrevisionspåteg-
ningen til koncern- og årsregnskabet for 2010 taget forbehold for, at DSB SOV’s for-
valtning af samhandelen med DSBFirst Øresund og overdragelsen af vedligeholdel-
se af togsæt på Helgoland i regnskabsåret 2010 er varetaget på en økonomisk hen-
sigtsmæssig måde. Kammeradvokaten har efterfølgende vurderet, at der kan være
tale om ulovlig statsstøtte i forholdet mellem DSB og DSBFirst Danmark A/S. Dette
kan omfatte elementer af såvel renter af mellemregning med DSB, selve mellemreg-
ningen med DSB samt vederlag fra overdragelsen af vedligeholdelse af togsæt på
Helgoland. Ledelsen i DSBFirst Danmark A/S har vurderet, at der kan findes en af-
klaring på statsstøtteproblemstillingerne, der ikke medfører betydelige tilbagebetalin-
ger fra selskabet og har lagt dette til grund for regnskabsaflæggelsen. Der er imidler-
tid usikkerhed herom.
Ad 3) Det er ledelsens forventning, at de ultimative ejere fra DSB SOV og First Group som
led i en samlet løsning vil tilvejebringe nødvendig ansvarlig kapital til selskabets vide-
re drift. Der foreligger imidlertid ikke noget bindende tilsagn herom.
I tillæg til de nævnte forhold under 1) til 3) er der som omtalt i ledelsesberetningen tillige en
usikkerhed om, hvorvidt den af DSBFirst Väst AB indgåede trafikkontrakt regnskabsmæssigt
skal betragtes som tabsgivende.
Såfremt de nævnte forhold ikke kan opfyldes, kan forudsætningen om fortsat drift (going con-
cern) vise sig ikke at holde, hvilket vil kunne have væsentlig og gennemgribende påvirkning
på årsregnskabet. Vi har ikke modtaget tilstrækkeligt revisionsmæssigt grundlag for at kun-
ne vurdere forudsætningen om fortsat drift (going concern) og tager derfor forbehold herfor.
Statsrevisorerne beretning SB12/2010 - Bilag 2: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om DSB
1034794_0012.png
11
Konklusion
Som følge af de nævnte forhold under ovenstående forbehold vurderer vi samlet, at vi ikke
har kunnet opnå tilstrækkeligt revisionsmæssigt grundlag for at vurdere forudsætningen om
fortsat drift (going concern) og kan derfor ikke udtrykke en konklusion om årsregnskabet.