Statsrevisorerne 2009
4
Offentligt
896837_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
tilrettelæggelsen af en større
undersøgelse af forvaltningen
af statens boliger
Marts
2009
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2009 nr. 4: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af forvaltningen af statens boliger
896837_0002.png
RIGSREVISORS FAKTUELLE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af forvaltningen af statens boliger
13. marts 2009
RN A102/09
I.
Indledning
1. Statsrevisorerne har på deres møde den 10. december 2008 anmodet mig om i et notat
at undersøge forsvarets forvaltning af tjeneste- og lejeboliger.
2. Baggrunden for Statsrevisorernes anmodning er en række artikler i efteråret 2008 om-
kring forsvarets forvaltning af deres tjeneste- og lejeboliger.
II.
Statsrevisorernes anmodning
3. Statsrevisorerne ønsker en undersøgelse af, om forsvaret følger statens regler, herun-
der om:
forsvaret ved tildeling af boliger følger Finansministeriets cirkulære af 22. marts 1989
om tjeneste- og lejeboliger
forsvaret fastsætter og opkræver boligbidrag ifølge Finansministeriets cirkulære af 22.
marts 1989 om tjeneste- og lejeboliger
hvordan antallet af tjeneste- og lejeboliger i forsvaret har udviklet sig siden 2000
hvordan udgifter og indtægter vedrørende forsvarets tjeneste- og lejeboliger har udvik-
let sig siden 2000.
4. Endvidere har Statsrevisorerne bedt mig overveje, om der bør udarbejdes en større un-
dersøgelse på området – fx en tværgående undersøgelse af forvaltningen af statens boli-
ger.
5. Det er min vurdering, at der er grundlag for at lave en tværgående undersøgelse. Besva-
relsen af spørgsmålene vedrørende forsvaret vil indgå i den tværgående undersøgelse.
Jeg vil i det følgende redegøre for baggrunden for min vurdering.
III.
Regler for udlejning af tjeneste- og lejeboliger
6. Reglerne for udlejningen af statens tjeneste- og lejeboliger er fastsat i Finansministeriets
cirkulære nr. 32 af 16. marts 1989 om tjeneste- og lejeboliger med senere ændringer. Reg-
lerne i cirkulæret gælder for tjenestemænd. Ifølge praksis anvendes reglerne også for andre
statsligt ansatte i det omfang, der ikke fremgår andet af overenskomst, aftale mv.
7. Statens tjeneste- og lejeboliger er kendetegnet ved at være boliger ejet eller lejet af an-
sættelsesmyndigheden, der stilles til rådighed for ansatte som led i et ansættelsesforhold.
Tjeneste- og lejeboliger er ikke omfattet af lejelovgivningen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2009 nr. 4: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af forvaltningen af statens boliger
896837_0003.png
2
8. Ved en
tjenestebolig
forstås en bolig, der er stillet til rådighed af ansættelsesmyndighe-
den som led i et ansættelsesforhold, og som den ansatte har pligt til at bebo og pligt til ved
tjenestens ophør at fraflytte. Forudsætningen for at tildele en ansat en tjenestebolig er, at
det af hensyn til tjenestens udførelse skønnes nødvendigt, at den ansatte uden for arbejds-
tiden udfører arbejde på eller ved tjenestestedet. Det kan fx være tilfældet, hvis den ansat-
te skal føre en form for tilsyn.
9. Ved en
lejebolig
forstås en bolig, der er stillet til rådighed af ansættelsesmyndigheden
som led i et ansættelsesforhold. Den ansatte har ikke pligt til at bo der, men har pligt til at
fraflytte boligen ved tjenestens ophør. Lejeboligen er et tilbud til den ansatte.
10. Med Finansministeriets cirkulære fra 1989 blev der indført en gradvis overgang fra en
hidtil skemaleje til en leje, som skal fastsættes på grundlag af en vurdering (vurderingsleje).
Ved skemaleje blev lejen fastsat ud fra boligens størrelse, beliggenhed og installationer.
Ved vurderingsleje fastsættes huslejen, så den er i overensstemmelse med boligens reelle
lejeværdi, dvs. at lejen skal svare til lejen for tilsvarende boliger på det private boligmarked.
11. På huslejen for lejeboliger gives et fradrag i boligbidraget på 10 % af vurderingen. Med
hensyn til tjenesteboliger gives et fradrag på 30 %, og lejen må ikke overstige 15 % af den
ansattes skalaløn (17 % af basislønnen for ansatte på det nye lønsystem). Disse forhold
skyldes, at der tages hensyn til den pligt, der påhviler ansatte til at bebo en tjenestebolig
og for både tjeneste- og lejeboligers vedkommende at fraflytte denne ved ansættelsens
ophør.
12. Finansministeriets cirkulære anvendes, hvor intet andet er bestemt, for forvaltningen af
tjeneste- og lejeboliger på alle statslige institutioner, selvstændige offentlige virksomheder
og selvejende institutioner, som modtager statslige tilskud, og hvor Finansministeriet fast-
sætter ansættelsesvilkår for institutionernes personale. Cirkulæret omfatter også tjeneste-
mænd, der er udlånt til andre institutioner end de ovenfor nævnte.
13. Forvaltningen af tjeneste- og lejeboliger er på regionernes område hovedsageligt regu-
leret efter overenskomsterne mellem regionerne (Danske Regioner) og de forskellige per-
sonalegrupper. Regionerne kan vælge at bruge Finansministeriets cirkulære som grundlag
for at forvalte boligerne.
14. Staten og regionerne besidder også andre typer boliger end tjeneste- og lejeboliger, fx
almindelige udlejningsboliger. Disse forvaltes efter lejelovgivningen, medmindre der gælder
særlige aftaler eller bestemmelser herfor.
IV.
Tilrettelæggelse af en eventuel undersøgelse
15. Rigsrevisionen har tidligere undersøgt, hvordan staten forvalter sine tjeneste- og leje-
boliger. Rigsrevisionen afgav i 1997 beretning nr. 8/96 om forvaltningen af statens boliger.
Der var her tale om en tværgående undersøgelse med særligt fokus på Kriminalforsorgen,
Forsvarskommandoen, Nyboders Kommandantskab (under Forsvarsministeriet), Skov- og
Naturstyrelsen og DSB. Disse 5 myndigheder havde tilsammen ansvaret for ca. 3.100 boli-
ger, som udgjorde 80 % af alle boliger i staten. Undersøgelsen viste betydelige problemer
med forvaltningen af boligerne. Fx var huslejen fastsat efter forældede principper og ikke
efter gældende cirkulære, lejen var generelt sat for lavt, og anvendelsen af boligerne var i
stort omfang bestemt af traditioner og tilfældigheder.
16. Der findes ikke en central opgørelse over, hvor mange tjeneste- og lejeboliger staten,
regioner, selvstændige offentlige virksomheder og selvejende institutioner råder over. For
at få et overblik over omfanget af boliger i dag har Rigsrevisionen derfor spurgt alle mini-
sterier og regioner om, hvor mange boliger der findes inden for de respektive områder.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2009 nr. 4: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af forvaltningen af statens boliger
896837_0004.png
3
17. Rigsrevisionens forespørgsel omfatter ud over tjeneste- og lejeboliger også andre typer
af boliger, som med henblik på beboelse stilles gratis til rådighed for ansatte (fribolig), eller
som lejes ud til ikke-ansatte (almindelig udlejningsbolig). Boliger i udlandet, herunder fx am-
bassadørboliger, er ikke medtaget. Resultatet af undersøgelsen er vist i tabel 1.
Tabel 1. Oversigt over antal boliger, Rigsrevisionens forespørgsel februar 2009
(Antal)
Ministerier
1)
Tjenesteboliger
Lejeboliger
Friboliger
Almindelig udlejningsbolig
Andre
2)
I alt
1)
Kirkeministeriet
1.731
1
0
6
0
1.738
Regioner
17
2.022
41
104
162
2.346
I alt
1.966
3.659
278
801
311
7.015
218
1.636
237
691
149
2.931
Ministerierne er ekskl. Kirkeministeriet. Under ministerierne indgår også DSB og DSB S-tog. Under Undervisningsministe-
riet og Kulturministeriet ligger et stort antal selvejende institutioner, herunder alene ca. 1.300 under Undervisningsministe-
riet. Forespørgslen har af praktiske årsager kun omfattet en mindre stikprøve blandt denne type institutioner. Tabellens
opgørelser skal således ses som minimumsantal.
Boliger, der ikke kan placeres under de 4 øvrige kategorier af boliger, fx boliger til udenlandske gæsteforskere.
2)
18. Det fremgår af tabel 1, at de myndigheder, der har indgået i opgørelsen, har oplyst an-
tallet af boliger til i alt minimum 7.000 boliger. Kirkeministeriet har opgivet ca. 1.700 boliger,
regionerne ca. 2.300 boliger, og de øvrige ministerier ca. 2.900 boliger. Samlet set råder
staten, kirken og regionerne således over et betydeligt antal boliger, hvoraf langt de fleste
ligger inden for kategorierne tjeneste- og lejeboliger. Størstedelen af tjenesteboligerne lig-
ger under Kirkeministeriet. Bortset fra regionerne er tjenesteboligerne ellers fordelt mellem
12 ministerier. De fleste lejeboliger er placeret under regionerne samt Forsvarsministeriet,
Justitsministeriet og Miljøministeriet.
19. Rigsrevisionens beretning nr. 8/96 viste, at staten ved udgangen af 1995 rådede over
ca. 3.700 boliger. Rigsrevisionen har i den nye opgørelse udvidet kredsen af myndigheder,
der indgår i opgørelsen af antallet af boliger. Fx er Kirkeministeriet, regioner og selvejende
institutioner medtaget. Det betyder, at der er kommet flere aktører og dermed nye boliger
til. Hvis 1995-opgørelsen for de 5 myndigheder sammenlignes med nu, råder de samme
myndigheder over ca. 600 færre boliger, dvs. i alt nu ca. 2.500 boliger.
20. Kirkeministeriet råder over ca. 1.700 tjenesteboliger, som ud over nogle enkelte boliger
til biskopper næsten udelukkende er præsteboliger. Rigsrevisionen har alene adgang til at
revidere biskoppernes boliger, da de hører under Fællesfonden. Samtlige boliger under
Kirkeministeriet undergik i 2006 en større gennemgang med henblik på at revurdere boli-
gers værdi og den tilhørende husleje.
Tværgående undersøgelse
21. Min vurdering er, at det nu som tidligere vil være relevant at foretage en tværgående
undersøgelse, der ikke bare undersøger forsvarets forvaltning af statens boliger, men også
involverer andre aktører med mange boliger.
22. Min vurdering er baseret på det forhold, at forvaltningen af boligerne er de enkelte in-
stitutioners ansvar, og der således ikke er et overblik over, hvordan boligerne forvaltes.
En tværgående undersøgelse vil kunne afdække, om boligerne forvaltes meget forskelligt
i henhold til Finansministeriets cirkulære, og om der er forskel i forvaltningen mellem de
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2009 nr. 4: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af forvaltningen af statens boliger
896837_0005.png
4
myndigheder, der indgik i Rigsrevisionens tidligere undersøgelse, og de øvrige myndighe-
der.
23. Boliger i udlandet, herunder fx ambassadørboliger, vil ikke blive medtaget i undersøgel-
sen. De i alt ca. 1.700 præsteboliger indgår heller ikke i undersøgelsen, da disse ejes af
folkekirken, og Rigsrevisionen dermed ikke har revisionsadgang til dem. Imidlertid vil bis-
koppernes boliger blive omfattet af undersøgelsen.
V.
Undersøgelsens disposition
24. Jeg vil tilrettelægge en eventuel undersøgelse, så undersøgelsen forventes at falde i
2 dele.
25.
Første del af undersøgelsen
vil fortrinsvis være beskrivende og handle om at kortlægge
det samlede antal og typer af boliger i staten og regionerne, herunder både tjeneste- og le-
jeboliger, almindelige udlejningsboliger og friboliger. I den forbindelse vil jeg undersøge bag-
grunden for, hvorfor staten og regionerne råder over disse boliger.
26.
I den anden del af undersøgelsen
vil Statsrevisorernes 4 spørgsmål blive adresseret.
Tjeneste- og lejeboliger udgør tilsammen den største gruppe af boliger. Disse boliger er
knyttet til et ansættelsesforhold. Fokus for undersøgelsens anden del vil udelukkende væ-
re på tjeneste- og lejeboliger. Her vil jeg undersøge forvaltningen af disse, dvs. om de for-
valtes efter cirkulæret med hensyn til tildeling af bolig, fastsættelse og opkrævning af bolig-
bidrag. I den forbindelse vil udviklingen i antal boliger og udgifter og indtægter forbundet
hermed blive belyst i det omfang, der er tilgængeligt datamateriale. Statsrevisorernes
spørgsmål angående forsvarets boliger vil herunder blive besvaret.
27. Undersøgelsens anden del vil være baseret på en stikprøvegennemgang af, hvordan
udvalgte boliger forvaltes.
28. Regionernes forvaltning af boliger er hovedsageligt reguleret efter overenskomster med
personalegrupperne. Regionerne har oplyst, at de for kun ca. 140 tjeneste- og lejeboligers
vedkommende har valgt at forvalte boligerne med udgangspunkt i Finansministeriets cirku-
lære. Regionerne vil derfor kun blive inddraget i undersøgelsens første del.
VI.
Afslutning
29. Hvis Statsrevisorerne er indforstået hermed, vil jeg iværksætte undersøgelsen i overens-
stemmelse med det ovenfor skitserede. Undersøgelsen vil i givet fald blive søgt gennem-
ført, så en beretning kan afgives til Statsrevisorerne primo 2010. Jeg skal for god ordens
skyld understrege, at der undervejs vil kunne ske ændringer i tilrettelæggelsen og afgræns-
ningen af undersøgelsen i forhold til det skitserede oplæg.
Henrik Otbo