Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SB 11 3
Offentligt
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om DRG-systemet
Februar
2012
Statsrevisorerne beretning SB11/2010 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 20. januar 2012
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 11/2010 om DRG-systemet
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 22. december 2011
20. januar 2012
RN A301/12
I.
Indledning
1. Beretningen handler om DRG-systemet og de takser, som Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse udregner via DRG-systemet. Taksterne er et landsgennemsnit af udgifter til
behandling og pleje af patienter på offentlige sygehuse. Rigsrevisionen igangsatte selv un-
dersøgelsen i august 2010.
Formålet med beretningen var at undersøge, om Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og
regionerne sikrer, at data til udregning af takster har en tilfredsstillende kvalitet. Datagrund-
laget udgøres primært af oplysninger om patientens sygdom og behandling, og hvilke udgif-
ter der er knyttet dertil. Sygehusene indberetter data til DRG-systemet, bl.a. gennem Lands-
patientregisteret og sygehusenes fordelingsregnskaber, som er den enkelte regions og sy-
gehusenes udgifter fordelt på de afdelinger, hvor patienterne modtager behandling.
2. På baggrund af undersøgelsen bemærkede Statsrevisorerne, at der fortsat er behov for
at forbedre kvaliteten af de data og registreringer, som DRG-systemet anvender. Statsrevi-
sorerne fandt det ikke tilfredsstillende, at ukorrekte og forsinkede data i DRG-systemet med-
fører, at beregningen af takster og styringen af sygehusenes økonomi hviler på et usikkert
grundlag.
3. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har redegjort for de initiativer, der er sat i værk,
og har desuden indhentet udtalelser til beretningen i regionsrådene i de 5 regioner. Ministe-
ren for sundhed og forebyggelse vurderer i redegørelsen, at regionsrådenes udtalelser af-
spejler, at beretningen kommer med nogle relevante betragtninger og anbefalinger.
II.
Fælles retningslinjer for registrering og definition af ambulante besøg
4. Statsrevisorerne bemærkede, at Sundhedsstyrelsen bør sikre fælles retningslinjer for re-
gistrering inden for de enkelte lægevidenskabelige specialer og for definitionen af ambulan-
te besøg. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse udgiver publikationen ”Fællesindhold for
basisregistrering af sygehuspatienter”, som gælder på tværs af alle lægefaglige specialer og
udgør minimumskravene til registrering af sygdomme og behandlinger.
Statsrevisorerne beretning SB11/2010 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 20. januar 2012
2
Specialespecifikke vejledninger
5. Rigsrevisionens undersøgelse viste, at Sundhedsstyrelsen af resursemæssige årsager
ikke har taget initiativ til, at der udarbejdes retningslinjer for registreringen af de enkelte læ-
gevidenskabelige specialer. Regioner og sygehuse er derfor selv begyndt på dette arbejde,
hvilket giver en risiko for uensartet registrering på tværs af regionerne. Undersøgelsen viste
også, at en arbejdsgruppe har arbejdet med en tilpasning af definitionen af ambulante be-
søg. En sådan definition skulle give en mere ensartet praksis for afregning af ambulante
besøg og medvirke til at undgå, at patienter indkaldes over flere dage af hensyn til takstaf-
regningen. Undersøgelsen viste, at en tilpasning af definitionen ikke er blevet foretaget, og
at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse i stedet har arbejdet videre med at indføre en
samlet afregning for flere sammenhængende ydelser i ét ambulant forløb (”sammedags-
pakkerne”). Dette er kun implementeret i meget begrænset omfang.
6. Ministeren for sundhed og forebyggelse oplyser, at Sundhedsstyrelsen er af den opfat-
telse, at det vil være meget resursekrævende at forsøge at udarbejde og vedligeholde spe-
cialespecifikke retningslinjer nationalt. Ministeren erkender dog samtidig et behov for, at sty-
relsen understøtter registreringsarbejdet. Region Sjælland oplyser i deres svar til Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse vedrørende undersøgelsen, at fælles retningslinjer fortsat bør
prioriteres, og Region Nordjylland oplyser, at retningslinjerne givetvis vil give en mere ens-
artet og korrekt aktivitetsregistrering på tværs af regionerne.
Med det mål at understøtte registreringsarbejdet vil Sundhedsstyrelsen bede regionerne ud-
pege et antal registrerings-superbrugere, som skal være bindeled mellem den generelle un-
dervisning i registrering og forskellige lokale initiativer. Endvidere vil styrelsen undervise su-
perbrugerne, så de bliver i stand til at gennemføre undervisning hjemme i regionerne base-
ret på lokale forhold og lokale it-systemer. Endelig vil styrelsen også følge arbejdet i spe-
cialeselskaberne med henblik på at drøfte og understøtte udfordringerne i registreringerne
inden for specialerne.
Jeg finder det tilfredsstillende, at Sundhedsstyrelsen vil igangsætte initiativer, som skal for-
bedre den specialespecifikke registrering på tværs af regionerne. Jeg noterer mig samtidig,
at det er initiativer, som ikke direkte fører til specialespecifikke retningslinjer. Jeg vil derfor
fortsat følge arbejdet med at understøtte regionernes behov for specialespecifik registrering.
