Sundhedsudvalget 2021-22
SB 11 9
Offentligt
2520210_0001.png
Februar 2022
Rigsrevisionens notat om
beretning om
DRG-systemet
Statsrevisorerne beretning SB11/2010 - Bilag 9: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. januar 2022
2520210_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om DRG-systemet (beretning nr.
11/2010)
27. januar 2022
RN 401/22
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om DRG-systemet, som blev indledt
med en beretning i 2011. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Statsrevisorerne
af 20. januar 2012, 4. marts 2014, 3. oktober 2016 og 5. februar 2020.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Sundhedsministeriet har med overgangen til Landspatientregisteret version 3 (heref-
ter LPR3) løbende haft fokus på datakvaliteten. Ministeriet har udarbejdet en række
datakvalitetsrapporter for at afdække, om datakvaliteten udvikler sig tilfredsstillende.
De seneste datakvalitetsrapporter har vist, at udfordringerne med datakvaliteten i LPR3
er blevet løst, og Sundhedsdatastyrelsen har derfor genoptaget de faste dataleverancer
til regionerne, herunder DRG-grupperet data. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende
og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Sundhedsministeriet har løbende afdækket, om datakvaliteten i LPR3 udvikler sig
tilfredsstillende. Ministeriet har bl.a. nedsat en midlertidig arbejdsgruppe for im-
plementering af LPR3 og har løbende udarbejdet datakvalitetsrapporter.
Regionerne har nedbragt antallet af fejl i indberetninger betragteligt. Antallet af
fejlbehæftede indberetninger af patientkontakter er faldet fra 1,3 mio. i december
2019 til 175.000 i juli 2020. Antallet af fejlbehæftede indberetninger er nu på samme
niveau som før overgangen til LPR3, hvormed udfordringerne med utilstrækkelig
datakvalitet er blevet løst.
LPR3 er som følge af udviklingen i datakvaliteten overgået til almindelig drift, hvor-
med de faste dataleverancer til regionerne, herunder DRG-grupperet data, er gen-
optaget. Sundhedsministeriet overvåger fortsat datakvaliteten i LPR3 på ugentlig
basis.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB11/2010 - Bilag 9: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. januar 2022
2520210_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2011 en beretning til Statsrevisorerne om DRG-syste-
met. Beretningen handlede om DRG-systemet og det datagrundlag, som bruges til at
udregne de takster, der anvendes i den økonomiske styring af de offentlige sygehuse.
Taksterne er et landsgennemsnit af udgifterne til behandling og pleje af patienter på
offentlige sygehuse. Datagrundlaget udgøres primært af oplysninger om patienternes
sygdom og behandling og de udgifter, der er knyttet dertil. Sygehusene indberetter
data til DRG-systemet, bl.a. gennem LPR3 og sygehusenes fordelingsregnskaber, som
er den enkelte regions og sygehusenes udgifter fordelt på de afdelinger, hvor patien-
terne modtager behandling. Beretningen viste, at sygehusene havde et omfattende
brug af DRG-systemet, og at der var et betydeligt behov for at forbedre kvaliteten af
de data, som systemet anvender.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at der var behov for at
forbedre kvaliteten af de data og registreringer, som DRG-systemet anvender. Stats-
revisorerne bemærkede, at Sundhedsstyrelsen burde sikre fælles retningslinjer for re-
gistreringen inden for de enkelte lægevidenskabelige specialer og for definitionen af
ambulante besøg. Statsrevisorerne bemærkede desuden, at Indenrigs- og Sundheds-
ministeriet (nu Sundhedsministeriet) og ledelserne i regioner og på sygehuse burde
tage initiativer til at reducere det høje fejlniveau i sygehusenes registreringer af syg-
domme og behandlinger. Endvidere fandt Statsrevisorerne det ikke tilfredsstillende,
at ukorrekte og forsinkede data i DRG-systemet medførte, at beregningen af takster
og styringen af sygehusenes økonomi mv. hvilede på et usikkert grundlag – selv efter
en længere årrække med kendskab til et højt fejlniveau. I den forbindelse fandt Stats-
revisorerne, at sygehusenes fordelingsregnskaber burde indberettes til tiden og med
den rette kvalitet.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger til beretningen og
Rigsrevisionens opfølgende notat fra februar 2020 har vi fulgt op på følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Sundhedsministeriets initiativer til at understøtte
den specialespecifikke registrering på sygehusene.
2. Sundhedsministeriets og regionernes initiativer,
som skal forbedre kvaliteten af registreringen af pa-
tienternes sygdomme og behandlinger, samt mini-
steriets initiativer for at sikre en bedre beskrivelse
af patientbehandlingen i ambulatorierne.
3. Sundhedsministeriets og regionernes initiativer
og fortsatte arbejde med at få sygehusenes forde-
lingsregnskaber indberettet med den rette kvalitet.
4. Sundhedsministeriets kvartalsvise datakvalitets-
rapporter for at afdække, om datakvaliteten udvik-
ler sig tilfredsstillende.
5. Hvorvidt udfordringerne med datakvaliteten som
følge af overgangen til LPR3 bliver løst.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 5. februar 2020.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 5. februar 2020.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 5. februar 2020.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Statsrevisorerne beretning SB11/2010 - Bilag 9: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. januar 2022
3
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Sundhedsministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Sundhedsministeriets initiativer i forhold til de udestå-
ende opfølgningspunkter. Gennemgangen er baseret på Sundhedsdatastyrelsens
kvartalsvise datakvalitetsrapporter og løbende orienteringer om status for driften af
LPR3.
Initiativer til forbedring af datakvaliteten i patientregistreringen på sy-
gehusene
7. Statsrevisorerne bemærkede, at Sundhedsministeriet og ledelserne i regioner og på
sygehuse burde tage initiativer til at reducere det høje fejlniveau i registreringer af syg-
domme og behandlinger.
8. Det fremgik af beretningen, at registreringen på sygehusene af patienternes syg-
domme og behandlinger ikke havde en tilfredsstillende kvalitet. Den manglende kva-
litet medførte bl.a., at DRG-takster blev fejlbehæftede.
9. Sundhedsministeriet indførte i februar/marts 2019 et nyt landspatientregister
(LPR3), som regionerne skal indberette til. LPR3 er indført som led i Sundhedsdata-
programmet, der er ministeriets nationale program for udvikling af en ny it-infrastruk-
tur på sundhedsområdet og et samarbejde om brug og deling af sundhedsdata på
tværs af stat, regioner og kommuner.
I maj 2019 mødte LPR3 imidlertid en række tekniske udfordringer, som besværlig-
gjorde sygehusenes arbejde med at indberette til registeret. Konsekvensen var bl.a.,
at datakvaliteten i LPR3 var for lav til at give valide opgørelser til brug for regionerne,
hvormed de faste leverancer af DRG-grupperet data ophørte.
Sundhedsministeriet har oplyst, at ministeriet med overgangen til LPR3 løbende har
haft fokus på datakvaliteten. Ministeriet har således siden overgangen til indberetning
til Landspatientregisteret efter LPR3-modellen løbende gennemført datakvalitetsana-
lyser til brug for arbejdet i en midlertidig styregruppe for LPR3-implementering. I alt
har ministeriet udarbejdet 7 såkaldte datakvalitetsrapporter til styregruppen.
10. Da Rigsrevisionen afgav det seneste opfølgende notat i februar 2020, viste resul-
taterne i datakvalitetsrapporterne, at der fortsat udestod væsentlige udfordringer med
datakvaliteten fra regionerne efter overgangen til LPR3. Efter Sundhedsministeriets
vurdering var dette dog forventeligt. Ministeriet forventede imidlertid, at de væsent-
ligste udfordringer ville blive løst i 1. kvartal 2020.
DRG-takster
DRG-takster er baseret på
landsgennemsnitlige omkost-
ninger for behandling og pleje
for de enkelte DRG-grupper
(sygdomsgrupper), hvor alle
patienter i sygehusvæsenet er
grupperet.
Statsrevisorerne beretning SB11/2010 - Bilag 9: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. januar 2022
2520210_0005.png
4
Udvikling i datakvaliteten
11. Siden Rigsrevisionen afgav det seneste opfølgende notat i februar 2020, har
Sundhedsministeriet udarbejdet 2 datakvalitetsrapporter i henholdsvis april og juli
2020. Rapporterne indeholder afsnit, hvor resultaterne fra henholdsvis private og re-
gionale indberettere bliver gennemgået. For regionerne er resultaterne inddelt, så det
er muligt at se, hvordan datakvaliteten er i forhold til henholdsvis kontakter og forløbs-
elementer for hver enkelt region. Kontakter og forløbselementer er forskellige abstrak-
tionsniveauer i data. Ved kontakter forstås registreringer af hver gang, en patient har
kontakt til sundhedsvæsenet. Forløbselementer er en sammenknytning af kontakter,
diagnoser, ydelser mv. i et patientforløb. Hvis en patient fx gennemgår et forløb, hvor
vedkommende først møder op på hospitalet til en indledende screening for derefter
at blive sendt videre til behandling på en anden afdeling, vil der i så fald være indbe-
rettet 2 kontakter, men kun ét forløbselement.
12. Vi har gennemgået datakvalitetsrapporterne for at afdække, om datakvaliteten af
de indberettede kontakter og forløbselementer har udviklet sig tilfredsstillende. Det
har vi gjort ved at kortlægge udviklingen i antallet af forretningsfejl, der påvirker kon-
takter og forløbselementer. Ved forretningsfejl forstås fejl, der er opstået i indberet-
ningsøjeblikket. Fejlene konstateres på baggrund af valideringsregler i systemet, som
stiller nogle logiske krav til registreringerne. Fx skal alle datoer angives med årstal først
efterfulgt af måned og dag. Hvis en kliniker kommer til at registrere datoen 01-04-2020
i stedet for 2020-04-01, vil valideringsreglen ikke være opfyldt, og dermed opstår en
forretningsfejl.
13. Figur 1 viser udviklingen i antallet af kontakter, der er påvirket af forretningsfejl.
Figur 1
Udvikling i antal kontakter påvirket af forretningsfejl
(Mio. kontakter)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
1,6
1,4
1,2
1,0
0,8
0,6
0,4
0,2
0,0
September 2019
Oktober 2019
Juni 2019
December 2019
Februar 2020
Januar 2020
November 2019
August 2019
Marts 2019
Marts 2020
April 2020
Juni 2020
Maj 2019
April 2019
Maj 2020
Juli 2019
Datakvalitetsrapport
Kilde:
Sundhedsdatastyrelsens datakvalitetsrapporter.
Juli 2020
Statsrevisorerne beretning SB11/2010 - Bilag 9: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. januar 2022
2520210_0006.png
5
Det fremgår af figur 1, at antallet af kontakter, der er påvirket af forretningsfejl, faldt
markant efter februar 2020. På tidspunktet for opgørelsen i den 5. datakvalitetsrap-
port fra december 2019 var der således ca. 1,3 mio. kontakter i LPR3, der var påvirket
af forretningsfejl. Det tal faldt til ca. 175.000 i den 7. datakvalitetsrapport fra juli 2020.
Det fremgår også af figuren, at antallet af kontakter, der var påvirket af forretningsfejl,
blev nedbragt til samme niveau som før maj 2019, hvor LPR3 blev ramt af tekniske
problemer.
14. Faldet i antal af forretningsfejl skyldes især, at Sundhedsministeriet fik løst flere af
de tekniske problemer i LPR3 i løbet af vinteren 2019-2020. Bl.a. blev problemer med
det såkaldte administrationsmodul løst, hvilket betød, at regionerne kunne se og rette
forretningsfejlene. Derudover blev det såkaldte indberetningsmodul opdateret, så ret-
tede forretningsfejl ikke længere fremgik af fejllisterne.
15. Vi har også gennemgået udviklingen i, hvor stor en andel af de indberettede for-
løbselementer, der er påvirket af forretningsfejlen. Udviklingen er vist i figur 2.
Figur 2
Udvikling i andel af forløbselementer påvirket af forretningsfejl
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
12 %
10 %
8%
6%
4%
2%
0%
September 2019
Oktober 2019
December 2019
Februar 2020
Januar 2020
November 2019
August 2019
Marts 2020
Marts 2019
April 2020
Juni 2020
Juni 2019
April 2019
Maj 2020
Maj 2019
Datakvalitetsrapport
Kilde:
Sundhedsdatastyrelsens datakvalitetsrapporter.
Det fremgår af figur 2, at det i juli 2019 var ca. 10 % af alle forløbselementer i LPR3,
som var påvirket af forretningsfejl. I juni 2020 var dette faldet markant, så under 1 %
af forløbselementerne var påvirket af forretningsfejl.
Juli 2020
Juli 2019
Statsrevisorerne beretning SB11/2010 - Bilag 9: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. januar 2022
2520210_0007.png
6
16. Som følge af den forbedrede datakvalitet i LPR3 vurderede Sundhedsministeriet i
juli 2020, at LPR3 kunne overgå til almindelig drift. Samtidig besluttede den midlerti-
dige styregruppe for LPR3-implementering at opløse sig selv, hvilket også indebar et
ophør af de løbende datakvalitetsrapporter.
17. Overgangen til almindelig drift betyder bl.a., at de faste dataleverancer til regio-
nerne er genoptaget, herunder DRG-grupperet grunddata og opgørelser for nærheds-
finansiering. På samme måde udstilles data til forskningsbrug igen i Sundhedsdatasty-
relsens databank, eSundhed, samt i de kliniske kvalitetsdatabaser.
18. Sundhedsdatastyrelsen har oplyst, at ansvaret for den løbende sikring af datakva-
liteten i LPR3 tilgik styrelsen efter overgangen til almindelig drift. Styrelsen har indført
en ugerapport over udviklingen i forløbselementer, kontakter og fejl i LPR3, som sendes
til repræsentanter fra de 5 regioner og Danske Regioner. Styrelsen har desuden oplyst,
at der ikke er opstået problemer med datakvaliteten i LPR3 siden overgangen til al-
mindelig drift, og styrelsen har således kunnet levere data til regionerne som aftalt.
19. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at udfordringerne med datakvaliteten,
herunder de manglende dataleverancer til regionerne, er løst. Rigsrevisionen vurde-
rer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes. Rigsrevisionen finder desu-
den, at udviklingen i datakvaliteten i LPR3 har været tilfredsstillende, og vurderer på
den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm