Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
SB 11 2
Offentligt
1062888_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Ministeren for sundhed og forebyggelse
Statsrevisorernes Sekretariat
Prins Jørgens Gård 2
Folketinget, Christiansborg
DK-1240 København K
Dato: 22. december 2011
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sags nr.: 1008374
Dok. nr.: 703247
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne vedr. beretning 11/2010 om DRG-
systemet
Statsrevisorerne har ved brev af d. 1. september 2011 fremsendt deres beret-
ning nr. 11/2010 om DRG-systemet og samtidig bedt om ministerens redegø-
relse senest d. 2. januar 2012.
Jeg finder beretningen om DRG-systemet relevant og inspirerende. DRG-
systemet anvendes ved allokeringen af betydelige summer penge i det danske
sygehusvæsen, og det er derfor vigtigt, at systemet hviler på et solidt funda-
ment.
Den bagvedliggende undersøgelse når frem til en række konklusioner vedrø-
rende kvaliteten af fundamentet for DRG-beregningerne. Det gælder i særlig
grad sygehusenes registreringer af aktiviteten og indholdet i de fordelings-
regnskaber, der beskriver den økonomi, der er forbundet med aktiviteten.
Rigsrevisionen konkluderer blandt andet, at sygehusene registrering af aktivi-
teten bør forbedres, samt fordelingsregnskaberne i højere grad skal ensrettes
og kvalitetssikres.
Aktivitetsregistreringer
Data om sygehuspatienters sygdomme og behandlinger anvendes, som Rigs-
revisionen beskriver det til mange formål
fra forskning over statistik til plan-
lægning og økonomiske formål. Kvaliteten af de registrerede data er derfor
væsentlig, og jeg noterer med stor tilfredshed, at Rigsrevisionens beretning
om DRG-systemet har fokus på emnet og Ministeriet vil bl.a. rejse det i Rådet
for Sundhedsdokumentation, hvor regionerne er repræsenteret sammen med
Sundhedsstyrelsen og departementet for Ministeriet for Sundhed og Forebyg-
gelse med henblik på at sikre den fornødne opmærksomhed for korrekt regi-
strering.
Definitionen af ambulante besøg
Rigsrevisionen bemærker, at Sundhedsstyrelsen bør sikre definitionen af am-
bulante besøg. Som det fremgår af beretningen, har spørgsmålet om definitio-
nen af ambulant besøg været rejst og behandlet i en arbejdsgruppe med bred
repræsentation fra regionerne, Danske Regioner og KL. Konklusionen på
gruppens arbejde er, at det ikke er muligt at frembringe en ny definition af am-
bulant besøg, som kan dække alle kliniske og logistiske behov.
Det er fortsat Sundhedsstyrelsens opfattelse, at det ikke er muligt at udarbejde
en ny definition af ambulant besøg, som kan dække alle behov.
Statsrevisorerne beretning SB11/2010 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 22. december 2011
Side 2
Sundhedsstyrelsen har igangsat et arbejde, som skal vurdere mulighederne
for at skifte fokus fra registrering af besøgsdatoer til i højere grad at registrere
ydelserne som patienterne modtager ved det ambulante besøg.
Dette arbejdet er koordineret mellem Sundhedsstyrelsen og departementet,
således at et ændret registreringsregime ikke medfører problemer i afregnin-
gen mv. I givet fald vil denne ændring tidligst kunne ske pr 1. januar 2014.
Det er min forventning, at Sundhedsstyrelsens initiativ vil medføre en bedre
beskrivelse af patientbehandlingen i ambulatorierne. Det vil gavne gennemsig-
tigheden i, hvad der ligger til grund for både afregning og dokumentation mv.
Retningslinjer for registrering - generelt og på de enkelte specialer
Rigsrevisionen bemærker endvidere, at Sundhedsstyrelsen bør sikre fælles
retningslinjer for registrering indenfor de enkelte lægevidenskabelige specialer.
Sundhedsstyrelsen udgiver Fællesindholdet for Basisregistrering af sygehus-
patienter hvert år. Det er fortsat Sundhedsstyrelsens opfattelse, at det vil være
meget ressourcekrævende at forsøge at udarbejde og vedligeholde speciale-
specifikke retningslinjer nationalt. Ministeriet anerkender dog samtidigt det un-
derliggende behov for Sundhedsstyrelsens understøttelse af registreringsar-
bejdet, og at Sundhedsstyrelsens indsats på dette punkt kan skærpes.
Sundhedsstyrelsen vil således bede regionerne udpege et antal registrerings-
super-brugere. Disse vil udgøre et bindeled mellem styrelsens generelle un-
dervisning og de forskellige lokale initiativer.
Endvidere vil Sundhedsstyrelsen fremover strømline sin undervisning, så der
årligt gennemføres 2-4 undervisnings-temasessioner for superbrugerne med
det formål at sætte superbrugerne i stand til at gennemføre en undervisning i
regionerne baseret på lokale forhold og lokale it-systemer.
Hertil kommer, at Sundhedsstyrelsen vil følge Ministeriet for Sundhed og Fo-
rebyggelses kliniske validering i samarbejde med specialeselskaberne med
henblik på at drøfte udfordringerne i registreringen indenfor det konkrete spe-
ciale. Udgangspunktet vil være at Sundhedsstyrelsen i tæt samarbejde med
selskaberne analyserer, vejleder og støtter dem i at forbedre registrerings-
praksis.
Opfølgning på registreringerne
Udover understøttelsen af regionernes registreringsarbejde vil Sundhedssty-
relsen følge op på datakvaliteten i registreringerne af patienternes sygdomme
og behandlinger. Styrelsen vil hvert år bede regionerne gennemgå deres au-
dits for det forgangne år med henblik på status for datakvaliteten. Dette vil ske
i regi af Koordinationsgruppen for individbaseret patientregistrering.
Sundhedsstyrelsen vil herudover opfordre regionerne til ensretning af eller fæl-
les fokusering i en del af deres audit, således at der kan ske en sammenlig-
ning på tværs af regioner og sygehuse. I samme forbindelse vil Sundhedssty-
relsen facilitere en årligt tilbagevendende erfaringsudveksling mellem regio-
nerne, således at tiltag med positiv effekt på datakvaliteten kan udbredes.
Statsrevisorerne beretning SB11/2010 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 22. december 2011
Side 3
Fordelingsregnskaber
Rigsrevisionens beretning indeholder også konklusioner om mulige forbedrin-
ger af sygehusenes fordelingsregnskaber.
Blandt andet påpeger beretningen, at sygehusene bør aflevere fordelings-
regnskaberne tidligere, således at det er muligt for ministeriet at udmelde tak-
sterne hurtigere til regionerne.
Der er indgået en politisk aftale med KL om, at DRG-taksterne allerede fra
næste år endeligt udmeldes pr. 1. maj. Det betyder, at processen fremrykkes,
så taksterne er kendt forud for økonomiforhandlingerne og budgetlægning i
regionerne og kommunerne. Ministeriet arbejder i øjeblikket på en plan for
fremrykning af afleveringsfristen for fordelingsregnskabet, så processen kan
sikre større budgetsikkerhed.
Af beretningen fremgår, at arbejdet med fordelingsregnskabet har gennemgået
en proces henover de sidste fem år med fokus på at ensrette og kvalitetssikre
fordelingsregnskaberne.
Et af de områder, som beretningen fremhæver, hvor der bør ske forbedringer
er prissætningen af implantater til den enkelte patient i beregningen af DRG-
taksterne. I Region Nordjylland er der udarbejdet et system, der elektronisk
registrer brugen af implantater på cpr-nummerniveau. Ministeriet vil undersøge
muligheden for at anvende disse data i en bedre prissætning af implantater til
DRG-taksterne.
Et andet område der fremhæves i beretninger, hvor der bør ske forbedringer
er anvendelsen af fordelingsnøgler i fordelingsregnskabet. Ministeriet har i den
seneste vejledning for fordelingsregnskab 2011 været mere præcise i hvilke
krav, der stilles til de fordelingsnøgler, der anvendes til at fordele økonomi til
de steder, hvor aktiviteten finder sted og der er stillet yderligere krav til syge-
husene om at dokumentere, hvordan nøglerne er fremkommet, og hvornår de
er opdateret. Dette arbejde vil fortsat have stort fokus.
Rigsrevisionen bemærker også, at kun ca. halvdelen af de ambulante takster
beregnes på baggrund af omkostningsdatabasen. Den anden halvdel af tak-
sterne sættes på andre måder. Dette er ikke tilfredsstillende. Der er derfor
igangsat initiativer, der skal sikre, at det bliver bedre.
I løbet af 2010 er der udarbejdet omkostningsstudier på 72 forskellige ambula-
torier for at udvikle et pointsystem for det ambulante område, som er speciale
specifikt. Disse pointsystemer blev anvendt første gang til taksterne for 2011,
og der arbejdes videre med at forbedre forfine beskrivelsen af omkostningerne
på det ambulante område.
Hertil kommer, at den ovennævnte ændring i registreringspraksis for ambulant
aktivitet forventes at gøre det muligt at prissætte det ambulante område mere
korrekt. Som nævnt er en stor del af aktiviteten begrænset til indberetningen af
en besøgsdato. Når der i højere grad bliver registreret, hvad der bliver ydet til
patienten, vil det være muligt med de nye ambulante pointsystemer at prissæt-
te det mere korrekt. Dette initiativ er det samme som nævnt under registre-
ringsafsnittet.
Statsrevisorerne beretning SB11/2010 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 22. december 2011
Side 4
Ministeriet vil, som tidligere nævnt, arbejde for indførelsen af et fælles binden-
de regelsæt for udarbejdelse af fordelingsregnskaberne. Samtidig vil vi gøre
de aktivitetsdata, der anvendes til beregningen af taksterne, og selve omkost-
ningsdatabasen mere tilgængelig og anvendelige i den daglige drift på syge-
husene. Disse initiativer er beskrevet i Økonomiaftalen for 2012.
Udtalelser fra regionsrådene
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har indhentet udtalelser til beretningen fra
regionsrådene i de fem regioner. Kopi af de fem udtalelser er vedlagt.
Det er min vurdering, at regionsrådenes udtalelser afspejler, at beretningen
kommer med nogle relevante betragtninger og anbefalinger, samt at anbefa-
lingerne er sammenfaldende med de områder der allerede arbejde med i regi-
onerne.
Sammenfatning
Jeg er enig i de konklusioner, der drages i beretningen og i Statsrevisorernes
bemærkninger og vil arbejde for, at de anførte anbefalinger gennemføres.
Et eksemplar af denne redegørelse er sendt til rigsrevisor.
Med venlig hilsen
Astrid Krag