Definition af ambulante besøg
7. Ministeren for sundhed og forebyggelse oplyser, at det fortsat er Sundhedsstyrelsens
opfattelse, at det ikke er muligt at udarbejde en ny definition af ambulante besøg, som kan
dække alle behov. Styrelsen har derimod igangsat et arbejde, som skal vurdere muligheder-
ne for at skifte fokus fra registrering af besøgsdato, som er praksis i dag, til i højere grad at
registrere ydelserne, som patienterne modtager under det ambulante besøg. Ministeren op-
lyser tillige, at ændringer i registreringspraksis tidligst vil kunne ske pr. 1. januar 2014.
Det er ministerens forventning, at registrering af ydelserne under ambulant behandling vil
medføre en bedre beskrivelse af patientbehandlingen i ambulatorierne, og at det vil gavne
gennemsigtigheden i grundlaget for afregning og dokumentation mv.
Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeren lover initiativer, som skal sikre en bedre beskri-
velse af patientbehandlingen i ambulatorierne for derved at give bedre grundlag for doku-
mentation og udregning af takster. Jeg vil fortsat følge udviklingen.
Statsrevisorerne beretning SB11/2010 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 20. januar 2012
3
III.
Fejlniveau i registreringerne af sygdomme og behandlinger
8. Statsrevisorerne bemærkede, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse samt ledelser-
ne i regionerne og på sygehusene bør tage initiativer til at reducere det høje fejlniveau i regi-
streringer af sygdomme og behandlinger.
Rigsrevisionens undersøgelse viste, at registreringen i bl.a. sygehusenes patientadministra-
tive systemer om patienternes sygdomme og behandlinger ikke har en tilfredsstillende kva-
litet. Manglende kvalitet medfører, at såvel takster som oplysninger i fx Landspatientregiste-
ret bliver fejlbehæftet.
9. Ministeren for sundhed og forebyggelse oplyser, at Sundhedsstyrelsen vil følge op på da-
takvaliteten i registreringen ved at bede regionerne om at gennemgå deres audits af registre-
ringskvaliteten og facilitere en årlig erfaringsudveksling med det formål at udbrede tiltag med
positiv effekt mellem regionerne. Regionerne oplyser tillige i deres svar vedrørende under-
søgelsen, at de selv iværksætter en række initiativer, som de mener er nødvendige forud-
sætninger for en bedre kvalitet i registreringen. Jeg har noteret, at Region Hovedstaden vil
tage initiativ til at opstille et antal kvantitative mål for kvaliteten af registreringen og således
følge de andre regioner.
Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeren og regionerne vil følge kvaliteten af registrerin-
gen, og at der iværksættes initiativer, som skal forbedre kvaliteten. Jeg vil fortsat følge ud-
viklingen i initiativerne, der skal forbedre kvaliteten af registreringen.
IV.
Sygehusenes fordelingsregnskaber
10. Statsrevisorerne bemærkede, at sygehusenes fordelingsregnskaber bør indberettes til
tiden og med den rette kvalitet. Det vil gøre de endelige takster mere retvisende og give Mi-
nisteriet for Sundhed og Forebyggelse mulighed for at melde taksterne hurtigere ud til regio-
nerne.
Rigsrevisionens undersøgelse viste, at ministeriet og regionerne de seneste år i fællesskab
har arbejdet på at ensrette rammerne og kravene til fordelingsregnskaberne, men at der fort-
sat er en række udfordringer, hvor udgifter fx ikke kan knyttes direkte til den enkelte patients
behandling.
11. Ministeren for sundhed og forebyggelse oplyser, at Ministeriet for Sundhed og Forebyg-
gelse har indgået en aftale med regionerne om, at DRG-taksterne allerede fra 2012 udmel-
des pr. 1. maj. Ministeriet vil tillige undersøge mulighederne for at forbedre prissætningen af
implantater i DRG-systemet gennem data, som fremgår af et it-system, hvor Region Nordjyl-
land registrerer brugen af implantater på cpr-nummerniveau. Derudover oplyser ministeren,
at der er igangsat initiativer til at beregne flere ambulante takster. I dag beregnes kun ca.
halvdelen af de ambulante takster. Endelig oplyser ministeren, at der fortsat arbejdes på at
indføre fælles bindende regelsæt for udarbejdelse af fordelingsregnskaberne, og henviser
til de initiativer, som er beskrevet i Økonomiaftale 2012.
Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeriet og regionerne arbejder sammen om at få syge-
husenes fordelingsregnskaber indberettet til tiden og med den rette kvalitet. Jeg vil fortsat
følge udviklingen på området.
Statsrevisorerne beretning SB11/2010 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 20. januar 2012
4
V.
Afslutning
12. Jeg har noteret mig, at ministeren for sundhed og forebyggelse er enig i de konklusioner,
der drages i beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger, og at ministeren vil arbejde
for, at de anførte anbefalinger gennemføres.
Jeg finder ministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge udviklingen på følgende om-
råder:
ministeriets initiativer til og regionernes behov for understøttelse af den specialespecifik-
ke registrering
ministeriets og regionernes initiativer, som skal forbedre kvaliteten af registreringen af pa-
tienternes sygdomme og behandlinger, samt ministeriets initiativer til sikring af en bed-
re beskrivelse af patientbehandlingen i ambulatorierne
ministeriets og regionernes initiativer og fortsatte arbejde med at få sygehusenes forde-
lingsregnskaber indberettet til tiden og med den rette kvalitet.
Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo